#03 – 2003

40030320051449331.jpg

Kvinnene inntar produsentrollen
Aldri før har så mange kvinnelige produsenter debutert i norsk film. Vi har møtt tre kinoaktuelle produsenter som mener at forestillingen om den mannsdominerte norske filmen er forenklet.

Kortfilmen – en vernet sandkasse?
Bør det stilles større kommersielle krav til kortfilmen? Stadig flere mener det, og Filmfondets nye TV-satsing krever det, men mange er bekymret for skjebnen til den kunstnerisk frie kortfilmen om også den underlegges slike krav.

Filmskapere om reklamefilm
Er reklamefilm et nødvendig onde eller en viktig skole for utvikling av håndverket? Meningene er delte, men én ting er sikkert: Uten reklamefilmen stopper film-Norge.

Kunden og ditt himmelrike
Stein Leikanger er en av våre mest profilerte reklamefilm-regissører. Her forteller han om sine mange møter med oppdragsgiverne i en bransje der et hvert produkt har ekstremt kort levetid.

Har reality drept dokumentaren?
Har reality-tv drept dokumentaren slik vi kjenner den? Eller har den tvert i mot gitt en stivnet hederssjanger nytt liv? Alex Iversen forsøker her å gi et svar.

Manusforfatterens strategier
Manusforfatterne er iferd med å få en mer sentral plass i norsk film og TV. Men for å overleve som manusforfatter må du, i tillegg til talent og arbeidsvilje, ha gode alliansepartnere.

Manusforfatterens avmakt
Adaptation er en sinnrik iscenesettelse av manusforfatteren som populærkulturelt ikon, mener forfatter Nikolaj Frobenius. Han har ingen problemer med å kjenne seg igjen i manusforfatterens ynkelige posisjon.

Syndere i sommersol
I løpet av en helg lekte åtte uteksaminerte Teaterhøgskole-studenter seg fram spillefilmen Play – et drama for ungdom i grenselandet mellom fiksjon og virkelighet.

Novellefilmens identitet
Åtte nye norske novellefilmer for TV skal forsøke å gjøre formatet mer selvstendig. Men hva er det som kjennetegner novellefilmen, rent bortsett fra lengden?

I bladet kan du også lese om den kontrovserielle filmen Irreversible i Projeksjoner, om filmfinansiering i Filmfakta, og mye annet.

#03 – 2003

40030320051449331.jpg

Kvinnene inntar produsentrollen
Aldri før har så mange kvinnelige produsenter debutert i norsk film. Vi har møtt tre kinoaktuelle produsenter som mener at forestillingen om den mannsdominerte norske filmen er forenklet.

Kortfilmen – en vernet sandkasse?
Bør det stilles større kommersielle krav til kortfilmen? Stadig flere mener det, og Filmfondets nye TV-satsing krever det, men mange er bekymret for skjebnen til den kunstnerisk frie kortfilmen om også den underlegges slike krav.

Filmskapere om reklamefilm
Er reklamefilm et nødvendig onde eller en viktig skole for utvikling av håndverket? Meningene er delte, men én ting er sikkert: Uten reklamefilmen stopper film-Norge.

Kunden og ditt himmelrike
Stein Leikanger er en av våre mest profilerte reklamefilm-regissører. Her forteller han om sine mange møter med oppdragsgiverne i en bransje der et hvert produkt har ekstremt kort levetid.

Har reality drept dokumentaren?
Har reality-tv drept dokumentaren slik vi kjenner den? Eller har den tvert i mot gitt en stivnet hederssjanger nytt liv? Alex Iversen forsøker her å gi et svar.

Manusforfatterens strategier
Manusforfatterne er iferd med å få en mer sentral plass i norsk film og TV. Men for å overleve som manusforfatter må du, i tillegg til talent og arbeidsvilje, ha gode alliansepartnere.

Manusforfatterens avmakt
Adaptation er en sinnrik iscenesettelse av manusforfatteren som populærkulturelt ikon, mener forfatter Nikolaj Frobenius. Han har ingen problemer med å kjenne seg igjen i manusforfatterens ynkelige posisjon.

Syndere i sommersol
I løpet av en helg lekte åtte uteksaminerte Teaterhøgskole-studenter seg fram spillefilmen Play – et drama for ungdom i grenselandet mellom fiksjon og virkelighet.

Novellefilmens identitet
Åtte nye norske novellefilmer for TV skal forsøke å gjøre formatet mer selvstendig. Men hva er det som kjennetegner novellefilmen, rent bortsett fra lengden?

I bladet kan du også lese om den kontrovserielle filmen Irreversible i Projeksjoner, om filmfinansiering i Filmfakta, og mye annet.

MENY