Sannheten bak den fjerde veggen

Sannheten bak den fjerde veggen

– Filmen peker på flere måter på at sannheten finnes der ute – men ikke direkte i det du ser, sier Kristoffer Borgli om sin kinoaktuelle spillefilmdebut DRIB, som befinner seg et sted mellom rekonstruksjon, fiksjon og virkelighet.

– Som erstatning for en ekte energidrikk måtte vi gjøre sånn som jeg egentlig hater i filmer, når karakterene for eksempel åpner en anonym laptop med brukergrensesnitt og software som ikke finnes – og som tar meg ut av filmens virkelighet. Men da vi først bestemte oss for å gjøre det på den måten, valgte vi å se det som en mulighet, og la det være med som en del av prosjektets estetikk, sier manusforfatter og regissør Kristoffer Borgli.

Når han nå spillefilmdebuterer etter flere prisvinnende kortfilmer og musikkvideoer er det med en dokumentarisk metafilm som harselerer med de siste trendene innen reklamebransjen, men som også benytter seg av de samme metodene selv. Og ikke minst har Borgli og hans team skapt en fiktiv merkevare i form av energidrinken DRIB, komplett med reklamefilmer som har blitt sluppet uten å nevne noe om at dette produktet kun eksisterer i en kommende film.

Internetts krinker og kroker

Det hele startet imidlertid med hva Borgli omtaler som et ”generelt oppheng i internetts kriker og kroker”, og da spesielt et nettsted som heter WorldStarHipHop.com.

– Denne siden både kuraterer og promoterer svært voldelig og annerledes type innhold, og synes å ha truffet en nerve i samtiden. I begynnelsen var den en musikkside, men har etter hvert blitt hva de selv kaller en ”CNN of the Ghetto”, sier han.

– Dette var et utgangspunkt, koblet med Bret Easton Ellis’ teori om at underholdningsimperiene er i ferd med å falle, og at folk dermed skaper seg sin egen suksess, uten å gå gjennom nåløyet til tv-kanaler og andre store aktører. Dette syntes vi var spennende å forske på. Og det var ikke opprinnelig tenkt som et konkret prosjekt som skulle bli til en film. Isteden gikk Amir og jeg sammen for å se om vi kunne få ham kjent gjennom disse nye kanalene, sier Borgli med henvisning til den norske komikeren Amir Asgharnejad, som spiller hovedrollen som seg selv i DRIB.

Borgli på Blått Lerret web-tv:

Dermed lagde de en nettvideo hvor Asgharnejad tilsynelatende ble slått ned på gata i Oslo av en dørvakt, som i virkeligheten var en skuespiller.

– I løpet av 24 timer blåste det opp veldig. Videoen ble promotert av World Star Hip Hop, og så spredde det seg videre. Nå har den åtte millioner views totalt, og dukker stadig opp på forskjellige reddit-forumer som en ”internet classic”. Så den har virkelig blitt omfavnet av den samme kulturen som vi prøvde å kommentere og kritisere, sier han om stuntet som danner utgangspunktet for filmen, og som også ligger til grunn for hans kortfilm Internet Famous.

Vil du lese hele saken? Tegn abonnement og få utgaven der saken er publisert med på kjøpet. Her kan du lese oversikten over innholdet i nyeste utgaven.

Legg igjen en kommentar

Sannheten bak den fjerde veggen

Sannheten bak den fjerde veggen

– Filmen peker på flere måter på at sannheten finnes der ute – men ikke direkte i det du ser, sier Kristoffer Borgli om sin kinoaktuelle spillefilmdebut DRIB, som befinner seg et sted mellom rekonstruksjon, fiksjon og virkelighet.

– Som erstatning for en ekte energidrikk måtte vi gjøre sånn som jeg egentlig hater i filmer, når karakterene for eksempel åpner en anonym laptop med brukergrensesnitt og software som ikke finnes – og som tar meg ut av filmens virkelighet. Men da vi først bestemte oss for å gjøre det på den måten, valgte vi å se det som en mulighet, og la det være med som en del av prosjektets estetikk, sier manusforfatter og regissør Kristoffer Borgli.

Når han nå spillefilmdebuterer etter flere prisvinnende kortfilmer og musikkvideoer er det med en dokumentarisk metafilm som harselerer med de siste trendene innen reklamebransjen, men som også benytter seg av de samme metodene selv. Og ikke minst har Borgli og hans team skapt en fiktiv merkevare i form av energidrinken DRIB, komplett med reklamefilmer som har blitt sluppet uten å nevne noe om at dette produktet kun eksisterer i en kommende film.

Internetts krinker og kroker

Det hele startet imidlertid med hva Borgli omtaler som et ”generelt oppheng i internetts kriker og kroker”, og da spesielt et nettsted som heter WorldStarHipHop.com.

– Denne siden både kuraterer og promoterer svært voldelig og annerledes type innhold, og synes å ha truffet en nerve i samtiden. I begynnelsen var den en musikkside, men har etter hvert blitt hva de selv kaller en ”CNN of the Ghetto”, sier han.

– Dette var et utgangspunkt, koblet med Bret Easton Ellis’ teori om at underholdningsimperiene er i ferd med å falle, og at folk dermed skaper seg sin egen suksess, uten å gå gjennom nåløyet til tv-kanaler og andre store aktører. Dette syntes vi var spennende å forske på. Og det var ikke opprinnelig tenkt som et konkret prosjekt som skulle bli til en film. Isteden gikk Amir og jeg sammen for å se om vi kunne få ham kjent gjennom disse nye kanalene, sier Borgli med henvisning til den norske komikeren Amir Asgharnejad, som spiller hovedrollen som seg selv i DRIB.

Borgli på Blått Lerret web-tv:

Dermed lagde de en nettvideo hvor Asgharnejad tilsynelatende ble slått ned på gata i Oslo av en dørvakt, som i virkeligheten var en skuespiller.

– I løpet av 24 timer blåste det opp veldig. Videoen ble promotert av World Star Hip Hop, og så spredde det seg videre. Nå har den åtte millioner views totalt, og dukker stadig opp på forskjellige reddit-forumer som en ”internet classic”. Så den har virkelig blitt omfavnet av den samme kulturen som vi prøvde å kommentere og kritisere, sier han om stuntet som danner utgangspunktet for filmen, og som også ligger til grunn for hans kortfilm Internet Famous.

Vil du lese hele saken? Tegn abonnement og få utgaven der saken er publisert med på kjøpet. Her kan du lese oversikten over innholdet i nyeste utgaven.

Legg igjen en kommentar

MENY