Strålende norsk historiefortelling om krigen

NRK-serien ”Alliert og alene” er historiefortelling på særdeles høyt nivå. Serien burde danne skole for flere norske produksjoner basert på historiske hendelser, skriver Jan Toreg, som her forklarer hvorfor.

Halsbrekkende dramaserie, minutt for minutt

– Dette er jo helt umulig å få til, derfor måtte vi gjøre det! forteller NRKs dramasjef Ivar Køhn om sommerens halsbrekkende dramasatsing. Etter flere suksesskonsepter med slow-tv og sendinger minutt for minutt vil NRKs dramaavdeling også kaste seg på.

Se de nominerte til Nordic Music Video Awards

Nå er årets nominerte til Nordic Music Video Awards klare. Her kan du se videoene til de nominerte innen blant annet kategorien beste musikkvideo.

Jasså, en idé til en tv-serie, sier du?

Overalt møter jeg folk som har en idé til en tv-serie. De kan tenke seg å selge idéen, også.

Under kjelleren med Ulrich Seidl

– Jeg er ikke sosialarbeider, jeg er filmskaper, sier Ulrich Seidl om aktuelle "Im Keller", en radikalt rammende undersøkelse av historiske, psykologiske og sosiologiske grunnmurers fall. Filmen har skapt innenrikspolitisk skandale i Østerrike. Den neste uken kan du se den på Eurodok.

På sporet av en tapt norsk spillefilm

"Dæmonen" var en kontroversiell spillefilm i 1911 og i dag er bare filmsensurens bortklipte scene bevart. I filmen "Det falske spill", som har premiere her på Rushprint, reflekterer Helene Sommer over filmhistoriens tapte filmer med utgangspunkt i denne scenen.



- Crowdfunding er ingen mirakelkur

På førpremieren av ”Den tilfeldige rockestjernen” var mer enn halvparten av publikum crowdfundere, noen av dem fra så langt unna som Danmark, Tyskland og Irland, forteller produsent Ingvil Giske, som advarer mot urealistiske forventninger til crowdfunding.

Kunsten å lage den perfekte trailer

– Står du ikke 100 prosent inne for traileren når du viser den frem, ender det aldri godt, mener Jonas Aarø som er vår mest produktive trailerklipper. Se noen av trailerne hans og les mer om hva som i hans øyne er en god trailer.

Se klipp fra alle filmene på Eurodok

24 dokumentarfilmer er plukket ut til årets Eurodok, som starter denne uken, hvorav ti filmer deltar i det europeiske konkurranseprogrammet. Se klipp fra filmene og les mer om dem her.

Et møte med vår tids største dokumentarfilmskaper

– Det ligger en arroganse i å tro at du som filmskaper kan gå inn og være den som tilgir, som om du var Gud, sier Joshua Oppenheimer. Etter den Oscar-nominerte sjokkdokumentaren "The Act of Killing" gir han oss mesterverket "The Look of Silence", om en mann som konfronterer sin brors mordere.

Jakten på den perfekte Oscarveske

Å bli nominert til Oscar er litt som å bli kidnappet til en annen planet, skriver Torill Kove etter sin tredje nominasjon. Her forteller hun om sine sammenstøt med Angelina Jolie og Peter O’Toole,
hvorfor hun ignorerte rådene fra Tom Hanks og hvordan jakten på en partyveske ødela takketalen hennes.

Hvem er det som ser?

– Det er på tide at filmbransjen kommer seg ut av den prosentvise likestillingstenkingen og heller begynner å tenke på kjønn på andre måter, mener filmviter Sara Orning. Hun er en av initiativtakerne til helgas arrangement The «Pleasure and Politics of Looking».

Ti bud til en ung filmskaper som vil frem i verden

Vil du lage sannferdig og provokativ film? Gjør heller det Jens Bjørneboe oppfordrer til i ”Ti bud til en ung mann som vil frem i verden”. Da blir du rik og berømt og kanskje får du til og med en Oscar.

– Vi må avvikle bransjens paranoia

Redselen for «skitne» penger gjør at filmskaperne begrenser seg til partnerskap med fond eller organisasjoner som i mange tilfeller er like fattige som dem selv. Mens millioner av sponsorkroner løper femmil under skiene til Northug, skriver Cecilie Stranger-Thorsen.

Hva var det som traff oss?

"Pels" var den mest betydningsfulle norske dokumentaren i fjor og utfordret grensene for hva man kan vise offentlig på fjernsyn, mener Gunnar Iversen. Nå som den første mediestormen er omme, er det på tide å se nærmere på filmen som dokumentarfilm, og diskutere hvorfor den balanserer på en så stram line i offentlighetens lys.

Den norske filmarvestriden

Det er vanskelig å se at vi kan få fullgod tilgang på filmarven uten et systematisk arbeid, delegert til én instans med klare mål, skriver Morten Barth. Hvor klokt er det delte formidlingsansvaret, mellom Norsk filminstitutt og Nasjonalbiblioteket, over ti år etter at verneplanen påpekte det som en svakhet?

Kristen Stewarts vei ut av Twilight-sonen

Julianne Moore og Juliette Binoche gjør sine sterkeste roller på lenge i Oscarvinner "Still Alice" og "Sils Maria" – men ingen av dem ville vært like gode uten Kristen Stewart.

- Historisk godt trøndersk filmår

– I år feirer vi ti år med trøndersk satsning på film med to lokalt innspilte spillefilmer som åpnings- og avslutningsfilm. Og det hele startet med Kosmorama, mener Silje Engeness, direktør for festivalen som starter i dag.