Aliu, Hiorthøy og vikingkomedie på Blått Lerret

Aliu, Hiorthøy og vikingkomedie på Blått Lerret

Møt noen av norsk films mest spennende talenter på neste Blått Lerret, deriblant Izer Aliu og Kim Hiorthøy, som snart er kinoaktuelle med Hunting Flies og The Rules for Everything. Og så vil Jon Iver Helgaker og Jonas Torgersen presentere tv-serien Vikingane, en etterlenget komedie om vikingtiden.

Misvisende forestillinger om norsk film

Misvisende forestillinger om norsk film

«Løvekvinnen» har kanskje fått skuffende besøkstall på kino. Men er den virkelig en flopp, slik NRK omtaler den, når den snart har rundet 40 000 besøkende på kino, spør Christer Andresen ved NTNU.

Da norsk film mistet uskylden

Da norsk film mistet uskylden

«The Magnitsky Act – Behind the scenes» satte en støkk i den norske filmbransjen. Hva kan den lære av det som skjedde?

Hva kan løfte en film fra å være god til å bli fremragende?

Hva kan løfte en film fra å være god til å bli fremragende?

På DOK.Incubator må filmskaperne definere filmens DNA: Hva er målet med filmen, hvem er dens publikum? – Innspillene vi fikk på markedsføringen utgjorde en forskjell for oss også i klippen, forteller Julia Dahr som deltok med «Thank you for the rain».

NFIs dans med de etablerte produsentene

NFIs dans med de etablerte produsentene

Sindre Guldvog og NFI driver balansekunst, men framfor alt danser de med de etablerte produsentene. Der betyr at alle vi andre må henvende oss andre steder, skriver Jan Vardøen i sin kommentar til NFI-direktørens innlegg.

Jakten på den perfekte location

Jakten på den perfekte location

I arbeidet med å lokke utenlandske produksjoner til Norge, er gode locations helt avgjørende. Her forteller to av våre mest erfarne location scouts, Per Henry Borch og Brynjulv Wasa, om hvordan en god location kan bidra til å legge premissene for en films visuelle uttrykk.

NFIs balansekunst

NFIs balansekunst

Det ligger i NFIs rolle både å være en propp OG en forløser. En propp fordi vi ikke kan gi penger til alle prosjekter – og en forløser for de prosjektene som blir prioritert, svarer NFI-direktør Sindre Guldvog på kritikken fra Jan Vardøen.

Podcast: Høstens serier og filmer

Podcast: Høstens serier og filmer

Gry Rustad og Jon Inge Faldalen diskuterer høstens serier og filmer – fra One Mississippi, Atlanta, I Love Dick til Kongens nei og Toni Erdmann.

Hva er det med Gilbert?

Hva er det med Gilbert?

Da Hanne Larsen skulle adaptere barneboka «Eggg» til spillefilmen «Gilberts grusomme hevn» måtte hun teste materialet for å finne balansen mellom voksen- og barnehumor. Hva skulle til for å få barn til å forstå hvorfor tante Doris forgifter Gilbert med vilje?

Ken Adam – produksjonsdesigneren som endret filmen

Ken Adam – produksjonsdesigneren som endret filmen

Få produksjonsdesignere kan tilskrives større betydning enn Ken Adam som døde tidligere i år, mener Rasmus Thjellesen, selv produksjonsdesigner og hovedlærer på Den Norske Filmskolen. Her ser han nærmere på Adams karriere, fra det kompliserte samarbeidet med Stanley Kubrick til den ikoniske designen på James Bond-filmene.

CAVEdykk utenom det vanlige

CAVEdykk utenom det vanlige

«Regivisjonen var den samme for undervannsfoto som for skuespillerne: Dra strikken på utsiden av komfortsonen». Her forteller undervannsoperatør Kjetil C. Astrup om de krevende undervannsscenene i den kinoaktuelle ekstremsport-thrilleren Cave.

Ned med siloene!

Ned med siloene!

Hadde vi funnet opp forlags- eller tv-bransjen på nytt, ville den blitt helt annerledes. Deler av mediebransjen har sett dønn lik ut siden eneveldige konger fant opp royalty-systemet. Er det ikke på tide med litt disrupsjon?

Legg hodet på blokka – det anbefales!

Legg hodet på blokka – det anbefales!

”Med det trykket som presser seg på bør NFI finne ut om de skal være en propp i systemet eller en forløser”, skriver Jan Vardøen. Her oppsummerer han de siste par ukene i kjølvannet av hans mye omdiskuterte innlegg på rushprint.no.

Er det produsentens eller filmens penger?

Er det produsentens eller filmens penger?

Bør offentlig støtte anses som en del av produsentens finansiering av et filmprosjekt? Mange produsenter ønsker naturlig nok det, men for investorene blir det problematisk, mener Terje Gaustad bed Handelshøyskolen BI.

Den synlige byen – Edith Carlmars Oslo

Den synlige byen – Edith Carlmars Oslo

De fem kortfilmene Edith Carlmar lagde for Oslo Kinematografer mellom 1953 og 1964 ligger alle ute på YouTube. De gir et spennende bilde av byen Oslo i sterk utvikling, forteller Gunnar Iversen. De gir oss også muligheten til å se nærmere på det blikk Edith hadde på sin kjære hjemby.

Siste utgave


Aliu, Hiorthøy og vikingkomedie på Blått Lerret

Aliu, Hiorthøy og vikingkomedie på Blått Lerret

Møt noen av norsk films mest spennende talenter på neste Blått Lerret, deriblant Izer Aliu og Kim Hiorthøy, som snart er kinoaktuelle med Hunting Flies og The Rules for Everything. Og så vil Jon Iver Helgaker og Jonas Torgersen presentere tv-serien Vikingane, en etterlenget komedie om vikingtiden.

Filmseminar om humor og komedie

Filmseminar om humor og komedie

Førstkommende helg, 1-2. oktober, arrangerer Norsk filmklubbforbund filmseminar i Filmens Hus. Årets tema er humor/ komedie, og Sara Johnsen, Per Haddal og Dag Johan Haugerud er blant innlederne. Hva kan vi le av? Og hvorfor? Seminaret setter fokus på komedier og latter, og inneholder innlegg om komedie om invasjonen i Polen (To Be or Not…

Misvisende forestillinger om norsk film

Misvisende forestillinger om norsk film

«Løvekvinnen» har kanskje fått skuffende besøkstall på kino. Men er den virkelig en flopp, slik NRK omtaler den, når den snart har rundet 40 000 besøkende på kino, spør Christer Andresen ved NTNU.

Da norsk film mistet uskylden

Da norsk film mistet uskylden

«The Magnitsky Act – Behind the scenes» satte en støkk i den norske filmbransjen. Hva kan den lære av det som skjedde?

”Kongens nei” med årets beste åpningshelg på kino

”Kongens nei” med årets beste åpningshelg på kino

«Kongens nei» åpnet sterkt på kino denne første helgen: så mange som 114 000 gikk for å se filmen. Dermed har filmen årets beste åpningshelg for noen kinofilm, og den femte beste norske åpningshelgen noensinne, rett bak «Max Manus».

Hva kan løfte en film fra å være god til å bli fremragende?

Hva kan løfte en film fra å være god til å bli fremragende?

På DOK.Incubator må filmskaperne definere filmens DNA: Hva er målet med filmen, hvem er dens publikum? – Innspillene vi fikk på markedsføringen utgjorde en forskjell for oss også i klippen, forteller Julia Dahr som deltok med «Thank you for the rain».

Årets mest uortodokse norske film med verdenspremiere på BIFF

Årets mest uortodokse norske film med verdenspremiere på BIFF

Christine Cynn, som co-regisserte The Act of Killing, har sammen med produsent Kristian Mosvold utviklet Shooting Ourselves – også det en eksperimentell nyskapning. Denne helgen har den uvanlige filmen verdenspremiere under Bergen Internasjonale film festival.

NFIs dans med de etablerte produsentene

NFIs dans med de etablerte produsentene

Sindre Guldvog og NFI driver balansekunst, men framfor alt danser de med de etablerte produsentene. Der betyr at alle vi andre må henvende oss andre steder, skriver Jan Vardøen i sin kommentar til NFI-direktørens innlegg.

Heder til norske filmer på Nordisk Panorama

Heder til norske filmer på Nordisk Panorama

De øvrige nordiske landene stakk av med prisene på Nordisk Panorama, men de hederlig omtalene gikk til de norske filmene ”Brødre” og ”Forfalne”. Les mer om prisvinnerne.

Jakten på den perfekte location

Jakten på den perfekte location

I arbeidet med å lokke utenlandske produksjoner til Norge, er gode locations helt avgjørende. Her forteller to av våre mest erfarne location scouts, Per Henry Borch og Brynjulv Wasa, om hvordan en god location kan bidra til å legge premissene for en films visuelle uttrykk.

MENY