#04 – 2007

64230820071020362.jpg

Michael Moores nye ansikt
– Jeg ville lage en helt annen film denne gangen. Jeg ønsket ikke lenger at publikum skulle sitte og juble mens jeg gikk løs på en eller annen maktperson, forteller Michael Moore om sin siste og kanskje beste film, Sicko
LES INTERVJUET

Hva er det med Moore?
Michael Moores metode og retorikk er omdiskutert, men svært effektiv. Les hva norske dokumentarfilmskapere mener om sin amerikanske kollega.
LES MENINGER OM MOORE

Den invaderende kvinnen
– Jeg må innse at min største styrke som skuespiller er at bare jeg kan gjøre ting på den måten jeg gjør dem, forteller Marian Saastad Ottesen. I gjennombruddsfilmen Tatt av kvinnen introduserer hun oss for en ny rollefigur i norsk film: Den positivaggressive heltinnen som invaderer mannens liv.

Manusforfatterne ruster seg
Manusforfattere i Europa krever nå større anerkjennelse som kreative kunstnere. I et manifest etterlyser de klarere rettigheter. – Å kreditere seg selv med ”en film av” uten å ha hatt hovedansvaret for både idé og manuskript, er et skammelig tyveri, mener forfatter Siri Senje.

Nye rovdyr i norske skoger
Rovdyr pløyer videre på de sporene som Motorsagmassakren og Fritt vilt har harvet opp for horrorfrelste. Rushprint tok turen ut i de norske skoger for å sjekke ut opptakene til det siste blodige tilskuddet til vår beskjedne horrorfauna.

Nordisk film – hva er det?
I kjølvannet av synkende svenske og danske filmflaggskip seiler Norge opp som Nordens sterkeste filmleverandør til utlandet. – I dag vil jeg rangere norsk film som nummer én blant de nordiske landene, sier Peter Cowie. Men hvordan oppfattes egentlig de nordiske filmene i utlandet?

Festivalenes paradoks
Under filmfestivalen i Cannes ble juryleder Stephen Frears frustrert over at de kommersielle filmene måtte konkurrere med friere kunstneriske filmer. Norske festivalledere erkjenner problemet, som de mener rammer de internasjonale festivalene hardest.

Når voksne blir barn
– Jeg håper Radiopiratene vil skape debatt. Voksne er så oppsatt på sikkerhet at barna ikke får utfolde seg og kjenne på sine egne grenser, forteller manusforfatter Gunnar Germundson. Les mer om den nye norske barnefilmen i vårt intervju med Germundson og filmens regissør Stig Svendsen.

Agnes i senga
To trender anes i den nyere nordiske ungdomsfilmen: de som følger Fucking Åmål – og de som følger Bare Bea. Men de aktuelle filmene Råzone og Supervoksen går lenger enn forbildene i skildringen av henholdsvis vold og sex.

Det fantastiske
– Jeg liker når film forlater den kroppsnære virkeligheten. Film er jo fantastisk, fordi film nettopp kan det fantastiske, sier Ole Bornedal. I kinoaktuelle Vikaren bryter han ny grunn i den skandinaviske barne- og ungdomsfilmen.

”Herr Y. Potter” og barn som lever i vann
Hvilke fortellinger har nedfelt seg hos dagens barn som er vokst opp med levende bilder fra de var små? For å finne ut mer besøkte Elsa Kvamme sin datters 5. klasse. Der fikk hun bekreftet det enorme taktskiftet som har skjedd i barns forhold til filmfortellinger på kino og på fjernsyn.

Krevende solside
Sunny Side of the Doc er et av Europas viktigste markeder for dokumentarfilm. Men å målbinde innkjøpere og commissioning editors er svært vanskelig. Regissør Line Halvorsen gir oss en rapport fra sommerens festival.

Directors cut
Vil vi ha norske filmer på store festivaler, må vi tørre være mindre flinke, mener Eskil Vogt. Det er påfallende få profesjonelle diskusjoner om manus som dreier seg om noe annet enn ”historien”.

Da Sopranos gikk til svart
Siste episode av mafiaserien The Sopranos skapte seerstorm i da den ble vist i USA. Hva er det som gjør at vi investerer så sterke følelser når en langvarig serie skal avsluttes, spør Alex Iversen.

Vera Cruz
Vera Cruz fikk noe å tenke på da kjæresten satte seg ned for å se verdens beste tv-serie.

Sølve Skagen
Ståle Stein Berg gikk rett fra filmskolen til spillefilmene Jonny Vang og Vinterkyss, for så å vende tilbake som gjestelærer. Han er ikke imponert over filmene vi lager: – Det meste av det vi lager er ikke dårlig, bare uinteressant og skikkelig middels.

Film- og tv-fakta
Bevilgninger, priser, festivaler, og produksjoner som er underveis.

Månedens navn
Jill Dalviken er markedssjef i distribusjonsselskapet SF Norge AS. – En hver film er noens hjerteblod. Min oppgave er å gjøre et dypdykk i filmen og forstå den. Jeg må finne de beste distribusjonsarenaene og selge filmopplevelsen, sier hun.

Harde Fakta
For første gang utgis en komplett global guide om filmfinansering: ”The Film Finance Handbook”.

Bak lerretet
Les om hvorfor Odd Geir Sæther er høstens best bevarte hemmelighet i norsk film.

#04 – 2007

64230820071020362.jpg

Michael Moores nye ansikt
– Jeg ville lage en helt annen film denne gangen. Jeg ønsket ikke lenger at publikum skulle sitte og juble mens jeg gikk løs på en eller annen maktperson, forteller Michael Moore om sin siste og kanskje beste film, Sicko
LES INTERVJUET

Hva er det med Moore?
Michael Moores metode og retorikk er omdiskutert, men svært effektiv. Les hva norske dokumentarfilmskapere mener om sin amerikanske kollega.
LES MENINGER OM MOORE

Den invaderende kvinnen
– Jeg må innse at min største styrke som skuespiller er at bare jeg kan gjøre ting på den måten jeg gjør dem, forteller Marian Saastad Ottesen. I gjennombruddsfilmen Tatt av kvinnen introduserer hun oss for en ny rollefigur i norsk film: Den positivaggressive heltinnen som invaderer mannens liv.

Manusforfatterne ruster seg
Manusforfattere i Europa krever nå større anerkjennelse som kreative kunstnere. I et manifest etterlyser de klarere rettigheter. – Å kreditere seg selv med ”en film av” uten å ha hatt hovedansvaret for både idé og manuskript, er et skammelig tyveri, mener forfatter Siri Senje.

Nye rovdyr i norske skoger
Rovdyr pløyer videre på de sporene som Motorsagmassakren og Fritt vilt har harvet opp for horrorfrelste. Rushprint tok turen ut i de norske skoger for å sjekke ut opptakene til det siste blodige tilskuddet til vår beskjedne horrorfauna.

Nordisk film – hva er det?
I kjølvannet av synkende svenske og danske filmflaggskip seiler Norge opp som Nordens sterkeste filmleverandør til utlandet. – I dag vil jeg rangere norsk film som nummer én blant de nordiske landene, sier Peter Cowie. Men hvordan oppfattes egentlig de nordiske filmene i utlandet?

Festivalenes paradoks
Under filmfestivalen i Cannes ble juryleder Stephen Frears frustrert over at de kommersielle filmene måtte konkurrere med friere kunstneriske filmer. Norske festivalledere erkjenner problemet, som de mener rammer de internasjonale festivalene hardest.

Når voksne blir barn
– Jeg håper Radiopiratene vil skape debatt. Voksne er så oppsatt på sikkerhet at barna ikke får utfolde seg og kjenne på sine egne grenser, forteller manusforfatter Gunnar Germundson. Les mer om den nye norske barnefilmen i vårt intervju med Germundson og filmens regissør Stig Svendsen.

Agnes i senga
To trender anes i den nyere nordiske ungdomsfilmen: de som følger Fucking Åmål – og de som følger Bare Bea. Men de aktuelle filmene Råzone og Supervoksen går lenger enn forbildene i skildringen av henholdsvis vold og sex.

Det fantastiske
– Jeg liker når film forlater den kroppsnære virkeligheten. Film er jo fantastisk, fordi film nettopp kan det fantastiske, sier Ole Bornedal. I kinoaktuelle Vikaren bryter han ny grunn i den skandinaviske barne- og ungdomsfilmen.

”Herr Y. Potter” og barn som lever i vann
Hvilke fortellinger har nedfelt seg hos dagens barn som er vokst opp med levende bilder fra de var små? For å finne ut mer besøkte Elsa Kvamme sin datters 5. klasse. Der fikk hun bekreftet det enorme taktskiftet som har skjedd i barns forhold til filmfortellinger på kino og på fjernsyn.

Krevende solside
Sunny Side of the Doc er et av Europas viktigste markeder for dokumentarfilm. Men å målbinde innkjøpere og commissioning editors er svært vanskelig. Regissør Line Halvorsen gir oss en rapport fra sommerens festival.

Directors cut
Vil vi ha norske filmer på store festivaler, må vi tørre være mindre flinke, mener Eskil Vogt. Det er påfallende få profesjonelle diskusjoner om manus som dreier seg om noe annet enn ”historien”.

Da Sopranos gikk til svart
Siste episode av mafiaserien The Sopranos skapte seerstorm i da den ble vist i USA. Hva er det som gjør at vi investerer så sterke følelser når en langvarig serie skal avsluttes, spør Alex Iversen.

Vera Cruz
Vera Cruz fikk noe å tenke på da kjæresten satte seg ned for å se verdens beste tv-serie.

Sølve Skagen
Ståle Stein Berg gikk rett fra filmskolen til spillefilmene Jonny Vang og Vinterkyss, for så å vende tilbake som gjestelærer. Han er ikke imponert over filmene vi lager: – Det meste av det vi lager er ikke dårlig, bare uinteressant og skikkelig middels.

Film- og tv-fakta
Bevilgninger, priser, festivaler, og produksjoner som er underveis.

Månedens navn
Jill Dalviken er markedssjef i distribusjonsselskapet SF Norge AS. – En hver film er noens hjerteblod. Min oppgave er å gjøre et dypdykk i filmen og forstå den. Jeg må finne de beste distribusjonsarenaene og selge filmopplevelsen, sier hun.

Harde Fakta
For første gang utgis en komplett global guide om filmfinansering: ”The Film Finance Handbook”.

Bak lerretet
Les om hvorfor Odd Geir Sæther er høstens best bevarte hemmelighet i norsk film.

MENY