‘Jakten på Berlusconi’ trekkes fra TV 2 Sumo etter boikott-trussel

jakten på berlusconi_768
‘Jakten på Berlusconi’

Det kommer kanskje ikke som en overraskelse at avgjørelsen om å lansere en ny norsk film på nett-tv ikke ville skje uten en del motbør. Nå melder TV 2 i en pressemelding at etter trusler om kino-boikott av Jakten på Berlusconi  fra kinosjefer over hele landet, skrinlegges filmens planlagte 48-timers tilgjengelighet på TV 2 Sumo.

Filmens 48-timers vindu var planlagt denne helgen fra og med klokken 22  i kveld.

– Flere norske kinosjefer har gitt beskjed om at de vil boikotte spillefilmen Jakten på Berlusconi på grunn av helgens førpremiere på TV 2 Sumo. Vi i TV 2 har investert penger i denne filmen og har en klar avtale med produksjonsselskapet. Men når kinosjefer over hele landet vil boikotte filmen fordi den skal vises i 48 timer på TV 2 Sumo, vil det i så fall bety en økonomisk katastrofe for Produksjonsselskapet 4 1/2 og distributør Euforia, sier TV 2-direktør Trond Kvernstrøm.

– Vi i TV 2 kan ikke sitte å se på at to innovative og fremoverlente selskaper som ønsker å tenke nytt risikerer å forsvinne fra norsk filmbransje. Derfor har TV 2-ledelsen i dag bestemt seg for å stoppe den planlagte førpremieren, legger Kvernstrøm til.

Distributør Vibeke Skistad hos Euforia forteller at målet med hele TV 2 Sumo-avtalen kun var i hensikt å selge flere billetter.

– Tanken var at dette skulle gavne både kinoene og filmen. Vi ønsket ikke å handle i konflikt med kinoenes interesser, men vi ser helt tydelig nå at dette behandles som en prinsippsak. Da kinoene er vår soleklart viktigste kunde og samarbeidspartner, er vi glad for at vi har kommet fram til en løsning med TV2, sier hun.

Produsent hos 4 1/2, Håkon Overås, synes det er merkelig at et rent markedsføringstiltak blir møtt med slik skepsis.

– At norske kinosjefer er så redde for alle ambassadørene en slik begrenset førpremiere på TV 2 Sumo ville ha gitt, det skjønner vi ikke. Fra mitt ståsted er dette bare positivt. TV 2 er solide og gode samarbeidspartnere som har vært lojale hele veien, og når TV 2 nå likevel velger å stoppe denne førpremieren, viser det en sjelden raushet, sier han.

TV 2 forteller på sin side at episoden gjør at  de nå må vurdere sin støtte til norsk film generelt.

– TV 2 bidrar hvert år med betydelige summer for å vise norsk film på TV. Vi ønsket med Jakten på Berlusconi å prøve noe nytt – ved å tilby en begrenset førpremiere på TV 2 Sumo. Men sett i lys av denne saken så er det tydelig at vi ikke kan holde på med dette lengre. Med en slik massiv reaksjon fra norske kinosjefer må TV 2 nå vurdere om vi kan fortsette å finansiere norsk film. Å vise en film på TV to år etter at filmen har gått på kino funker ikke lengre, sier Kvernstrøm.

Kilde: Pressemelding, TV2

Trailer,’ Jakten på Berlusconi’:

‘Jakten på Berlusconi’ trekkes fra TV 2 Sumo etter boikott-trussel

jakten på berlusconi_768
‘Jakten på Berlusconi’

Det kommer kanskje ikke som en overraskelse at avgjørelsen om å lansere en ny norsk film på nett-tv ikke ville skje uten en del motbør. Nå melder TV 2 i en pressemelding at etter trusler om kino-boikott av Jakten på Berlusconi  fra kinosjefer over hele landet, skrinlegges filmens planlagte 48-timers tilgjengelighet på TV 2 Sumo.

Filmens 48-timers vindu var planlagt denne helgen fra og med klokken 22  i kveld.

– Flere norske kinosjefer har gitt beskjed om at de vil boikotte spillefilmen Jakten på Berlusconi på grunn av helgens førpremiere på TV 2 Sumo. Vi i TV 2 har investert penger i denne filmen og har en klar avtale med produksjonsselskapet. Men når kinosjefer over hele landet vil boikotte filmen fordi den skal vises i 48 timer på TV 2 Sumo, vil det i så fall bety en økonomisk katastrofe for Produksjonsselskapet 4 1/2 og distributør Euforia, sier TV 2-direktør Trond Kvernstrøm.

– Vi i TV 2 kan ikke sitte å se på at to innovative og fremoverlente selskaper som ønsker å tenke nytt risikerer å forsvinne fra norsk filmbransje. Derfor har TV 2-ledelsen i dag bestemt seg for å stoppe den planlagte førpremieren, legger Kvernstrøm til.

Distributør Vibeke Skistad hos Euforia forteller at målet med hele TV 2 Sumo-avtalen kun var i hensikt å selge flere billetter.

– Tanken var at dette skulle gavne både kinoene og filmen. Vi ønsket ikke å handle i konflikt med kinoenes interesser, men vi ser helt tydelig nå at dette behandles som en prinsippsak. Da kinoene er vår soleklart viktigste kunde og samarbeidspartner, er vi glad for at vi har kommet fram til en løsning med TV2, sier hun.

Produsent hos 4 1/2, Håkon Overås, synes det er merkelig at et rent markedsføringstiltak blir møtt med slik skepsis.

– At norske kinosjefer er så redde for alle ambassadørene en slik begrenset førpremiere på TV 2 Sumo ville ha gitt, det skjønner vi ikke. Fra mitt ståsted er dette bare positivt. TV 2 er solide og gode samarbeidspartnere som har vært lojale hele veien, og når TV 2 nå likevel velger å stoppe denne førpremieren, viser det en sjelden raushet, sier han.

TV 2 forteller på sin side at episoden gjør at  de nå må vurdere sin støtte til norsk film generelt.

– TV 2 bidrar hvert år med betydelige summer for å vise norsk film på TV. Vi ønsket med Jakten på Berlusconi å prøve noe nytt – ved å tilby en begrenset førpremiere på TV 2 Sumo. Men sett i lys av denne saken så er det tydelig at vi ikke kan holde på med dette lengre. Med en slik massiv reaksjon fra norske kinosjefer må TV 2 nå vurdere om vi kan fortsette å finansiere norsk film. Å vise en film på TV to år etter at filmen har gått på kino funker ikke lengre, sier Kvernstrøm.

Kilde: Pressemelding, TV2

Trailer,’ Jakten på Berlusconi’:

MENY