Marianne Ulrichsen og Halfdan Tøndel går nye veier

Marianne Ulrichsen og Halfdan Tøndel går nye veier

Norsk filminstitutt ga i dag produksjonstilskudd til to Nye veier-kortfilmer fra regissørene Marianne Ulrichsen og Halfdan Ullmann Tøndel.

Alt brenner av regissør Marianne Ulrichsen og produsent MER FILM er tildelt 877.500 kroner i produksjonstilskudd innenfor Nye Veier-ordningen. Nye veier satser ”på kunstnerisk vågemot og er bygd opp rundt talentfulle regissører for å stimulere til kunstnerisk fordypning og utvikling”, heter det i retningslinjene for ordningen.

”Filmen handler om tolv år gamle Anna, som tilbringer sommerferien i Lofoten hos mormor. Mellom barndom og pubertet forelsker Anna seg i en fem år eldre gutt. Alt brenner utforsker hvordan en ung jente søker å finne balanse mellom gryende seksualitet, egne grenser og de sosiale normene i samfunnet”.

Kortfilmkonsulent Kari Moen Kristiansen begrunner tildelingen slik:

”Med dette prosjektet ønsker regissøren å videreutvikle både et filmspråk og en metode ved å være i det autentiske som hun begynte å jobbe med i sin forrige film Amasone. Ut ifra en grunntanke om at «Intet menneskelig skal være meg fremmed» vil hun både tematisk og visuelt tilnærme seg kroppen på kroppens premisser, og jobbe med det non-verbale språket som ligger i bevegelse, blikk og skiftninger i ansiktsuttrykk. Hun vil også bruke det nord-norske landskapet, naturen og miljøet som hun selv har vokst opp i som en egen karakter i den audiovisuelle fortellingen. Dette er et prosjekt som gir Ulrichsen rom for å videreutvikle sitt regitalent og skape en visuell og eksistensiell filmfortelling”.

Frokost film AS og regissør Halfdan Ullmann Tøndel er tildelt 1.022.500 kroner i produksjonstilskudd til Nye veier-kortfilmen Fanny.

”Hvordan blir vi til i andres blikk? Fanny (23) har flyttet tilbake til Oslo for å begynne på nytt studie; en person som har få gode og nære relasjoner. Vi følger henne igjennom fadderuken på Blindern, hvor hun får muligheten til å skape seg selv på nytt, og der hun i et forsøk på å skjule en vond fortid og egne problemer gjør alt for å bli en del av et fellesskap.”

Kari Moen Kristiansens vurdering er som følger:

«Regissør Halfdan Ullmann Tøndel er et ungt og sterkt regitalent. I dette prosjektet vil han jobbe videre med seksualitet og kjønn som tematikk, samtidig som han vil utforske årsaksforholdet mellom ensomhet og sex. Med sitt helt personlige blikk vil regissøren søke å implementere ideene vi har om kjønnsroller og seksualitet inn i handlingen uten at det blir insisterende, men samtidig på en måte som gjør at publikum bevisst eller ubevisst blir tvunget til å konfrontere seg selv og sine fordommer. Dette er også en satsing på et spennende samarbeid mellom regissør og en talentfull ung produsent, Andrea Berentsen Ottmar«.

Det ble også tildelt støtte til én kinodokumentar for barn om kameler i Arktis fra regissør Karl Emil Rikardsen. 

Relation04 Media AS og Rikardsen fikk 1.200.000 kroner i tilskudd. De arktiske kamelene handler om ”søskenparet Svalin (12) og Torarin (9), som bor på en liten øy lengst nord i Norge. De ønsker seg en hest, men får i stedet to mongolske kameler. Når pappaen til Svalin og Torarin skader hånda si er det barna som må forsøke å trene kamelene, men det viser seg vanskelig. Familien bestemmer seg for å reise til Mongolia for å finne en ekte kameltrener”.

”Visuelt har dette potensial til å bli storslagent”, skriver konsulenten i sin begrunnelse: ”Jeg tror dette er en film som vil ha stor attraksjonsverdi som kinofilm for hele familien her hjemme, og også på det internasjonale markedet. Regissør Karl Emil Richardsen har erfaring med film både om og for barn og med dyr, og har et solid co-produksjonsteam rundt seg”.

Marianne Ulrichsen og Halfdan Tøndel går nye veier

Marianne Ulrichsen og Halfdan Tøndel går nye veier

Norsk filminstitutt ga i dag produksjonstilskudd til to Nye veier-kortfilmer fra regissørene Marianne Ulrichsen og Halfdan Ullmann Tøndel.

Alt brenner av regissør Marianne Ulrichsen og produsent MER FILM er tildelt 877.500 kroner i produksjonstilskudd innenfor Nye Veier-ordningen. Nye veier satser ”på kunstnerisk vågemot og er bygd opp rundt talentfulle regissører for å stimulere til kunstnerisk fordypning og utvikling”, heter det i retningslinjene for ordningen.

”Filmen handler om tolv år gamle Anna, som tilbringer sommerferien i Lofoten hos mormor. Mellom barndom og pubertet forelsker Anna seg i en fem år eldre gutt. Alt brenner utforsker hvordan en ung jente søker å finne balanse mellom gryende seksualitet, egne grenser og de sosiale normene i samfunnet”.

Kortfilmkonsulent Kari Moen Kristiansen begrunner tildelingen slik:

”Med dette prosjektet ønsker regissøren å videreutvikle både et filmspråk og en metode ved å være i det autentiske som hun begynte å jobbe med i sin forrige film Amasone. Ut ifra en grunntanke om at «Intet menneskelig skal være meg fremmed» vil hun både tematisk og visuelt tilnærme seg kroppen på kroppens premisser, og jobbe med det non-verbale språket som ligger i bevegelse, blikk og skiftninger i ansiktsuttrykk. Hun vil også bruke det nord-norske landskapet, naturen og miljøet som hun selv har vokst opp i som en egen karakter i den audiovisuelle fortellingen. Dette er et prosjekt som gir Ulrichsen rom for å videreutvikle sitt regitalent og skape en visuell og eksistensiell filmfortelling”.

Frokost film AS og regissør Halfdan Ullmann Tøndel er tildelt 1.022.500 kroner i produksjonstilskudd til Nye veier-kortfilmen Fanny.

”Hvordan blir vi til i andres blikk? Fanny (23) har flyttet tilbake til Oslo for å begynne på nytt studie; en person som har få gode og nære relasjoner. Vi følger henne igjennom fadderuken på Blindern, hvor hun får muligheten til å skape seg selv på nytt, og der hun i et forsøk på å skjule en vond fortid og egne problemer gjør alt for å bli en del av et fellesskap.”

Kari Moen Kristiansens vurdering er som følger:

«Regissør Halfdan Ullmann Tøndel er et ungt og sterkt regitalent. I dette prosjektet vil han jobbe videre med seksualitet og kjønn som tematikk, samtidig som han vil utforske årsaksforholdet mellom ensomhet og sex. Med sitt helt personlige blikk vil regissøren søke å implementere ideene vi har om kjønnsroller og seksualitet inn i handlingen uten at det blir insisterende, men samtidig på en måte som gjør at publikum bevisst eller ubevisst blir tvunget til å konfrontere seg selv og sine fordommer. Dette er også en satsing på et spennende samarbeid mellom regissør og en talentfull ung produsent, Andrea Berentsen Ottmar«.

Det ble også tildelt støtte til én kinodokumentar for barn om kameler i Arktis fra regissør Karl Emil Rikardsen. 

Relation04 Media AS og Rikardsen fikk 1.200.000 kroner i tilskudd. De arktiske kamelene handler om ”søskenparet Svalin (12) og Torarin (9), som bor på en liten øy lengst nord i Norge. De ønsker seg en hest, men får i stedet to mongolske kameler. Når pappaen til Svalin og Torarin skader hånda si er det barna som må forsøke å trene kamelene, men det viser seg vanskelig. Familien bestemmer seg for å reise til Mongolia for å finne en ekte kameltrener”.

”Visuelt har dette potensial til å bli storslagent”, skriver konsulenten i sin begrunnelse: ”Jeg tror dette er en film som vil ha stor attraksjonsverdi som kinofilm for hele familien her hjemme, og også på det internasjonale markedet. Regissør Karl Emil Richardsen har erfaring med film både om og for barn og med dyr, og har et solid co-produksjonsteam rundt seg”.

MENY