Takk for første dans, NRK

Takk for første dans, NRK

Vi er glade for den midlertidige løsningen vi i dag fant sammen på tv-serien ”Hjemmebane”. La oss fortsette å forhandle kollektivt – vi har bevist at det er veien vi nå bør gå sammen videre, skriver Bjørn Brem i Norsk filmforbund.

Ane Dahl Torp og John Carew medvirker på «Hjemmebane» (Foto: NRK)

NRK kan si mangt om sin rettighetsforvaltning, men faktum er at først når Filmforbundet og F©R (Filmforbundets Organisasjon for Rettighetsforvaltning) kommer inn i bildet blir det mulig å løse svært komplekse rettighetsutfordringer, som bidrar til en langsiktig tilgjengeliggjøring av NRKs materiale til glede for norske tv-seere.

Det er en slik løsning vi nå har fått til på tv-dramaproduksjonen Hjemmebane hos NRK internproduksjon, og som har stått midt i konfliktens kjerne. Vi er glade for at NRK erkjenner at de må snakke og forhandle med eksternbransjen og forbundene og at F©R bidrar til å få på plass løsninger NRK forsøkte å få til på egen hånd uten oss.

Filmforbundet og F©R er til for å finne og tilby gode kollektive løsninger. NRK har forsøkt å forhandle med hver og en film- og tv-arbeider og det bryter grunnleggende med de fagorganisertes krav på kollektive løsninger. Det er jo nettopp på grunn av det kollektive at man organiserer seg. Filmforbundet/ F©R har nå vist at press mot hver enkelt film- og tv-arbeider ikke er mulig. Vi har gode kollektive løsninger med de andre aktørene i bransjen, og de forholder seg til både kollektive regelverk og respekterer opphavsretten.

Norsk Filmforbund har i økende grad blitt kontaktet av fortvilte medlemmer som har opplevd at NRK har presset dem på helt urimelige måter. De har uttrykt at de ikke lenger ønsker å jobbe for NRK på internproduksjon når kringkaster ikke respekterer dem som film- og tv-arbeidere og rettighetshavere, enten de er regissører, fotografer, klippere, scenografer, produksjonsdesignere, kostymedesignere, lydsjefer/lyddesignere, animatører og andre. Ingen av våre medlemmer ønsker eller kommer til å akseptere å bli engasjert av NRK som journalister.

NRK er finansiert av lisensbetaler og er vår offentlige allmennkringkaster. NRK har milliardinntekter for å utføre sitt samfunnsoppdrag. I dette oppdraget ligger det særskilte og klare forpliktelser, blant annet å følge Åndsverksloven og å tilpasse seg den eksterne bransjens normer og avtaler når de skal hente medarbeidere derfra. NRK har selv valgt å innrette seg på en slik måte at de i økende grad er avhengig av å bruke eksterne film- og tv-arbeidere (og ikke faste ansatte) for å realisere stadig større deler av sin programproduksjon. Dermed bør det være en selvfølge at de inngår ryddige avtaler med de forbund som representerer film- og TV-arbeiderne og at de respekterer vår eksistens og forhandlingsrett.

Vi er glade for invitasjonen fra NRK til forhandlinger og ser nå frem til ryddige og gode kollektive forhandlinger. Vi registrerer at vi gjennom denne prosessen de siste ni månedene har kommet dit at NRK har akseptert Filmforbundet og F©R som representativ forhandlingsmotpart for de grupper av film- og tv-arbeidere vi representerer.

Vi erkjenner at det fortsatt er betydelige utfordringer vi gjennom forhandlinger må løse for å få på plass en kollektiv avtale. Men vi tar som gitt at en avtale mellom Filmforbundet/F©R og NRK må være balansert og forhandles mellom to profesjonelle og likeverdige parter.

Den midlertidige løsningen vi har funnet fram til gjennom denne ni måneder lange prosessen på Hjemmebane har helt sikkert elementer som både vi og NRK er mer eller mindre fornøyd med, men vi forventer at tv-seerne blir fornøyde.

Filmforbundet og F©R er ikke NRK’s fiende, men en likeverdig profesjonell part som kan tilby NRK kamp til døren, men som til slutt er opptatt av å finne balanserte og rimelige løsninger hvor begge siders behov ivaretas på best mulig måte.

Så takk for første dans, NRK, og la oss fortsette å forhandle kollektivt – vi har bevist at det er veien vi nå bør gå sammen videre.

Bjørn Alexander Brem, forbundsadvokat for Norsk Filmforbund, Norske Filmregissører og styreleder i F©R (som forvalter rettigheter og utbetaler opphavsrettsvederlag til rettighetshavere innen audiovisuell produksjon).

Relaterte innlegg:

– Vi vil sikre at norsk drama blir tilgjengelig

– Kall en spade for en spade!

– NRK framstår som Nordens dårligste rettighetsforvalter

– Boikott er lite konstruktivt

NRK presser filmarbeiderne på tv-serien «Hjemmebane»

Legg igjen en kommentar

Takk for første dans, NRK

Takk for første dans, NRK

Vi er glade for den midlertidige løsningen vi i dag fant sammen på tv-serien ”Hjemmebane”. La oss fortsette å forhandle kollektivt – vi har bevist at det er veien vi nå bør gå sammen videre, skriver Bjørn Brem i Norsk filmforbund.

Ane Dahl Torp og John Carew medvirker på «Hjemmebane» (Foto: NRK)

NRK kan si mangt om sin rettighetsforvaltning, men faktum er at først når Filmforbundet og F©R (Filmforbundets Organisasjon for Rettighetsforvaltning) kommer inn i bildet blir det mulig å løse svært komplekse rettighetsutfordringer, som bidrar til en langsiktig tilgjengeliggjøring av NRKs materiale til glede for norske tv-seere.

Det er en slik løsning vi nå har fått til på tv-dramaproduksjonen Hjemmebane hos NRK internproduksjon, og som har stått midt i konfliktens kjerne. Vi er glade for at NRK erkjenner at de må snakke og forhandle med eksternbransjen og forbundene og at F©R bidrar til å få på plass løsninger NRK forsøkte å få til på egen hånd uten oss.

Filmforbundet og F©R er til for å finne og tilby gode kollektive løsninger. NRK har forsøkt å forhandle med hver og en film- og tv-arbeider og det bryter grunnleggende med de fagorganisertes krav på kollektive løsninger. Det er jo nettopp på grunn av det kollektive at man organiserer seg. Filmforbundet/ F©R har nå vist at press mot hver enkelt film- og tv-arbeider ikke er mulig. Vi har gode kollektive løsninger med de andre aktørene i bransjen, og de forholder seg til både kollektive regelverk og respekterer opphavsretten.

Norsk Filmforbund har i økende grad blitt kontaktet av fortvilte medlemmer som har opplevd at NRK har presset dem på helt urimelige måter. De har uttrykt at de ikke lenger ønsker å jobbe for NRK på internproduksjon når kringkaster ikke respekterer dem som film- og tv-arbeidere og rettighetshavere, enten de er regissører, fotografer, klippere, scenografer, produksjonsdesignere, kostymedesignere, lydsjefer/lyddesignere, animatører og andre. Ingen av våre medlemmer ønsker eller kommer til å akseptere å bli engasjert av NRK som journalister.

NRK er finansiert av lisensbetaler og er vår offentlige allmennkringkaster. NRK har milliardinntekter for å utføre sitt samfunnsoppdrag. I dette oppdraget ligger det særskilte og klare forpliktelser, blant annet å følge Åndsverksloven og å tilpasse seg den eksterne bransjens normer og avtaler når de skal hente medarbeidere derfra. NRK har selv valgt å innrette seg på en slik måte at de i økende grad er avhengig av å bruke eksterne film- og tv-arbeidere (og ikke faste ansatte) for å realisere stadig større deler av sin programproduksjon. Dermed bør det være en selvfølge at de inngår ryddige avtaler med de forbund som representerer film- og TV-arbeiderne og at de respekterer vår eksistens og forhandlingsrett.

Vi er glade for invitasjonen fra NRK til forhandlinger og ser nå frem til ryddige og gode kollektive forhandlinger. Vi registrerer at vi gjennom denne prosessen de siste ni månedene har kommet dit at NRK har akseptert Filmforbundet og F©R som representativ forhandlingsmotpart for de grupper av film- og tv-arbeidere vi representerer.

Vi erkjenner at det fortsatt er betydelige utfordringer vi gjennom forhandlinger må løse for å få på plass en kollektiv avtale. Men vi tar som gitt at en avtale mellom Filmforbundet/F©R og NRK må være balansert og forhandles mellom to profesjonelle og likeverdige parter.

Den midlertidige løsningen vi har funnet fram til gjennom denne ni måneder lange prosessen på Hjemmebane har helt sikkert elementer som både vi og NRK er mer eller mindre fornøyd med, men vi forventer at tv-seerne blir fornøyde.

Filmforbundet og F©R er ikke NRK’s fiende, men en likeverdig profesjonell part som kan tilby NRK kamp til døren, men som til slutt er opptatt av å finne balanserte og rimelige løsninger hvor begge siders behov ivaretas på best mulig måte.

Så takk for første dans, NRK, og la oss fortsette å forhandle kollektivt – vi har bevist at det er veien vi nå bør gå sammen videre.

Bjørn Alexander Brem, forbundsadvokat for Norsk Filmforbund, Norske Filmregissører og styreleder i F©R (som forvalter rettigheter og utbetaler opphavsrettsvederlag til rettighetshavere innen audiovisuell produksjon).

Relaterte innlegg:

– Vi vil sikre at norsk drama blir tilgjengelig

– Kall en spade for en spade!

– NRK framstår som Nordens dårligste rettighetsforvalter

– Boikott er lite konstruktivt

NRK presser filmarbeiderne på tv-serien «Hjemmebane»

Legg igjen en kommentar

MENY