#02 – 2006

56280420061148522.jpg

Endelig fri!
Slipp Jimmy fri er en liten kulturrevolusjon i norsk film, og den første helaftens 3D-animasjonsfilmen som ikke henvender seg til barn. Men at elefanten Jimmy kan minne om Bambi på isen er likevel ikke helt tilfeldig, skal vi tro regissør Christopher Nielsen.

Det store løftet
Datakraft uten norsk sidestykke har blitt mobilisert for å få Slipp Jimmy fri klar for lerretet. Vi ser her tilbake på den omfattende prosessen produksjonen har vært igjennom siden oppstarten for fem år siden.

Komperne kommer!
Komperne er animasjonsfilmens nomader – datakunstnere som setter siste hånd på filmverket. Til Slipp Jimmy fri hentet Stormstudio inn kompere fra Europa og Canada for å kunne gi filmen det siste nødvendige kunstneriske løftet.

En dramatisk synergi
Det foregår for tiden en liten eksplosjon i filmatiseringer og tv-dramatiseringer av norske bøker. For en forfatter kan filmatisering innebære en revitalisering av forfatterskapet, for filmskaperne en effektiv snarvei til et stort publikum.

Nærbildet: Den utsatte mannen
Trond Fausa Aurvågs talenter er mange. Det mest iøynefallende er medfødt.

Etat Antonsen
Med ”Etaten” får de kommuneansatte sin drama-dokumentar med Atle Antonsen som leder av Plan- og bygningsetaten. Bak kamera styrer regissør Ole Endresen og noen filmfotografer som utforsker estetikken i grå og kjedelige kontorlandskap. Rushprint var på besøk på settet til tv-serien som skal vises på NRK til høsten.

Dokumentarsjanger under press
NRKs visningsnekt av Et lite stykke Norge og Peak Oil har aktualisert debatten om den kritiske dokumentarens utsatte posisjon. Nå vil både Filmfondet og Fritt Ord ta mer hensyn til denne typen dokumentarer.

Fanger vi opp talentene?
Har dokumentarfilmens eksplosive utvikling kommet bardus på de eksisterende produksjons- og distribusjonsstrukturene? Rushprint har snakket med en dansk filmkonsulent, en dansk/norsk filmkonsulent, en norsk produsent og en svensk regissør og om hva som skal til for å fange opp de nye talentene.

Westerdals metode
På Westerdals skal studentene utdannes til å fortelle historier fra samtiden de lever i. En produksjonsreise på en måned til Cuba ble en viktig fase i undervisningsopplegget, og bidro til å bryte ned skillelinjen mellom skolen og virkeligheten. Rushprint var med på turen.

We make shit shine!
– Jeg mener politikerne burde åpne for like reklameregler for drama som for all annen underholding, mener Eivind Landsverk. Her forteller programdirektøren om strategien bak TVNorges suksess hos yngre målgrupper og hvorfor de med erfaring fra reality-tv har noe å tilføre dramasjangeren.

Kvinnefilmer, finnes de?
Finnes det egentlig noe man kan kalle ”kvinnefilm,” og hva har i tilfelle disse felles? Elsa Kvamme tok spørsmålene med seg til den 28. Kvinnefilmfestivalen i Créteil.

Den kvinnelige signatur
Signatur K er en utviklingspott for spillefilm eksklusivt tiltenkt kvinnelige filmfortellere. Reaksjonen fra regissørene er positiv, men ikke uten innvendinger.

Likestilt innen tv-dokumentaren
Da Filmfondet nylig delte ut midler til fjernsynsdokumentarer, var halvparten av nøkkelposisjonene besatt av kvinner. Hvorfor er det såpass mange kvinner innen dokumentarfilmen når kjønnsbalansen i resten av filmbransjen er så skjev?

Den brysomme fotografen
Filmen er ikke død – bare døende. Fotograf John Christian Rosenlund mener det hersker for mye kaos og uvitenhet i forhold til de nye digitale opptaksformatene. Den digitale teknologien vil tidligst om fem til ti år være filmen overlegen, mener han.

Den radikale mogulen
James Schamus er både akademiker, kunstner og businessmann, og har med filmer som Snikende tiger, skjult drage og Brokeback Mountain transformert våre forestillinger om hva en studiofilm kan være. Rushprint fulgte hans to masterclasses under filmfestivalen Kosmorama i Trondheim.

Adaptasjonens isbryter
Når det kommer til adaptasjonsprosessen er trofasthet en dårlig måte å gå frem på, mener James Schamus. Da han skulle adapterte ”The Ice Storm” til filmen, fikk bokens forfatter følgende råd: Du kaster boken over en murvegg, og ett år senere kaster vi filmen tilbake.

En digital modningsprosess
Fra å la de visuelle effektene spille hovedrollen har effektmakerne innsett at de må underkaste seg den helhetlige historien i en film, og være ”usynlige”. Det var hovedkonklusjonen under Norsk filmutviklings internasjonale seminar om digitale effekter. Vi presenterer her en redigert versjon av paneldebatten fra seminaret.

Directors Cut
Bannlys alle manuskurs som oppfordrer til formeltenkning, foreslår regissør Stein Leikanger. Her gir han Norsk filmfond noen drastiske råd.

Vera Cruz
Man skal ikke kødde med nakkeslengpasienter eller Mustang-elskere, konstaterer Vera Cruz.

TV-boksen
Tore Strømøy står i fare for å behandle mennesker på en måte selv den mest kyniske reality-produsent ville holdt seg for god til, mener Alex Iversen.

Sølve Skagen
En regissør som ignorerer sitt publikum er ingen regissør, mener Dick Ross, professor ved Den norske filmskolen. – En regissør blir kunstner når han/hun forteller oss noe vi allerede vet, men på en ny måte, en måte vi ikke har tenkt på.

Film- og tv-fakta
Bevilgninger, festivalrunden, priser, stabslister og oppsummeringer.

Bak Lerretet
Hvordan lansere Slipp Jimmy fri internasjonalt og hva er egentlig forskjellen på Uno og Uro?

#02 – 2006

56280420061148522.jpg

Endelig fri!
Slipp Jimmy fri er en liten kulturrevolusjon i norsk film, og den første helaftens 3D-animasjonsfilmen som ikke henvender seg til barn. Men at elefanten Jimmy kan minne om Bambi på isen er likevel ikke helt tilfeldig, skal vi tro regissør Christopher Nielsen.

Det store løftet
Datakraft uten norsk sidestykke har blitt mobilisert for å få Slipp Jimmy fri klar for lerretet. Vi ser her tilbake på den omfattende prosessen produksjonen har vært igjennom siden oppstarten for fem år siden.

Komperne kommer!
Komperne er animasjonsfilmens nomader – datakunstnere som setter siste hånd på filmverket. Til Slipp Jimmy fri hentet Stormstudio inn kompere fra Europa og Canada for å kunne gi filmen det siste nødvendige kunstneriske løftet.

En dramatisk synergi
Det foregår for tiden en liten eksplosjon i filmatiseringer og tv-dramatiseringer av norske bøker. For en forfatter kan filmatisering innebære en revitalisering av forfatterskapet, for filmskaperne en effektiv snarvei til et stort publikum.

Nærbildet: Den utsatte mannen
Trond Fausa Aurvågs talenter er mange. Det mest iøynefallende er medfødt.

Etat Antonsen
Med ”Etaten” får de kommuneansatte sin drama-dokumentar med Atle Antonsen som leder av Plan- og bygningsetaten. Bak kamera styrer regissør Ole Endresen og noen filmfotografer som utforsker estetikken i grå og kjedelige kontorlandskap. Rushprint var på besøk på settet til tv-serien som skal vises på NRK til høsten.

Dokumentarsjanger under press
NRKs visningsnekt av Et lite stykke Norge og Peak Oil har aktualisert debatten om den kritiske dokumentarens utsatte posisjon. Nå vil både Filmfondet og Fritt Ord ta mer hensyn til denne typen dokumentarer.

Fanger vi opp talentene?
Har dokumentarfilmens eksplosive utvikling kommet bardus på de eksisterende produksjons- og distribusjonsstrukturene? Rushprint har snakket med en dansk filmkonsulent, en dansk/norsk filmkonsulent, en norsk produsent og en svensk regissør og om hva som skal til for å fange opp de nye talentene.

Westerdals metode
På Westerdals skal studentene utdannes til å fortelle historier fra samtiden de lever i. En produksjonsreise på en måned til Cuba ble en viktig fase i undervisningsopplegget, og bidro til å bryte ned skillelinjen mellom skolen og virkeligheten. Rushprint var med på turen.

We make shit shine!
– Jeg mener politikerne burde åpne for like reklameregler for drama som for all annen underholding, mener Eivind Landsverk. Her forteller programdirektøren om strategien bak TVNorges suksess hos yngre målgrupper og hvorfor de med erfaring fra reality-tv har noe å tilføre dramasjangeren.

Kvinnefilmer, finnes de?
Finnes det egentlig noe man kan kalle ”kvinnefilm,” og hva har i tilfelle disse felles? Elsa Kvamme tok spørsmålene med seg til den 28. Kvinnefilmfestivalen i Créteil.

Den kvinnelige signatur
Signatur K er en utviklingspott for spillefilm eksklusivt tiltenkt kvinnelige filmfortellere. Reaksjonen fra regissørene er positiv, men ikke uten innvendinger.

Likestilt innen tv-dokumentaren
Da Filmfondet nylig delte ut midler til fjernsynsdokumentarer, var halvparten av nøkkelposisjonene besatt av kvinner. Hvorfor er det såpass mange kvinner innen dokumentarfilmen når kjønnsbalansen i resten av filmbransjen er så skjev?

Den brysomme fotografen
Filmen er ikke død – bare døende. Fotograf John Christian Rosenlund mener det hersker for mye kaos og uvitenhet i forhold til de nye digitale opptaksformatene. Den digitale teknologien vil tidligst om fem til ti år være filmen overlegen, mener han.

Den radikale mogulen
James Schamus er både akademiker, kunstner og businessmann, og har med filmer som Snikende tiger, skjult drage og Brokeback Mountain transformert våre forestillinger om hva en studiofilm kan være. Rushprint fulgte hans to masterclasses under filmfestivalen Kosmorama i Trondheim.

Adaptasjonens isbryter
Når det kommer til adaptasjonsprosessen er trofasthet en dårlig måte å gå frem på, mener James Schamus. Da han skulle adapterte ”The Ice Storm” til filmen, fikk bokens forfatter følgende råd: Du kaster boken over en murvegg, og ett år senere kaster vi filmen tilbake.

En digital modningsprosess
Fra å la de visuelle effektene spille hovedrollen har effektmakerne innsett at de må underkaste seg den helhetlige historien i en film, og være ”usynlige”. Det var hovedkonklusjonen under Norsk filmutviklings internasjonale seminar om digitale effekter. Vi presenterer her en redigert versjon av paneldebatten fra seminaret.

Directors Cut
Bannlys alle manuskurs som oppfordrer til formeltenkning, foreslår regissør Stein Leikanger. Her gir han Norsk filmfond noen drastiske råd.

Vera Cruz
Man skal ikke kødde med nakkeslengpasienter eller Mustang-elskere, konstaterer Vera Cruz.

TV-boksen
Tore Strømøy står i fare for å behandle mennesker på en måte selv den mest kyniske reality-produsent ville holdt seg for god til, mener Alex Iversen.

Sølve Skagen
En regissør som ignorerer sitt publikum er ingen regissør, mener Dick Ross, professor ved Den norske filmskolen. – En regissør blir kunstner når han/hun forteller oss noe vi allerede vet, men på en ny måte, en måte vi ikke har tenkt på.

Film- og tv-fakta
Bevilgninger, festivalrunden, priser, stabslister og oppsummeringer.

Bak Lerretet
Hvordan lansere Slipp Jimmy fri internasjonalt og hva er egentlig forskjellen på Uno og Uro?

MENY