Viaplay og HBO Nordic med historisk dramasatsing

Viaplay og HBO Nordic med historisk dramasatsing

I Gøteborg varslet strømmetjenestene Viaplay og HBO Nordic om en satsing på nordisk tv-drama uten sidestykke. Norske produsenter og serieskapere bør nå kjenne sin besøkelsestid, mener Trygve Allister Diesen, som også tror at de tradisjonelle tv-kanalene kommer til å bli kraftig utfordret.

Foto: Swedish Dicks –  Viaplays første originalserie som nå etterfølges av 43 nye serier under utvikling

GØTEBORG FILM FESTIVAL

Er strømmetjenester som Viaplay og HBO Nordic på vei til å bli den viktigste kunden og partneren for skandinaviske produsenter? Med hele 43 prosjekter i utvikling, ga særlig Viaplays Fredrik Ljungberg uttrykk for glupsk appetitt på nordisk innhold under TV Drama Vision-programmet på Gøteborg internasjonale filmfestival.

Mens Viaplay tydelig vil ha bredde og volum, er HBO Nordic og Hanne Palmquist på kresen jakt etter «den rette». Med det Palmquist selv kaller en håndfull prosjekter i utvikling, håper hun å gi grønt lys til sin første, nordiske HBO-serie nå til sommeren. Og godt nytt for norske produsenter: Det er alle de tre skandinaviske språkene som gjelder, for begge strømmetjenestene.

Norske produksjoner gjorde seg forøvrig sterkt bemerket under TV Drama Vision-programmet. Nobel vant Nordisk Film- og TV Fonds nystiftede manuspris, og knapt noen nordisk produksjon ble referert til mer enn NRK-suksessen Skam. TV Drama Vision-programmet sydet ellers av en positiv energi man gjerne skulle sett mer av på spillefilmsiden av bransjen.

Under talende overskrifter som ”Game Changers” og ”Rewriting the Map” var det strømmetjenestene som gjorde seg mest bemerket fra scenen i Biopalatset i Gøteborg. Det var et tegn i tiden å se Viaplays Ljungberg sitte mellom HBOs Palmquist og London-baserte Pinewood TVs Christian Wikander på scenen. Viaplay og SVT har inngått samarbeid – av konferansieren spøkefullt referert til som en «unholy alliance» – om den store historiske serien Vår tid er nu. Det skal være SVTs største bestilling noensinne, og nettopp Palmquist og Wikander var som kjent sjefer for SVT Drama da avtalen ble inngått. Nå har altså begge lederne hoppet over gjerdet fra den offentlige kringkasteren til offensive, private aktører. Er denne hjerneflukten symptomatisk for bransjens videre utvikling? Og hva med Netflix? Selv om Netflix ikke var å se i Gøteborg, og ikke har egne kontorer i Norden, har giganten nylig bestilt en skandinavisk serie fra danske Miso Film.

Wikander og Pinewood TV leter forøvrig etter prosjekter å finansiere og co-produsere, og kan etter eget sigende gå inn med opptil 40 prosent av hvilket som helst budsjett. Rushprint kommer tilbake med et eget intervju med Wikander i neste, trykte nummer.

Hanne Palmquist

For HBO Nordic er det fire land og tre språk som gjelder. Island er ikke med på moroa. Finland bidrar med abonnenter, men er språklig for fjernt fra sine skandinaviske naboer, i alle fall som hovedspråk i seriene. Palmquist er tydelig på at HBO Nordic ser etter lokalt forankret innhold, og ikke engelskspråklige konstruksjoner med en liten dash av nordisk. Seriene skal først og fremst produseres for hjemmemarkedet.

– Vi kan både fullfinansiere og coprodusere, sier hun.

Men som eventuelle coprodusenter insisterer HBO Nordic på rettighetene i hele Norden, og det utelukker jo mange av de mest opplagte partnerne. Palmquist har tidligere gitt utrykk for at krim ikke står øverst på ønskelisten, i alle fall ikke i første omgang.

– Den første serien vil bli veldig viktig for oss, sier hun, fullt klar over hvor spent bransjen er på hva som kommer. På litt lengre sikt er ambisjonen å ha 2-3 produksjoner i året. De skal supplere og gi abonnentene noe annet enn resten av HBO-porteføljen, som i stor grad er amerikansk. «Original programming» er et sentralt begrep for HBO, med trykk på original. De lever av å levere det som er annerledes, og det skal også gjelde i Norden.

– Vi har en håndfull produksjoner i utvikling, og noen til vi ser på med positive øyne. Vi kommer til å være selektive, og ønsker å jobbe tett på kreatørene, sier Palmquist. Hun håper å gi grønt lys til sin første serie nå til sommeren, med premiere i 2018 eller tidlig 2019.

– Vi er ikke så opptatt av sjanger, mer en tone, en følelse, en egen måte å lage innhold på, sier Palmquist noe kryptisk, før hun prøver å konkretisere med noen av de nøkkelordene HBO styrer etter: «authentic, bold, brave, though provoking, witty, but with a message – and passionate»!

De vi ha originale stemmer og folk med et eget blikk – og serier som kan redefinere sjangre. Eller med hennes egne ord:

– Det er viktig at hver tittel løfter standarden for HBO og tv-drama rent generelt.

Det er altså høye krav for den som blir kallet. På spørsmål om hun kunne si noe om sine egne HBO-favoritter, nevnte Palmquist første sesong av True Detective, The Night Of og Westworld blant de tyngre dramaer, og Veep, Girls, Divorce og klassikeren Sex & the City blant de mer humoristiske. Nordiske seriefavoritter er norske Dag, Midnight Sun, Broen, Forbrytelsen, Borgen, Jordskott, Ekte mennesker og 30 grader i februar.

Formatmessig er HBO Nordic ganske åpne. De ser både etter times og halvtimes serier, og gjerne også kortere.

– Det beste er om innholdet dikterer formatet, og ikke motsatt.

Viaplays «Veni Vidi Vici», som hadde premiere i januar, handler om en dansk filmregissør som tvinges ut av filmbransjen – og havner i pornobransjen.

Viaplay og Fredrik Ljungberg fikk kanskje mindre tid på scenen, men hadde desto større ønske om volum, til glede for en skandinavisk bransje som satt med spissede ører.

– Vi har 43 prosjekter i utvikling, og en helt rekke i produksjon. Vi har fokus på å gjøre egne serier, og vil ta en ledende plass i Norden. Og det gjør vi nå, sier en offensiv strømme-sjef.

– Det har gått fortere enn vi hadde tenkt, men vi løper så fort vi kan!

Viaplay driver både med fullfinansiering og coproduksjoner, og vil ha fire egne serier i produksjon i 2017, med mål om å doble det til 7-8 serier i 2018.

– Men vi har ikke satt noe maks antall produksjoner og har et ønske om volum.

Viaplay vil bygge opp en katalog og bibliotek av serier, med tydelig mål om å bli en ledene, Nordisk aktør innen 2020. På spørsmål om «hva er en Viaplay-serie», ble han litt mindre dramafilosofisk enn sin kollega fra HBO Nordic.

– Vi vil dekke alt! I alle kategorier – sport, barn, drama…!

Fredrik Ljungberg

I likhet med Netflix bruker Viaplay sine tilgjengelige seerdata til å vurdere både prosjekter og hva de skal sette i utvikling. Ljungberg forteller at de sitter på stor detaljkunnskap om hva som treffer seerne, men er samtidig tydelig på behovet for å utvikle både Viaplay og kundene.

– Data sier noe, men ikke alt. Man trenger fine, kreative team. Det er som kjent ikke alltid man vet hva man vil ha før man får det, innen TV som ellers i livet.

Fra scenen trakk han også frem gleden over å få «overta» Okkupert, etter at TV2 i utgangspunktet sa nei til en sesong 2. Som kjent har kanalen senere kjøpt de norske senderettighetene.

– Vi var veldig glad og overrasket over de telefonene, og det var en lett beslutning for oss.

Ellers ser Viaplay-lederen særlig frem til den kommende serien Embassy Down, som handler om hva som skjer når terrorister tar over den amerikanske ambassaden i København og tar de ansatte som gisler.

Med de muskler Viaplay, HBO og etterhvert Netflix kan flekse i jakten på rettigheter og prosjekter, bør de tradisjonelle, lineære kanalene være våkne for å unngå å bli drama-gisler fremover.

Trygve Allister Diesen er regissør og manusforfatter

Legg igjen en kommentar

Viaplay og HBO Nordic med historisk dramasatsing

Viaplay og HBO Nordic med historisk dramasatsing

I Gøteborg varslet strømmetjenestene Viaplay og HBO Nordic om en satsing på nordisk tv-drama uten sidestykke. Norske produsenter og serieskapere bør nå kjenne sin besøkelsestid, mener Trygve Allister Diesen, som også tror at de tradisjonelle tv-kanalene kommer til å bli kraftig utfordret.

Foto: Swedish Dicks –  Viaplays første originalserie som nå etterfølges av 43 nye serier under utvikling

GØTEBORG FILM FESTIVAL

Er strømmetjenester som Viaplay og HBO Nordic på vei til å bli den viktigste kunden og partneren for skandinaviske produsenter? Med hele 43 prosjekter i utvikling, ga særlig Viaplays Fredrik Ljungberg uttrykk for glupsk appetitt på nordisk innhold under TV Drama Vision-programmet på Gøteborg internasjonale filmfestival.

Mens Viaplay tydelig vil ha bredde og volum, er HBO Nordic og Hanne Palmquist på kresen jakt etter «den rette». Med det Palmquist selv kaller en håndfull prosjekter i utvikling, håper hun å gi grønt lys til sin første, nordiske HBO-serie nå til sommeren. Og godt nytt for norske produsenter: Det er alle de tre skandinaviske språkene som gjelder, for begge strømmetjenestene.

Norske produksjoner gjorde seg forøvrig sterkt bemerket under TV Drama Vision-programmet. Nobel vant Nordisk Film- og TV Fonds nystiftede manuspris, og knapt noen nordisk produksjon ble referert til mer enn NRK-suksessen Skam. TV Drama Vision-programmet sydet ellers av en positiv energi man gjerne skulle sett mer av på spillefilmsiden av bransjen.

Under talende overskrifter som ”Game Changers” og ”Rewriting the Map” var det strømmetjenestene som gjorde seg mest bemerket fra scenen i Biopalatset i Gøteborg. Det var et tegn i tiden å se Viaplays Ljungberg sitte mellom HBOs Palmquist og London-baserte Pinewood TVs Christian Wikander på scenen. Viaplay og SVT har inngått samarbeid – av konferansieren spøkefullt referert til som en «unholy alliance» – om den store historiske serien Vår tid er nu. Det skal være SVTs største bestilling noensinne, og nettopp Palmquist og Wikander var som kjent sjefer for SVT Drama da avtalen ble inngått. Nå har altså begge lederne hoppet over gjerdet fra den offentlige kringkasteren til offensive, private aktører. Er denne hjerneflukten symptomatisk for bransjens videre utvikling? Og hva med Netflix? Selv om Netflix ikke var å se i Gøteborg, og ikke har egne kontorer i Norden, har giganten nylig bestilt en skandinavisk serie fra danske Miso Film.

Wikander og Pinewood TV leter forøvrig etter prosjekter å finansiere og co-produsere, og kan etter eget sigende gå inn med opptil 40 prosent av hvilket som helst budsjett. Rushprint kommer tilbake med et eget intervju med Wikander i neste, trykte nummer.

Hanne Palmquist

For HBO Nordic er det fire land og tre språk som gjelder. Island er ikke med på moroa. Finland bidrar med abonnenter, men er språklig for fjernt fra sine skandinaviske naboer, i alle fall som hovedspråk i seriene. Palmquist er tydelig på at HBO Nordic ser etter lokalt forankret innhold, og ikke engelskspråklige konstruksjoner med en liten dash av nordisk. Seriene skal først og fremst produseres for hjemmemarkedet.

– Vi kan både fullfinansiere og coprodusere, sier hun.

Men som eventuelle coprodusenter insisterer HBO Nordic på rettighetene i hele Norden, og det utelukker jo mange av de mest opplagte partnerne. Palmquist har tidligere gitt utrykk for at krim ikke står øverst på ønskelisten, i alle fall ikke i første omgang.

– Den første serien vil bli veldig viktig for oss, sier hun, fullt klar over hvor spent bransjen er på hva som kommer. På litt lengre sikt er ambisjonen å ha 2-3 produksjoner i året. De skal supplere og gi abonnentene noe annet enn resten av HBO-porteføljen, som i stor grad er amerikansk. «Original programming» er et sentralt begrep for HBO, med trykk på original. De lever av å levere det som er annerledes, og det skal også gjelde i Norden.

– Vi har en håndfull produksjoner i utvikling, og noen til vi ser på med positive øyne. Vi kommer til å være selektive, og ønsker å jobbe tett på kreatørene, sier Palmquist. Hun håper å gi grønt lys til sin første serie nå til sommeren, med premiere i 2018 eller tidlig 2019.

– Vi er ikke så opptatt av sjanger, mer en tone, en følelse, en egen måte å lage innhold på, sier Palmquist noe kryptisk, før hun prøver å konkretisere med noen av de nøkkelordene HBO styrer etter: «authentic, bold, brave, though provoking, witty, but with a message – and passionate»!

De vi ha originale stemmer og folk med et eget blikk – og serier som kan redefinere sjangre. Eller med hennes egne ord:

– Det er viktig at hver tittel løfter standarden for HBO og tv-drama rent generelt.

Det er altså høye krav for den som blir kallet. På spørsmål om hun kunne si noe om sine egne HBO-favoritter, nevnte Palmquist første sesong av True Detective, The Night Of og Westworld blant de tyngre dramaer, og Veep, Girls, Divorce og klassikeren Sex & the City blant de mer humoristiske. Nordiske seriefavoritter er norske Dag, Midnight Sun, Broen, Forbrytelsen, Borgen, Jordskott, Ekte mennesker og 30 grader i februar.

Formatmessig er HBO Nordic ganske åpne. De ser både etter times og halvtimes serier, og gjerne også kortere.

– Det beste er om innholdet dikterer formatet, og ikke motsatt.

Viaplays «Veni Vidi Vici», som hadde premiere i januar, handler om en dansk filmregissør som tvinges ut av filmbransjen – og havner i pornobransjen.

Viaplay og Fredrik Ljungberg fikk kanskje mindre tid på scenen, men hadde desto større ønske om volum, til glede for en skandinavisk bransje som satt med spissede ører.

– Vi har 43 prosjekter i utvikling, og en helt rekke i produksjon. Vi har fokus på å gjøre egne serier, og vil ta en ledende plass i Norden. Og det gjør vi nå, sier en offensiv strømme-sjef.

– Det har gått fortere enn vi hadde tenkt, men vi løper så fort vi kan!

Viaplay driver både med fullfinansiering og coproduksjoner, og vil ha fire egne serier i produksjon i 2017, med mål om å doble det til 7-8 serier i 2018.

– Men vi har ikke satt noe maks antall produksjoner og har et ønske om volum.

Viaplay vil bygge opp en katalog og bibliotek av serier, med tydelig mål om å bli en ledene, Nordisk aktør innen 2020. På spørsmål om «hva er en Viaplay-serie», ble han litt mindre dramafilosofisk enn sin kollega fra HBO Nordic.

– Vi vil dekke alt! I alle kategorier – sport, barn, drama…!

Fredrik Ljungberg

I likhet med Netflix bruker Viaplay sine tilgjengelige seerdata til å vurdere både prosjekter og hva de skal sette i utvikling. Ljungberg forteller at de sitter på stor detaljkunnskap om hva som treffer seerne, men er samtidig tydelig på behovet for å utvikle både Viaplay og kundene.

– Data sier noe, men ikke alt. Man trenger fine, kreative team. Det er som kjent ikke alltid man vet hva man vil ha før man får det, innen TV som ellers i livet.

Fra scenen trakk han også frem gleden over å få «overta» Okkupert, etter at TV2 i utgangspunktet sa nei til en sesong 2. Som kjent har kanalen senere kjøpt de norske senderettighetene.

– Vi var veldig glad og overrasket over de telefonene, og det var en lett beslutning for oss.

Ellers ser Viaplay-lederen særlig frem til den kommende serien Embassy Down, som handler om hva som skjer når terrorister tar over den amerikanske ambassaden i København og tar de ansatte som gisler.

Med de muskler Viaplay, HBO og etterhvert Netflix kan flekse i jakten på rettigheter og prosjekter, bør de tradisjonelle, lineære kanalene være våkne for å unngå å bli drama-gisler fremover.

Trygve Allister Diesen er regissør og manusforfatter

Legg igjen en kommentar

MENY