Anja Breiens Hustruer-trilogi representerer noe unikt i internasjonal film og var et viktig bidrag til feminismedebatten på 1970-tallet. Se de tre filmene hos Filmarkivet.no
Anja Breiens Hustruer-trilogi representerer noe unikt i internasjonal film og var et viktig bidrag til feminismedebatten på 1970-tallet. Se de tre filmene hos Filmarkivet.no
Anja Breiens Hustruer ble et sentralt kunstnerisk bidrag til feministdebatten i Norge på 1970-tallet. Breien var litt inspirert av John Cassavettes film Husbands, som hadde gått på norske kinoer i 1971, men skulle ekspandere ideen til en historisk trilogi. Breiens første film i trilogien har tålt tidens tann, og det er særlig kjemien mellom de tre hovedrolleinnehaverne som tilfører filmen liv og spontanitet.
Da Hustruer – 10 år etter (1985) ga Anja Breien Amanda for beste film, vant Anne Marie Ottersen prisen for beste kvinnelige skuespiller. Breien hadde på forhånd bedt Amanda-komiteen om å vurdere de tre skuespillerne som en enhet, men ble ikke hørt. Hun vurderte da å kvitte seg med statuetten sin, men gjorde først alvor av det kort tid senere da Kulturdepartementet besluttet å redusere støtten til norsk spillefilmproduksjon. Som en kommentar rykket Breien inn en annonse i Dagbladet med teksten ”Pent brukt Amanda til salgs”. Svenska Filminstitutet fikk tilslaget, og statuetten sto lenge i en monter i Filmhuset i Stockholm. Statuetten ble som kjent tilbakeført under fjorårets Amanda-utdeling.
Hustruer 3 (1997) fikk ikke en like positiv mottakelse som de to første filmene. Astrid Slettbakk i VG ga en lunken treer på terningen. ”Her er et rikt antall greie og artige episoder på rekke og rad. Men det samlende grepet mangler. Det er vanskelig å få øye på hva filmen egentlig vil fortelle om damene og livsfasen deres. Eller om samtiden. Som selvstendig film er «Hustruer III» nærmest fragmentarisk. Uten ener’n og toer’n ville det knapt være noen grunn til å lage den”, mente hun. Dagbladet, på sin side, hentet sjenerøst frem en femmer på terningen.
Se denne unike filmtrilogien hos Filmarkivet.no: HUSTRUER-TRILOGI
Anja Breien ble i 2005 tildelt æres-Amanda for sin samlede filmografi. Hun var første norske kvinne som tok regi-linjen på en filmskole. På Den franske filmskolen i Paris var hun eneste kvinne blant 19 mannlige regi-studenter, blant dem Theo Angelopoulos og Jean-Jaques Annaud. Breien var med på å innlede den «nye norske bølgen» i 1970, 10 -12 år etter den franske, med den sosialt kommenterende filmen «Voldtekt» og kortfilmen «17 mai – en film om ritualer».
Anja Breiens Hustruer-trilogi representerer noe unikt i internasjonal film og var et viktig bidrag til feminismedebatten på 1970-tallet. Se de tre filmene hos Filmarkivet.no
Anja Breiens Hustruer ble et sentralt kunstnerisk bidrag til feministdebatten i Norge på 1970-tallet. Breien var litt inspirert av John Cassavettes film Husbands, som hadde gått på norske kinoer i 1971, men skulle ekspandere ideen til en historisk trilogi. Breiens første film i trilogien har tålt tidens tann, og det er særlig kjemien mellom de tre hovedrolleinnehaverne som tilfører filmen liv og spontanitet.
Da Hustruer – 10 år etter (1985) ga Anja Breien Amanda for beste film, vant Anne Marie Ottersen prisen for beste kvinnelige skuespiller. Breien hadde på forhånd bedt Amanda-komiteen om å vurdere de tre skuespillerne som en enhet, men ble ikke hørt. Hun vurderte da å kvitte seg med statuetten sin, men gjorde først alvor av det kort tid senere da Kulturdepartementet besluttet å redusere støtten til norsk spillefilmproduksjon. Som en kommentar rykket Breien inn en annonse i Dagbladet med teksten ”Pent brukt Amanda til salgs”. Svenska Filminstitutet fikk tilslaget, og statuetten sto lenge i en monter i Filmhuset i Stockholm. Statuetten ble som kjent tilbakeført under fjorårets Amanda-utdeling.
Hustruer 3 (1997) fikk ikke en like positiv mottakelse som de to første filmene. Astrid Slettbakk i VG ga en lunken treer på terningen. ”Her er et rikt antall greie og artige episoder på rekke og rad. Men det samlende grepet mangler. Det er vanskelig å få øye på hva filmen egentlig vil fortelle om damene og livsfasen deres. Eller om samtiden. Som selvstendig film er «Hustruer III» nærmest fragmentarisk. Uten ener’n og toer’n ville det knapt være noen grunn til å lage den”, mente hun. Dagbladet, på sin side, hentet sjenerøst frem en femmer på terningen.
Se denne unike filmtrilogien hos Filmarkivet.no: HUSTRUER-TRILOGI
Anja Breien ble i 2005 tildelt æres-Amanda for sin samlede filmografi. Hun var første norske kvinne som tok regi-linjen på en filmskole. På Den franske filmskolen i Paris var hun eneste kvinne blant 19 mannlige regi-studenter, blant dem Theo Angelopoulos og Jean-Jaques Annaud. Breien var med på å innlede den «nye norske bølgen» i 1970, 10 -12 år etter den franske, med den sosialt kommenterende filmen «Voldtekt» og kortfilmen «17 mai – en film om ritualer».