Gode kritikker til ”90 minutter ”

Eva Sørhaugs knyttneveslag av en film har gjort inntrykk på bransjebladenes garvede filmkritikere i Toronto. Både Variety og Screen International gir filmen gode skussmål. “A slap in the face to Norwegian propriety – and so-called «civilized» societies in general”, skriver Varietys John Anderson.

Selv om kritikeren går vel langt i å tolke filmen inn i en norsk kontekst han åpenbart ikke kjenner så godt («90 Minutes» will certainly be seen as a response to the two attacks July 22, 2011”), berømmer han Sørhaugs vilje til å gå inn i en tøff og vanskelig tematikk – og komme ut av det med æren i behold.

Slik lydteamet på Kon-Tiki fikk mye skryt, fremhever Anderson kvaliteten på lydarbeidet på 90 minutter: “Production values are excellent, notably the sound work of Kenneth Gustavsen, Bent Erik Holm and Erik S. Watland, which gives «90 Minutes» a palpable tension.”

Også Screens David D’Arcy er opptatt av kontrasten mellom Norges image ute og hva filmen antyder kan røre seg av uhumskheter på undersiden:

Civilised comfortable Norway looks angry once again, although this time it’s men executing their female companions

Gode kritikker til ”90 minutter ”

Eva Sørhaugs knyttneveslag av en film har gjort inntrykk på bransjebladenes garvede filmkritikere i Toronto. Både Variety og Screen International gir filmen gode skussmål. “A slap in the face to Norwegian propriety – and so-called «civilized» societies in general”, skriver Varietys John Anderson.

Selv om kritikeren går vel langt i å tolke filmen inn i en norsk kontekst han åpenbart ikke kjenner så godt («90 Minutes» will certainly be seen as a response to the two attacks July 22, 2011”), berømmer han Sørhaugs vilje til å gå inn i en tøff og vanskelig tematikk – og komme ut av det med æren i behold.

Slik lydteamet på Kon-Tiki fikk mye skryt, fremhever Anderson kvaliteten på lydarbeidet på 90 minutter: “Production values are excellent, notably the sound work of Kenneth Gustavsen, Bent Erik Holm and Erik S. Watland, which gives «90 Minutes» a palpable tension.”

Også Screens David D’Arcy er opptatt av kontrasten mellom Norges image ute og hva filmen antyder kan røre seg av uhumskheter på undersiden:

Civilised comfortable Norway looks angry once again, although this time it’s men executing their female companions

MENY