#01 – 2004

34030320051452121.jpg

Allsidige Ane
Ane Dahl Torp beveger seg uanstrengt fra korsettbekledd Ibsen-frue til herjet narko-enke. Men hun savner utfordrende kvinneroller i norsk film.

Vietnamkrigens etterdønninger
Hans Petter Moland og Beautiful Country er klare for Berlinfestivalen og internasjonal lansering. Her forteller Moland om en krevende innspilling og hvordan filmen river opp gamle sår fra Vietnamkrigen.

TV-bransjens Philip Marlowe
Vidar Nordli-Mathisen fikk nasjonens oppmerksomhet rettet mot seg da han nektet å produsere reality-verstingen Big Brother. I dag, fire år senere, og med Livet er Svaldbard som sin siste reality-suksess, mener han at reality-bølgen har stått for en sensasjonell fornying av fjernsynsmediet.

Fem turbulente år Harry Guttormsen har vært spillefilmkonsulent i en svært omskiftelig og til tider dramatisk periode i norsk film. Han bidro til et høyere konfliktnivå, nytt filmfond og populære filmer. Hvordan opplevde han det selv?

Aslaugs metode
Aslaug Holms kameraflørt med mannskoret i Heftig og begeistret ga filmen en unik intimitet. Når hun nå retter kamera mot statsministerkandidat Jens Stoltenberg, er det på tide å spørre: Hva er hemmeligheten bak hennes metode?

Ni dager med Stephen Frears
Sølve Skagen er linjeleder ved Filmskolen på Lillehammer og skal heretter skrive en fast spalte i Rush Print. Her forteller han om sine inntrykk av dagene han og studentene jobbet med den profilerte regissøren Stephen Frears.

Dvd’ens utfordring
Norske produsenter er usikre på hva DVD-eksplosjonen krever av dem, mens leverandørene mener at norske DVD-utgivelser er for dårlige.

Mot større variasjon?
Det tradisjonelle norske tv-dramaet er under press fra nye formater – en prosess som kan framskyndes med Filmfondets nye rolle. Men det kan like gjerne føre til færre og dyrere produksjoner, tror bransjen selv.

Den nye tv-ordningen
NRK skal gjøre livet lettere for de eksterne tv-produsenter med sine nye co-redaksjon. Det vil også Filmfondet med sin nye tv-ordning. Edward Dreyer og Petter Wallace forteller her hvordan to finansiørene skal utfylle hverandre.

Komikerne inntar filmen
Norske komikere erobret den norske filmen i 2003.
Mens norsk film på 1950-tallet hentet skuespillere fra revyscenen, kommer dagens komikere fra stand up-scenen og fjernsynet.

Filmens nye venn
Trond Giske etterlyser visjoner i film og tv-politikken og lover nye takter med Ap i regjering. Men er han ikke altfor ambisiøs til selv å ville bli kulturminister?

Suksess uten oppfølger Novellefilmsatsingen 8 novellefilmer på NRK var en overraskende suksess. Men omorganiseringen i NRK gjør en videreføring av satsingen vanskelig.

Intrikat casting-prosess
Etter fire måneder og hundrevis av ungdommer kom filmteamet frem til jentegjengen og de to gutta i Bare Bea. Regissør Petter Næss og casting-ansvarlig Ellen Michelsen forteller her om den intrikate prosessen med å besette rollene.

-Frigjør talentene!
Knut Erik Jensen kunne nylig feire premieren på sin kinodokumentar På hau’ i havet.
Hans neste spillefilmprosjekt lar derimot vente på seg, noe han tilskriver et stivbeint konsulentsystem. Han tar her et oppgjør med enkelte trekk i den norske filmpolitikken.

Pitching i Amsterdam
Produsent Arne Dahr og regissør Finn McAlinden var nylig på Amsterdam International Documentary Festival (IDFA) på jakt etter finansiører. Her kommer de med noen dyrkjøpte fjellvettregler.

Amerikansk-europeisk tvangsekteskap?
Når Hollywood nå tvinges til å reinvestere overskuddene fra sine europeiske kinoer inn i lokal film, står den europeiske filmen overfor en uventet ”amerikanisering”. Som så ofte er det franskmennen som først tar tak i debatten, men utviklingen vil også kunne innhente den norske virkeligheten.

Digitalt nybrott
Om tre til fem år vil 90 prosent av alle filmer være digitale, spår produsent Dag Alveberg. Derfor gikk Maipo i gang med å skyte tre spillefilmer på HD-format. Rush Print gir her en grundig gjennomgang av produksjonene sammen med filmenes fotografer: Rolv Håan, Marius Hansen Johansen og Philip Øgaard.

#01 – 2004

34030320051452121.jpg

Allsidige Ane
Ane Dahl Torp beveger seg uanstrengt fra korsettbekledd Ibsen-frue til herjet narko-enke. Men hun savner utfordrende kvinneroller i norsk film.

Vietnamkrigens etterdønninger
Hans Petter Moland og Beautiful Country er klare for Berlinfestivalen og internasjonal lansering. Her forteller Moland om en krevende innspilling og hvordan filmen river opp gamle sår fra Vietnamkrigen.

TV-bransjens Philip Marlowe
Vidar Nordli-Mathisen fikk nasjonens oppmerksomhet rettet mot seg da han nektet å produsere reality-verstingen Big Brother. I dag, fire år senere, og med Livet er Svaldbard som sin siste reality-suksess, mener han at reality-bølgen har stått for en sensasjonell fornying av fjernsynsmediet.

Fem turbulente år Harry Guttormsen har vært spillefilmkonsulent i en svært omskiftelig og til tider dramatisk periode i norsk film. Han bidro til et høyere konfliktnivå, nytt filmfond og populære filmer. Hvordan opplevde han det selv?

Aslaugs metode
Aslaug Holms kameraflørt med mannskoret i Heftig og begeistret ga filmen en unik intimitet. Når hun nå retter kamera mot statsministerkandidat Jens Stoltenberg, er det på tide å spørre: Hva er hemmeligheten bak hennes metode?

Ni dager med Stephen Frears
Sølve Skagen er linjeleder ved Filmskolen på Lillehammer og skal heretter skrive en fast spalte i Rush Print. Her forteller han om sine inntrykk av dagene han og studentene jobbet med den profilerte regissøren Stephen Frears.

Dvd’ens utfordring
Norske produsenter er usikre på hva DVD-eksplosjonen krever av dem, mens leverandørene mener at norske DVD-utgivelser er for dårlige.

Mot større variasjon?
Det tradisjonelle norske tv-dramaet er under press fra nye formater – en prosess som kan framskyndes med Filmfondets nye rolle. Men det kan like gjerne føre til færre og dyrere produksjoner, tror bransjen selv.

Den nye tv-ordningen
NRK skal gjøre livet lettere for de eksterne tv-produsenter med sine nye co-redaksjon. Det vil også Filmfondet med sin nye tv-ordning. Edward Dreyer og Petter Wallace forteller her hvordan to finansiørene skal utfylle hverandre.

Komikerne inntar filmen
Norske komikere erobret den norske filmen i 2003.
Mens norsk film på 1950-tallet hentet skuespillere fra revyscenen, kommer dagens komikere fra stand up-scenen og fjernsynet.

Filmens nye venn
Trond Giske etterlyser visjoner i film og tv-politikken og lover nye takter med Ap i regjering. Men er han ikke altfor ambisiøs til selv å ville bli kulturminister?

Suksess uten oppfølger Novellefilmsatsingen 8 novellefilmer på NRK var en overraskende suksess. Men omorganiseringen i NRK gjør en videreføring av satsingen vanskelig.

Intrikat casting-prosess
Etter fire måneder og hundrevis av ungdommer kom filmteamet frem til jentegjengen og de to gutta i Bare Bea. Regissør Petter Næss og casting-ansvarlig Ellen Michelsen forteller her om den intrikate prosessen med å besette rollene.

-Frigjør talentene!
Knut Erik Jensen kunne nylig feire premieren på sin kinodokumentar På hau’ i havet.
Hans neste spillefilmprosjekt lar derimot vente på seg, noe han tilskriver et stivbeint konsulentsystem. Han tar her et oppgjør med enkelte trekk i den norske filmpolitikken.

Pitching i Amsterdam
Produsent Arne Dahr og regissør Finn McAlinden var nylig på Amsterdam International Documentary Festival (IDFA) på jakt etter finansiører. Her kommer de med noen dyrkjøpte fjellvettregler.

Amerikansk-europeisk tvangsekteskap?
Når Hollywood nå tvinges til å reinvestere overskuddene fra sine europeiske kinoer inn i lokal film, står den europeiske filmen overfor en uventet ”amerikanisering”. Som så ofte er det franskmennen som først tar tak i debatten, men utviklingen vil også kunne innhente den norske virkeligheten.

Digitalt nybrott
Om tre til fem år vil 90 prosent av alle filmer være digitale, spår produsent Dag Alveberg. Derfor gikk Maipo i gang med å skyte tre spillefilmer på HD-format. Rush Print gir her en grundig gjennomgang av produksjonene sammen med filmenes fotografer: Rolv Håan, Marius Hansen Johansen og Philip Øgaard.

MENY