# 5 – 2014

# 5 – 2014

Jeg savner roller jeg kan identifisere meg med 

– Jeg kjenner meg igjen i Ebba. Jeg tror mange familier ikke ser verdien av hva man har før man er i ferd med å miste det, sier Lisa Loven Kongsli om sin internasjonale gjennombruddsrolle i Turist.

Her er Gunnar

– Frode Grytten setter gjerne folk i ganske vanlige situasjoner, mens det som foregår oppe i hodene deres er helt absurd, så du som leser ler så du skriker. Men det kan jeg jo ikke filme, sier regissør Gunnar Vikene, som prøver likevel. Heldigvis har han funnet en seig jævel til å spille hovedrollen.

Forfatterne tar makten

NRK Drama ga tre manusforfattere en mulighet uten sidestykke: Full kontroll over den kreative prosessen. Resultatet er to sesonger av Kampen for tilværelsen, og en dramatikerstand som sitter på kanten av stolen: Er serien bra nok til at NRK tør å gi noen så mye tillit igjen, spør Christopher Grøndahl, som her intervjuer trioen bak dramaserien.

Norske kvinneroller – fremdeles av mannens ribben?

Øystein Stene har sett nærmere på de kvinnelige hovedpersonene i Det er meg du vil ha, Frøken Julie, 1001 gram og Turist. Hvem er disse kvinnene? Hvordan fremstilles de?

Produksjonsdesigneren som meddikter

– Det er viktig at produksjonsdesigneren får være med å dikte så tidlig som mulig, sier Peter Neergaard, produksjonsdesigner på Beatles. Mens Beatles diktet videre på et Oslo anno 1967, har Caroline Amies gjenskapt et irsk herskapshus fra 1890 i Frøken Julie. Her forteller begge om sine utfordringer.

Mens vi venter på Langlois

I år ville Henri Langlois fylt 100 år. Han huskes mest for å ha vekket vår bevissthet om verdens filmarv. Hva forteller hans liv og virke om dagens begredelige tilstand for filmarven, ikke minst her til lands?

Filmfondet Telenor

Tving teleoperatørene til å finansiere norsk filmproduksjon. Men stopp ikke der. Åpne  filmpengeposen for Telenor og andre teleaktører. Det er åpenbart den eneste garantien vi har for at film i fremtiden skal nå sitt publikum, mener Cecilie Stranger-Thorsen.

Berggren

Før eller siden får du sparken. Uansett hvor flink du er.

Karsten og Petra – melkeku eller underdog?

Hvorfor velger så mange av oss å jobbe med adaptasjoner? Er det i mangel av egne, gode ideer og en hunger etter å tjene penger? Alexander Eik, som har adaptert de to siste Karsten og Petra-filmene, gjør rede for tankene og motivene bak utformingen av en av norsk barnefilms største suksesser.

– Jeg angrer ingenting

– Det har alltid irritert meg at investorene skal ha pengene sine først, pluss fortjeneste, før andre får noe. Så jeg gjort en flat avtale med alle, forteller Ulrik Imtiaz Rolfsen om sin egendistribuerte spillefilm Haram som har skapt bølger i kinobransjen.

Lilyhammer som lokomotiv

Lilyhammer-lokomotivet ruller videre, i kjølvannet av Netflix sin globale dominans, nå med en ny sesong og enda høyere budsjett. Men hvilke spor har serien etterlatt seg i den lokale filmbransjen?

– Jeg sover med manus på øret

– Jeg har ikke tenkt å sitte og vente og bare spille mødre. Kommer ikke rollene til meg, får jeg skrive dem selv, sier Anneke von der Lippe, som er aktuell i NRK-serien Øyevitne.

 Når helten svikter

– Den mannlige helten er bare en myte, sier regissør Ruben Östlund om sin nye film Turist som fikk pris i Cannes og glimrende kritikker. Her forteller han om samarbeidet med norske og svenske skuespillere og hvordan hans neste film, The Square, tar det moderne Europa på kornet.

To sterke stemmer på hver sin planet

Oppdraget gikk ut på å anmelde de to norske dokumentarfilmene Flink pike av Solveig Melkeraaen og remake.me av Unni Straume. Tanken bak sammenkoblingen lå i slektskapet: To tette, nærgående selvportrett. Men så enkelt var det ikke, skriver Jan Toreg.

En regissør krysser sine spor

Remake.me har vært en måte å komme meg videre på, både privat og yrkesmessig, forteller Unni Straume om sjangerhybriden der hun går opp gjengrodde stier og oppdager nye avstikkere.

Tilbake på åstedet

– Det må være litt skummelt for bransjen egentlig, at så mange talenter nå vil gå over og produsere for fjernsyn, sier Jarl Emsell-Larsen som er tilbake med en ny stor krimserie på NRK.

 

# 5 – 2014

# 5 – 2014

Jeg savner roller jeg kan identifisere meg med 

– Jeg kjenner meg igjen i Ebba. Jeg tror mange familier ikke ser verdien av hva man har før man er i ferd med å miste det, sier Lisa Loven Kongsli om sin internasjonale gjennombruddsrolle i Turist.

Her er Gunnar

– Frode Grytten setter gjerne folk i ganske vanlige situasjoner, mens det som foregår oppe i hodene deres er helt absurd, så du som leser ler så du skriker. Men det kan jeg jo ikke filme, sier regissør Gunnar Vikene, som prøver likevel. Heldigvis har han funnet en seig jævel til å spille hovedrollen.

Forfatterne tar makten

NRK Drama ga tre manusforfattere en mulighet uten sidestykke: Full kontroll over den kreative prosessen. Resultatet er to sesonger av Kampen for tilværelsen, og en dramatikerstand som sitter på kanten av stolen: Er serien bra nok til at NRK tør å gi noen så mye tillit igjen, spør Christopher Grøndahl, som her intervjuer trioen bak dramaserien.

Norske kvinneroller – fremdeles av mannens ribben?

Øystein Stene har sett nærmere på de kvinnelige hovedpersonene i Det er meg du vil ha, Frøken Julie, 1001 gram og Turist. Hvem er disse kvinnene? Hvordan fremstilles de?

Produksjonsdesigneren som meddikter

– Det er viktig at produksjonsdesigneren får være med å dikte så tidlig som mulig, sier Peter Neergaard, produksjonsdesigner på Beatles. Mens Beatles diktet videre på et Oslo anno 1967, har Caroline Amies gjenskapt et irsk herskapshus fra 1890 i Frøken Julie. Her forteller begge om sine utfordringer.

Mens vi venter på Langlois

I år ville Henri Langlois fylt 100 år. Han huskes mest for å ha vekket vår bevissthet om verdens filmarv. Hva forteller hans liv og virke om dagens begredelige tilstand for filmarven, ikke minst her til lands?

Filmfondet Telenor

Tving teleoperatørene til å finansiere norsk filmproduksjon. Men stopp ikke der. Åpne  filmpengeposen for Telenor og andre teleaktører. Det er åpenbart den eneste garantien vi har for at film i fremtiden skal nå sitt publikum, mener Cecilie Stranger-Thorsen.

Berggren

Før eller siden får du sparken. Uansett hvor flink du er.

Karsten og Petra – melkeku eller underdog?

Hvorfor velger så mange av oss å jobbe med adaptasjoner? Er det i mangel av egne, gode ideer og en hunger etter å tjene penger? Alexander Eik, som har adaptert de to siste Karsten og Petra-filmene, gjør rede for tankene og motivene bak utformingen av en av norsk barnefilms største suksesser.

– Jeg angrer ingenting

– Det har alltid irritert meg at investorene skal ha pengene sine først, pluss fortjeneste, før andre får noe. Så jeg gjort en flat avtale med alle, forteller Ulrik Imtiaz Rolfsen om sin egendistribuerte spillefilm Haram som har skapt bølger i kinobransjen.

Lilyhammer som lokomotiv

Lilyhammer-lokomotivet ruller videre, i kjølvannet av Netflix sin globale dominans, nå med en ny sesong og enda høyere budsjett. Men hvilke spor har serien etterlatt seg i den lokale filmbransjen?

– Jeg sover med manus på øret

– Jeg har ikke tenkt å sitte og vente og bare spille mødre. Kommer ikke rollene til meg, får jeg skrive dem selv, sier Anneke von der Lippe, som er aktuell i NRK-serien Øyevitne.

 Når helten svikter

– Den mannlige helten er bare en myte, sier regissør Ruben Östlund om sin nye film Turist som fikk pris i Cannes og glimrende kritikker. Her forteller han om samarbeidet med norske og svenske skuespillere og hvordan hans neste film, The Square, tar det moderne Europa på kornet.

To sterke stemmer på hver sin planet

Oppdraget gikk ut på å anmelde de to norske dokumentarfilmene Flink pike av Solveig Melkeraaen og remake.me av Unni Straume. Tanken bak sammenkoblingen lå i slektskapet: To tette, nærgående selvportrett. Men så enkelt var det ikke, skriver Jan Toreg.

En regissør krysser sine spor

Remake.me har vært en måte å komme meg videre på, både privat og yrkesmessig, forteller Unni Straume om sjangerhybriden der hun går opp gjengrodde stier og oppdager nye avstikkere.

Tilbake på åstedet

– Det må være litt skummelt for bransjen egentlig, at så mange talenter nå vil gå over og produsere for fjernsyn, sier Jarl Emsell-Larsen som er tilbake med en ny stor krimserie på NRK.

 

MENY