Filmmusikk-komposisjon: Et filmfag.

Filmmusikk-komposisjon: Et filmfag.

Les mer om der tre søylene studiet på FilmKomp er bygget rundt: Filmkunnskap, Filmmusikk-kunnskap og Nettverksbygging.

Foto: Gaute Storaas, som laget musikken til Birkebeinerne, er sentral veileder på FilmKomp.

Det undervises ikke i musikk eller musikk-komposisjon på FilmKomp, ettersom det forutsettes at studentene allerede har den nødvendige musikkfaglige ballast i form av utdannelse og erfaring før de starter på studiet.

For å komme inn på studiet er opptakskravet fullført bachelorgrad i komposisjon eller tilsvarende. Kandidater uten bachelorgrad kan bli vurdert ut fra sin bakgrunn og erfaring. Opptaket skjer på grunnlag av arbeider og intervju, og det legges stor vekt på erfaring, på det personlige kunstneriske utrykket og evne til samarbeid.

Studiet bygger på tre søyler :

  1. Filmkunnskap
  2. Filmmusikk-kunnskap
  3. Nettverksbygging

1) Studentene tilbys fag som tradisjonelt ikke tilbys i en musikkutdannelse: filmkunnskap, genrekunnskap, filmhistorie, filmanalyse, dramaturgi, i tillegg til forelesninger om foto, lyddesign, hvordan å lese film, etc.

I filmteori benytter vi oss naturlig nok av forelesere fra fagmiljøet ved Film- og Fjernsynsvitenskap.

2) En naturlig del av studiet er fag nært knyttet opp mot filmmusikk: filmmusikkanalyse, filmmusikkhistorie, filmmusikkestetikk, filmmusikkgenre, etc. i tillegg til undervisning i prosedyrer og teknikker for å komponere musikk til film.

I tillegg til grunnleggende forelesninger i film og filmmusikk-teori, er dette studiet i all hovedsak et praktisk studium, der komponistene fra første møte komponerer musikk til film som blir veiledet og evaluert av flere av landets fremste filmkomponister, som er tilknyttet studiet som gjestelærere og veiledere. Bl.a. har Gaute Storaas vært veileder i flere år. Han har lang erfaring som filmmusikk-komponist og innehar en imponerende merittliste som bl.a. innbefatter med musikken til Birkebeinerne, En mann ved navn Ove (Oscar-nominert), Elias og Havets Gull, og mange, mange flere. Vi har også knyttet til oss andre erfarne komponister som Magnus Beite, Stein Berge Svendsen, Ginge, Ragnar Bjerkreim, Trond Bjerknes, Knut Avenstroup Haugen, Magnus Strömberg fra Göteborgs Universität, Richard Bellis (USC, LA) og Don Wilkins (Berklee College of Music, Boston) m.fl.

3) Den tredje søylen består i å knytte kontakter og skape nettverk inn i filmmiljøet. Musikere og komponisters nettverk består naturlig nok i stor grad av andre musikere og komponister, mens filmkomponister trenger nettverk innen film og fjernsynverden for å kunne komme i betrakting som filmkomponister.

De utvikler gjennom studiet et nært forhold til regissører, produsenter, klippere og lydfolk, og komponerer musikk til deres studentfilmer.

KORK er svært opptatt av å legge forholdene til rette for unge komponister, dirigenter og arrangører, og tilbyr i utdanningsøyemed hvert år orkestret for FilmKomp. Dette tilbudet gjelder også Trondheim Symfoniorkester som også gir en dag til innspilling av studentenes komposisjoner. I tillegg til denne unike tilgangen til to av Norges fremste symfoniorkestre, produseres storparten av musikken som komponeres gjennom året digitalt.

Vi har også et nært samarbeid med Lydlinjen ved TV-fagene som bl.a. lærer om filmmusikkproduksjon.

Gå tilbake til den opprinnelige saken

1 kommentar til Filmmusikk-komposisjon: Et filmfag.

  1. Victória / Quando joguei na internet jogos do crepúsculo e serie supernatural e meu amigo me assustou com imagens do churk numa pa,eganacibei sonhando nesse dia sobre a serie do supernatural com os personagens de crepúsculo e que o churk persegui todo mundo.parece bizarra,mas acho que seria um bom episodio pra serie.Gostei deste comentário ou não: 1

Legg igjen en kommentar

Filmmusikk-komposisjon: Et filmfag.

Filmmusikk-komposisjon: Et filmfag.

Les mer om der tre søylene studiet på FilmKomp er bygget rundt: Filmkunnskap, Filmmusikk-kunnskap og Nettverksbygging.

Foto: Gaute Storaas, som laget musikken til Birkebeinerne, er sentral veileder på FilmKomp.

Det undervises ikke i musikk eller musikk-komposisjon på FilmKomp, ettersom det forutsettes at studentene allerede har den nødvendige musikkfaglige ballast i form av utdannelse og erfaring før de starter på studiet.

For å komme inn på studiet er opptakskravet fullført bachelorgrad i komposisjon eller tilsvarende. Kandidater uten bachelorgrad kan bli vurdert ut fra sin bakgrunn og erfaring. Opptaket skjer på grunnlag av arbeider og intervju, og det legges stor vekt på erfaring, på det personlige kunstneriske utrykket og evne til samarbeid.

Studiet bygger på tre søyler :

  1. Filmkunnskap
  2. Filmmusikk-kunnskap
  3. Nettverksbygging

1) Studentene tilbys fag som tradisjonelt ikke tilbys i en musikkutdannelse: filmkunnskap, genrekunnskap, filmhistorie, filmanalyse, dramaturgi, i tillegg til forelesninger om foto, lyddesign, hvordan å lese film, etc.

I filmteori benytter vi oss naturlig nok av forelesere fra fagmiljøet ved Film- og Fjernsynsvitenskap.

2) En naturlig del av studiet er fag nært knyttet opp mot filmmusikk: filmmusikkanalyse, filmmusikkhistorie, filmmusikkestetikk, filmmusikkgenre, etc. i tillegg til undervisning i prosedyrer og teknikker for å komponere musikk til film.

I tillegg til grunnleggende forelesninger i film og filmmusikk-teori, er dette studiet i all hovedsak et praktisk studium, der komponistene fra første møte komponerer musikk til film som blir veiledet og evaluert av flere av landets fremste filmkomponister, som er tilknyttet studiet som gjestelærere og veiledere. Bl.a. har Gaute Storaas vært veileder i flere år. Han har lang erfaring som filmmusikk-komponist og innehar en imponerende merittliste som bl.a. innbefatter med musikken til Birkebeinerne, En mann ved navn Ove (Oscar-nominert), Elias og Havets Gull, og mange, mange flere. Vi har også knyttet til oss andre erfarne komponister som Magnus Beite, Stein Berge Svendsen, Ginge, Ragnar Bjerkreim, Trond Bjerknes, Knut Avenstroup Haugen, Magnus Strömberg fra Göteborgs Universität, Richard Bellis (USC, LA) og Don Wilkins (Berklee College of Music, Boston) m.fl.

3) Den tredje søylen består i å knytte kontakter og skape nettverk inn i filmmiljøet. Musikere og komponisters nettverk består naturlig nok i stor grad av andre musikere og komponister, mens filmkomponister trenger nettverk innen film og fjernsynverden for å kunne komme i betrakting som filmkomponister.

De utvikler gjennom studiet et nært forhold til regissører, produsenter, klippere og lydfolk, og komponerer musikk til deres studentfilmer.

KORK er svært opptatt av å legge forholdene til rette for unge komponister, dirigenter og arrangører, og tilbyr i utdanningsøyemed hvert år orkestret for FilmKomp. Dette tilbudet gjelder også Trondheim Symfoniorkester som også gir en dag til innspilling av studentenes komposisjoner. I tillegg til denne unike tilgangen til to av Norges fremste symfoniorkestre, produseres storparten av musikken som komponeres gjennom året digitalt.

Vi har også et nært samarbeid med Lydlinjen ved TV-fagene som bl.a. lærer om filmmusikkproduksjon.

Gå tilbake til den opprinnelige saken

One Response to Filmmusikk-komposisjon: Et filmfag.

  1. Victória / Quando joguei na internet jogos do crepúsculo e serie supernatural e meu amigo me assustou com imagens do churk numa pa,eganacibei sonhando nesse dia sobre a serie do supernatural com os personagens de crepúsculo e que o churk persegui todo mundo.parece bizarra,mas acho que seria um bom episodio pra serie.Gostei deste comentário ou não: 1

Legg igjen en kommentar

MENY