# 4 – 2016

# 4 – 2016

Tegn abonnement her.

Menneskeverten

– Jeg må kunne si: «nå må jeg ha to minutter, og da kan vi ta et take», sier Ingrid Bolsø Berdal, hvis beinharde Armistice i HBOs supersuksess Westworld har gitt henne sitt definitive internasjonale gjennombrudd.

Den vanskelige andresesongen

Unge Lovende-skaper Siri Seljeseth har levd ut klisjeen: Når en dør lukkes, åpnes en annen. Neste skritt blir å gi mer faen.

Kims komiske trekk med løperen og hesten

– Jeg kommer inn fra et annet sted, sier Kim Hiorthøy, kinoaktuell med idékomedien The Rules for Everything.

 En for alle, alle for en!

Under arbeidet med Nobel var det ingen av klipperne som «eide» sin episode, forteller Mirja Melberg Erik Aster og Veslemøy Blokhus Langvik.

Når hovedpersonen griper kamera

Når opptaksforholdene blir umulige, kan alternativet være å utstyre noen i de aktuelle miljøene med kamera. Her forteller Torstein Grude og Zaradasht Ahmed om utfordringene med å la hovedpersonene filme egen virkelighet i Mogadishu Soldier og Nowhere to hide.

Om friheten til å leke mens vi drukner i underholdning

– Vi trenger de egenartede fortolkerne mer enn noensinne, mener Ingrid Olava som er aktuell i Kim Hiorthøys The Rules for Everything og en rekke kortfilmer.

Endetid i beste sendetid

Det er litt operaaktig, eller wagnersk, med store følelser, liv og død, forteller Erik Richter Strand, regissør og skaper av Valkyrien, som har fått NRKs beste sendetid.

Om å finne filmens sannhet

Den endrede situasjonen i verden gjør Kings Bay mer aktuell enn noensinne, sier regissør Stig Svendsen, som i filmen dikter videre på en mulig sannhet om etterkrigstidens største politiske skandale i Norge.

Blant torskeskjærere og selfangere

Fangst- og fiskerinæringen i nord utgjør en unik kultur som sjelden slipper til i norsk kinofilm. I Tungeskjærerne og Sealers skildres denne kulturen med både varme og fravær av sentimentalitet.

Å gå løs på hellige ikoner

Flere generasjoner barn og voksne har et sterkt og eiekjært forhold til Snekker Andersen og Hakkebakkeskogen. Det var noe regissørene Terje Rangnes og Rasmus Sivertsen fikk merke da de adapterte disse klassikerne til lerretet.

Fra Hollywood med lik i lasten

– Man hører mange skrekkelige historier om å jobbe i Hollywood, men det har vært en helt topp opplevelse for min del, sier regissør André Øvredal. Nå er han tilbake i Norge med The Autopsy of Jane Doe, med Brian Cox og Emile Hirsch i hovedrollene.

Film som tidsreise

– Jeg elsker tilbakeblikk. Ved å hoppe i tid kan du unngå mye pinlig eksposisjon, sier Hilde Susan Jægtnes, manusforfatter for Aasne Vaa Greibrokks Alt det vakre og Arild Andresens nye adopsjonsdrama Hjertestart.

 Om teknikk og følelser, magi og NFI

– Det er ikke helt god tone at fotografer begynner å regissere spillefilm. Derfor begynte jeg forsiktig med dokumentarfilm, forteller Hallvard Bræin som i høst har dominert kinotoppen med Børning 2.

Kalle Boman i balanse på bildekanten

Kalle Boman, den nyere svenske kunstfilmens jordfar, forteller om talentutvikling, langsomhet og samarbeidet med Roy Andersson og Ruben Østlund.

En moderne klassiker fyller 50

Henning Carlsens film Sult er filmen der alt klaffet, sa regissøren selv. Så har den da også blitt stående som en klassiker i både norsk, dansk og svensk filmhistorie.

 Anja Breien om Sult

– Så mange i min generasjon var med på produksjonen i en eller annen funksjon, og vi lærte mye, ikke minst fordi Sult også utfordret vårt filmsyn, forteller Anja Breien.

Berggren

Hvorfor lar hele bransjen et par konsulenter, som bare unntaksvis har jobbet over lang tid med tv-drama, definere hva som skal være norsk tv-drama?

Vil krigens kvinner endelig få innpass i norsk film?

Vi ser nærmere på tre dramatiske historier som hver for seg skildrer innsatsen til norske kvinner under Annen verdenskrig, og som tre filmskapere nå vil lage film av.

# 4 – 2016

# 4 – 2016

Tegn abonnement her.

Menneskeverten

– Jeg må kunne si: «nå må jeg ha to minutter, og da kan vi ta et take», sier Ingrid Bolsø Berdal, hvis beinharde Armistice i HBOs supersuksess Westworld har gitt henne sitt definitive internasjonale gjennombrudd.

Den vanskelige andresesongen

Unge Lovende-skaper Siri Seljeseth har levd ut klisjeen: Når en dør lukkes, åpnes en annen. Neste skritt blir å gi mer faen.

Kims komiske trekk med løperen og hesten

– Jeg kommer inn fra et annet sted, sier Kim Hiorthøy, kinoaktuell med idékomedien The Rules for Everything.

 En for alle, alle for en!

Under arbeidet med Nobel var det ingen av klipperne som «eide» sin episode, forteller Mirja Melberg Erik Aster og Veslemøy Blokhus Langvik.

Når hovedpersonen griper kamera

Når opptaksforholdene blir umulige, kan alternativet være å utstyre noen i de aktuelle miljøene med kamera. Her forteller Torstein Grude og Zaradasht Ahmed om utfordringene med å la hovedpersonene filme egen virkelighet i Mogadishu Soldier og Nowhere to hide.

Om friheten til å leke mens vi drukner i underholdning

– Vi trenger de egenartede fortolkerne mer enn noensinne, mener Ingrid Olava som er aktuell i Kim Hiorthøys The Rules for Everything og en rekke kortfilmer.

Endetid i beste sendetid

Det er litt operaaktig, eller wagnersk, med store følelser, liv og død, forteller Erik Richter Strand, regissør og skaper av Valkyrien, som har fått NRKs beste sendetid.

Om å finne filmens sannhet

Den endrede situasjonen i verden gjør Kings Bay mer aktuell enn noensinne, sier regissør Stig Svendsen, som i filmen dikter videre på en mulig sannhet om etterkrigstidens største politiske skandale i Norge.

Blant torskeskjærere og selfangere

Fangst- og fiskerinæringen i nord utgjør en unik kultur som sjelden slipper til i norsk kinofilm. I Tungeskjærerne og Sealers skildres denne kulturen med både varme og fravær av sentimentalitet.

Å gå løs på hellige ikoner

Flere generasjoner barn og voksne har et sterkt og eiekjært forhold til Snekker Andersen og Hakkebakkeskogen. Det var noe regissørene Terje Rangnes og Rasmus Sivertsen fikk merke da de adapterte disse klassikerne til lerretet.

Fra Hollywood med lik i lasten

– Man hører mange skrekkelige historier om å jobbe i Hollywood, men det har vært en helt topp opplevelse for min del, sier regissør André Øvredal. Nå er han tilbake i Norge med The Autopsy of Jane Doe, med Brian Cox og Emile Hirsch i hovedrollene.

Film som tidsreise

– Jeg elsker tilbakeblikk. Ved å hoppe i tid kan du unngå mye pinlig eksposisjon, sier Hilde Susan Jægtnes, manusforfatter for Aasne Vaa Greibrokks Alt det vakre og Arild Andresens nye adopsjonsdrama Hjertestart.

 Om teknikk og følelser, magi og NFI

– Det er ikke helt god tone at fotografer begynner å regissere spillefilm. Derfor begynte jeg forsiktig med dokumentarfilm, forteller Hallvard Bræin som i høst har dominert kinotoppen med Børning 2.

Kalle Boman i balanse på bildekanten

Kalle Boman, den nyere svenske kunstfilmens jordfar, forteller om talentutvikling, langsomhet og samarbeidet med Roy Andersson og Ruben Østlund.

En moderne klassiker fyller 50

Henning Carlsens film Sult er filmen der alt klaffet, sa regissøren selv. Så har den da også blitt stående som en klassiker i både norsk, dansk og svensk filmhistorie.

 Anja Breien om Sult

– Så mange i min generasjon var med på produksjonen i en eller annen funksjon, og vi lærte mye, ikke minst fordi Sult også utfordret vårt filmsyn, forteller Anja Breien.

Berggren

Hvorfor lar hele bransjen et par konsulenter, som bare unntaksvis har jobbet over lang tid med tv-drama, definere hva som skal være norsk tv-drama?

Vil krigens kvinner endelig få innpass i norsk film?

Vi ser nærmere på tre dramatiske historier som hver for seg skildrer innsatsen til norske kvinner under Annen verdenskrig, og som tre filmskapere nå vil lage film av.

MENY