Fra arkivet: Om fanter og sigøynere i norsk film (+)

Fra arkivet: Om fanter og sigøynere i norsk film (+)

"Fanter", "tatere" og "sigøynere" ble brukt om hverandre, ofte i en og samme film. Gjennom de første 50 år av vår filmhistorie var de et stadig innslag, forteller Morten Barth. "Det er tragisk i tilbakeblikk å innse at 1920- og 1930-tallets filmer gir oss de siste bildene av en norsk minoritetskultur, så nær undergangen".

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste dag gjennom hele året. Les mer om våre ulike tilbud her: abonnement. ABONNEMENT LOGG INN

«Fanter», «tatere» og «sigøynere» ble brukt om hverandre, ofte i en og samme film. Gjennom de første 50 år av vår filmhistorie var de et stadig innslag, forteller Morten Barth. «Det er tragisk i tilbakeblikk å innse at 1920- og 1930-tallets filmer gir oss de siste bildene av en norsk minoritetskultur, så nær undergangen».

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste dag gjennom hele året. Les mer om våre ulike tilbud her: abonnement.

ABONNEMENT LOGG INN

Fra arkivet: Om fanter og sigøynere i norsk film (+)

Fra arkivet: Om fanter og sigøynere i norsk film (+)

"Fanter", "tatere" og "sigøynere" ble brukt om hverandre, ofte i en og samme film. Gjennom de første 50 år av vår filmhistorie var de et stadig innslag, forteller Morten Barth. "Det er tragisk i tilbakeblikk å innse at 1920- og 1930-tallets filmer gir oss de siste bildene av en norsk minoritetskultur, så nær undergangen".

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste dag gjennom hele året. Les mer om våre ulike tilbud her: abonnement. ABONNEMENT LOGG INN

«Fanter», «tatere» og «sigøynere» ble brukt om hverandre, ofte i en og samme film. Gjennom de første 50 år av vår filmhistorie var de et stadig innslag, forteller Morten Barth. «Det er tragisk i tilbakeblikk å innse at 1920- og 1930-tallets filmer gir oss de siste bildene av en norsk minoritetskultur, så nær undergangen».

Denne saken krever abonnement. Du kan tegne års- eller månedsabonnement som gir deg tilgang på nyheter og fordypende artikler på rushprint.no hver eneste dag gjennom hele året. Les mer om våre ulike tilbud her: abonnement.

ABONNEMENT LOGG INN

MENY