Sara Johnsen samarbeider med stjernefotograf

Sara Johnsen samarbeider med stjernefotograf

På fredag har Sara Johnsen siste opptaksdag på Framing Mom (foreløpig norsk tittel: Rose Marie og gartnerens hemmelighet) som siste uken er spilt inn i København.

Det er Tuva Novotny som spiller hovedrollen, en tv-journalist som hjelper 16-åringen Rose Marie med å finne hennes biologiske mor. Men først er hun utro i sitt eget bryllup – samtidig som Rose Marie blir født og forlatt på et restauranttoalett. Deres skjebner flettes sammen, og sytten år etter bryllup og fødsel drar de to ut for å finne Rose Maries biologiske foreldre.

Historien er ambivalent på et moralsk nivå”, har Novotny sagt. ”Kvinnen jeg spiller er usikker og gifter seg med mannen hun er forlovet med, fremfor å velge det hjertet hennes vil. Jeg tror filmen stiller en del spørsmål mange vil kjenne seg godt igjen i”.

Sara Johnsen har selv kalt filmen en ”dialogdrevet komedie”, men heller ikke det er så veldig opplysende. Så kanskje vi heller skal se nærmere på filmens fotograf som er det franske stjerneskuddet Helene Louvart? Det er tross alt få fotografer som i nyere tid så sterkt har preget filmene hun har medvirket på.

Hun er en av samtidsfilmens mest spennende fotografer som fikk sitt internasjonale gjennombrudd med kinosuksessen Vil det snø til jul? (1996) av Sandrine Veyseet.

5_helenehuppert550
Helene Louvart (til venstre) under opptak med Isabelle Huppert.

Den filmens elegante, håndholdte realisme gjorde henne ettertraktet og både Agnes Varda og Wim Wenders skulle bruke henne i filmer så varierte som The Beaches of Agnés og Pina 3D. Hun har hele tiden vekslet mellom fiksjon og dokumentar, noe som nylig kunne ses i Larry Clarks The smell of us der den fremste kvaliteten lå nettopp i Louvarts utforsking av det dokumentariske.

Samtidig har Louvart begått flere kunstneriske nybrott sammen med italiensk-østerriske Alice Rohrwacher i de to perlene Corpo Celeste og Le meraviglie (Miraklet i Toscana). Sistnevnte vant Regiprisen under fjorårets filmfestival i Cannes og har fått mye skryt her på Rushprint.no:

En original hybrid som balanserer djervt mellom oppvekstfilm, kammerspill og ”magisk” regional realisme, mellom hovedpersonens hormonelle fantasier og den dysfunksjonelle storfamilien hun er en del av”, skrev Rushprints redaktør Kjetil Lismoen i sin omtale fra filmfestivalen i Cannes.

Alt skjer i henhold til filmens lavmælte, dokumentariske stil som fotograf Helene Louvart understøtter ved bruk av det ”gammeldagse” formatet Super 16. Det gir filmen en lett kornete kvalitet som fanger vakkert opp den utstrakte bruken av naturlig lys”.

Sentrale skuespillere på rollelisten til Framing Mom er Laila Goody, Jesper Christensen, Morten Svartveit og ikke minst Ruby Sofia Berntsen Dagnall som spiller Rose Marie. Opptak er gjort i Oslo, København og Köln. Filmen har et budsjett på 29 millioner kroner og produseres av Turid Øversveen for 4 ½. Tysk coprodusent er tyske Match Factory og danske Nimbus film. Distributør er Norsk Film Distribusjon AS.

Da filmprosjektet fikk støtte fra Norsk filminstitutt la konsulenten vekt på følgende:

Rose Marie og gartnerens hemmelighet er et spennende prosjekt, som i likhet med Johnsens tidligere filmer tar for seg sterke skjebner og uvanlige møter mellom mennesker, men denne gangen med et til tider komisk skråblikk. Prosjektet er utviklet og vil bli gjennomført i tråd med de intensjoner som ligger til grunn for pakkefinansiert produksjon”.

Forventet kinopremiere er neste høst.

Sara Johnsen samarbeider med stjernefotograf

Sara Johnsen samarbeider med stjernefotograf

På fredag har Sara Johnsen siste opptaksdag på Framing Mom (foreløpig norsk tittel: Rose Marie og gartnerens hemmelighet) som siste uken er spilt inn i København.

Det er Tuva Novotny som spiller hovedrollen, en tv-journalist som hjelper 16-åringen Rose Marie med å finne hennes biologiske mor. Men først er hun utro i sitt eget bryllup – samtidig som Rose Marie blir født og forlatt på et restauranttoalett. Deres skjebner flettes sammen, og sytten år etter bryllup og fødsel drar de to ut for å finne Rose Maries biologiske foreldre.

Historien er ambivalent på et moralsk nivå”, har Novotny sagt. ”Kvinnen jeg spiller er usikker og gifter seg med mannen hun er forlovet med, fremfor å velge det hjertet hennes vil. Jeg tror filmen stiller en del spørsmål mange vil kjenne seg godt igjen i”.

Sara Johnsen har selv kalt filmen en ”dialogdrevet komedie”, men heller ikke det er så veldig opplysende. Så kanskje vi heller skal se nærmere på filmens fotograf som er det franske stjerneskuddet Helene Louvart? Det er tross alt få fotografer som i nyere tid så sterkt har preget filmene hun har medvirket på.

Hun er en av samtidsfilmens mest spennende fotografer som fikk sitt internasjonale gjennombrudd med kinosuksessen Vil det snø til jul? (1996) av Sandrine Veyseet.

5_helenehuppert550
Helene Louvart (til venstre) under opptak med Isabelle Huppert.

Den filmens elegante, håndholdte realisme gjorde henne ettertraktet og både Agnes Varda og Wim Wenders skulle bruke henne i filmer så varierte som The Beaches of Agnés og Pina 3D. Hun har hele tiden vekslet mellom fiksjon og dokumentar, noe som nylig kunne ses i Larry Clarks The smell of us der den fremste kvaliteten lå nettopp i Louvarts utforsking av det dokumentariske.

Samtidig har Louvart begått flere kunstneriske nybrott sammen med italiensk-østerriske Alice Rohrwacher i de to perlene Corpo Celeste og Le meraviglie (Miraklet i Toscana). Sistnevnte vant Regiprisen under fjorårets filmfestival i Cannes og har fått mye skryt her på Rushprint.no:

En original hybrid som balanserer djervt mellom oppvekstfilm, kammerspill og ”magisk” regional realisme, mellom hovedpersonens hormonelle fantasier og den dysfunksjonelle storfamilien hun er en del av”, skrev Rushprints redaktør Kjetil Lismoen i sin omtale fra filmfestivalen i Cannes.

Alt skjer i henhold til filmens lavmælte, dokumentariske stil som fotograf Helene Louvart understøtter ved bruk av det ”gammeldagse” formatet Super 16. Det gir filmen en lett kornete kvalitet som fanger vakkert opp den utstrakte bruken av naturlig lys”.

Sentrale skuespillere på rollelisten til Framing Mom er Laila Goody, Jesper Christensen, Morten Svartveit og ikke minst Ruby Sofia Berntsen Dagnall som spiller Rose Marie. Opptak er gjort i Oslo, København og Köln. Filmen har et budsjett på 29 millioner kroner og produseres av Turid Øversveen for 4 ½. Tysk coprodusent er tyske Match Factory og danske Nimbus film. Distributør er Norsk Film Distribusjon AS.

Da filmprosjektet fikk støtte fra Norsk filminstitutt la konsulenten vekt på følgende:

Rose Marie og gartnerens hemmelighet er et spennende prosjekt, som i likhet med Johnsens tidligere filmer tar for seg sterke skjebner og uvanlige møter mellom mennesker, men denne gangen med et til tider komisk skråblikk. Prosjektet er utviklet og vil bli gjennomført i tråd med de intensjoner som ligger til grunn for pakkefinansiert produksjon”.

Forventet kinopremiere er neste høst.

MENY