”Adjø Montebello” utfordrer konsertfilm-sjangeren på kino

”Adjø Montebello” utfordrer konsertfilm-sjangeren på kino

Karpe Diem-konsertfilmen ”Adjø Montebello” får en uvanlig lansering på norske kinoer over fire tettpakkede dager i desember. Denne lanseringsmodellen har ikke vært forsøkt tidligere, men distributør Vibeke Skistad har stor tro på Karpe Diem-fansens evne til å respondere raskt.

Adjø Montebello er hverken en dokumentar, en spillefilm eller en ren konsertfilm. Adjø Montebello er noe annet”.

Det er utgangspunktet for regissør Thea Hvistendahl og Karpe Diems storslåtte konsertopplevelse Adjø, Montebello som får en uvanlig kinolansering første uka i desember. Sammen med distributøren Euforia film setter de filmen opp på kino kun fire dager, fra 7-10.desember.

Med bakgrunn i tre konserter med Karpe Diem inviterer filmprosjektet til ”en reise gjennom Karpes innholdsrike univers, som balanserer mellom virkelighet og fiksjon, mellom sårbarhet og selvtillit og mellom kunst og underholdning”, heter det i omtalen fra distributøren.

Vibeke Skistad i Euforia film forteller at de landet på det uvanlige valget av distribusjonsstrategi med tro på at de kan selge opplevelsen som et slags konstertopplegg for fansen.

 – Ideen til filmen oppsto i 2015, og kom fra Karpe Diem selv, det samme gjorde idéen om å lansere filmen som konsertopplevelse. Så kom Einar Drama og Thea på banen, og det utviklet seg til et kinoprosjekt. Vi vil med prosjektet kommunisere følgende: ”Du må være der når det skjer, hvis ikke går du glipp av det, så løp og kjøp!”. Hadde vi gjort dette over flere uker, som en vanlig lansering, ville vi mest sannsynlig aldri klart å skape den nysgjerrigheten, den hypen, det trøkket vi tror vi kan skape her. Nysgjerrigheten rundt eventet er utslagsgivende, og det som vil spre ordet kjapt blant fasen. Og Karpes fans er enormt gode på å reagere og respondere. Vi har også lykkes i å holde filmprosjektet hemmelig fram til i går, og nyhetsverdien i det viste seg å være like stor som vi håpet.

Sannsynligheten for at et slikt filmprosjekt skal klare å trekke publikum på kino over flere uker, og ikke minst, lykkes i å få kinooppsetninger over hele landet, er ikke veldig stor. Derfor var det avgjørende å tenke helt annerledes.

– Ved å ”snu på flisa” og tenke annerledes og langt mer ”hektisk, heftig og begeistret” hva gjelder lanseringen, tror vi denne filmen har langt bedre forutsetninger for å gjøre det bra. Vi får også veldig gode tilbakemeldinger på dette fra kinoene. Og det er virkelig en ”stort lerret-film”, med heftige konsertopptak og generelt høy production value. Og jeg kan garantere at dette blir heftig, jeg har aldri sett noe som ligner.

Det at Karpe nyter en enorm popularitet, og at det er en film som ikke ligner på noe annet, gjør at de kan være vågale og satse på denne lanseringsstrategien, sier Skistad.

– I motsetning til de fleste norske spillefilmer, hvor denne strategien ville være feil. Man kan ikke sette opp «Thelma» eller «Hva folk vil si» kun én helg. Slik sett er det vanskelig å sammenligne med andre prosjekter, nettopp fordi dette ikke ligner andre og vi kan tenke konsertoppskrift. Og nettopp fordi vi har med et band i medvind å gjøre, kan vi tillate oss dette.

– Akkurat denne lanseringsmodellen har ikke vært forsøkt tidligere, og det er lassevis med ny mark å pløye, og det har vært utfordringer med dette, men bare interessante utfordringer. Og vi håper – og jobber knallhardt for – at dette kommer til å stå igjen som et vellykket og muligens banebrytende prosjekt. Kan hende skal flere filmer lanseres på lignende måte i framtida, men som sagt fungerer denne lanseringsstrategien kun på en viss type norske prosjekter – og dem ser ingen andre av i dag eller i nærmeste framtid.

Sorry, comments are closed for this post.

”Adjø Montebello” utfordrer konsertfilm-sjangeren på kino

”Adjø Montebello” utfordrer konsertfilm-sjangeren på kino

Karpe Diem-konsertfilmen ”Adjø Montebello” får en uvanlig lansering på norske kinoer over fire tettpakkede dager i desember. Denne lanseringsmodellen har ikke vært forsøkt tidligere, men distributør Vibeke Skistad har stor tro på Karpe Diem-fansens evne til å respondere raskt.

Adjø Montebello er hverken en dokumentar, en spillefilm eller en ren konsertfilm. Adjø Montebello er noe annet”.

Det er utgangspunktet for regissør Thea Hvistendahl og Karpe Diems storslåtte konsertopplevelse Adjø, Montebello som får en uvanlig kinolansering første uka i desember. Sammen med distributøren Euforia film setter de filmen opp på kino kun fire dager, fra 7-10.desember.

Med bakgrunn i tre konserter med Karpe Diem inviterer filmprosjektet til ”en reise gjennom Karpes innholdsrike univers, som balanserer mellom virkelighet og fiksjon, mellom sårbarhet og selvtillit og mellom kunst og underholdning”, heter det i omtalen fra distributøren.

Vibeke Skistad i Euforia film forteller at de landet på det uvanlige valget av distribusjonsstrategi med tro på at de kan selge opplevelsen som et slags konstertopplegg for fansen.

 – Ideen til filmen oppsto i 2015, og kom fra Karpe Diem selv, det samme gjorde idéen om å lansere filmen som konsertopplevelse. Så kom Einar Drama og Thea på banen, og det utviklet seg til et kinoprosjekt. Vi vil med prosjektet kommunisere følgende: ”Du må være der når det skjer, hvis ikke går du glipp av det, så løp og kjøp!”. Hadde vi gjort dette over flere uker, som en vanlig lansering, ville vi mest sannsynlig aldri klart å skape den nysgjerrigheten, den hypen, det trøkket vi tror vi kan skape her. Nysgjerrigheten rundt eventet er utslagsgivende, og det som vil spre ordet kjapt blant fasen. Og Karpes fans er enormt gode på å reagere og respondere. Vi har også lykkes i å holde filmprosjektet hemmelig fram til i går, og nyhetsverdien i det viste seg å være like stor som vi håpet.

Sannsynligheten for at et slikt filmprosjekt skal klare å trekke publikum på kino over flere uker, og ikke minst, lykkes i å få kinooppsetninger over hele landet, er ikke veldig stor. Derfor var det avgjørende å tenke helt annerledes.

– Ved å ”snu på flisa” og tenke annerledes og langt mer ”hektisk, heftig og begeistret” hva gjelder lanseringen, tror vi denne filmen har langt bedre forutsetninger for å gjøre det bra. Vi får også veldig gode tilbakemeldinger på dette fra kinoene. Og det er virkelig en ”stort lerret-film”, med heftige konsertopptak og generelt høy production value. Og jeg kan garantere at dette blir heftig, jeg har aldri sett noe som ligner.

Det at Karpe nyter en enorm popularitet, og at det er en film som ikke ligner på noe annet, gjør at de kan være vågale og satse på denne lanseringsstrategien, sier Skistad.

– I motsetning til de fleste norske spillefilmer, hvor denne strategien ville være feil. Man kan ikke sette opp «Thelma» eller «Hva folk vil si» kun én helg. Slik sett er det vanskelig å sammenligne med andre prosjekter, nettopp fordi dette ikke ligner andre og vi kan tenke konsertoppskrift. Og nettopp fordi vi har med et band i medvind å gjøre, kan vi tillate oss dette.

– Akkurat denne lanseringsmodellen har ikke vært forsøkt tidligere, og det er lassevis med ny mark å pløye, og det har vært utfordringer med dette, men bare interessante utfordringer. Og vi håper – og jobber knallhardt for – at dette kommer til å stå igjen som et vellykket og muligens banebrytende prosjekt. Kan hende skal flere filmer lanseres på lignende måte i framtida, men som sagt fungerer denne lanseringsstrategien kun på en viss type norske prosjekter – og dem ser ingen andre av i dag eller i nærmeste framtid.

Sorry, comments are closed for this post.

MENY