Vil Thelma føre Trier til Cannes?

Vil Thelma føre Trier til Cannes?

I går kveld ble teasertraileren til Joachim Triers Thelma sluppet (foto er fra skjermbilde). Til tross for at den er kort, er det nok til å fastslå at den er annerledes enn noe annet regissøren har prøvd seg på tidligere.

Det var også noe spillefilmkonsulenten i NFI understrekte da filmprosjektet fikk 11 millioner i støtte (av et budsjett på ca 48 mill): ”Trier vil her utforske noe han ikke har gjort før – kombinere spennende og visuell genrefilm med et nært karakterdrama.»

Thelma handler på et ytre plan om ung kvinne, spilt av Eili Harboe, som i møte med kjærligheten oppdager at hun har skremmende og uforklarlige krefter. Filmen vil ha innslag av skrekkelementer, lovet Trier da han snakket med pressen i fjor høst.

(Teksten fortsetter under trailervinduet)

”Joachim Trier Goes Supernatural in Lesbian Love Story” er den sensasjonalistiske varianten som IndieWire gikk ut med i går. Det drøye minuttet vi får se av filmen vil en gang for alle avlive myten om at Trier er en ”smal” arthouse-regissør. Her er alle forutsetninger til stede for at han kan nå bredere ut enn noen gang. Trier har aldri jobbet med spenning og skrekk på denne måten før, men viste allerede i Reprise en virtuos evne til å tøye vår forestillingsevne.

Det er likevel ingen grunn til å vurdere filmen som et hvileskjær, slik noen gjør hver gang en ”seriøs arthouse-regissør” lager sjangerfilm. Valget av sjanger kan likevel få betydning for hvor filmen vil få plass under årets filmfestival i Cannes. For det er vi ikke i tvil om: filmen blir tatt ut til Cannes (deler av programmet offentliggjøres skjærtorsdag). Det sørger blant annet Triers voksende renommé for og det faktum at han er tatt inn i varmen i Cannes på en måte som ingen annen nordisk regissør siden hans fjerne slektning Lars von Trier (som etter sitt famøse ”nazi-stunt” har vært ute i kulden).

Men det er ikke sikkert hovedkonkurransen er rette arena for denne typen mer kommersielt innrammet sjangerfilm, som både har potensiale til å bli en stor kommersiell suksess, men også et kultfenomen (som Jeff Nichols Midnight Special, en film som også er en overnaturlig thriller med innslag av religiøs spekulasjon).

Det er tradisjon for at regissører som har vært gjengangere i hovedkonkuransen har tatt enkeltfilmer der de utforsker sjangerfilm til sideseksjonen Directors Fortnight. Om Thelma er så tilgjengelig som traileren gir inntrykk av, vil den også bli mindre avhengig av kritikerne i Cannes for å nå ut internasjonalt. Louder than bombs ble rammet ganske hardt på franske kinoer av at de franske kritikerne i Cannes var lunkne til filmen. Bare ved å lene seg på sjangeren alene, samt tabloide overskrifter som ”Supernatural Lesbian Love Story”, vil Thelma bli lagt merke til, langt utover menigheten av kritikere. Og Directors Fortnight er ikke noe dårlig alternativ for hovedkonkurransen – de siste årene har kvaliteten der overgått det vi har sett i hovedkonkurransen.

Vil Thelma føre Trier til Cannes?

Vil Thelma føre Trier til Cannes?

I går kveld ble teasertraileren til Joachim Triers Thelma sluppet (foto er fra skjermbilde). Til tross for at den er kort, er det nok til å fastslå at den er annerledes enn noe annet regissøren har prøvd seg på tidligere.

Det var også noe spillefilmkonsulenten i NFI understrekte da filmprosjektet fikk 11 millioner i støtte (av et budsjett på ca 48 mill): ”Trier vil her utforske noe han ikke har gjort før – kombinere spennende og visuell genrefilm med et nært karakterdrama.»

Thelma handler på et ytre plan om ung kvinne, spilt av Eili Harboe, som i møte med kjærligheten oppdager at hun har skremmende og uforklarlige krefter. Filmen vil ha innslag av skrekkelementer, lovet Trier da han snakket med pressen i fjor høst.

(Teksten fortsetter under trailervinduet)

”Joachim Trier Goes Supernatural in Lesbian Love Story” er den sensasjonalistiske varianten som IndieWire gikk ut med i går. Det drøye minuttet vi får se av filmen vil en gang for alle avlive myten om at Trier er en ”smal” arthouse-regissør. Her er alle forutsetninger til stede for at han kan nå bredere ut enn noen gang. Trier har aldri jobbet med spenning og skrekk på denne måten før, men viste allerede i Reprise en virtuos evne til å tøye vår forestillingsevne.

Det er likevel ingen grunn til å vurdere filmen som et hvileskjær, slik noen gjør hver gang en ”seriøs arthouse-regissør” lager sjangerfilm. Valget av sjanger kan likevel få betydning for hvor filmen vil få plass under årets filmfestival i Cannes. For det er vi ikke i tvil om: filmen blir tatt ut til Cannes (deler av programmet offentliggjøres skjærtorsdag). Det sørger blant annet Triers voksende renommé for og det faktum at han er tatt inn i varmen i Cannes på en måte som ingen annen nordisk regissør siden hans fjerne slektning Lars von Trier (som etter sitt famøse ”nazi-stunt” har vært ute i kulden).

Men det er ikke sikkert hovedkonkurransen er rette arena for denne typen mer kommersielt innrammet sjangerfilm, som både har potensiale til å bli en stor kommersiell suksess, men også et kultfenomen (som Jeff Nichols Midnight Special, en film som også er en overnaturlig thriller med innslag av religiøs spekulasjon).

Det er tradisjon for at regissører som har vært gjengangere i hovedkonkuransen har tatt enkeltfilmer der de utforsker sjangerfilm til sideseksjonen Directors Fortnight. Om Thelma er så tilgjengelig som traileren gir inntrykk av, vil den også bli mindre avhengig av kritikerne i Cannes for å nå ut internasjonalt. Louder than bombs ble rammet ganske hardt på franske kinoer av at de franske kritikerne i Cannes var lunkne til filmen. Bare ved å lene seg på sjangeren alene, samt tabloide overskrifter som ”Supernatural Lesbian Love Story”, vil Thelma bli lagt merke til, langt utover menigheten av kritikere. Og Directors Fortnight er ikke noe dårlig alternativ for hovedkonkurransen – de siste årene har kvaliteten der overgått det vi har sett i hovedkonkurransen.

MENY