Er Bølgen den best egnede Oscar-kandidaten?

Er Bølgen den best egnede Oscar-kandidaten?

Roar Uthaug og Fantefilms Bølgen er Norges kandidat i kategorien Best Foreign Language Film, eller Oscar for beste ikke-engelsk språklige film.

Den norske Oscar-komiteen gikk for det åpenbare. Bølgen er på mange måter en selvskreven Oscar-kandidat, om man med en Oscarkandidat ser for seg en kvalitetsfilm som er laget innenfor en tydelig definert kommersiell sjanger.

Det er en stadig tilbakevendende diskusjon: hvilken film har best sjanser? Er dette den beste filmen? Hvor stor betydning har kunstneriske kvaliteter for Oscar-racet?

Da Kon-Tiki ble valgt som Norges Oscarkandidat var det flere kommentatorer, deriblant jeg, som mente at komiteen vurderte feil. Jeg mistenkte komiteen for å tro at Oscar-akademiet tenkte på en utpreget kommersiell måte, og at den norske komiteen forsøkte å tilpasse seg den tankegangen. Den nisjen av akademiet som vurderer de fremmedspråklige filmene består visstnok av eldre medlemmer (det er de som har tid til å se de fremmedspråklige filmene, ryktes det), men hvorfor skulle de være mindre opptatt av smalere filmer enn oss andre? De har ofte vist at de har en svakhet for arthousefilmer med alvorstung tematikk.

Men Kon-Tiki ble nominert til en Oscar. Det var jeg som tok feil med hensyn til filmens sjanser, noe produsenten Aage Aaberge med behersket skadefryd poengterte i sin rapport i Rushprint om Oscar-showet.

Det ville vært vanskelig å komme unna Bølgen. Den har høstet gode kritikker og kan framvise digitalt effektarbeid som kan matche det akademiet vanligvis forholder seg til. Til tross for enkelte svakheter (noen dramaturgiske skjevheter her og der), så har den et sterkt nok rollegalleri og en solid regi som aldri lar Bølgens digitale kraft få ta overhånd. Det er de to sentrale rollefigurene som bærer filmen.

Hvor store sjanser filmen har til en eventuell nominasjon er vanskelig å si. Det var amerikanerne som fant opp katastrofesjangeren, så de er ikke like enkle å imponere. Men etter min bommert med Kon-Tiki, skal jeg være forsiktig med mine spådommer.

Den norske Oscarkomiteens begrunnelse er som følger:

“Den norske Oscarkomiteens har i dag onsdag 02.09.15 vurdert de tre kortlistede Oscar-kandidatene Bølgen, De nærmeste og Å vente tilbake. Dette er tre svært forskjellige filmer i størrelse og sjanger, men felles for alle tre filmene er gode kvaliteter og forutsetninger for å nå gjennom i Oscar-sammenheng, og etter grundig gjennomgang har komiteen valg Bølgen som Norges kandidat. Roar Uthaugs film «Bølgen» framstår i Oscar-sammenheng som et spennende og originalt valg. Etter Oscar-komiteens mening har filmen om flodbølgekatastrofen som rammer Geiranger sterke filmatiske kvaliteter, et imponerende skuespillergalleri og et norsk særpreg som gjør den til noe langt mer enn den sjangerfilmen den også er. Filmen har et overbevisende visuelt uttrykk og et overbevisende indre og ytre drama. Kombinert med manus og Roar Uthaugs solide regigrep, er Oscarkomiteen sikre i sitt valg om at Bølgen er den beste kandidaten».

Er Bølgen den best egnede Oscar-kandidaten?

Er Bølgen den best egnede Oscar-kandidaten?

Roar Uthaug og Fantefilms Bølgen er Norges kandidat i kategorien Best Foreign Language Film, eller Oscar for beste ikke-engelsk språklige film.

Den norske Oscar-komiteen gikk for det åpenbare. Bølgen er på mange måter en selvskreven Oscar-kandidat, om man med en Oscarkandidat ser for seg en kvalitetsfilm som er laget innenfor en tydelig definert kommersiell sjanger.

Det er en stadig tilbakevendende diskusjon: hvilken film har best sjanser? Er dette den beste filmen? Hvor stor betydning har kunstneriske kvaliteter for Oscar-racet?

Da Kon-Tiki ble valgt som Norges Oscarkandidat var det flere kommentatorer, deriblant jeg, som mente at komiteen vurderte feil. Jeg mistenkte komiteen for å tro at Oscar-akademiet tenkte på en utpreget kommersiell måte, og at den norske komiteen forsøkte å tilpasse seg den tankegangen. Den nisjen av akademiet som vurderer de fremmedspråklige filmene består visstnok av eldre medlemmer (det er de som har tid til å se de fremmedspråklige filmene, ryktes det), men hvorfor skulle de være mindre opptatt av smalere filmer enn oss andre? De har ofte vist at de har en svakhet for arthousefilmer med alvorstung tematikk.

Men Kon-Tiki ble nominert til en Oscar. Det var jeg som tok feil med hensyn til filmens sjanser, noe produsenten Aage Aaberge med behersket skadefryd poengterte i sin rapport i Rushprint om Oscar-showet.

Det ville vært vanskelig å komme unna Bølgen. Den har høstet gode kritikker og kan framvise digitalt effektarbeid som kan matche det akademiet vanligvis forholder seg til. Til tross for enkelte svakheter (noen dramaturgiske skjevheter her og der), så har den et sterkt nok rollegalleri og en solid regi som aldri lar Bølgens digitale kraft få ta overhånd. Det er de to sentrale rollefigurene som bærer filmen.

Hvor store sjanser filmen har til en eventuell nominasjon er vanskelig å si. Det var amerikanerne som fant opp katastrofesjangeren, så de er ikke like enkle å imponere. Men etter min bommert med Kon-Tiki, skal jeg være forsiktig med mine spådommer.

Den norske Oscarkomiteens begrunnelse er som følger:

“Den norske Oscarkomiteens har i dag onsdag 02.09.15 vurdert de tre kortlistede Oscar-kandidatene Bølgen, De nærmeste og Å vente tilbake. Dette er tre svært forskjellige filmer i størrelse og sjanger, men felles for alle tre filmene er gode kvaliteter og forutsetninger for å nå gjennom i Oscar-sammenheng, og etter grundig gjennomgang har komiteen valg Bølgen som Norges kandidat. Roar Uthaugs film «Bølgen» framstår i Oscar-sammenheng som et spennende og originalt valg. Etter Oscar-komiteens mening har filmen om flodbølgekatastrofen som rammer Geiranger sterke filmatiske kvaliteter, et imponerende skuespillergalleri og et norsk særpreg som gjør den til noe langt mer enn den sjangerfilmen den også er. Filmen har et overbevisende visuelt uttrykk og et overbevisende indre og ytre drama. Kombinert med manus og Roar Uthaugs solide regigrep, er Oscarkomiteen sikre i sitt valg om at Bølgen er den beste kandidaten».

MENY