#05 – 2007

65231020070935452.jpg

Filmforskeren
Du levande er blitt til mellom 2003 og 2007, med en framdrift på om lag 25 minutter i året. – Jeg ser det egentlig ikke som en jobb, men som interessant forskning, forteller Roy Andersson. Men hans streben etter perfeksjon har gått på bekostning av realiserte langfilmer.

Debutantkuppet
Et fyllesykt møte med Anne B. Ragde la grunnlaget for Anders T. Andersens regidebut – storsatsingen Berlinerpoplene. – Historiens visuelle kraft ga meg ekstrem tenning, sier Andersen. – Jeg har vel gjort en form for statskupp.

Jakten på serieskaperne
Tv-dramaet er inne i en gullalder og omtales som mer nyskapende enn filmen. Men det er ikke filmskaperne som skal fornye norsk tv-drama, men de ansvarlige kreatørene. Så hvem er de og hvor befinner de seg?

Banebrytende serieskaper
”The Wire” er av mange kritikere utropt til tidenes beste krimserie og starter på NRK3 i november. I dette eksklusive intervjuet med Rushprint forteller serieskaper David Simon om det å være en outsider i tv-bransjen, hvorfor serien sjelden vinner Emmypriser og hvordan nedlasting har vært en velsignelse for serien.

Ulv i helligdommen
Varg Veum betyr egentlig ”Ulv i helligdommen”. Men det er ikke bergensernes religiøse vern om sitt litterære ikon Trond Espen Seim har merket best på kroppen. – Jeg håper ikke alle lider under det tidspresset jeg til tider har kjent på kroppen under denne produksjonen.

Krevende Varg
De seks Varg Veum-filmene er et voldsomt løft i både regional og nasjonal sammenheng. I løpet av et år skal alle filmene være ferdig produsert. Carina Økland har forsøkt å se på noen av ringvirkningene som avtegner seg allerede nå i det lokale film- og tv-miljøet på vestlandet.

Drømmen om triangelet
Både Filmfondet og bransjen ønsker å stimulere til langsiktige triangelsamarbeid mellom manusforfatter, regissør og produsent. Men talentene følger gjerne prosjektene de brenner for i øyeblikket, og ikke nødvendigvis mer langsiktige samarbeidsformer.

– Dokumentar er film
Natural Born Star ble til etter fire års jakt på gamle filmkopier og kamp mot italiensk distribusjonskaos. Det er imidlertid ikke slike forhold som får Even Benestad til å ville gi seg med kinodokumentar. – Det er på tide å akseptere at dokumentar faktisk er film, sier han.

Stanser portvokterne dokumentaren?
Mange dokumentarfilmer blir stoppet fordi tv-kanalene ikke liker temaene eller fordi kinosjefene er usikre på markedspotensialet. Bør de såkalte portvokterne vise et større kulturpolitisk ansvar?

Gjenreisingen av en klassiker
Odd-Geir Sæthers erfaringer fra arbeidet med Peter Watkins på klassikeren Edvard Munch er en historie om fotografens møte med en usedvanlig visjonær filmskaper. – Jeg var i stor grad et verktøy for en regissør med en helt usedvanlig styrke til å gjennomføre sin visjon, forteller Sæther. Nå får filmen for første gang norsk kinopremiere.

Hva er det med Pixar?
Der Disney grovt har utnyttet sitt karakterunivers med oppfølgerfilmer og billige tv-serier, utvikler Pixar nye karakterer med klassikerpotensial. På mange måter er Pixar i dag mer Disney enn Disney selv – noe ikke minst kinoaktuelle Ratatouille bekrefter, mener Rune Kreutz.

Revolusjonerende forhåndsvisning
Det begynte som en måte å forbedre kommunikasjonen med laben. Hittil har tre norske spillefilmer med John Christian Rosenlund som fotograf – Factotum, O’Horten og De usynlige – brukt “Keyframe”-programmet som gjør at man kan ”se” filmen på forhånd.

”The Sopranos” vs. ”The Wire”
Hva er verdens beste tv-serie? Alex Iversen har sett på to av kandidatene, som begge vises på norske tv-skjermer denne høsten: The Sopranos og The Wire.

Directors Cut
Grethe Bøe undrer seg over hva en liten jente hun gikk på kino sammen med i 1982 ville syntes om hennes debutfilm Titanics ti liv.

Vera Cruz
Virkeligheten kommer alltid; kritisk og surmaget, med et tonn innvedinger på slep. Vera Cruz er inne i en tung periode med omskriving av manus.

Månedens navn
– Som stuntkoordinator i en sportsfilm som Switch må man sørge for at filmen ser troverdig ut rent teknisk, også for kjørere i snowboardmiljøet. Den må ikke se Hollywood ut, forteller månedens navn, Kim Christiansen

Film- og tv-fakta
Tildelinger, priser, stabslister, workshops og mye mer.

Harde Fakta
Det summer i filmfotografsirkler om miraklene som er i vente når 4K-kameraet RED ankommer markedet. Og er Headweb et alternativ til ulovlig nedlasting?

#05 – 2007

65231020070935452.jpg

Filmforskeren
Du levande er blitt til mellom 2003 og 2007, med en framdrift på om lag 25 minutter i året. – Jeg ser det egentlig ikke som en jobb, men som interessant forskning, forteller Roy Andersson. Men hans streben etter perfeksjon har gått på bekostning av realiserte langfilmer.

Debutantkuppet
Et fyllesykt møte med Anne B. Ragde la grunnlaget for Anders T. Andersens regidebut – storsatsingen Berlinerpoplene. – Historiens visuelle kraft ga meg ekstrem tenning, sier Andersen. – Jeg har vel gjort en form for statskupp.

Jakten på serieskaperne
Tv-dramaet er inne i en gullalder og omtales som mer nyskapende enn filmen. Men det er ikke filmskaperne som skal fornye norsk tv-drama, men de ansvarlige kreatørene. Så hvem er de og hvor befinner de seg?

Banebrytende serieskaper
”The Wire” er av mange kritikere utropt til tidenes beste krimserie og starter på NRK3 i november. I dette eksklusive intervjuet med Rushprint forteller serieskaper David Simon om det å være en outsider i tv-bransjen, hvorfor serien sjelden vinner Emmypriser og hvordan nedlasting har vært en velsignelse for serien.

Ulv i helligdommen
Varg Veum betyr egentlig ”Ulv i helligdommen”. Men det er ikke bergensernes religiøse vern om sitt litterære ikon Trond Espen Seim har merket best på kroppen. – Jeg håper ikke alle lider under det tidspresset jeg til tider har kjent på kroppen under denne produksjonen.

Krevende Varg
De seks Varg Veum-filmene er et voldsomt løft i både regional og nasjonal sammenheng. I løpet av et år skal alle filmene være ferdig produsert. Carina Økland har forsøkt å se på noen av ringvirkningene som avtegner seg allerede nå i det lokale film- og tv-miljøet på vestlandet.

Drømmen om triangelet
Både Filmfondet og bransjen ønsker å stimulere til langsiktige triangelsamarbeid mellom manusforfatter, regissør og produsent. Men talentene følger gjerne prosjektene de brenner for i øyeblikket, og ikke nødvendigvis mer langsiktige samarbeidsformer.

– Dokumentar er film
Natural Born Star ble til etter fire års jakt på gamle filmkopier og kamp mot italiensk distribusjonskaos. Det er imidlertid ikke slike forhold som får Even Benestad til å ville gi seg med kinodokumentar. – Det er på tide å akseptere at dokumentar faktisk er film, sier han.

Stanser portvokterne dokumentaren?
Mange dokumentarfilmer blir stoppet fordi tv-kanalene ikke liker temaene eller fordi kinosjefene er usikre på markedspotensialet. Bør de såkalte portvokterne vise et større kulturpolitisk ansvar?

Gjenreisingen av en klassiker
Odd-Geir Sæthers erfaringer fra arbeidet med Peter Watkins på klassikeren Edvard Munch er en historie om fotografens møte med en usedvanlig visjonær filmskaper. – Jeg var i stor grad et verktøy for en regissør med en helt usedvanlig styrke til å gjennomføre sin visjon, forteller Sæther. Nå får filmen for første gang norsk kinopremiere.

Hva er det med Pixar?
Der Disney grovt har utnyttet sitt karakterunivers med oppfølgerfilmer og billige tv-serier, utvikler Pixar nye karakterer med klassikerpotensial. På mange måter er Pixar i dag mer Disney enn Disney selv – noe ikke minst kinoaktuelle Ratatouille bekrefter, mener Rune Kreutz.

Revolusjonerende forhåndsvisning
Det begynte som en måte å forbedre kommunikasjonen med laben. Hittil har tre norske spillefilmer med John Christian Rosenlund som fotograf – Factotum, O’Horten og De usynlige – brukt “Keyframe”-programmet som gjør at man kan ”se” filmen på forhånd.

”The Sopranos” vs. ”The Wire”
Hva er verdens beste tv-serie? Alex Iversen har sett på to av kandidatene, som begge vises på norske tv-skjermer denne høsten: The Sopranos og The Wire.

Directors Cut
Grethe Bøe undrer seg over hva en liten jente hun gikk på kino sammen med i 1982 ville syntes om hennes debutfilm Titanics ti liv.

Vera Cruz
Virkeligheten kommer alltid; kritisk og surmaget, med et tonn innvedinger på slep. Vera Cruz er inne i en tung periode med omskriving av manus.

Månedens navn
– Som stuntkoordinator i en sportsfilm som Switch må man sørge for at filmen ser troverdig ut rent teknisk, også for kjørere i snowboardmiljøet. Den må ikke se Hollywood ut, forteller månedens navn, Kim Christiansen

Film- og tv-fakta
Tildelinger, priser, stabslister, workshops og mye mer.

Harde Fakta
Det summer i filmfotografsirkler om miraklene som er i vente når 4K-kameraet RED ankommer markedet. Og er Headweb et alternativ til ulovlig nedlasting?

MENY