– Uholdbare arbeidsforhold på Snømannen

– Uholdbare arbeidsforhold på Snømannen

Foto: Fra innspillingen på Vemork

NRK har snakket med en lang rekke filmarbeidere som jobbet på innspillingen av Snømannen, og de kan melde om rovdrift på staben under gjennomføringen av produksjonen i Norge.

En filmarbeider forteller om ”krangling med den britiske ledelsen om arbeidstider og overtidsbetaling, og om arbeidsdager som ofte ble 15–16 timer”. NRK har sett timelister som bekrefter dette. De forteller også om ekstreme arbeidstider, utskjelling og redsel for å si fra om forhold de mener var kritikkverdige.

Norsk filmforbund, som har fulgt produksjonen, bekrefter inntrykket.

 – Vi har i altfor stor grad en fryktkultur i bransjen. Det henger sammen med at det er midlertidige ansatte. De er redde for at de ikke skal få den neste telefonen. Noen har opplevd å være varslere, og det ble ensbetydende med at da er du strøket fra listen, sier Sverre Pedersen.

– Her får du i tillegg en kulturutfordring fordi amerikanerne og britene har en mye mer hierarkisk modell enn vi har i Norge. Jeg har fått tilbakemeldinger om utfordringer med de britiske fagsjefene.

Torbjørn Urfjell i Produsentforeningen Virke understreker overfor NRK Kulturnytt at et norske selskap følger de lover og regler bransjen er blitt enige om, og at utfordringen her er et utenlandsk selskap med en annen kultur.

Hverken Universal, Working Title eller Snømannen A/S, som hadde ansvaret for de norske arbeiderne, vil la seg intervjue om saken.

Det er også verd å merke seg at langt ut i saken, står det følgende:

«Det hører også med til historien at mange er kjempefornøyde med arbeidsforholdene de hadde, og stolte over å ha vært med på Snømannen. Lønningene var også høye sammenlignet med mange norske produksjoner».

Les også vårt intervju med flere av fagsjefene på Snømannen om hva de lærte på produksjonen.

– Uholdbare arbeidsforhold på Snømannen

– Uholdbare arbeidsforhold på Snømannen

Foto: Fra innspillingen på Vemork

NRK har snakket med en lang rekke filmarbeidere som jobbet på innspillingen av Snømannen, og de kan melde om rovdrift på staben under gjennomføringen av produksjonen i Norge.

En filmarbeider forteller om ”krangling med den britiske ledelsen om arbeidstider og overtidsbetaling, og om arbeidsdager som ofte ble 15–16 timer”. NRK har sett timelister som bekrefter dette. De forteller også om ekstreme arbeidstider, utskjelling og redsel for å si fra om forhold de mener var kritikkverdige.

Norsk filmforbund, som har fulgt produksjonen, bekrefter inntrykket.

 – Vi har i altfor stor grad en fryktkultur i bransjen. Det henger sammen med at det er midlertidige ansatte. De er redde for at de ikke skal få den neste telefonen. Noen har opplevd å være varslere, og det ble ensbetydende med at da er du strøket fra listen, sier Sverre Pedersen.

– Her får du i tillegg en kulturutfordring fordi amerikanerne og britene har en mye mer hierarkisk modell enn vi har i Norge. Jeg har fått tilbakemeldinger om utfordringer med de britiske fagsjefene.

Torbjørn Urfjell i Produsentforeningen Virke understreker overfor NRK Kulturnytt at et norske selskap følger de lover og regler bransjen er blitt enige om, og at utfordringen her er et utenlandsk selskap med en annen kultur.

Hverken Universal, Working Title eller Snømannen A/S, som hadde ansvaret for de norske arbeiderne, vil la seg intervjue om saken.

Det er også verd å merke seg at langt ut i saken, står det følgende:

«Det hører også med til historien at mange er kjempefornøyde med arbeidsforholdene de hadde, og stolte over å ha vært med på Snømannen. Lønningene var også høye sammenlignet med mange norske produksjoner».

Les også vårt intervju med flere av fagsjefene på Snømannen om hva de lærte på produksjonen.

MENY