– Motlys i medvind

Mannen som elsket Yngve_lite.jpgI år fyller Motlys 25 år. – Forutsetningen for å overleve som produksjonsselskap er å til en hver tid forholde seg til filmkonsulentene, sier Sigve Endresen, som var med å etablere selskapet i 1983. 

Mannen som elsket Yngve_stort.jpg

I år fyller Motlys 25 år. – Forutsetningen for å overleve som produksjonsselskap er å til en hver tid forholde seg til filmkonsulentene, sier Sigve Endresen, som var med å etablere selskapet i 1983.

Da Motlys så dagens lys for 25 år siden, startet det opp som et kortfilmkollektiv. Nå satser produksjonsselskapet på å produsere spillefilmer og samproduksjoner, i tillegg til kort- og dokumentarfilm.

Det gjelder å ha mer enn ett ben å stå på, om man ønsker å overleve som produksjonsselskap, mener regissør og produsent Sigve Endresen, som var med på å etablere selskapet som kontinuerlig har vært i drift siden oppstarten i 1983.

– Man må til en hver tid forholde seg til filmkonsulentene. Da vi startet opp var det ikke noe som het filmkonsulenter; det var tombola på den tiden. Nå er konkurransen tøffere, ikke fordi det finnes flere produksjonsselskaper enn før, men fordi det utvikles flere gode prosjekter. Konkurransen om produksjonsmidlene har blitt tøffere, og man må til en hver tid forholde seg til de gjeldende støtteordningene, forklarer Endresen.

Som tror kampen om midlene skyldes en filmbransje i vekst og utvikling. Endresen ser på konkurransen som positiv, såfremt det ikke fører til at gode prosjekter ikke blir realisert som følge av for stor pågang for virkemiddelapparatet.

– Nå er det jo for eksempel ikke produksjonsmidler igjen for inneværende år hos det gamle Filmfondet/Norsk Filminstitutt. Det kan føre til at prosjektene hoper seg opp og at pågangen blir unødvendig stor i januar, mener han.

Motlys.jpg

– Om konkurransen betyr at vi skjerper oss, er det bra. Men utviklingen må ikke føre til at det blir vanskelig for produksjonsselskapene å overleve, legger han til. Endresen mener likevel den største utfordringen for Motlys er, og har alltid har vært, å ha en kontinuitet i produksjonen.

– Å ha ansatte fører alltid med seg noen faste kostnader. Man er avhengig av å holde hjulene i gang

Endresen legger ikke skjul på at det til tider har vært tøft å få endene til å møtes. Men nå seiler Motlys i medvind, sier Endresen, og legger til at nøkkelen er å satse på ulike typer produksjoner parallelt.

– Vi sikrer en forutsigbarhet i produksjonen ved å satse på kort- og dokumentarfilm, spillefilm, samproduksjoner og tv-drama på en og samme tid.

Det er de siste 10 årene Motlys har satset på spillefilm. I denne perioden har de levert et knippe norske spillefilmer som har gjort seg bemerket, som for eksempel Folk flest bor i Kina, Alt for Egil og Gymnaslærer Pedersen. Mannen som elsket Yngve er deres siste, og så langt største spillefilmsuksess. Til høsten kommer kinodokumentaren 99 % ærlig, som blant annet skal vises i Haugesund.

Moltys’ co-produksjoner som Kunsten å gråte i kor, Armbrytarsken från Ensamheten, Et portræt av Gud og Falkehjerte har også gjort seg bemerket de siste årene. Spillefilm og samproduksjoner skal være satsningsområder for Motlys, også i tiden som kommer. Men ingenting er sikkert i filmbransjen.

– En hver film har sine utfordringer. Det finnes ikke noen oppskrift på hvordan man skal gå fram med et nytt prosjekt, og det er nettopp det som gjør det så morsomt å holde på med dette her. Man må kombinere erfaringer med improvisasjon, sier Endresen.

Som understreker at det har vært mange ressurssterke mennesker som har bidratt til å holde Motlys gående siden 1983.

– Det er nok ikke mange produksjonsselskaper her til lands som har vært i kontinuerlig drift i 25 år, avslutter han.

Motlys skal feire sitt eget 25-årsjublieum med en jubileumsfest under Den norske filmfestivalen i Haugesund.

Foto: Mannen som elsket Yngve

– Motlys i medvind

Mannen som elsket Yngve_lite.jpgI år fyller Motlys 25 år. – Forutsetningen for å overleve som produksjonsselskap er å til en hver tid forholde seg til filmkonsulentene, sier Sigve Endresen, som var med å etablere selskapet i 1983. 

Mannen som elsket Yngve_stort.jpg

I år fyller Motlys 25 år. – Forutsetningen for å overleve som produksjonsselskap er å til en hver tid forholde seg til filmkonsulentene, sier Sigve Endresen, som var med å etablere selskapet i 1983.

Da Motlys så dagens lys for 25 år siden, startet det opp som et kortfilmkollektiv. Nå satser produksjonsselskapet på å produsere spillefilmer og samproduksjoner, i tillegg til kort- og dokumentarfilm.

Det gjelder å ha mer enn ett ben å stå på, om man ønsker å overleve som produksjonsselskap, mener regissør og produsent Sigve Endresen, som var med på å etablere selskapet som kontinuerlig har vært i drift siden oppstarten i 1983.

– Man må til en hver tid forholde seg til filmkonsulentene. Da vi startet opp var det ikke noe som het filmkonsulenter; det var tombola på den tiden. Nå er konkurransen tøffere, ikke fordi det finnes flere produksjonsselskaper enn før, men fordi det utvikles flere gode prosjekter. Konkurransen om produksjonsmidlene har blitt tøffere, og man må til en hver tid forholde seg til de gjeldende støtteordningene, forklarer Endresen.

Som tror kampen om midlene skyldes en filmbransje i vekst og utvikling. Endresen ser på konkurransen som positiv, såfremt det ikke fører til at gode prosjekter ikke blir realisert som følge av for stor pågang for virkemiddelapparatet.

– Nå er det jo for eksempel ikke produksjonsmidler igjen for inneværende år hos det gamle Filmfondet/Norsk Filminstitutt. Det kan føre til at prosjektene hoper seg opp og at pågangen blir unødvendig stor i januar, mener han.

Motlys.jpg

– Om konkurransen betyr at vi skjerper oss, er det bra. Men utviklingen må ikke føre til at det blir vanskelig for produksjonsselskapene å overleve, legger han til. Endresen mener likevel den største utfordringen for Motlys er, og har alltid har vært, å ha en kontinuitet i produksjonen.

– Å ha ansatte fører alltid med seg noen faste kostnader. Man er avhengig av å holde hjulene i gang

Endresen legger ikke skjul på at det til tider har vært tøft å få endene til å møtes. Men nå seiler Motlys i medvind, sier Endresen, og legger til at nøkkelen er å satse på ulike typer produksjoner parallelt.

– Vi sikrer en forutsigbarhet i produksjonen ved å satse på kort- og dokumentarfilm, spillefilm, samproduksjoner og tv-drama på en og samme tid.

Det er de siste 10 årene Motlys har satset på spillefilm. I denne perioden har de levert et knippe norske spillefilmer som har gjort seg bemerket, som for eksempel Folk flest bor i Kina, Alt for Egil og Gymnaslærer Pedersen. Mannen som elsket Yngve er deres siste, og så langt største spillefilmsuksess. Til høsten kommer kinodokumentaren 99 % ærlig, som blant annet skal vises i Haugesund.

Moltys’ co-produksjoner som Kunsten å gråte i kor, Armbrytarsken från Ensamheten, Et portræt av Gud og Falkehjerte har også gjort seg bemerket de siste årene. Spillefilm og samproduksjoner skal være satsningsområder for Motlys, også i tiden som kommer. Men ingenting er sikkert i filmbransjen.

– En hver film har sine utfordringer. Det finnes ikke noen oppskrift på hvordan man skal gå fram med et nytt prosjekt, og det er nettopp det som gjør det så morsomt å holde på med dette her. Man må kombinere erfaringer med improvisasjon, sier Endresen.

Som understreker at det har vært mange ressurssterke mennesker som har bidratt til å holde Motlys gående siden 1983.

– Det er nok ikke mange produksjonsselskaper her til lands som har vært i kontinuerlig drift i 25 år, avslutter han.

Motlys skal feire sitt eget 25-årsjublieum med en jubileumsfest under Den norske filmfestivalen i Haugesund.

Foto: Mannen som elsket Yngve

MENY