Den norske filmvåren: Stor sjangervariasjon, få kvinner

Den norske filmvåren: Stor sjangervariasjon, få kvinner

Sjelden har den norske filmvåren på kino framstått like variert og uforutsigbar – om vi ser bort fra det faktum at bare tre kvinnelige regissører er med.

Foto: Kristoffer Joner og Laura Vallenes i «Vann over ild»

Henrik Martin Dahlsbakkens Rett vest var på mange måter en gemyttlig åpning på filmåret, i hvert fall etter anmeldelsene å dømme. Men etter hvert vil filmvåren spisse seg til, med sterkt tematiske og kanskje polariserende filmer som Erik Poppes portrett av samfunnsdebattanten Per Fugelli, Arild Ommundsens kompromissløse Now it’s dark og Håvard Bustnes utlevering av den greske fascistbevegelsen i Hatets vugge.

Den store testen i møte med publikum blir kanskje Poppes filmatisering av terroren på Utøya. Det er den første norske fiksjonsfilmen for kino som forsøker å formidle noe om 22.7, og det er et åpent spørsmål om nordmenn ønsker å se en film om noe så smertefullt. Vi hilser den velkommen, vel vitende om hva filmskaperne risikerer.

Ikke en filmvår uten et knippe barnefilmer, denne gangen anført av Brillebjørn på bondegården og Operasjon mørkemann. Denne våren gjør også barnefilm som grenser til ungdomsfilm seg sterkt gjeldende, med Los Bandos og Benjamin Falck og dødsdolken. Det gjenstår å se om alle disse fire filmene vil kunne fungere i den rollen særlig barnefilmene er blitt tildelt, på godt og vondt – som garantister for en høy markedsandel hjemme som også kan bidra til at ”vanskeligere” konsulentfilmer som Jørn Utkilens Vann over ild lar seg realisere.

Vi vet at nordmenn er svake for de samme historiene om våre krigshelter, og at en ny versjon av en filmklassiker om krigen kan, som i tilfellet med Den 12.mann, oppnå solide besøkstall. Men hva med en ny versjon av en folkekjær komedieklassiker? Humor har ofte en klar holdbarhetsdato, det vet Arild Fröhlich og Atle Antonsens godt. Derfor er fallhøyden på Norske byggeklosser svimlende.

Filmvåren har innvilget plass til tre kvinnelige regissører blant de 13 prosjektene: Grethe Bøe-Wahl med Operasjon Mørkemann, Sofia Haugan med dokumentaren Røverdatter og Maiken Marstrander med Brillebjørn på Bondegården. Det er nedslående, som vanlig, og vil bare forsterke kravet om en mer målbevisst styrking av kvinnenes representasjon.

Her er de 13 filmene som har kinopremiere denne våren (klikk på titlene for mer informasjon):

Rett vest (premiere 5. januar 2018)

Per Fugelli – Siste resept (premiere 26. januar 2018)

Los Bando (premiere 16. februar 2018)

Norske byggeklosser (premiere 21. februar 2018)

Now it’s Dark (premiere 2. mars 2018)

Hatets vugge (premiere 9. mars 2018)

Utøya – 22. juli (premiere 9. mars 2018)

Røverdatter (premiere 16. mars 2018)

Brillebjørn på bondegården (premiere 23. mars 2018)

Operasjon mørkemann (premiere 23. mars 2018)

Når jeg faller (premiere 13. april 2018)

Vann over ild (premiere 8. juni 2018)

Benjamin Falck og dødsdolken (premiere 29. juni 2018)

Sorry, comments are closed for this post.

Den norske filmvåren: Stor sjangervariasjon, få kvinner

Den norske filmvåren: Stor sjangervariasjon, få kvinner

Sjelden har den norske filmvåren på kino framstått like variert og uforutsigbar – om vi ser bort fra det faktum at bare tre kvinnelige regissører er med.

Foto: Kristoffer Joner og Laura Vallenes i «Vann over ild»

Henrik Martin Dahlsbakkens Rett vest var på mange måter en gemyttlig åpning på filmåret, i hvert fall etter anmeldelsene å dømme. Men etter hvert vil filmvåren spisse seg til, med sterkt tematiske og kanskje polariserende filmer som Erik Poppes portrett av samfunnsdebattanten Per Fugelli, Arild Ommundsens kompromissløse Now it’s dark og Håvard Bustnes utlevering av den greske fascistbevegelsen i Hatets vugge.

Den store testen i møte med publikum blir kanskje Poppes filmatisering av terroren på Utøya. Det er den første norske fiksjonsfilmen for kino som forsøker å formidle noe om 22.7, og det er et åpent spørsmål om nordmenn ønsker å se en film om noe så smertefullt. Vi hilser den velkommen, vel vitende om hva filmskaperne risikerer.

Ikke en filmvår uten et knippe barnefilmer, denne gangen anført av Brillebjørn på bondegården og Operasjon mørkemann. Denne våren gjør også barnefilm som grenser til ungdomsfilm seg sterkt gjeldende, med Los Bandos og Benjamin Falck og dødsdolken. Det gjenstår å se om alle disse fire filmene vil kunne fungere i den rollen særlig barnefilmene er blitt tildelt, på godt og vondt – som garantister for en høy markedsandel hjemme som også kan bidra til at ”vanskeligere” konsulentfilmer som Jørn Utkilens Vann over ild lar seg realisere.

Vi vet at nordmenn er svake for de samme historiene om våre krigshelter, og at en ny versjon av en filmklassiker om krigen kan, som i tilfellet med Den 12.mann, oppnå solide besøkstall. Men hva med en ny versjon av en folkekjær komedieklassiker? Humor har ofte en klar holdbarhetsdato, det vet Arild Fröhlich og Atle Antonsens godt. Derfor er fallhøyden på Norske byggeklosser svimlende.

Filmvåren har innvilget plass til tre kvinnelige regissører blant de 13 prosjektene: Grethe Bøe-Wahl med Operasjon Mørkemann, Sofia Haugan med dokumentaren Røverdatter og Maiken Marstrander med Brillebjørn på Bondegården. Det er nedslående, som vanlig, og vil bare forsterke kravet om en mer målbevisst styrking av kvinnenes representasjon.

Her er de 13 filmene som har kinopremiere denne våren (klikk på titlene for mer informasjon):

Rett vest (premiere 5. januar 2018)

Per Fugelli – Siste resept (premiere 26. januar 2018)

Los Bando (premiere 16. februar 2018)

Norske byggeklosser (premiere 21. februar 2018)

Now it’s Dark (premiere 2. mars 2018)

Hatets vugge (premiere 9. mars 2018)

Utøya – 22. juli (premiere 9. mars 2018)

Røverdatter (premiere 16. mars 2018)

Brillebjørn på bondegården (premiere 23. mars 2018)

Operasjon mørkemann (premiere 23. mars 2018)

Når jeg faller (premiere 13. april 2018)

Vann over ild (premiere 8. juni 2018)

Benjamin Falck og dødsdolken (premiere 29. juni 2018)

Sorry, comments are closed for this post.

MENY