Toronto: Blandet mottagelse av «Uskyld»

Anmeldelsene av de norske filmene som deltar på Toronto International Film Festival har tikket inn de siste dagene. Sist ute er Sara Johnsens film, Uskyld (eng. tittel: All that matters is past).

Twitchfilm.com går inn for totalt slakt.

Nettstedet forteller at filmens hovedproblem er at handlingens sentrale tragedie har null effekt fordi man ikke bryr seg om karakterene. Man lærer de aldri å kjenne, de handler totalt ulogisk og oppfører seg som idioter. Som seer sitter man igjen med følelsen at de rett og slett får som fortjent.

Videre påpekes det at filmen gjør alt den kan for å fremstå som en seriøs kunstfilm, med urinerings-scener, en usladdet fødsel og nakne, gravide kvinner. Men at plotet er intet annet enn latterlig. Det hele avsluttes med kommentaren: «Telenovelas would be embarrassed to present this plotline…».

Screendaily.com har også sett filmen, og er litt mer balansert i sin anmeldelse.

De påpeker at regissørens ambisjoner er synlig gjennom filmens flere hopp i tid, som gir en følelse av at karakterene er uløselig knyttet til hverandre. Men karakter-avsløringene er forutsigbare, og filmens form føles etterhvert påtatt. De priser på sin side Bonnevies innsats.

Hollywoodreporter.com sin «anmeldelse» er mildt sagt svak, og er lite annet enn et handlingsreferat. Det eneste de presterer å komme med er at filmen nok vil bli godt mottatt i arthouse-kretser.

Toronto: Blandet mottagelse av «Uskyld»

Anmeldelsene av de norske filmene som deltar på Toronto International Film Festival har tikket inn de siste dagene. Sist ute er Sara Johnsens film, Uskyld (eng. tittel: All that matters is past).

Twitchfilm.com går inn for totalt slakt.

Nettstedet forteller at filmens hovedproblem er at handlingens sentrale tragedie har null effekt fordi man ikke bryr seg om karakterene. Man lærer de aldri å kjenne, de handler totalt ulogisk og oppfører seg som idioter. Som seer sitter man igjen med følelsen at de rett og slett får som fortjent.

Videre påpekes det at filmen gjør alt den kan for å fremstå som en seriøs kunstfilm, med urinerings-scener, en usladdet fødsel og nakne, gravide kvinner. Men at plotet er intet annet enn latterlig. Det hele avsluttes med kommentaren: «Telenovelas would be embarrassed to present this plotline…».

Screendaily.com har også sett filmen, og er litt mer balansert i sin anmeldelse.

De påpeker at regissørens ambisjoner er synlig gjennom filmens flere hopp i tid, som gir en følelse av at karakterene er uløselig knyttet til hverandre. Men karakter-avsløringene er forutsigbare, og filmens form føles etterhvert påtatt. De priser på sin side Bonnevies innsats.

Hollywoodreporter.com sin «anmeldelse» er mildt sagt svak, og er lite annet enn et handlingsreferat. Det eneste de presterer å komme med er at filmen nok vil bli godt mottatt i arthouse-kretser.

MENY