– Filmskapere i regionene må få konkurrere på like vilkår

– Filmskapere i regionene må få konkurrere på like vilkår

Foto fra Fabelfjords «Dunder»

Holder regjeringens filmpolitikk nordnorsk film og regionene på for mange armlengders avstand?

Det mener forfatter Endre Lund Eriksen, som under åpningsdagen av Tromsø film festival publiserer et kritisk innlegg i Nordnorsk debatt til den nåværende støtteordningen.

Mandag åpner Tromsø Internasjonale Filmfestival og kulturminister Linda Hofstad Helleland kommer til byen. Kanskje kommer hun til å gjenta sitt mantra om at politikerne skal holde seg på en armlengdes avstand fra kulturlivet. Men hun kommer neppe til å snakke om hvordan hennes filmpolitikk holder filmbransjen i Nord-Norge og de andre regionene på mye mer enn en armlengdes avstand fra spillefilm-midlene”, skriver han.

Siden regjeringens nye forskrift om produksjonstilskudd ble gjeldende fra 1.januar 2017, har Norsk Filminstitutt (NFI) prioritert søkere med såkalt god track record. Det rammer regionene hardest, mener han.

”Målet er godt nok: å sikre en mer bærekraftig bransje, det vil si mer lønnsomme filmbedrifter. Men problemet er at ordningen favoriserer de store, etablerte filmselskapene – og stenger ute unge og debuterende regissører og produsenter”, mener han.

Kravet om track record gjør at filmselskaper som ikke har produsert spillefilm, ikke får konkurrere på like vilkår med filmselskaper som har gjort det. Lund Eriksens filmselskap Fabelfjord har fått signaler fra NFI-konsulenter om at det ikke er noen vits i å søke langfilmstøtte.

”Siden vi ikke har produsert spillefilm, vil vi havne bakerst i køen og i realiteten ikke bli vurdert. Samme beskjed har andre filmselskaper uten spillefilmerfaring fått. I klartekst betyr det: For å få produksjonsstøtte til vår første spillefilm, må vi ha produsert spillefilm før!”

For at Fabelfjords prosjekter skal bli vurdert for produksjonsstøtte, er de nødt til å alliere seg med en produsent eller et produksjonsselskap som har gjort spillefilm før, skriver Lund Eriksen. Men hvorfor skal et stort filmselskap samarbeide med dem – når det vil føre til at de får en ekstra konkurrent om spillefilm-midlene i framtida?

Les hele innlegget

– Filmskapere i regionene må få konkurrere på like vilkår

– Filmskapere i regionene må få konkurrere på like vilkår

Foto fra Fabelfjords «Dunder»

Holder regjeringens filmpolitikk nordnorsk film og regionene på for mange armlengders avstand?

Det mener forfatter Endre Lund Eriksen, som under åpningsdagen av Tromsø film festival publiserer et kritisk innlegg i Nordnorsk debatt til den nåværende støtteordningen.

Mandag åpner Tromsø Internasjonale Filmfestival og kulturminister Linda Hofstad Helleland kommer til byen. Kanskje kommer hun til å gjenta sitt mantra om at politikerne skal holde seg på en armlengdes avstand fra kulturlivet. Men hun kommer neppe til å snakke om hvordan hennes filmpolitikk holder filmbransjen i Nord-Norge og de andre regionene på mye mer enn en armlengdes avstand fra spillefilm-midlene”, skriver han.

Siden regjeringens nye forskrift om produksjonstilskudd ble gjeldende fra 1.januar 2017, har Norsk Filminstitutt (NFI) prioritert søkere med såkalt god track record. Det rammer regionene hardest, mener han.

”Målet er godt nok: å sikre en mer bærekraftig bransje, det vil si mer lønnsomme filmbedrifter. Men problemet er at ordningen favoriserer de store, etablerte filmselskapene – og stenger ute unge og debuterende regissører og produsenter”, mener han.

Kravet om track record gjør at filmselskaper som ikke har produsert spillefilm, ikke får konkurrere på like vilkår med filmselskaper som har gjort det. Lund Eriksens filmselskap Fabelfjord har fått signaler fra NFI-konsulenter om at det ikke er noen vits i å søke langfilmstøtte.

”Siden vi ikke har produsert spillefilm, vil vi havne bakerst i køen og i realiteten ikke bli vurdert. Samme beskjed har andre filmselskaper uten spillefilmerfaring fått. I klartekst betyr det: For å få produksjonsstøtte til vår første spillefilm, må vi ha produsert spillefilm før!”

For at Fabelfjords prosjekter skal bli vurdert for produksjonsstøtte, er de nødt til å alliere seg med en produsent eller et produksjonsselskap som har gjort spillefilm før, skriver Lund Eriksen. Men hvorfor skal et stort filmselskap samarbeide med dem – når det vil føre til at de får en ekstra konkurrent om spillefilm-midlene i framtida?

Les hele innlegget

MENY