Det danske filmselskapet Zentropa etablerer en egen norsk avdeling under navnet Zentropa Norge.
– Norsk film bør ut på det internasjonale markedet, mener produsent Valerie Saunders.
Det danske filmselskapet Zentropa etablerer en egen norsk avdeling under navnet Zentropa Norge.
– Norsk film bør ut på det internasjonale markedet, mener produsent Valerie Saunders.
Det danske filmselskapet Zentropa etablerer en egen norsk avdeling under navnet Zentropa Norge. – Norsk film bør ut på det internasjonale markedet, mener produsent Valerie Saunders.
Noe av hensikten med tilstedeværelsen i Norge, vil bli å oppdage og hjelpe nye, norske talenter inn på det nasjonale og internasjonale markedet, pluss å produsere og co-produsere film, forteller Valerie Saunders.
– Norsk film bør ut i det internasjonale markedet, sier den danske produsenten.Det er hun som skal drive Zentropas avdeling i Norge. Hun skal holde til hos Nordisk Film Post-Production sine fasiliteter i Nydalen.
Saunders er vokst opp i Chicago, og flyttet til Danmark for 25 år siden. Hun har en har bakgrunn som regissør og produsent, og inntil nylig har hun drevet sitt eget animasjonsselskap, Rambling Rose Studio. Nå skal hun hjelpe talenter i Norge på fulltid.
– Vi vil hjelpe unge, nye talenter med å komme seg inn på det norske markedet, og få muligheten til å klare seg. Det er en bølge av nye talenter her oppe, for eksempel fra Filmskolen på Lillehammer. Vi ser også at utlandet, og spesielt Tyskland er interessert i tradisjonell skandinavisk film og fortellerstemmer, sier Saunders.
Hvordan vil dere hjelpe norske filmregissører inn på markedet?
– Min rolle som produsent er å bli kjent med regissører, tenke langsiktig og finne ut av hva de vil si. Det er en viktig del av produsentrollen. Og så må man som orkesterleder/ dirigent finne alle de talentfulle instrumentalister, som kan spille god musikk som vi andre gidder å høre på. Det er en kjempeoppgave!
2D ANIMASJON
Basert på hennes egen bakgrunn og erfaring, vil Valerie Saunders i første omgang prioritere å jobbe med animasjonsfilm.
– For øyeblikket arbeider jeg med tradisjonell 2D animasjon. Vi regner ikke med å konkurrerer med så mange andre på animasjonsmarkedet, da de fleste nesten utelukkende arbeider med 3D og andre teknikker. Jeg er vel litt gammeldags. Jeg er stadig forelsket i "Jungleboken" for eksempel.
Hva slags inntrykk av norsk film har du i dag?
– Norsk film har en høy kvalitet, og det gjelder ikke bare Max Manus. Vi ser også TV-dramaer med fine historier, glimrende skuespillprestasjoner og gode regissører, som for eksempel den kommende Koselig med peis. Og fantastiske og kreative barnefortellinger som den aktuelle Orps, forteller Saunders.
Dette blir andre gangen Zentropa satser på norsk film. Fjeldabefilm A/S ble etablert av Zentropa for åtte år siden, og hadde som mål å utvikle prosjekter sammen med norske filmprodusenter. Fjeldabefilm fikk derimot en kort levetid, og førte ikke til noe co-produksjon.
Zentropa Norge er fortsatt under utvikling, men godt i gang, ifølge Saunders. – Det ligger et økonomisk press i en slik utviklingsprosess, men vi er godt i gang, sier hun.
FAKTA ZENTROPA:
– Etablert i 1992 av regissør Lars Von Trier og produsent Peter Aalbæk Jensen.
– 50 prosent eies av Nordisk Film (siden februar 2008)
– Innførte det velkjente "Dogme"-konseptet
– Har egen avdeling i Tyskland, Frankrike, Italia, Polen, Nederland og Sverige
– Har produsert mer enn 70 internasjonale og skandinaviske spillefilmer, co-produksjoner og lav budsjett filmer.
– Med en årlig omsetning på rundt 265 millioner kroner (NOK), er Zentropa det største produksjonsselskapet i Skandinavia.
– Har hovedkontor i Hvidovre, Danmark
(Kilde: Zentropa)
Det danske filmselskapet Zentropa etablerer en egen norsk avdeling under navnet Zentropa Norge.
– Norsk film bør ut på det internasjonale markedet, mener produsent Valerie Saunders.
Det danske filmselskapet Zentropa etablerer en egen norsk avdeling under navnet Zentropa Norge. – Norsk film bør ut på det internasjonale markedet, mener produsent Valerie Saunders.
Noe av hensikten med tilstedeværelsen i Norge, vil bli å oppdage og hjelpe nye, norske talenter inn på det nasjonale og internasjonale markedet, pluss å produsere og co-produsere film, forteller Valerie Saunders.
– Norsk film bør ut i det internasjonale markedet, sier den danske produsenten.Det er hun som skal drive Zentropas avdeling i Norge. Hun skal holde til hos Nordisk Film Post-Production sine fasiliteter i Nydalen.
Saunders er vokst opp i Chicago, og flyttet til Danmark for 25 år siden. Hun har en har bakgrunn som regissør og produsent, og inntil nylig har hun drevet sitt eget animasjonsselskap, Rambling Rose Studio. Nå skal hun hjelpe talenter i Norge på fulltid.
– Vi vil hjelpe unge, nye talenter med å komme seg inn på det norske markedet, og få muligheten til å klare seg. Det er en bølge av nye talenter her oppe, for eksempel fra Filmskolen på Lillehammer. Vi ser også at utlandet, og spesielt Tyskland er interessert i tradisjonell skandinavisk film og fortellerstemmer, sier Saunders.
Hvordan vil dere hjelpe norske filmregissører inn på markedet?
– Min rolle som produsent er å bli kjent med regissører, tenke langsiktig og finne ut av hva de vil si. Det er en viktig del av produsentrollen. Og så må man som orkesterleder/ dirigent finne alle de talentfulle instrumentalister, som kan spille god musikk som vi andre gidder å høre på. Det er en kjempeoppgave!
2D ANIMASJON
Basert på hennes egen bakgrunn og erfaring, vil Valerie Saunders i første omgang prioritere å jobbe med animasjonsfilm.
– For øyeblikket arbeider jeg med tradisjonell 2D animasjon. Vi regner ikke med å konkurrerer med så mange andre på animasjonsmarkedet, da de fleste nesten utelukkende arbeider med 3D og andre teknikker. Jeg er vel litt gammeldags. Jeg er stadig forelsket i "Jungleboken" for eksempel.
Hva slags inntrykk av norsk film har du i dag?
– Norsk film har en høy kvalitet, og det gjelder ikke bare Max Manus. Vi ser også TV-dramaer med fine historier, glimrende skuespillprestasjoner og gode regissører, som for eksempel den kommende Koselig med peis. Og fantastiske og kreative barnefortellinger som den aktuelle Orps, forteller Saunders.
Dette blir andre gangen Zentropa satser på norsk film. Fjeldabefilm A/S ble etablert av Zentropa for åtte år siden, og hadde som mål å utvikle prosjekter sammen med norske filmprodusenter. Fjeldabefilm fikk derimot en kort levetid, og førte ikke til noe co-produksjon.
Zentropa Norge er fortsatt under utvikling, men godt i gang, ifølge Saunders. – Det ligger et økonomisk press i en slik utviklingsprosess, men vi er godt i gang, sier hun.
FAKTA ZENTROPA:
– Etablert i 1992 av regissør Lars Von Trier og produsent Peter Aalbæk Jensen.
– 50 prosent eies av Nordisk Film (siden februar 2008)
– Innførte det velkjente "Dogme"-konseptet
– Har egen avdeling i Tyskland, Frankrike, Italia, Polen, Nederland og Sverige
– Har produsert mer enn 70 internasjonale og skandinaviske spillefilmer, co-produksjoner og lav budsjett filmer.
– Med en årlig omsetning på rundt 265 millioner kroner (NOK), er Zentropa det største produksjonsselskapet i Skandinavia.
– Har hovedkontor i Hvidovre, Danmark
(Kilde: Zentropa)