Etter Haugesund

I mitt første blogginnlegg var jeg på vei til Haugesund for å bransjelansere BURMA VJ. Det opplevdes nesten som en umulig oppgave å overtale kinoene til å ville vise den (du har kanskje hørt mantraet; internasjonal, politisk dokumentarfilm – ingen vil jo se det på kino). Dette til tross for at filmen har gått bra på kino i USA og Storbritannia, og, om jeg kan si det selv, blitt invitert til 70 festivaler på ett år og vunnet 30 priser.

Så her er pitchen min, for hvorfor du skal lese videre: Dette blogginnlegget inneholder skrytet, og fra neste uke har redaktøren og jeg blitt enige om å skrive en daglig «lanseringsdagbok» på Rushprint.no. Der får du høre om den harde virkeligheten i dokumentar-på-kino-Norge.

Kinoplakaten for BURMA VJ - Reportasjer fra et lukket land
Kinoplakaten for BURMA VJ - Reportasjer fra et lukket land

Filmfestivalen i Haugesund er en selsom opplevelse, for en kinodebutant. Selv om jeg har «varmet opp» med festivalens «New Nordic Films» de siste årene, så er det bare å konkludere: for en dokumentarfilmprodusent er Den norske filmfestivalen i Haugesund noe helt annet enn man er vant til fra selv de store dokumentarfilmfestivalene. Ja, selv under Sundance Film Festival ble vi tatt bedre vare på enn i Haugesund. Kanskje fordi jeg er norsk? Eller kanskje snarere fordi Sundance faktisk har dokumentar og fiksjon som likestilt fokus, mens filmfestivalen i Haugesund, som sier den er for kinobransjen, nok mest er for drama.

Men, vi fikk dratt både kinosjefer og presse inn i salen. Så nå kommer BURMA VJ på kino 18. sept. som digitalkino (DCP). Det betyr i alle fall Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Tromsø, Lillehammer og Fredrikstad. Det er jeg veldig glad for, for én ting har vi i alle fall erfart; når folk faktisk ser filmen så blir de veldig engasjerte (også norske kinosjefer!). Én filmanmelder i Storbritannia sa det slik:

«as gripping as any Hollywood thriller – and as heartbreaking as any weepie» ***** (FIVE STARS)

The Daily Mirror, 17.07.09

Skryt skal man jo helst ikke komme med selv. PR-byrået som bistår oss med BURMA VJ prater om «kryssbudskap»: det er bedre å skryte av andre enn seg selv, og hvis man er heldige skryter de tilbake. Dette skal jeg huske, ikke bare som en leveregel, men også i møtet med journalister. Spørsmålet mitt nå er likevel: I en så konkurransepreget virkelighet, og fordi den offentlige informasjonsutvekslingen er så liten i filmbransjen, kan jeg ikke likevel bare si det? Jeg er stolt over å ha vært minoritets-samprodusent på filmen, og her er noen av prisene den har mottatt:

1. Fordi de var først: CPH:DOX 2008
* Amnesty Award
* DOX:Awards

2. Fordi de er størst på dokumentar: Amsterdam, IDFA 2008
* Joris Ivens Award
* Movies that Matter Human Rights Award

3. Fordi det er den beste festivalen å være på: Sundance Film Festival 2009
* World Cinema Documentary Editing Award

4. Fordi det var en fantastisk galla med Di Caprio: Berlinale 2009:
* Cinema for Peace International Human Rights Film Award

5. Fordi Vaclav Havel er den han er: ONE WORLD 2009
* The Vaclav Havel Special Award

6. Publikumspriser er viktig!: 11th Thessaloniki Documentary Festival
* AUDIENCE AWARD
* Amnesty International Award

7. Stort! FULL FRAME DOCUMENTARY FESTIVAL
* Anne Dellinger Grand Jury Award
* Center for Documentary Studies Filmmaker Award. Sponsored by the Center for Documentary Studies at Duke University. This award honors a documentary artist whose work is a potential catalyst for education and change.
* Full Frame / Working Films Award: Sponsored by the Ettinger Foundation and Chicken & Egg Pictures and Working Films. This prize is awarded to the film that has the greatest potential for supporting serious grassroots organizing and social change.

8. Fordi vi støtter Amnesty (og de har gitt filmen fire priser): Amnesty International’s Movies that Matter Festival
* The Golden Butterfly, Amnesty International’s A Matter of ACT documentary award
* MovieSquad ALLRights Award

9. Fordi Democratic Voice of Burma (DVB) har fantastiske gravejournalister: San Francisco International Film Festival
* Investigative Documentary Feature Award: For the courage of its cameramen, the boldness of its director, and exemplary transnational collaboration; and, for its model of collective investigations in high and low technology, carried out under threat of death and imprisonment, to beam the truth of a country out to the world, the award for best investigative documentary goes to BURMA VJ.

10. Begrunnelsen snakker for seg selv: Grand Prix International Du Documentaire D´Auteur 2009, URTI, Monte-Carlo
* SILVER MEDAL: Shot at the risk of human lives and with basic technical means, this film makes us live from inside events having opposed the Burmese monks then the students to the ruling military dictatorship. The author used these strong images to put the speech of democracy on a dissident satellite channel and to supply the international media.This film was made in exceptional conditions, which widen the documentary genre.

Etter Haugesund

I mitt første blogginnlegg var jeg på vei til Haugesund for å bransjelansere BURMA VJ. Det opplevdes nesten som en umulig oppgave å overtale kinoene til å ville vise den (du har kanskje hørt mantraet; internasjonal, politisk dokumentarfilm – ingen vil jo se det på kino). Dette til tross for at filmen har gått bra på kino i USA og Storbritannia, og, om jeg kan si det selv, blitt invitert til 70 festivaler på ett år og vunnet 30 priser.

Så her er pitchen min, for hvorfor du skal lese videre: Dette blogginnlegget inneholder skrytet, og fra neste uke har redaktøren og jeg blitt enige om å skrive en daglig «lanseringsdagbok» på Rushprint.no. Der får du høre om den harde virkeligheten i dokumentar-på-kino-Norge.

Kinoplakaten for BURMA VJ - Reportasjer fra et lukket land
Kinoplakaten for BURMA VJ - Reportasjer fra et lukket land

Filmfestivalen i Haugesund er en selsom opplevelse, for en kinodebutant. Selv om jeg har «varmet opp» med festivalens «New Nordic Films» de siste årene, så er det bare å konkludere: for en dokumentarfilmprodusent er Den norske filmfestivalen i Haugesund noe helt annet enn man er vant til fra selv de store dokumentarfilmfestivalene. Ja, selv under Sundance Film Festival ble vi tatt bedre vare på enn i Haugesund. Kanskje fordi jeg er norsk? Eller kanskje snarere fordi Sundance faktisk har dokumentar og fiksjon som likestilt fokus, mens filmfestivalen i Haugesund, som sier den er for kinobransjen, nok mest er for drama.

Men, vi fikk dratt både kinosjefer og presse inn i salen. Så nå kommer BURMA VJ på kino 18. sept. som digitalkino (DCP). Det betyr i alle fall Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Tromsø, Lillehammer og Fredrikstad. Det er jeg veldig glad for, for én ting har vi i alle fall erfart; når folk faktisk ser filmen så blir de veldig engasjerte (også norske kinosjefer!). Én filmanmelder i Storbritannia sa det slik:

«as gripping as any Hollywood thriller – and as heartbreaking as any weepie» ***** (FIVE STARS)

The Daily Mirror, 17.07.09

Skryt skal man jo helst ikke komme med selv. PR-byrået som bistår oss med BURMA VJ prater om «kryssbudskap»: det er bedre å skryte av andre enn seg selv, og hvis man er heldige skryter de tilbake. Dette skal jeg huske, ikke bare som en leveregel, men også i møtet med journalister. Spørsmålet mitt nå er likevel: I en så konkurransepreget virkelighet, og fordi den offentlige informasjonsutvekslingen er så liten i filmbransjen, kan jeg ikke likevel bare si det? Jeg er stolt over å ha vært minoritets-samprodusent på filmen, og her er noen av prisene den har mottatt:

1. Fordi de var først: CPH:DOX 2008
* Amnesty Award
* DOX:Awards

2. Fordi de er størst på dokumentar: Amsterdam, IDFA 2008
* Joris Ivens Award
* Movies that Matter Human Rights Award

3. Fordi det er den beste festivalen å være på: Sundance Film Festival 2009
* World Cinema Documentary Editing Award

4. Fordi det var en fantastisk galla med Di Caprio: Berlinale 2009:
* Cinema for Peace International Human Rights Film Award

5. Fordi Vaclav Havel er den han er: ONE WORLD 2009
* The Vaclav Havel Special Award

6. Publikumspriser er viktig!: 11th Thessaloniki Documentary Festival
* AUDIENCE AWARD
* Amnesty International Award

7. Stort! FULL FRAME DOCUMENTARY FESTIVAL
* Anne Dellinger Grand Jury Award
* Center for Documentary Studies Filmmaker Award. Sponsored by the Center for Documentary Studies at Duke University. This award honors a documentary artist whose work is a potential catalyst for education and change.
* Full Frame / Working Films Award: Sponsored by the Ettinger Foundation and Chicken & Egg Pictures and Working Films. This prize is awarded to the film that has the greatest potential for supporting serious grassroots organizing and social change.

8. Fordi vi støtter Amnesty (og de har gitt filmen fire priser): Amnesty International’s Movies that Matter Festival
* The Golden Butterfly, Amnesty International’s A Matter of ACT documentary award
* MovieSquad ALLRights Award

9. Fordi Democratic Voice of Burma (DVB) har fantastiske gravejournalister: San Francisco International Film Festival
* Investigative Documentary Feature Award: For the courage of its cameramen, the boldness of its director, and exemplary transnational collaboration; and, for its model of collective investigations in high and low technology, carried out under threat of death and imprisonment, to beam the truth of a country out to the world, the award for best investigative documentary goes to BURMA VJ.

10. Begrunnelsen snakker for seg selv: Grand Prix International Du Documentaire D´Auteur 2009, URTI, Monte-Carlo
* SILVER MEDAL: Shot at the risk of human lives and with basic technical means, this film makes us live from inside events having opposed the Burmese monks then the students to the ruling military dictatorship. The author used these strong images to put the speech of democracy on a dissident satellite channel and to supply the international media.This film was made in exceptional conditions, which widen the documentary genre.

MENY