#01 – 2012

#01 – 2012

Løsrivelse og forsoning

Hvordan gi en tenåring sine verdier uten å provosere ham? Vi har snakket med regissør Arild Andresen om Kompani Orheim

 

Mot en filmrevolusjon?

Etter revolusjonen lager filmskapere i Tunisia film på en helt annen måte enn før. Øystein Stene avgir første rapport fra filmens frontlinjer i arabiske land. 

 

Tilbake til Tahrir Square

I Back to the Square tar Torstin Grude og Petr Lom pulsen på den egyptiske revolusjonen.

 

Dekadent danske i Afrika

Leker Brügger med dokumentarmediet i Ambassadøren, eller kødder han med det, og dermed med oss, spør forfatter Morten Strøksnes.

 

Tallenes tale

Hans Petter Moland debuterer med en dokumentar om økonomi og finans. 

 

Lykkejegeren

Første gang han var i Norge, var han på skitur 8 år gammel. Rushprint har møtt Peter Aalbæk Jensen

 

Kammerspill på høyfjellet

I historiebøkene er dette en liten hendelse, men på det menneskelige plan er det en viktig hendelse, sier Petter Næss om Into the White

 

En fighter fra første scene

Ingrid Bolsø Berdal forteller om middelalderdramaet Flukt og horrorkomedien Hansel and Gretel: Wich Hunters

 

Portrettet

Gunnar Iversen overtalte Rushprints portrett-tegner Sølve Skagen til å la seg intervjue. 

 

Stumfilmens svanesang

The Artist-regissør Michel Hazanavicius mener stumfilmen var på vei mot et kunstnerisk nybrott da lydfilmen avbrøt den. 

 

Forbrytelse og suksess

Møt Piv Bernth, produsenten bak suksessen Forbrytelsen og påtroppende dramasjef i Danmarks Radio. 

 

Hva er egentlig profesjonalitet?

Profesjonalitetsbegrepet er såpass vesentlig i den norske filmdebatten at det er på tide å komme til enighet om hva det betyr. 

 

Menn, kvinner, penger og tatoveringer

Morten Barth sammenlikner originalen og remaken av Stieg Larssons Menn som hater kvinner.

 

Drive, He Said

Fra trappescenen i The Artist til åpningsscenen i The DriverSindre Kartvedt tar oss med på en kjøretur gjennom filmens L.A. 

 

Små lommer av frihet

Den franske filmskaperen Olivier Assayas mener at tv-mediet i dag gir større frihet enn kinofilmen. 

 

Berggren

Vi kaller det såpe, og glemmer at dette er strukturen og dramaturgien som er grunnlaget for alle de store kvalitetsseriene. 

 

#01 – 2012

#01 – 2012

Løsrivelse og forsoning

Hvordan gi en tenåring sine verdier uten å provosere ham? Vi har snakket med regissør Arild Andresen om Kompani Orheim

 

Mot en filmrevolusjon?

Etter revolusjonen lager filmskapere i Tunisia film på en helt annen måte enn før. Øystein Stene avgir første rapport fra filmens frontlinjer i arabiske land. 

 

Tilbake til Tahrir Square

I Back to the Square tar Torstin Grude og Petr Lom pulsen på den egyptiske revolusjonen.

 

Dekadent danske i Afrika

Leker Brügger med dokumentarmediet i Ambassadøren, eller kødder han med det, og dermed med oss, spør forfatter Morten Strøksnes.

 

Tallenes tale

Hans Petter Moland debuterer med en dokumentar om økonomi og finans. 

 

Lykkejegeren

Første gang han var i Norge, var han på skitur 8 år gammel. Rushprint har møtt Peter Aalbæk Jensen

 

Kammerspill på høyfjellet

I historiebøkene er dette en liten hendelse, men på det menneskelige plan er det en viktig hendelse, sier Petter Næss om Into the White

 

En fighter fra første scene

Ingrid Bolsø Berdal forteller om middelalderdramaet Flukt og horrorkomedien Hansel and Gretel: Wich Hunters

 

Portrettet

Gunnar Iversen overtalte Rushprints portrett-tegner Sølve Skagen til å la seg intervjue. 

 

Stumfilmens svanesang

The Artist-regissør Michel Hazanavicius mener stumfilmen var på vei mot et kunstnerisk nybrott da lydfilmen avbrøt den. 

 

Forbrytelse og suksess

Møt Piv Bernth, produsenten bak suksessen Forbrytelsen og påtroppende dramasjef i Danmarks Radio. 

 

Hva er egentlig profesjonalitet?

Profesjonalitetsbegrepet er såpass vesentlig i den norske filmdebatten at det er på tide å komme til enighet om hva det betyr. 

 

Menn, kvinner, penger og tatoveringer

Morten Barth sammenlikner originalen og remaken av Stieg Larssons Menn som hater kvinner.

 

Drive, He Said

Fra trappescenen i The Artist til åpningsscenen i The DriverSindre Kartvedt tar oss med på en kjøretur gjennom filmens L.A. 

 

Små lommer av frihet

Den franske filmskaperen Olivier Assayas mener at tv-mediet i dag gir større frihet enn kinofilmen. 

 

Berggren

Vi kaller det såpe, og glemmer at dette er strukturen og dramaturgien som er grunnlaget for alle de store kvalitetsseriene. 

 

MENY