Historiens kraftlinjer

Historiens kraftlinjer

Har den norske kinodokumentaren blitt ufarlig? Hva betyr det at nasjonale og nasjonalistiske symboler og tradisjoner synes å bli stadig viktigere i kinodokumentarene her i landet? Det er spørsmål Gunnar Iversen stiller seg etter å ha sett «Kampen om fjordane», en dokumentar han mener fortjener et større publikum og enda større oppmerksomhet.

Toni Erdmanns parykk og falske tenner

Toni Erdmanns parykk og falske tenner

Filmverden er i sjokk: med suksessen Toni Erdmann har tyskerne laget en morsom film. Men det kom selvsagt ikke som noen overraskelse på vår tyske humorforsker Kai Hanno Schwind, som her ser nærmere på Toni Erdmann og fenomenet tysk humor på film.

Møt filmskaperen som risikerer utkastelse fra Norge

Møt filmskaperen som risikerer utkastelse fra Norge

– Ofte la jeg vekk kamera for å hjelpe ofrene for bombingen, forteller regissør Mohamed Jabaly om norskproduserte «Ambulanse» som har premiere under Tromsø film festival. Nå handler livet hans om noe mer absurd: Han får ikke bli i Norge, fordi han er frilanser, men kan heller ikke vende tilbake til Gaza.

Rapport fra voksenbordet

Rapport fra voksenbordet

Det er jo ikke rart Emilie K. Beck ikke kjenner seg igjen, skriver Arne Berggren i en rapport fra voksenbordet. Hun gjør jo alt riktig

– Vi er lite åpne for hva film kan være

– Vi er lite åpne for hva film kan være

– Det er lærerikt å se seg selv i relieff til en annen, sier Gunhild Enger, som i The Committee parodierer nordisk samarbeid. Her forteller hun om å bygge ned grensene mellom kinoformatet og andre visningsmåter, og sitt neste prosjekt – en svart komedie om en gruppe sekstiåttere som er på teamreise i Kosovo og Albania.

–  Vi må tørre å bomme

– Vi må tørre å bomme

– Skal vi lage mer tv-drama i Norge må vi ta flere sjanser. Så får vi heller falle noen ganger underveis, mener Håkon Briseid, produsent i Monster Scripted, som blant annet står bak Nobel, Unge lovende og TV2s storsatsning høsten 2017, Grenseland.

–  Jeg liker store historier

– Jeg liker store historier

– Det er alltid den vanskeligste nøtta å knekke – å finne karakterer publikum identifiserer seg med, som samtidig klarer å sette verden i bevegelse, forteller Mette M. Bølstad, som er nominert til Den nordiske manusprisen for Nobel og snart aktuell med filmen om Sonja Henie og dramaserie om den norske oljealderen.

Rekordartet antall norske kinopremierer

Rekordartet antall norske kinopremierer

Aldri før har så mange norske filmer hatt kinopremiere på vårparten: Hele 17 norske langfilmer skal kjempe om kinopublikummets gunst fram til sommeren. Er det plass til alle?

Barna ved voksenbordet

Barna ved voksenbordet

Det er nedslående å lese Arne Berggrens opplevelse av unge i bransjen, skriver regissør Emilie K. Beck. De unge jeg kjenner jobber tidlig og sent med nullbudsjetter hvor det kun er kreativ og visuell fortjeneste.

De mest leste sakene i 2016

De mest leste sakene i 2016

Det var debatten om Skam, Den norske filmskolen, The Magnitsky Act – Behind the scenes og Jan Vardøens oppgjør med NFI som skapte størst engasjement og genererte flest lesere på rushprint.no i året som gikk. Her er vår gjennomgang av de 25 mest leste sakene i 2016.

Ditt kompetente barn og andre misforståelser

Ditt kompetente barn og andre misforståelser

Når du får spørsmål om å ta en kaffe med 23-åringer som vil pitche en idé, og du blir bedt om å skrive under non-disclosure agreements, blir det tungt å være imøtekommende, mener Arne Berggren, som gjerne skulle følt seg sprekere når han klager over de unge.

Bli med på Norges viktigste filmpolitiske konferanse!

Bli med på Norges viktigste filmpolitiske konferanse!

16.januar går startskuddet for Tromsø Internasjonale Filmfestival med den årlige Åpningskonferansen. Da inviterer festivalen, RUSHPRINT og Troms fylkeskommune til debatt om talentutvikling, innovasjon og nye plattformer i norsk film, med kulturministeren som åpningstaler.

Directors cut: Oppbruddets estetikk

Directors cut: Oppbruddets estetikk

Fikk du ikke med deg «Det som en gang var» på kino? Se den på strømming og les Patrik Syversens tekst om hvordan han tenkte da han lagde filmen. Han har også hentet ut klipp for oss.

Krigens kvinner vil inn i norsk film

Krigens kvinner vil inn i norsk film

De norske fiksjonsfortellingene om krigen har vært dominert av de mannlige heltene. Vi ser nærmere på tre dramatiske historier som hver for seg skildrer innsatsen og rollen til norske kvinner under Annen verdenskrig, og som tre filmskapere nå vil lage film og tv-serie av.

The Act of Shooting

The Act of Shooting

– Akkurat som i The Act of Killing ønsker jeg å utforske hva som skjer når du lar noen leke med sitt eget bilde, forteller Christine Cynn om sin siste nyskapning, den norske filmen Shooting Ourselves.

Når historieskriving og dramatikk skiller veier

Når historieskriving og dramatikk skiller veier

Min oppgave som manusforfatter på et prosjekt som er basert på sanne hendelser, er å lese mellom linjene. Det er her historieskriving og dramatikk skiller veier, skriver Jan Trygve Røyneland, manusforfatter på Kongens nei.

Blant skadeskutte dyr og mennesker

Blant skadeskutte dyr og mennesker

– Det føltes naturlig å debutere med Ibsen, han var kanskje den første som kombinerte det episke og det hverdagslige, forteller Simon Stone, som er kinoaktuell med sin adaptasjon av Ibsens Villanden.

Seminar om norske kvinnelige filmpionerer

Seminar om norske kvinnelige filmpionerer

I forbindelse med prosjektet Nordicwomeninfilm.com holder Nasjonalbiblioteket et oppstartseminar torsdag 26. januar med fokus på norske og nordiske kvinnelige filmpionerer.

Historiens kraftlinjer

Historiens kraftlinjer

Har den norske kinodokumentaren blitt ufarlig? Hva betyr det at nasjonale og nasjonalistiske symboler og tradisjoner synes å bli stadig viktigere i kinodokumentarene her i landet? Det er spørsmål Gunnar Iversen stiller seg etter å ha sett «Kampen om fjordane», en dokumentar han mener fortjener et større publikum og enda større oppmerksomhet.

Toni Erdmanns parykk og falske tenner

Toni Erdmanns parykk og falske tenner

Filmverden er i sjokk: med suksessen Toni Erdmann har tyskerne laget en morsom film. Men det kom selvsagt ikke som noen overraskelse på vår tyske humorforsker Kai Hanno Schwind, som her ser nærmere på Toni Erdmann og fenomenet tysk humor på film.

Møt filmskaperen som risikerer utkastelse fra Norge

Møt filmskaperen som risikerer utkastelse fra Norge

– Ofte la jeg vekk kamera for å hjelpe ofrene for bombingen, forteller regissør Mohamed Jabaly om norskproduserte «Ambulanse» som har premiere under Tromsø film festival. Nå handler livet hans om noe mer absurd: Han får ikke bli i Norge, fordi han er frilanser, men kan heller ikke vende tilbake til Gaza.

Rapport fra voksenbordet

Rapport fra voksenbordet

Det er jo ikke rart Emilie K. Beck ikke kjenner seg igjen, skriver Arne Berggren i en rapport fra voksenbordet. Hun gjør jo alt riktig

Tar til orde for én samisk spillefilm årlig

Tar til orde for én samisk spillefilm årlig

Leif Holst Jensen tar til orde for at det bør lages én samisk spillefilm i året og fremhever det arbeidet Internasjonal Samisk Film institutt har gjort i oppfølgingen av Amanda Kernells prisbelønte spillefilm Sameblod.

– Vi er lite åpne for hva film kan være

– Vi er lite åpne for hva film kan være

– Det er lærerikt å se seg selv i relieff til en annen, sier Gunhild Enger, som i The Committee parodierer nordisk samarbeid. Her forteller hun om å bygge ned grensene mellom kinoformatet og andre visningsmåter, og sitt neste prosjekt – en svart komedie om en gruppe sekstiåttere som er på teamreise i Kosovo og Albania.

”Oskars Amerika” til Berlinalen

”Oskars Amerika” til Berlinalen

Torfinn Iversens langfilm Oskars Amerika er tatt ut til verdens viktigste barnefilmfestival, Generation-seksjonen ved Berlin internasjonale filmfestival.

–  Vi må tørre å bomme

– Vi må tørre å bomme

– Skal vi lage mer tv-drama i Norge må vi ta flere sjanser. Så får vi heller falle noen ganger underveis, mener Håkon Briseid, produsent i Monster Scripted, som blant annet står bak Nobel, Unge lovende og TV2s storsatsning høsten 2017, Grenseland.

El Clásico-forfatterne tildeles Nordisk Film-prisen

El Clásico-forfatterne tildeles Nordisk Film-prisen

Manusforfatter Anders Fagerholt og regissør og medforfatter Halkawt Mustafa er tildelt Nordisk Film-prisen for manuset til filmen El Clásico. “El Clásico utfordrer oss på hva som er en norsk film», mente juryen blant annet.

–  Jeg liker store historier

– Jeg liker store historier

– Det er alltid den vanskeligste nøtta å knekke – å finne karakterer publikum identifiserer seg med, som samtidig klarer å sette verden i bevegelse, forteller Mette M. Bølstad, som er nominert til Den nordiske manusprisen for Nobel og snart aktuell med filmen om Sonja Henie og dramaserie om den norske oljealderen.

MENY