– Dette er et momentum vi må utnytte!

– Dette er et momentum vi må utnytte!

Den norske insentivordningen får et unikt momentum med «Downsizing» i hovedkonkurransen i Venezia, og «Snømannen» senere i høst, mener norske og amerikanske bransjeaktører. Men å skape tillit til ordningen slik den er i dag er fortsatt en utfordring.

Snømannen og Downsizing var de første filmene som mottok støtte fra Norsk filminstitutts insentivordning. Snømannen fikk mest (40,5 millioner), mens Downsizing mottok 4,5 millioner. Det er imidlertid sistnevnte som så langt har fått mest medieomtale i utlandet, og som i første omgang ser ut til å gi best reklame for Norge som innspillingssted ved å bli tatt ut til filmfestivalen i Venezia. Alexander Paynes nye film beskrives som hans kanskje mest bisarre. Han er mest kjent for sine mørke komedier om «hverdagsslitere», men denne gangen tar han oss med inn i et science fiction-univers der hovedpersonen, spilt av Matt Damon, lurer på hvordan livet ville artet seg om han krympet seg. Det tar ham blant annet til norskekysten der en rekke scener er innspilt. Variety har beskrevet filmen som Honey I Shrunk the Kids med et dypere sosialt budskap. I filmen spiller også Laura Dern, Kirsten Wiig, Christoph Waltz og Jason Sudeikis – som alle skal gå opp den røde løperen i Venezia i månedsskiftet august/september. Venezia er verdens eldste filmfestival og regnes som en av de største og viktigste i oppløpet til Oscar-racet som for alvor starter til høsten. Bransjebladene peker allerede på filmen som en kandidat til en rekke av Oscarprisene.

Sigmund Elias Holm i Vestnorsk Filmkommisjon mener åpningen blir svært viktig for den norske insentivordningen.

– Det er ikke overraskende at en kapasitet som Alexander Payne åpner en A-festival, men ikke desto mindre er det utrolig gledelig. Norge har lenge vært en svart flekk på det internasjonale produksjonskartet. Når vi endelig kommer til syne igjen kunne det ikke vært mer spektakulært.

Holm tror lanseringen av Downsizing i Venezia vil innlede et taktskifte for filmkommisjonen, og for alle aktører som har arbeidet i årevis for å få denne type produksjoner til Norge.

– Dette er et momentum som vi må utnytte til fulle, og som vil vare inn mot neste års Awards Season. Det åpner seg nå et vindu på et halvt års tid der vi virkelig kan markere oss.

– Det åpner seg nå et vindu på et halvt års tid der vi virkelig kan markere oss, mener Sigmund Elias Holm.

Produsent Per Henry Borch i Truenorth Norway jobbet med å få Downsizing-opptakene til Norge og er glad for Venezia-deltakelsen.

– Dette vil bety mye for ordningen som for første gang kan vise til en ferdig film. Det vil rette søkelyset mot den norske ordningen for internasjonale prosjekter og produsenter, mener han.

Holm mener at Downsizing vil være positivt for norsk filmbransje på en rekke områder.

– Filmen vil ikke bare vise frem Trollfjorden, Lofoten, Vesterålen og Bergen, men også norsk kompetanse og produksjonskvalitet. Forhåpentligvis vil også Ingjerd Egeberg og andre norske og skandinaviske skuespillere i prosjektet få vist seg frem, slik at Downsizing skaper en utvidet interesse og nysgjerrighet for Norge som filmland, såvel for Norge som lokasjon og produksjonsland.

Per Henry Borch i Truenorth Norway: «Det er pinlig for NFI og den norske bransjen at norwegianfilm.com fortsatt er oppe i den form den har».

Skjær i sjøen

Men til tross for at Venezia vil skape mer blest rundt Norge som innspillingsland, mener Holm at insentivordningen legger noen skjær i sjøen.

– Nettopp Downsizing fikk jo kun en refusjon på rundt halvparten av det den søkte for. Med andre ord kan vi ikke stå i Venezia og markedsføre en insentivordning på 25%, sier han.

Det er også uavklart hvilken budsjettramme insentivordningen vil få i 2018.

– Vi får et unikt momentum, men å skape tillit til ordningen slik den er i dag er vanskelig. Det er ikke tvil om at det vil føre til tapte muligheter. Land som Irland, New Zealand, Island, Storbritannia, Canada, Frankrike har ordninger med faste prosentsatser som løper frem til minimum 2021. Den norske insentivordningen må bli mer forutsigbar og langsiktig. Den trenger rett og slett en realitetssjekk, mener Holm.

Det er foreløpig usikkert hvordan Vestnorsk filmkommisjon rent konkret skal dra nytte av festivaldeltakelsen.

– Dette er fortsatt såpass ferskt at jeg ennå ikke har fått kartlagt hvilket handlingsrom Vestnorsk filmkommisjon har. Downsizing og Snømannen vil gi oss oppmerksomhet, men for å omsette det i nye innspillinger og oppdrag for norsk bransje må vi være synlige og tilstede. Det koster, og Vestnorsk filmkommisjon har svært lite ressurser.

Snømannen

Borch forteller at Truenorth Norway ikke har tid til å stille i Venezia, da de er i produksjon med andre incentivprosjekter denne høsten. Selskapet har heller ikke midler til å markere seg under festivalen. Men han ønsker heller å se på muligheten rundt premieren på filmen.

Holm mener den nasjonale filmkommisjonen må få muskler til å markedsføre ordningen i utlandet.

– NFI må få avklart situasjonen, og det begynner virkelig å haste. De nåværende nettsidene norwegianfilm.com må tas ned omgående og relanseres så snart som råd er, og den nasjonale filmkommisjonen må få et budsjett som gjør at Norge kan gripe mulighetene som kommer i kjølvannet av lanseringen av Downsizing og Snømannen.

Borch er fortvilet over den manglende markedsføringen av ordningen.

– Det er pinlig for NFI og den norske bransjen at norwegianfilm.com fortsatt er oppe i den form den har. Den er utgått for mange år siden og har heller ikke noe god info rundt ordningen. Det er heller ikke noen øremerkede midler for å markedsføre ordningen, ei heller fra Innovasjon Norge eller NHO reiseliv som jo er de ordningen gavner mest i sluttdelen av næringskjeden.

Alexander Payne

Norske locations ukjent internasjonalt

Nylig inviterte WNFC og Truenorth Norway Hollywood-speiderne Alison Taylor, Tom Howard og Lori Balton til Norge. Balton regnes som en av de ledende location-scoutene som nylig også jobbet på Downsizing. Hun har bidratt til å lansere Norge som alternativ for flere film- og dramaprosjekter. Balton etablerte det globale nettverket Location Managers Guild International, og i 2013 ble hun den første location-scouten som ble invitert inn i Academy of Motion Pictures Arts and Sciences.

Opp gjennom karrieren har Balton reist verden rundt og jobbet på en lang rekke storfilmer som Michael Manns Heat, Christopher Nolans Inception og kinoaktuelle War for the Planet of the Apes.

Hun lot seg imponere av norsk natur.

– Det som slo meg mest med Norge var den geniale kombinasjonen av banebrytende arkitektur og imponerende naturopplevelser. Gode eksempler er besøkssenteret og visningsplattformen på Trollstigen, samt Juvet landskapshotell (benyttet i Ex Machina). Arkitekturen forstyrrer ikke landskapet, men forsterker det. Resultatet er et interessant rustikk raffinement. Jeg vil ikke nøle med å anbefale Norge som innspillingssted til studioer og produksjonsselskaper. Det er et stort mangfold på steder og gode filmarbeidere, sier hun.

– Sammenlignet med land som New Zealand og Island er Norge overraskende ukjent internasjonalt, mener Lori Balton

Men hun opplever ikke at norske locations er godt kjent i utlandet.

– Sammenlignet med land som New Zealand og Island er Norge overraskende ukjent internasjonalt. For å tiltrekke studioer og regissører er det viktig å gjøre de unike stedene kjent.

Holm deler Baltons syn.

– Vi har som mål å gjennomføre slike turer årlig. Norge er fortsatt en ukjent destinasjon, og vi må skape relasjoner i mange ledd for å få prosjekter hit. Land og regioner som Island, New Zealand, British Columbia har konkurrerende landskapstyper, og har gjennom et par tiår hatt en helt annen eksponering og internasjonal filmografi enn Norge.

Nå jobber han med å knytte Norge tettere til London.

– Storbritannia opplever en voldsom vekst, der internasjonale produksjoner omsatte for 15 milliarder kroner (!) i 2016. Vi vil se flere eksempler på rulleteksten til Ex Machina: Shot at Pinewood and on location in Norway.

Balton mener insentiver har kommet for å bli, og at stadig flere land innfører det.

– Jeg er glad for at delstaten California endelig har innført det, slik at jeg får muligheten til å sove i min egen seng. For at Norge skal tiltrekke seg store produksjoner, må de imponerende stedene og filmarbeiderne komplementeres med en god ordning. Delstaten Georgia har nylig skapt en helt ny industri ved å trekke filmskapere med insentiver, avslutter hun.

Filmfestivalen i Venezia starter den 30.august og varer frem til 9. september.

Legg igjen en kommentar

– Dette er et momentum vi må utnytte!

– Dette er et momentum vi må utnytte!

Den norske insentivordningen får et unikt momentum med «Downsizing» i hovedkonkurransen i Venezia, og «Snømannen» senere i høst, mener norske og amerikanske bransjeaktører. Men å skape tillit til ordningen slik den er i dag er fortsatt en utfordring.

Snømannen og Downsizing var de første filmene som mottok støtte fra Norsk filminstitutts insentivordning. Snømannen fikk mest (40,5 millioner), mens Downsizing mottok 4,5 millioner. Det er imidlertid sistnevnte som så langt har fått mest medieomtale i utlandet, og som i første omgang ser ut til å gi best reklame for Norge som innspillingssted ved å bli tatt ut til filmfestivalen i Venezia. Alexander Paynes nye film beskrives som hans kanskje mest bisarre. Han er mest kjent for sine mørke komedier om «hverdagsslitere», men denne gangen tar han oss med inn i et science fiction-univers der hovedpersonen, spilt av Matt Damon, lurer på hvordan livet ville artet seg om han krympet seg. Det tar ham blant annet til norskekysten der en rekke scener er innspilt. Variety har beskrevet filmen som Honey I Shrunk the Kids med et dypere sosialt budskap. I filmen spiller også Laura Dern, Kirsten Wiig, Christoph Waltz og Jason Sudeikis – som alle skal gå opp den røde løperen i Venezia i månedsskiftet august/september. Venezia er verdens eldste filmfestival og regnes som en av de største og viktigste i oppløpet til Oscar-racet som for alvor starter til høsten. Bransjebladene peker allerede på filmen som en kandidat til en rekke av Oscarprisene.

Sigmund Elias Holm i Vestnorsk Filmkommisjon mener åpningen blir svært viktig for den norske insentivordningen.

– Det er ikke overraskende at en kapasitet som Alexander Payne åpner en A-festival, men ikke desto mindre er det utrolig gledelig. Norge har lenge vært en svart flekk på det internasjonale produksjonskartet. Når vi endelig kommer til syne igjen kunne det ikke vært mer spektakulært.

Holm tror lanseringen av Downsizing i Venezia vil innlede et taktskifte for filmkommisjonen, og for alle aktører som har arbeidet i årevis for å få denne type produksjoner til Norge.

– Dette er et momentum som vi må utnytte til fulle, og som vil vare inn mot neste års Awards Season. Det åpner seg nå et vindu på et halvt års tid der vi virkelig kan markere oss.

– Det åpner seg nå et vindu på et halvt års tid der vi virkelig kan markere oss, mener Sigmund Elias Holm.

Produsent Per Henry Borch i Truenorth Norway jobbet med å få Downsizing-opptakene til Norge og er glad for Venezia-deltakelsen.

– Dette vil bety mye for ordningen som for første gang kan vise til en ferdig film. Det vil rette søkelyset mot den norske ordningen for internasjonale prosjekter og produsenter, mener han.

Holm mener at Downsizing vil være positivt for norsk filmbransje på en rekke områder.

– Filmen vil ikke bare vise frem Trollfjorden, Lofoten, Vesterålen og Bergen, men også norsk kompetanse og produksjonskvalitet. Forhåpentligvis vil også Ingjerd Egeberg og andre norske og skandinaviske skuespillere i prosjektet få vist seg frem, slik at Downsizing skaper en utvidet interesse og nysgjerrighet for Norge som filmland, såvel for Norge som lokasjon og produksjonsland.

Per Henry Borch i Truenorth Norway: «Det er pinlig for NFI og den norske bransjen at norwegianfilm.com fortsatt er oppe i den form den har».

Skjær i sjøen

Men til tross for at Venezia vil skape mer blest rundt Norge som innspillingsland, mener Holm at insentivordningen legger noen skjær i sjøen.

– Nettopp Downsizing fikk jo kun en refusjon på rundt halvparten av det den søkte for. Med andre ord kan vi ikke stå i Venezia og markedsføre en insentivordning på 25%, sier han.

Det er også uavklart hvilken budsjettramme insentivordningen vil få i 2018.

– Vi får et unikt momentum, men å skape tillit til ordningen slik den er i dag er vanskelig. Det er ikke tvil om at det vil føre til tapte muligheter. Land som Irland, New Zealand, Island, Storbritannia, Canada, Frankrike har ordninger med faste prosentsatser som løper frem til minimum 2021. Den norske insentivordningen må bli mer forutsigbar og langsiktig. Den trenger rett og slett en realitetssjekk, mener Holm.

Det er foreløpig usikkert hvordan Vestnorsk filmkommisjon rent konkret skal dra nytte av festivaldeltakelsen.

– Dette er fortsatt såpass ferskt at jeg ennå ikke har fått kartlagt hvilket handlingsrom Vestnorsk filmkommisjon har. Downsizing og Snømannen vil gi oss oppmerksomhet, men for å omsette det i nye innspillinger og oppdrag for norsk bransje må vi være synlige og tilstede. Det koster, og Vestnorsk filmkommisjon har svært lite ressurser.

Snømannen

Borch forteller at Truenorth Norway ikke har tid til å stille i Venezia, da de er i produksjon med andre incentivprosjekter denne høsten. Selskapet har heller ikke midler til å markere seg under festivalen. Men han ønsker heller å se på muligheten rundt premieren på filmen.

Holm mener den nasjonale filmkommisjonen må få muskler til å markedsføre ordningen i utlandet.

– NFI må få avklart situasjonen, og det begynner virkelig å haste. De nåværende nettsidene norwegianfilm.com må tas ned omgående og relanseres så snart som råd er, og den nasjonale filmkommisjonen må få et budsjett som gjør at Norge kan gripe mulighetene som kommer i kjølvannet av lanseringen av Downsizing og Snømannen.

Borch er fortvilet over den manglende markedsføringen av ordningen.

– Det er pinlig for NFI og den norske bransjen at norwegianfilm.com fortsatt er oppe i den form den har. Den er utgått for mange år siden og har heller ikke noe god info rundt ordningen. Det er heller ikke noen øremerkede midler for å markedsføre ordningen, ei heller fra Innovasjon Norge eller NHO reiseliv som jo er de ordningen gavner mest i sluttdelen av næringskjeden.

Alexander Payne

Norske locations ukjent internasjonalt

Nylig inviterte WNFC og Truenorth Norway Hollywood-speiderne Alison Taylor, Tom Howard og Lori Balton til Norge. Balton regnes som en av de ledende location-scoutene som nylig også jobbet på Downsizing. Hun har bidratt til å lansere Norge som alternativ for flere film- og dramaprosjekter. Balton etablerte det globale nettverket Location Managers Guild International, og i 2013 ble hun den første location-scouten som ble invitert inn i Academy of Motion Pictures Arts and Sciences.

Opp gjennom karrieren har Balton reist verden rundt og jobbet på en lang rekke storfilmer som Michael Manns Heat, Christopher Nolans Inception og kinoaktuelle War for the Planet of the Apes.

Hun lot seg imponere av norsk natur.

– Det som slo meg mest med Norge var den geniale kombinasjonen av banebrytende arkitektur og imponerende naturopplevelser. Gode eksempler er besøkssenteret og visningsplattformen på Trollstigen, samt Juvet landskapshotell (benyttet i Ex Machina). Arkitekturen forstyrrer ikke landskapet, men forsterker det. Resultatet er et interessant rustikk raffinement. Jeg vil ikke nøle med å anbefale Norge som innspillingssted til studioer og produksjonsselskaper. Det er et stort mangfold på steder og gode filmarbeidere, sier hun.

– Sammenlignet med land som New Zealand og Island er Norge overraskende ukjent internasjonalt, mener Lori Balton

Men hun opplever ikke at norske locations er godt kjent i utlandet.

– Sammenlignet med land som New Zealand og Island er Norge overraskende ukjent internasjonalt. For å tiltrekke studioer og regissører er det viktig å gjøre de unike stedene kjent.

Holm deler Baltons syn.

– Vi har som mål å gjennomføre slike turer årlig. Norge er fortsatt en ukjent destinasjon, og vi må skape relasjoner i mange ledd for å få prosjekter hit. Land og regioner som Island, New Zealand, British Columbia har konkurrerende landskapstyper, og har gjennom et par tiår hatt en helt annen eksponering og internasjonal filmografi enn Norge.

Nå jobber han med å knytte Norge tettere til London.

– Storbritannia opplever en voldsom vekst, der internasjonale produksjoner omsatte for 15 milliarder kroner (!) i 2016. Vi vil se flere eksempler på rulleteksten til Ex Machina: Shot at Pinewood and on location in Norway.

Balton mener insentiver har kommet for å bli, og at stadig flere land innfører det.

– Jeg er glad for at delstaten California endelig har innført det, slik at jeg får muligheten til å sove i min egen seng. For at Norge skal tiltrekke seg store produksjoner, må de imponerende stedene og filmarbeiderne komplementeres med en god ordning. Delstaten Georgia har nylig skapt en helt ny industri ved å trekke filmskapere med insentiver, avslutter hun.

Filmfestivalen i Venezia starter den 30.august og varer frem til 9. september.

Legg igjen en kommentar

MENY