2017 blir tidenes barnefilmår på kino

2017 blir tidenes barnefilmår på kino

Neste år kan vi stå overfor rekord i antall norske barnefilmer som får kinopremiere: 12 langfilmer, inkludert dokumentarer og én samproduksjon, er underveis. Men som vanlig er det få originalskrevne fortellinger.

Hvordan nå fram med en film om våpenindustrien?

Hvordan nå fram med en film om våpenindustrien?

Outreach handler om å skape en større kampanje og utvide fortelleruniverset. Her forteller produsent Kristian Mosvold om kampanjen bak Shooting Ourselves som blant annet skjer gjennom Den kulturelle skolesekken.

Å lydlegge en blockbuster

Å lydlegge en blockbuster

– Ideelt sett hører du ikke lyddesignen, forteller Tormod Ringnes. Sammen med Baard H. Ingebretsen i Uhørt har han siste året vekslet mellom Pirates of the Carribean: Dead Men Tell No Tales og filmer her hjemme. Hva har vært den store forskjellen?

– Det er en ganske dårlig idé å lage film av bok

– Det er en ganske dårlig idé å lage film av bok

– Adapsjoner må bli litt egotripp. Jeg må investere meg selv i det hvis det skal bli bra, forteller manusforfatter Bjørn Olaf Johannessen. Nå er «Pyromanen», hans adaptasjon av «Før jeg brenner ned», aktuell på en rekke internasjonale festivaler.

Black Night Film Festival – der øst møter vest

Black Night Film Festival – der øst møter vest

Black Night Film Festival er vår nærmeste A-festival med voksende interesse for norsk film. Jan Erik Holst avgir her rapport fra en stadig viktigere festival og etterspør den norske bransjens tilstedeværelse.

Westernfilmen var ikke helt død

Westernfilmen var ikke helt død

To western-influerte filmer er blant de sterkeste på kino akkurat nå – den ene tar pulsen på den sinte hvite amerikanske mannen, den andre viser følsomme sider ved den brasilianske machokulturen.

Om å gjenvinne sangen på film

Om å gjenvinne sangen på film

– Filmen er en invitasjon til at hver og en tar vare på sangen som uttrykksform, forteller regissør Aaslaug Vaa om dokumentaren ”Kvar song ei soge” som har norsk kinopremiere denne uken.

En new deal for dokumentaristene?

En new deal for dokumentaristene?

Regissøren bak dokumentaren om Edward Snowden hadde i helgen filmpremiere på sin første store gravesak på den nye redaksjonelle plattformen Field of Vision. Med en eBay-milliardær i ryggen ønsker FoV å forene journalistikk og dokumentar og inngå en ny type partnerskap med verdens filmskapere.

Filmsamtalen: Filmkonsulentene gjør opp status

Filmsamtalen: Filmkonsulentene gjør opp status

Even Benestad og KriStine Ann Skaret er ferdig med sine åremål som filmkonsulenter i NFI. Hva skjedde på disse fire årene, hvilke prosjekter ga de støtte – og hvilke kolleger ga de avslag? Det er på tide å gjøre opp status.

Dypere enn havet med Hirokazu Koreeda

Dypere enn havet med Hirokazu Koreeda

– Vi jobber hele tiden med å få replikker til å bli til handling, sier regissøren, som forteller om kinoaktuelle «Etter stormen», samarbeidet med Kirin Kiki, inspirasjon fra Robert Benton, Spielberg-remaken av «Som far, så sønn», og den neste filmen «Det tredje mordet».

Regissøren og klipperens skjebnefellesskap

Regissøren og klipperens skjebnefellesskap

– Klipperen er den eneste du som regissør har med deg hele veien, som forsvarer filmens karakterer i samme grad som deg selv, forteller Arild Fröhlich. Her forteller han og klipper Christoffer Heie om sitt samarbeid.

Angsten for kamera

Angsten for kamera

På scenen kan jeg få et kick av å miste kontrollen, men foran kamera kan jeg bli grepet av redsel, forteller Espen Klouman Høiner. Da blir kommunikasjonen med fotografen avgjørende.

– Vi føler oss ikke ført bak lyset!

– Vi føler oss ikke ført bak lyset!

– Produsentene burde støtte opp om insentivordningen som tilfører norske spillefilmproduksjon mye, mener et titalls sentrale bransjeaktører som reagerer på Torbjørn Urfjells kritikk av ordningen. De frykter nå at ordningen skal kollapse.

– Vet byråden egentlig hva vi har av filmtilbud i Oslo?

– Vet byråden egentlig hva vi har av filmtilbud i Oslo?

Kulturbyråd i Oslo Rina Mariann Hansen er ikke fornøyd med tilbudet av filmfestivaler i Oslo. Men vet hun egentlig hva vi har av filmtilbud i hovedstaden, spør Ketil Magnussen. Og har hun tenkt gjennom rollen det offentlige burde spille ved å bestemme hvilke kulturbedrifter som får leve?

Skit i Norge, leve Toten

Skit i Norge, leve Toten

Insentivordningen må gi utenlandske produsenter trygghet for å ta filmene sine til Norge og norske produsenter trygghet for at ikke deres filmer ofres for å finansiere de utenlandske. Mens insentivalliansen klarer å se disse sammenhengene, lar Vestnorsk Filmkommisjon seg blende av pengene som blinker i det fjerne, skriver Torbjørn Urfjell.

Kampen mot monstermastene

Kampen mot monstermastene

– Sjølv om det ikkje er ein objektiv film, ynskja eg å ha sjefane i Statnett med i filmen. Men det ville dei ikkje. Dei prøvde fleire gonger å forhindra meg frå å filme, fortel Vigdis Nielsen om den kinoaktuelle protestdokumentaren «Kampen om fjordane».

– Produsentforeningen kjemper mot vindmøller

– Produsentforeningen kjemper mot vindmøller

Norske produsenter konstruerer et motsetningsforhold mellom norsk filmproduksjon og insentivordningen, skriver Sigmund Elias Holm i Vestnorsk filmkommisjon. Hvorfor snakker de ikke om de positive ringvirkningene insentivordningen kan skape?

2017 blir tidenes barnefilmår på kino

2017 blir tidenes barnefilmår på kino

Neste år kan vi stå overfor rekord i antall norske barnefilmer som får kinopremiere: 12 langfilmer, inkludert dokumentarer og én samproduksjon, er underveis. Men som vanlig er det få originalskrevne fortellinger.

Sameblod til Sundance

Sameblod til Sundance

Den sørsamiske filmen Sameblod av Amanda Kernell er tatt ut til Spotlight-seksjonen på prestisjefylte Sundance film festival.

Vestnorsk støtter filmskapers kamp for innsyn

Vestnorsk støtter filmskapers kamp for innsyn

Det er kanskje ikke tilfeldig at filmene som fikk mest da Vestnorsk filmsenter delte ut støtte berører vårt forhold til vann? Les mer om de atten prosjektene, som inkluderer en dokumentar om en filmskapers kamp for innsyn i de såkalte tyskerjentenes skjebne.

Nordisk film tilnærmer seg Kina

Nordisk film tilnærmer seg Kina

Det er klart for det tredje Sino-European Production-seminaret der man vil gå i dybden på hvordan tilnærme seg det kinesiske filmmarkedet. De siste årene har særlig danskene gjort framstøt overfor Kina, men også Maipo i Norge.

Hvordan nå fram med en film om våpenindustrien?

Hvordan nå fram med en film om våpenindustrien?

Outreach handler om å skape en større kampanje og utvide fortelleruniverset. Her forteller produsent Kristian Mosvold om kampanjen bak Shooting Ourselves som blant annet skjer gjennom Den kulturelle skolesekken.

Å lydlegge en blockbuster

Å lydlegge en blockbuster

– Ideelt sett hører du ikke lyddesignen, forteller Tormod Ringnes. Sammen med Baard H. Ingebretsen i Uhørt har han siste året vekslet mellom Pirates of the Carribean: Dead Men Tell No Tales og filmer her hjemme. Hva har vært den store forskjellen?

– Det er en ganske dårlig idé å lage film av bok

– Det er en ganske dårlig idé å lage film av bok

– Adapsjoner må bli litt egotripp. Jeg må investere meg selv i det hvis det skal bli bra, forteller manusforfatter Bjørn Olaf Johannessen. Nå er «Pyromanen», hans adaptasjon av «Før jeg brenner ned», aktuell på en rekke internasjonale festivaler.

Dansk arthouse-horror med norske innslag

Dansk arthouse-horror med norske innslag

Kinoaktuelle Shelley er regissert av debutant Ali Abbasi og har en rekke norske innslag. Ikke bare spiller Ellen Dorrit Petersen det nærmeste vi kommer en hovedrolle – Sturla Brandt-Grøvlen deler fotokreditering og Jacob Jarek er produsent.

Black Night Film Festival – der øst møter vest

Black Night Film Festival – der øst møter vest

Black Night Film Festival er vår nærmeste A-festival med voksende interesse for norsk film. Jan Erik Holst avgir her rapport fra en stadig viktigere festival og etterspør den norske bransjens tilstedeværelse.

Westernfilmen var ikke helt død

Westernfilmen var ikke helt død

To western-influerte filmer er blant de sterkeste på kino akkurat nå – den ene tar pulsen på den sinte hvite amerikanske mannen, den andre viser følsomme sider ved den brasilianske machokulturen.

MENY