Hvor viktig er egentlig terningkastet?

Terningkastets påvirkningskraft har vært et yndet debattema for bransje og kritikere, men ingen har kunnet slå i bordet med konkrete fakta. Men det var før Even Egeberg skrev masteroppgaven «Det betydningsfulle terningkastet?» der han setter kritikken i sammenheng med besøkstall.

Hvilke filmer var best i 2014?

Hvilke filmer på kino gjorde sterkest inntrykk i 2014? Var filmåret svakere enn det forrige? Rushprints redaktør gjør her opp status for et filmår som kunne vært bedre, men som slettes ikke var ille.

Filmskolen oppgraderer til ny linje: Digital Visual Design

– Den som jobber med digitalt bildearbeid er en storyteller, fastslår dekan Thomas Stenderup om bakgrunnen for den nye linjen for Digital Visual Design på Den norske filmskolen. – Vi er såvidt jeg vet den første filmskolen i verden som gjør dette til en fagfunksjon på lik linje med de andre fagfunksjonene.

Når helten svikter

– Den mannlige helten er bare en myte, sier regissør Ruben Östlund om sin kritikerroste film "Turist" som nå er nominert til Golden Globe og Sveriges Oscar-kandidat. Her forteller han om samarbeidet med norske og svenske skuespillere og hvordan hans neste film, "The Square", tar det moderne Europa på kornet.

- Jeg er bare skuespiller

Mange tyske filmarbeidere og skuespillere, inkludert norske Kirsten Heiberg, lot seg bruke i nazistisk propaganda under krigen, skriver Bjørn-Erik Hanssen. Et av de mest groteske eksemplene var Joseph Goebbels prestisjeprosjekt, "Ich klage an", som banet veien for likvideringen av flere hundre tusen utviklingshemmede og syke mennesker.

TIFF 2015: Hvor går veien videre for norsk film?

Årets åpningskonferanse i Tromsø for 2015 er klar, med fokus på regjeringens filmmelding, filmregionen Nord-Norge og filmbransjens økonomiske utfordringer. Og som vanlig kommer kulturministeren. Kommer du?

Norske kvinneroller – fremdeles av mannens ribben?

Øystein Stene har sett nærmere på de kvinnelige hovedpersonene i "1001 gram", "Turist", "Frøken Julie" og "Det er meg du vil ha". Hvem er disse kvinnelige hovedpersonene? Hvordan fremstilles de?

– Det vi gjør er da helt normalt!

– Virkeligheten skriver de beste manuskriptene, mener den danske regissøren Anders Østergaard, som likevel har dubbet og kryssklipt gamle kommunistledere i filmen «1989» på en måte som likner fiksjon. Det har skapt reaksjoner. I dag holder han masterclass under Dokumentarkonventet der tema er nettopp rekonstruksjon innen dokumentar.

Oppsummering av IDFA 2014: Hva vet dokumentarfilmen som vi ikke vet?

Verdens viktigste dokumentarfestival IDFA gikk nylig av stabelen i Amsterdam, med en lovende, men fortsatt beskjeden norsk deltakelse. Oda Bhar rapporterer om trender, prisvinnere og personlige favoritter – og hva norsk TV kan gjøre for dokumentarfilmen, om de virkelig vil.

Kan suksess måles i utstyrspark?

De regionale filmmiljøene har ikke tilgang på fasiliteter slik de mer sentralt lokaliserte produksjonsmiljøene har, noe som legger en begrensning på produksjonen. Men kan en regions suksess måles i antall aktører innen utstyr og etterarbeid?

Kom tilbake Comoyo, alt er tilgitt!

Det finnes norske filmer på VOD, men de er vanskelig å finne. Norsk filminstitutt, Film&Kino og/eller Byråforeningen bør snarest sørge for å få en oversikt hvilke norske filmer som kan strømmes hvor, og gjøre de tilgjengelig for publikum, mener Marius Øfsti.

- Vi må ta vikingfilmen tilbake

- Det blir for enkelt å klage over at Hollywood «stjeler» våre norrøne tradisjoner, mener Einar Kvitrafn Selvik, mannen bak Wardruna som har gitt tv-serien "The Vikings" et autentisk avtrykk. Les vårt intervju med ham og få med deg Selviks liste over tidenes beste vikingfilmer.

- Jeg tror vi kan løsne slipset

Jan Toreg runder her av debatten med Øystein Stene om undertekst. "Jeg er helt sikker på at vi innen teater og film også kan leve med og ha nytte av litt forskjellige begrepsapparater uten at det nødvendigvis bør oppleves som pedantisk eller skråsikker verktøyorientering", skriver Toreg i sitt avsluttende innlegg.

Blått Lerret web-tv: utdrag fra november 2014

Onsdag 19. november ble tre aktuelle prosjekter presentert: tv-seriene 'Kampen om tungtvannet' med Per Olav Sørensen og 'Frikjent' med Geir Henning Hopland og Rune Denstad Langlo. Komedien 'Staying Alive' av Charlotte Blom var også på plass.

Verdens store nyhetsmedier vil ha dokumentarer!

- Vi vil ha dokumentarer på 5 til 15 minutter som overrasker og forteller noe nytt om verden. For oss har "Citizenfour" vært veldig viktig, forteller Charlie Phillips, dokumentaransvarlig hos The Guardian. Sammen med kolleger fra bl.a New York Times inntok han denne uken IDFA i Amsterdam for å fylle ukentlige dokumentar-slots på sine globale nettsteder.

”Suksess med dårlige filmer” – Tancred Ibsens svenske filmer

Gunnar Iversen ser nærmere på Tancred Ibsens svenske karriere, spesielt filmene han gjorde på 30-tallet. "I selvbiografien skildret han sine år i svensk filmindustri under overskriften ”Suksess med dårlige filmer”. Hans erfaringer i svensk filmbransje sto i kontrast til de mer personlige filmene han skulle regissere i Norge.

Snekker Anderssons stillevende bildedannelse

Lars von Trier har sagt at en film skal være som en stein i skoen. Roy Andersson deler delvis dette synet, men sørger også for å plukke ut steinen. Kinoaktuelle "En duva satt på en gren och funderade på tillvaron" kurrer vakkert og lar det snø lorter over publikum, skriver Jon Inge Faldalen.

Flaskepost til P!

Norsk filmforbund er tydelig på hva vi produsenter kan gjøre, men sier lite om hva de selv kan bidra med for å skape en bærekraftig film og tv-produksjon, skriver Finn Gjerdrum, som her kommer med noen forslag.