Vi må ikke miste kvinnene!

Vi må ikke miste kvinnene!

Kvinnene trenger ikke nødvendigvis norsk film og tv-drama, men bransjen er helt avhengig av dem. Nå må bransjen begynne å handle for å gjøre seg mer attraktiv for kvinnene, mener Rushprints redaktør Kjetil Lismoen. Eller så risikerer vi å miste dem.

JA! Nå teller jeg deg og!

JA! Nå teller jeg deg og!

Jeg bestemte meg for å gjøre en enkel telling av toppledere våre medlemmer må forholde seg til. Resultatet var verre enn jeg trodde, skriver Dramatikerforbundets Monica Boracco, som håper bransjeundersøkelsen om seksuell trakassering også ser nærmere på årsak og virkning av kvinneandel.

Kvinnene løfter ”Hva vil folk si” til nye høyder på kino

Kvinnene løfter ”Hva vil folk si” til nye høyder på kino

Mens mange «mellomfilmer» får et kort liv på kino, går Iram Haqs ”Hva vil folk si” mot strømmen og passerte denne uken 100 000 besøkende. – Det er et sammensatt publikum som ser filmen, anført av unge og voksne kvinner, forteller produsent Maria Ekerhovd.

Siste mann må huske å slukke lyset!

Siste mann må huske å slukke lyset!

Det er opprørende at kulturministeren skyver regionene foran seg når hun havner på defensiven etter kuttet i filmsektoren, mener Tor Vadseth, leder av Nordnorsk filmsenter. Regjeringen har IKKE styrket filmmiljøene i regionene.

– Skal du lage noe smalt, bør du lage noe helt spesielt

– Skal du lage noe smalt, bør du lage noe helt spesielt

– Satser du på mellomstore filmer, risikerer du å gå konkurs, sier Aage Aaberge som er aktuell med «Den 12. Mann» og i planleggingsfasen av gigantprosjektet «Slaget om Narvik». Han tar til orde for en overhaling av støttesystemet.

– Filmsatsingen må dobles

– Filmsatsingen må dobles

Med en Ringenes Herre-dramaserie i horisonten, kunne ikke timingen for å løfte insentivordningen ut av kulturdepartementet vært bedre, skriver Sigmund Elias Holm, som mener at den norske filmstøtten henger etter den internasjonale utviklingen. – Amazon, Hulu, HBO, Netflix, Facebook, og Apple vil produsere for 200 mrd i 2018. Det er et helt annerledes marked enn for bare få år siden.

Å kjenne på krig og skam

Å kjenne på krig og skam

Marie Blokhus har det siste året markert seg i «Oskars Amerika», Amandavinneren «Bunker», teaterstykket «Heisenberg» og kinoaktuelle «Den 12. mann». Sistnevnte film ble en øyeåpner. – Det er første gang på film at jeg spiller et menneske som faktisk har levd. Det ga meg en ny innfallsvinkel til arbeidet.

Når norske filmkunstnere blir moralister

Når norske filmkunstnere blir moralister

Baksiden av metoo-kampanjen er forsøkene på heksejakt, mener filmregissør Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen. Vi kan ikke risikere at den truer enkeltindividets frihet.

Var Alfhild Hovdan Norges første kvinnelige filmregissør?

Var Alfhild Hovdan Norges første kvinnelige filmregissør?

Alfhild Hovdan ble aldri kreditert for sin regi på tre dokumentarfilmer fra 1931. Det gjør henne til vår første dokumenterte kvinnelige regissør, viser undersøkelser Nasjonalbiblioteket har gjort i egne arkiver. NB utelukker ikke at det kan finnes flere ukjente norske kvinnelige filmskapere.

– Vi må aktivt problematisere og bekjempe disse strukturene

– Vi må aktivt problematisere og bekjempe disse strukturene

Som historisk heltefigur i et nasjonalepos var jeg selv med på å videreføre den problematiske praksisen med stereotyper i norsk film og tv, sa skuespiller Espen Klouman Høiner i sin appell under et kjønnspolitisk bransjeseminar denne uken. Her gjengir vi hans appell i sin helhet.

– Hva har bransjen gjort for å fortjene denne ørefiken?

– Hva har bransjen gjort for å fortjene denne ørefiken?

«Urettferdig» og «kontraproduktivt» er noen av de sterke reaksjonene på regjeringens kutt i filmstøtten på 16 millioner i statsbudsjettet. Dette går utover arbeidsplasser, selskapers økonomi og tilbudet på kvalitetsinnhold, mener bransjeorganisasjonene.

Aldri annet enn bråk!

Aldri annet enn bråk!

Den siste tiden har historier om seksuell trakassering fra hele verden veltet over oss som en flodbølge, og her hjemme vil diskusjonen om kvotering aldri dø. Hvorfor er det aldri annet enn bråk med disse kvinnene, spør Signe Pahle. Og er det virkelig sånn at noen enkle tiltak fra Norsk filminstitutt vil være løsningen mot en likestilt filmbransje?

Historisk Emmypris til Mammon II

Historisk Emmypris til Mammon II

Mammon II ble historisk ved å vinne en Emmy for beste dramaserie som første norske serie. Arne Berggren formidler her stemningsrapport fra Emmy-kvelden og hva prisen kan bety for norsk tv-drama.

En ny norsk Emmy?

En ny norsk Emmy?

Det er gode sjanser for at Norge får en Emmy i den kanskje feteste kategorien for beste dramaserie mandag kveld, skriver Arne Berggren fra New York. Her ser han nærmere på seriene Mammon konkurrerer med og hvordan #MeToo kaster skygger over Emmyfeiringen.

Ikke tid for nyansering

Ikke tid for nyansering

#stilleforopptak er en nødvendig reaksjon på holdninger og praksis i bransjen som måtte komme. Malin Rebekka Bakken mottok grove trusler da hun skrev en replikk til min Ytring på NRK. Om noen av oss føler behov for å nyansere akkurat nå, er det åpenbart dårlig timing, skriver Arne Berggren.

#NotOK

#NotOK

Vi som er og har vært ledere i bransjen må spørre oss selv hva vi kan gjøre, skriver Leif Holst Jensen, dekan ved Westerdals, i kjølvannet av #MeToo-kampanjen.

Når den rakryggede faller

Når den rakryggede faller

– Handlingen i siste episoden var ikke klar før tett på innspillingen av den, derfor visste jeg ikke hvor langt inn i helvete rollen ville havne, forteller Tobias Santelmann om sin første hovedrolle i serien «Grenseland». Snart er han også aktuell med rollen som Tjostolv Moland i «Mordene i Kongo».

”Adjø Montebello” utfordrer konsertfilm-sjangeren på kino

”Adjø Montebello” utfordrer konsertfilm-sjangeren på kino

Karpe Diem-konsertfilmen ”Adjø Montebello” får en uvanlig lansering på norske kinoer over fire tettpakkede dager i desember. Denne lanseringsmodellen har ikke vært forsøkt tidligere, men distributør Vibeke Skistad har stor tro på Karpe Diem-fansens evne til å respondere raskt.

Filminvest satser millioner på lokale filmprosjekter

Filminvest satser millioner på lokale filmprosjekter

Det nylig konsoliderte filmfondet Filminvest for Innlandet og Trøndelag inviterer til pitchekonkurransen “Vårstigen” – Kortere vei til lang film. Vinnerprosjektene får 750 000 kr hver til å utvikle sin spillefilm.

Vi må ikke miste kvinnene!

Vi må ikke miste kvinnene!

Kvinnene trenger ikke nødvendigvis norsk film og tv-drama, men bransjen er helt avhengig av dem. Nå må bransjen begynne å handle for å gjøre seg mer attraktiv for kvinnene, mener Rushprints redaktør Kjetil Lismoen. Eller så risikerer vi å miste dem.

JA! Nå teller jeg deg og!

JA! Nå teller jeg deg og!

Jeg bestemte meg for å gjøre en enkel telling av toppledere våre medlemmer må forholde seg til. Resultatet var verre enn jeg trodde, skriver Dramatikerforbundets Monica Boracco, som håper bransjeundersøkelsen om seksuell trakassering også ser nærmere på årsak og virkning av kvinneandel.

Kvinnene løfter ”Hva vil folk si” til nye høyder på kino

Kvinnene løfter ”Hva vil folk si” til nye høyder på kino

Mens mange «mellomfilmer» får et kort liv på kino, går Iram Haqs ”Hva vil folk si” mot strømmen og passerte denne uken 100 000 besøkende. – Det er et sammensatt publikum som ser filmen, anført av unge og voksne kvinner, forteller produsent Maria Ekerhovd.

Siste mann må huske å slukke lyset!

Siste mann må huske å slukke lyset!

Det er opprørende at kulturministeren skyver regionene foran seg når hun havner på defensiven etter kuttet i filmsektoren, mener Tor Vadseth, leder av Nordnorsk filmsenter. Regjeringen har IKKE styrket filmmiljøene i regionene.

Årets norske kinoer er kåret

Årets norske kinoer er kåret

Årets kinoer er kåret av bransjeorganisasjonen Film & Kino. Juryens begrunnelse gir oss et lite innblikk i hvordan små og store kinoer rundt om i landet jobber for å fremme kinofilmen. Hvem visste for eksempel at kinosjefen i Nordkapp hadde fortid som tungeskjærer? Det kom godt med under premieren på gjett hvilken film… Innen kategorien…

– Skal du lage noe smalt, bør du lage noe helt spesielt

– Skal du lage noe smalt, bør du lage noe helt spesielt

– Satser du på mellomstore filmer, risikerer du å gå konkurs, sier Aage Aaberge som er aktuell med «Den 12. Mann» og i planleggingsfasen av gigantprosjektet «Slaget om Narvik». Han tar til orde for en overhaling av støttesystemet.

– Filmsatsingen må dobles

– Filmsatsingen må dobles

Med en Ringenes Herre-dramaserie i horisonten, kunne ikke timingen for å løfte insentivordningen ut av kulturdepartementet vært bedre, skriver Sigmund Elias Holm, som mener at den norske filmstøtten henger etter den internasjonale utviklingen. – Amazon, Hulu, HBO, Netflix, Facebook, og Apple vil produsere for 200 mrd i 2018. Det er et helt annerledes marked enn for bare få år siden.

Å kjenne på krig og skam

Å kjenne på krig og skam

Marie Blokhus har det siste året markert seg i «Oskars Amerika», Amandavinneren «Bunker», teaterstykket «Heisenberg» og kinoaktuelle «Den 12. mann». Sistnevnte film ble en øyeåpner. – Det er første gang på film at jeg spiller et menneske som faktisk har levd. Det ga meg en ny innfallsvinkel til arbeidet.

Ambulanse fikk KUDs menneskerettspris for kortfilm

Ambulanse fikk KUDs menneskerettspris for kortfilm

Foto: Skuespillerne Sajid Malik og Ingrid Olava, regissør Sebastian Torngren Wartin og skuespiller Maria Bock Kulturdepartementets menneskerettspris for kortfilm 2017 går i år til Sebastian Torngren Wartins film Ambulanse, en kortfilm ”som setter fokus på hvor sårbare og hjelpeløse vi er, både som individer og som samfunn, i møter med det fremmede”. Ambulanse skildrer ”to kvinnelige ambulansearbeidere havner…

Wes Anderson åpner Berlinalen med ny animasjonsfilm

Wes Anderson åpner Berlinalen med ny animasjonsfilm

Den amerikanske regissøren Wes Anderson får æren av å åpne årets hovedkonkurranseprogram under Berlinalen med «Isle of Dogs». Det er Andersons andre animasjonsfilm etter «Den Fantastiske Mikkel Rev». Du kan se traileren her.

MENY