Streik truer norsk tv-drama

Lilyhammer 3 475x267
Vil Lilyhammer-produksjonen bli rammet av streik?

Norsk filmforbund og Produsentforeningen bringer forhandlinger om overenskomst for TV-drama inn for Riksmekleren, melder Filmforbundet i en pressemelding.

De to partene har siden 24. januar forhandlet om en egen overenskomst for TV-dramaområdet. Filmforbundet tok brudd den 17.4, da ”det fortsatt ikke var reelt grunnlag for enighet etter gjentatte utsatte frister”. ”Plassoppsigelser er nå sendt ut for flere omfattende dramaproduksjoner som er i opptak, og partene skal møtes hos riksmekler den 6. mai for å søke å oppnå enighet, og slik unngå streik”.

Bakgrunnen for trusselen om streik er, slik Filmforbundet ser det, at produsenter som Rubicon ikke forholder seg til avtaleverket mellom sin organisasjon Produsentforeningen og Filmforbundet når de har stabsatt nye produksjoner. Rubicon hevder at dette er et ”tariff-tomt” område (les mer om Filmforbundets begrunnelse).

I en kommentar til Filmforbundets pressemelding skriver Leif Holst Jensen i Produsentforeningen på email:

«Filmforbundet hevder i følge dere at bakgrunnen for konflikten er at Rubicon ikke forholder seg til avtaleverket som gjelder. Dette er feil. Det eksisterer ikke noen overenskomst mellom Filmforbundet og Produsentforeningen som regulerer tv-drama.Vi har en som dekker spillefilm, og vi har en som dekker tv-underholdning. Filmforbundet ønsker å utvide spillefilmoverenskomsten til å gjelde tv-drama. Det er ikke aktuelt for Produsentforeningens medlemmer. Det vil bety at det ikke blir mulig å produsere en stor del av de lettere dramaseriene som lages spesielt for de kommersielle kanalene. Produsentforeningen ønsker at tv-overenskomsten skal gjelde all tv-produksjon, på linje med kanalenes overenskomster. Vi har hatt en stor økning i norsk dramaproduksjon de siste årene, det svært viktig at vi sikrer at det fortsetter. Da må dramaproduksjon kunne konkurrere på like vilkår som annen tv-produksjon, særlig underholdning. Vi har jobbet for at reklamereglene ble harmonisert, og ønsker at det også skjer på overenskomstsiden. Vi ser ikke noen dramatikk i at vi går til mekling, det har partene hatt gode erfaringer med tidligere, men vi står langt fra hverandre.»

Rushprint vil følge en eventuell opptrapping av konflikten med mer utførlige rapporter.

Streik truer norsk tv-drama

Lilyhammer 3 475x267
Vil Lilyhammer-produksjonen bli rammet av streik?

Norsk filmforbund og Produsentforeningen bringer forhandlinger om overenskomst for TV-drama inn for Riksmekleren, melder Filmforbundet i en pressemelding.

De to partene har siden 24. januar forhandlet om en egen overenskomst for TV-dramaområdet. Filmforbundet tok brudd den 17.4, da ”det fortsatt ikke var reelt grunnlag for enighet etter gjentatte utsatte frister”. ”Plassoppsigelser er nå sendt ut for flere omfattende dramaproduksjoner som er i opptak, og partene skal møtes hos riksmekler den 6. mai for å søke å oppnå enighet, og slik unngå streik”.

Bakgrunnen for trusselen om streik er, slik Filmforbundet ser det, at produsenter som Rubicon ikke forholder seg til avtaleverket mellom sin organisasjon Produsentforeningen og Filmforbundet når de har stabsatt nye produksjoner. Rubicon hevder at dette er et ”tariff-tomt” område (les mer om Filmforbundets begrunnelse).

I en kommentar til Filmforbundets pressemelding skriver Leif Holst Jensen i Produsentforeningen på email:

«Filmforbundet hevder i følge dere at bakgrunnen for konflikten er at Rubicon ikke forholder seg til avtaleverket som gjelder. Dette er feil. Det eksisterer ikke noen overenskomst mellom Filmforbundet og Produsentforeningen som regulerer tv-drama.Vi har en som dekker spillefilm, og vi har en som dekker tv-underholdning. Filmforbundet ønsker å utvide spillefilmoverenskomsten til å gjelde tv-drama. Det er ikke aktuelt for Produsentforeningens medlemmer. Det vil bety at det ikke blir mulig å produsere en stor del av de lettere dramaseriene som lages spesielt for de kommersielle kanalene. Produsentforeningen ønsker at tv-overenskomsten skal gjelde all tv-produksjon, på linje med kanalenes overenskomster. Vi har hatt en stor økning i norsk dramaproduksjon de siste årene, det svært viktig at vi sikrer at det fortsetter. Da må dramaproduksjon kunne konkurrere på like vilkår som annen tv-produksjon, særlig underholdning. Vi har jobbet for at reklamereglene ble harmonisert, og ønsker at det også skjer på overenskomstsiden. Vi ser ikke noen dramatikk i at vi går til mekling, det har partene hatt gode erfaringer med tidligere, men vi står langt fra hverandre.»

Rushprint vil følge en eventuell opptrapping av konflikten med mer utførlige rapporter.

MENY