#05 – 2010







–  Jeg fant Cornelis i meg selv
-Min karriere har nå tatt en ny vending der jeg gir slipp på den gamle rollen som Hank von Helvete, forteller Hans-Erik Dyvik Husby som i Cornelis fortolker den svenske musikklegenden Cornelis Vreeswijk.

Don Drapers allmektige skaper
–Jeg bruker perioden i Mad Men som en fasade for å fortelle noe veldig personlig, forteller Matthew Weiner. Her forteller vår tids mest feirede serieskaper om hva som inspirerer ham, hvorfor et flertall av forfatterne på serien er kvinner og om han vil la Don Draper overleve søttitallet.

Portrettet
-Det er noe universelt i det absurde, og jeg tror at man kan fortelle de dypeste ting gjennom humor, forteller Bent Hamer som er kinoaktuell med Hjem til Jul.

Mellom Himmel og Hollywood
Er Mark Zuckerberg i The Social Network en Michael Corleone for vår virtuelle tidsalder? Framstillingen av ham har klare trekk fra klassiske amerikanske arketyper og mytologier, mener Sindre Kartvedt.

Berggren
Det brer seg en slags dille i norsk film- og tv-bransje. Det har skjedd over lang tid. Vi pitcher.

Å se andres lidelse
Gazas tårer er et innlegg mot krig, ikke mot Israel, understreker Vibeke Løkkerberg.
– Det som grep meg var det menneskelige aspektet. Barn som blir ofre, hvor maktesløse de uskyldige blir under angrep.

Lykkelig på landet
– Alle vil gjerne lage en komedie med dybde. Men det er alltid en fare for å miste humoren. Jeg ville dyrke dramaet i hver karakter, men uten å bli sentimental, forteller Anne Sewitsky om sin mørke komedie Sykt lykkelig.

Medium rare
– Analog film er en synkende dinosaur i tjære, sier David Lynch, hvis kunstnerskap tvinner flerfoldige mediebegreper. Her forteller han om den digitale estetikken og hvordan han nylig møtte Don Draper og Peggy Olsen i Køln.

På vei mot livet

–Overdrivelsene i hovedpersonen Jo fantasiverden ga lisens til å gjøre nesten hva som helst, uten å miste kontakten med noe troverdig og sant, forteller Arild Andresen om sin langfilmdebut Keeper’n til Liverpool.

Men vi venter på Emmy
Hva har skjedd siden norsk film- og tv-bransje med brask og bram lanserte målsetningen om å vinne en Emmy? Hvorfor ble det plutselig så stille?

 

Melankoliens poet
Ingen annen forfatter har tegnet sin generasjons barndom og oppvekst i et slikt omfang som Lars Saabye Christensen har gjort i norsk litteratur. Han har også gjort det som manusforfatter i norsk film gjennom 25 år.  Morten Barth ser nærmere på den norske filmens fremste forfatterskap.

Månedens Talent
– Før var jeg veldig opptatt av at alt skulle analyseres og kunne redegjøres for. Det å lage Jenny har befridd meg veldig fra hele flinkis-greia, sier Ingvild Søderlind. Hun er aktuell med kortfilmen Jenny, som hun har skrevet og regissert.

Directors Cut
Nå er det ikke penger til å ha mer enn to ”frie” konsulenter, så hva bryr vel bransjen seg om de er menn eller kvinner, bare man er på hils?

 

Norsk film taper terreng

– Vi må få på plass en refusjonsordning for utenlandske produksjoner, i dag mister vi oppdrag til utlandet. Antall filmer og besøkstall er intet mål alene på om bransjen overlever økonomisk, advarer Knud Bjørne-Larsen i Storyline Studios.

 

Jurassic Kittelsen

– Jeg har ikke følt noe ærefrykt i forhold til å tukle med norsk mytologi, forteller Andre Øvredal, som er aktuell med sin egen originale miks av monsterfilm, dokumentar, komedie og norske folkeeventyr i Trolljegeren.

 

Melankoliens poet

Ingen annen forfatter har tegnet sin generasjons barndom og oppvekst i et slikt omfang som Lars Saabye Christensen har gjort i norsk litteratur. Han har også gjort det som manusforfatter i norsk film gjennom 25 år.  Morten Barth ser nærmere på den norske filmens fremste forfatterskap.

 

Å skape fra et høyere ego

– I film har man ofte ikke mye tid til forberedelser, og en intens form for konsentrasjon er påkrevd. En Tsjekhov-skuespiller vil raskt kunne utforske ulike energier, uten å gjøre et langt resonnement på forhånd, forteller Lenard Petit, en de mest sentrale Tsjekhov-pedagoger i vår tid.

 

Close-Up

Moderne fjernsynsfiksjon forvalter klassisk filmstil i Mad Men der fleksifortellingen – blandingen av enkeltstående episoder og lange fortellingsbuer – kommer til sin rett.

 

Bak Lerretet

– Helt siden jeg var 13 år og så Jurassic Park har jeg jo hatt lyst til å gjøre noe sånt som dette. Det var fantastisk å få gjøre en film i samme gata, sier Lars Erik Hansen om arbeidet med å lage trollene i Trolljegeren.

 

 

#05 – 2010







–  Jeg fant Cornelis i meg selv
-Min karriere har nå tatt en ny vending der jeg gir slipp på den gamle rollen som Hank von Helvete, forteller Hans-Erik Dyvik Husby som i Cornelis fortolker den svenske musikklegenden Cornelis Vreeswijk.

Don Drapers allmektige skaper
–Jeg bruker perioden i Mad Men som en fasade for å fortelle noe veldig personlig, forteller Matthew Weiner. Her forteller vår tids mest feirede serieskaper om hva som inspirerer ham, hvorfor et flertall av forfatterne på serien er kvinner og om han vil la Don Draper overleve søttitallet.

Portrettet
-Det er noe universelt i det absurde, og jeg tror at man kan fortelle de dypeste ting gjennom humor, forteller Bent Hamer som er kinoaktuell med Hjem til Jul.

Mellom Himmel og Hollywood
Er Mark Zuckerberg i The Social Network en Michael Corleone for vår virtuelle tidsalder? Framstillingen av ham har klare trekk fra klassiske amerikanske arketyper og mytologier, mener Sindre Kartvedt.

Berggren
Det brer seg en slags dille i norsk film- og tv-bransje. Det har skjedd over lang tid. Vi pitcher.

Å se andres lidelse
Gazas tårer er et innlegg mot krig, ikke mot Israel, understreker Vibeke Løkkerberg.
– Det som grep meg var det menneskelige aspektet. Barn som blir ofre, hvor maktesløse de uskyldige blir under angrep.

Lykkelig på landet
– Alle vil gjerne lage en komedie med dybde. Men det er alltid en fare for å miste humoren. Jeg ville dyrke dramaet i hver karakter, men uten å bli sentimental, forteller Anne Sewitsky om sin mørke komedie Sykt lykkelig.

Medium rare
– Analog film er en synkende dinosaur i tjære, sier David Lynch, hvis kunstnerskap tvinner flerfoldige mediebegreper. Her forteller han om den digitale estetikken og hvordan han nylig møtte Don Draper og Peggy Olsen i Køln.

På vei mot livet

–Overdrivelsene i hovedpersonen Jo fantasiverden ga lisens til å gjøre nesten hva som helst, uten å miste kontakten med noe troverdig og sant, forteller Arild Andresen om sin langfilmdebut Keeper’n til Liverpool.

Men vi venter på Emmy
Hva har skjedd siden norsk film- og tv-bransje med brask og bram lanserte målsetningen om å vinne en Emmy? Hvorfor ble det plutselig så stille?

 

Melankoliens poet
Ingen annen forfatter har tegnet sin generasjons barndom og oppvekst i et slikt omfang som Lars Saabye Christensen har gjort i norsk litteratur. Han har også gjort det som manusforfatter i norsk film gjennom 25 år.  Morten Barth ser nærmere på den norske filmens fremste forfatterskap.

Månedens Talent
– Før var jeg veldig opptatt av at alt skulle analyseres og kunne redegjøres for. Det å lage Jenny har befridd meg veldig fra hele flinkis-greia, sier Ingvild Søderlind. Hun er aktuell med kortfilmen Jenny, som hun har skrevet og regissert.

Directors Cut
Nå er det ikke penger til å ha mer enn to ”frie” konsulenter, så hva bryr vel bransjen seg om de er menn eller kvinner, bare man er på hils?

 

Norsk film taper terreng

– Vi må få på plass en refusjonsordning for utenlandske produksjoner, i dag mister vi oppdrag til utlandet. Antall filmer og besøkstall er intet mål alene på om bransjen overlever økonomisk, advarer Knud Bjørne-Larsen i Storyline Studios.

 

Jurassic Kittelsen

– Jeg har ikke følt noe ærefrykt i forhold til å tukle med norsk mytologi, forteller Andre Øvredal, som er aktuell med sin egen originale miks av monsterfilm, dokumentar, komedie og norske folkeeventyr i Trolljegeren.

 

Melankoliens poet

Ingen annen forfatter har tegnet sin generasjons barndom og oppvekst i et slikt omfang som Lars Saabye Christensen har gjort i norsk litteratur. Han har også gjort det som manusforfatter i norsk film gjennom 25 år.  Morten Barth ser nærmere på den norske filmens fremste forfatterskap.

 

Å skape fra et høyere ego

– I film har man ofte ikke mye tid til forberedelser, og en intens form for konsentrasjon er påkrevd. En Tsjekhov-skuespiller vil raskt kunne utforske ulike energier, uten å gjøre et langt resonnement på forhånd, forteller Lenard Petit, en de mest sentrale Tsjekhov-pedagoger i vår tid.

 

Close-Up

Moderne fjernsynsfiksjon forvalter klassisk filmstil i Mad Men der fleksifortellingen – blandingen av enkeltstående episoder og lange fortellingsbuer – kommer til sin rett.

 

Bak Lerretet

– Helt siden jeg var 13 år og så Jurassic Park har jeg jo hatt lyst til å gjøre noe sånt som dette. Det var fantastisk å få gjøre en film i samme gata, sier Lars Erik Hansen om arbeidet med å lage trollene i Trolljegeren.

 

 

MENY