# 1 – 2017

# 1 – 2017

Tegn abonnement her.

F for fiktiv merkevarebygging

– Filmen peker på at sannheten finnes der ute – men ikke direkte i det du ser, sier Kristoffer Borgli om sin spillefilmdebut DRIB, som befinner seg et sted mellom rekonstruksjon, fiksjon og virkelighet.

Å hogge seg fri

– Det er menneskelig å ville dytte vår egen sannhet om tilværelsen på andre, sier Jorunn Myklebust Syversen, som er kinoklar med sin første spillefilm, Hoggeren.

Grunnforskning i iskaldt mørke

Med en kanal som var villige til å gamble ville Arne Berggren og teamet bak Elven finne ut hvor rimelig de kunne lage en dramaserie. Her er deres rapport fra dramaproduksjonens frontlinjer.

Den originale nordiske showrunner

Husk at språk og kultur er en styrke, og ikke et dilemma, sier Christian Wikander, som nå leder Pinewood Televisions globale ambisjoner fra London og vil snakke mer med norske produsenter.

 Med kamera i fanget

– Vi følger Direkt Cinema-tradisjonen som forutsetter nærhet og redelighet, forteller Margreth Olin om Barndom. – Mye er filmet med kameraet i fanget og filming fra i midjehøyden.

 First we take Berlin, then we take Manhattan

– Jeg vet ikke om jeg er så sta, en veldig god venn av meg beskrev meg en gang som seig, det kjenner jeg meg mer igjen i, forteller Ole Giæver som med Fra Balkongen enda en gang ble tatt ut til Berlinalen.

Farskompetanse

Vi måtte gjøre det mulig å føle sympati og forståelse for hovedpersonen Kjetil, selv om han foretar seg ting det moralsk sett er vanskelig å akseptere, sier regissør Arild Andresen om sin nye spillefilm.

 – Skuespilleryrket er verdens verste når man ikke er inne i varmen

– Det finnes ingen gode roller for kvinner i norsk film. Så det blir litt som å vinne i lotto, sier Liv Bernhoft Osa om rollen i Pyromanen som hun beskriver som sin mest krevende, og som hun nå har fått både en Kanon- og Amandapris for.

Vestavinden Zefyr utfordrer hovedstaden

Staten ba i Filmmeldingen om en reell motvekt til det dominerende filmmiljøet i Oslo-området. – Da er det naturlig at 10 prosent av statlige filmkroner bevilges til Vest- og Sørlandet, sier Lars Leegaard Marøy i det nye fondet Zefyr som sikter mot et budsjet på 100 millioner.

Vi snakker ikke om penger ved bordet

Det er i seg selv et enormt problem at filmpolitikken har gjort overskudd og utbytte til tabuområder i bransjen, mener Arne Berggren.

30 år med Veiviseren

Nils Gaups debutfilm Veiviseren er båret fram av samisk mytestoff. Også filmen selv er omgitt av myter om tilblivelsen. Morten Barth gir oss historien om en norsk klassiker, mens de som jobbet på filmen gjenforteller noen av sine opplevelser.

En kjærlighetserklæring til forfedrene

Hva driver noen til å bryte med sin kultur, sitt liv og alle sine nære? Det var spørsmålet Amanda Kernell stilte seg da hun skrev manus til filmen Sameblod, som har norsk skuespiller i hovedrollen.

Empatien gjennom kameraperspektivet

I 69 minutter av 86 dager er regissør Egil Håskjold Larsen kompromissløs i sitt valg av kameraperspektiv – alt for å skildre 3-åringen Lena og hennes familie på flukt gjennom Europa.

Kampen mot en industri

Da søsteren brått falt død om ville Anniken Hoel finne årsaken. Dødsårsak: Ukjent ble derfor ikke bare en personlig krimfortelling, men en større fortelling om et voksende samfunnsproblem.

Du må lage regissørens film

Komponist Gaute Storaas takket først nei til En mann ved navn Ove fordi han var for opptatt av Birkebeinerne. Men han kunne ikke la være å lese manuset. Nå har han vunnet priser for begge filmene.

‒ Barn kan forstå alvorlige temaer

‒ Jeg håper det ikke går seks år til neste originalskrevne manus for barn. Skal man kun basere manus på et eksisterende univers, kommer det aldri en ny Pippi, sier Torfinn Iversen som debuterer med langfilmen Oskars Amerika.

– God scenografi må treffe emosjonelt

 – Det som tidligere ble sett på som en lavbudsjettfilm er nå en normalbudsjettfilm. Det er en utfordring, forteller produksjonsdesigner Tuva Hølmebakk, fersk Kanonpris-vinner for Rosemari.

Da HBO forandret verden

– Vi visste vi måtte lage noe som var verdt å betale for. Derfor måtte det være annerledes enn alt annet som gikk på tv, forteller Anne Thomopoulos. Fra midten av 1990-tallet bygget hun opp dramaavdelingen til HBO, og var dermed helt sentral for den tv-gullalderen vi nå nyter godt av.

# 1 – 2017

# 1 – 2017

Tegn abonnement her.

F for fiktiv merkevarebygging

– Filmen peker på at sannheten finnes der ute – men ikke direkte i det du ser, sier Kristoffer Borgli om sin spillefilmdebut DRIB, som befinner seg et sted mellom rekonstruksjon, fiksjon og virkelighet.

Å hogge seg fri

– Det er menneskelig å ville dytte vår egen sannhet om tilværelsen på andre, sier Jorunn Myklebust Syversen, som er kinoklar med sin første spillefilm, Hoggeren.

Grunnforskning i iskaldt mørke

Med en kanal som var villige til å gamble ville Arne Berggren og teamet bak Elven finne ut hvor rimelig de kunne lage en dramaserie. Her er deres rapport fra dramaproduksjonens frontlinjer.

Den originale nordiske showrunner

Husk at språk og kultur er en styrke, og ikke et dilemma, sier Christian Wikander, som nå leder Pinewood Televisions globale ambisjoner fra London og vil snakke mer med norske produsenter.

 Med kamera i fanget

– Vi følger Direkt Cinema-tradisjonen som forutsetter nærhet og redelighet, forteller Margreth Olin om Barndom. – Mye er filmet med kameraet i fanget og filming fra i midjehøyden.

 First we take Berlin, then we take Manhattan

– Jeg vet ikke om jeg er så sta, en veldig god venn av meg beskrev meg en gang som seig, det kjenner jeg meg mer igjen i, forteller Ole Giæver som med Fra Balkongen enda en gang ble tatt ut til Berlinalen.

Farskompetanse

Vi måtte gjøre det mulig å føle sympati og forståelse for hovedpersonen Kjetil, selv om han foretar seg ting det moralsk sett er vanskelig å akseptere, sier regissør Arild Andresen om sin nye spillefilm.

 – Skuespilleryrket er verdens verste når man ikke er inne i varmen

– Det finnes ingen gode roller for kvinner i norsk film. Så det blir litt som å vinne i lotto, sier Liv Bernhoft Osa om rollen i Pyromanen som hun beskriver som sin mest krevende, og som hun nå har fått både en Kanon- og Amandapris for.

Vestavinden Zefyr utfordrer hovedstaden

Staten ba i Filmmeldingen om en reell motvekt til det dominerende filmmiljøet i Oslo-området. – Da er det naturlig at 10 prosent av statlige filmkroner bevilges til Vest- og Sørlandet, sier Lars Leegaard Marøy i det nye fondet Zefyr som sikter mot et budsjet på 100 millioner.

Vi snakker ikke om penger ved bordet

Det er i seg selv et enormt problem at filmpolitikken har gjort overskudd og utbytte til tabuområder i bransjen, mener Arne Berggren.

30 år med Veiviseren

Nils Gaups debutfilm Veiviseren er båret fram av samisk mytestoff. Også filmen selv er omgitt av myter om tilblivelsen. Morten Barth gir oss historien om en norsk klassiker, mens de som jobbet på filmen gjenforteller noen av sine opplevelser.

En kjærlighetserklæring til forfedrene

Hva driver noen til å bryte med sin kultur, sitt liv og alle sine nære? Det var spørsmålet Amanda Kernell stilte seg da hun skrev manus til filmen Sameblod, som har norsk skuespiller i hovedrollen.

Empatien gjennom kameraperspektivet

I 69 minutter av 86 dager er regissør Egil Håskjold Larsen kompromissløs i sitt valg av kameraperspektiv – alt for å skildre 3-åringen Lena og hennes familie på flukt gjennom Europa.

Kampen mot en industri

Da søsteren brått falt død om ville Anniken Hoel finne årsaken. Dødsårsak: Ukjent ble derfor ikke bare en personlig krimfortelling, men en større fortelling om et voksende samfunnsproblem.

Du må lage regissørens film

Komponist Gaute Storaas takket først nei til En mann ved navn Ove fordi han var for opptatt av Birkebeinerne. Men han kunne ikke la være å lese manuset. Nå har han vunnet priser for begge filmene.

‒ Barn kan forstå alvorlige temaer

‒ Jeg håper det ikke går seks år til neste originalskrevne manus for barn. Skal man kun basere manus på et eksisterende univers, kommer det aldri en ny Pippi, sier Torfinn Iversen som debuterer med langfilmen Oskars Amerika.

– God scenografi må treffe emosjonelt

 – Det som tidligere ble sett på som en lavbudsjettfilm er nå en normalbudsjettfilm. Det er en utfordring, forteller produksjonsdesigner Tuva Hølmebakk, fersk Kanonpris-vinner for Rosemari.

Da HBO forandret verden

– Vi visste vi måtte lage noe som var verdt å betale for. Derfor måtte det være annerledes enn alt annet som gikk på tv, forteller Anne Thomopoulos. Fra midten av 1990-tallet bygget hun opp dramaavdelingen til HBO, og var dermed helt sentral for den tv-gullalderen vi nå nyter godt av.

MENY