Karlsen & Schau på vei mot et sted mellom Breaking Bad og Trainspotting

Karlsen & Schau på vei mot et sted mellom Breaking Bad og Trainspotting

Pernilla August som mafiadronning, et sted mellom ”Breaking Bad” og ”Trainspotting”? Ikke rart Øystein Karlsen og Kristoffer Schau gnir seg i hendene over pilot-bestillingen fra TV3 og Viaplay. Her forteller Karlsen om serien de nå håper skal bli mer enn bare en pilot.

Foto: Jon Øigarden, Tim Scott McConnel og Anders Baasmo Christiansen

– Nei, det er ikke drinken vi hadde i tankene, ler Øystein Karlsen da vi spør ham om The Green Jersey har hentet tittel fra den vodkabaserte norske klassikeren Grønn Genser.

Den er isteden relatert til en annen dopvirksomhet: The Green Jersey er navnet på sykkelbudfirmaet som leverer ”kvalitetsdop” i Karlsen og Kristoffer Schaus pilot til en ny tv-serie, og den grønne ledertrøya er hentet fra sykkelløp-terminologien.

Det er TV3/Viaplay som har bestilt piloten, og Karlsen er tilfreds med at kanalen har bedt dem om å kjøre på i den retningen de selv har ønsket det – et sted mellom Breaking Bad og Trainspotting, som han sier. Det kan fort bli mørkt, men nettopp det har jo vært en spesialitet ved Karlsen og Schaus dramatiske univers: de drar det så langt at den kølsvarte gapskratten aldri befinner seg langt unna.

Vi får jo ofte høre at vi skriver mørkt, men jeg synes egentlig ikke at det er det. I dette tilfelle ble vi faktisk bedt om å dra på. All ære til TV3 og Viaplay, for det er rett og slett en bestilling vi aldri har vært med på å få noen gang.

– Man kan gå langt inn i det mørke så lenge det menneskelige er bevart. Både Ray Donovan, Breaking Bad, House of Cards, Game of Thrones og Bloodline osv er eksempler på det. Mørkt eller lyst spiller ingen rolle dersom man ikke har hjerte for karakterene. Og det har man kun dersom de er tredimensjonale og stilles overfor problemstillinger, fristelser og situasjoner som er gjenkjennbare i det virkelige liv. Og ikke minst at man forsvarer alle karakterene, slik at selv handlinger som lener mot det mørke er motiverte og forståelige når historien nøstes opp. Dersom du oppsummerer samtlige serier som har vært med på å definere tv-dramasjangeren, så vil du finne at lyset kommer ut fra et mørke: Mad Men og Sopranos er ikke noe en skandinavisk tv-kanal på den tiden ville ha bestilt. Men det kan virke som om det er noe TV3/Viaplay i dette tilfelle ønsker å gjøre noe med.

the-green-jersey-tuva-og-gisli4-versjon-2
Tuva Novotny er en gjenganger i Karlsen og Schaus univers.

The Green Jersey er basert på en idé Schau hadde for en fem års tid siden, forteller Karlsen. Den igjen hadde sitt utspring i en såkalt sann historie fra London på 1990-tallet der det eksisterte et budfirma som leverte kokain 24 timer i døgnet. Du ringte og fikk det på døra. Budene kunne bevege seg uanstrengt rundt om i byen fordi de leverte andre pakker, også. Om Karlsen og Schau gyver løs på et nytt kapittel i sin serieskaper-karriere, skjer det likevel i relativt kjente omgivelser. For rundt seg har de et team både foran og bak kamera som er fortrolig med hverandre. Både Anders Baasmo Christiansen, Tuva Novotny og Jon Øigarden har vært sentrale i tv-serien Dag og spillefilmdebuten Fuck Up.

– Når det gjelder valg av skuespillere så handler det både om at de er utrolig dyktige og at vi har vært så heldige at de har sagt ja flere ganger. Men også at det slutter å være skummelt. Det er alltid en viss grad av nervøsitet både foran og bak kamera når man er i et nytt miljø. Men dersom man jobber med mange av de samme blir det en slags ensemblefølelse og man spiller hverandre bedre både foran og bak kamera, tror jeg. Det samme gjelder samarbeidspartnere. Schau og jeg skriver jo sammen fordi vi er bedre sammen – og fordi vi ikke er så flinke til å jobbe nært med andre mennesker, sier han, muligens med et glimt i øyet. – Og både Anders Tangen (produsent) Simen Gengenbach (klipper), Peter Clausen (lyddesigner) og Pål Bugge Haagenrud (fotograf) og jeg har gjort rundt 25 timer drama sammen de siste 6 årene. Da får man en slags short hand som gjør at man vet hva den andre trenger for å gjøre jobben sin. Det tar vekk mye unødvendig staffasje.

Alt er likevel ikke som før; det kan det ikke bli når de med serien vil introdusere Pernilla August som narkomafia-matriark. Karlsen forteller at de ”som vanlig” tok en råsjans og på forhånd skrev rollen til henne.

– Så pusset vi på det helt til det ikke var flaut å sende det til henne lenger, og håpet på det beste. Jeg skrev et brev til henne med 11 punkter om hvorfor det ville være fantastisk å ha henne med, selv om hennes første reaksjon burde være å takke nei. Om noe skulle tale til vår fordel i den saken,  så er det kanskje at vi som gjeng har fått et ok rykte både her hjemme og Skandinavia ellers om at vi er ryddige og muligens hyggelige å jobbe med. Bransjen er jo såpass liten at de fleste kjenner noen som kjenner noen som har jobbet med en. Og da hjelper det jo ikke om man har skuffa altfor mange både personlig og kunstnerisk. Men kanskje hadde vi bare flaks. Hun takket i hvert fall ja og var en drøm å jobbe med på absolutt alle måter.

OYSTEIN KARLSEN - versjon 3
Øystein Karlsen

I andre sentrale roller finner vi Gisli Örn Gardarsson og Tim Scott McConnel. Førstnevnte har fått en internasjonal karriere i kjølvannet av flere islandske suksesser, mens McConnel er mest kjent som artist.

– Gardarsson er jo en mann det er merkelig ingen har brukt i Norge. Han er jo vokst opp her, søkte teaterskolen og kom ikke inn. Tok isteden utdannelsen sin på Island og er blitt stjerne både der og i England innen film og teater. I tillegg har han spilt i Prince of Persia og Terra Inferma og er blitt en av Europas mest etterspurte teaterinstruktører. Det siste han satte opp i Norge var Forvandlingen, som har vært spilt i haugevis av land og som han jo fikk Nick Cave til komponere musikken til. Han har Woyzcek gående flere steder rundt omkring i Europa også og er regissør ved Old Vic i London. Som skuespiller har han jo en tyngde og tilstedeværelse som virker langt eldre enn det han selv er. Han er irriterende ung med tanke på karrieren han har.

– Tim Scott McConnel er mer en mann som bare kommer inn og er. Han har ingen teaterbakgrunn, men har stått på scenen hele livet og er et rent naturtalent. Han ble født i en trailerpark i Florida, gikk på 11 forskjellige barneskoler, flytta alene til New York som 16 åring og startet band og har levd av musikk siden. Springsteen-albumet High Hopes er oppkalt etter låta som Tim har skrevet og først spilte inn med Havalinas på begynnelsen av 90-tallet. Han ser jo ut som om han kan ta livet av deg når som helst, men er egentlig bare en veldig varm, elskverdig og lavmælt fyr.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Karlsen & Schau på vei mot et sted mellom Breaking Bad og Trainspotting

Karlsen & Schau på vei mot et sted mellom Breaking Bad og Trainspotting

Pernilla August som mafiadronning, et sted mellom ”Breaking Bad” og ”Trainspotting”? Ikke rart Øystein Karlsen og Kristoffer Schau gnir seg i hendene over pilot-bestillingen fra TV3 og Viaplay. Her forteller Karlsen om serien de nå håper skal bli mer enn bare en pilot.

Foto: Jon Øigarden, Tim Scott McConnel og Anders Baasmo Christiansen

– Nei, det er ikke drinken vi hadde i tankene, ler Øystein Karlsen da vi spør ham om The Green Jersey har hentet tittel fra den vodkabaserte norske klassikeren Grønn Genser.

Den er isteden relatert til en annen dopvirksomhet: The Green Jersey er navnet på sykkelbudfirmaet som leverer ”kvalitetsdop” i Karlsen og Kristoffer Schaus pilot til en ny tv-serie, og den grønne ledertrøya er hentet fra sykkelløp-terminologien.

Det er TV3/Viaplay som har bestilt piloten, og Karlsen er tilfreds med at kanalen har bedt dem om å kjøre på i den retningen de selv har ønsket det – et sted mellom Breaking Bad og Trainspotting, som han sier. Det kan fort bli mørkt, men nettopp det har jo vært en spesialitet ved Karlsen og Schaus dramatiske univers: de drar det så langt at den kølsvarte gapskratten aldri befinner seg langt unna.

Vi får jo ofte høre at vi skriver mørkt, men jeg synes egentlig ikke at det er det. I dette tilfelle ble vi faktisk bedt om å dra på. All ære til TV3 og Viaplay, for det er rett og slett en bestilling vi aldri har vært med på å få noen gang.

– Man kan gå langt inn i det mørke så lenge det menneskelige er bevart. Både Ray Donovan, Breaking Bad, House of Cards, Game of Thrones og Bloodline osv er eksempler på det. Mørkt eller lyst spiller ingen rolle dersom man ikke har hjerte for karakterene. Og det har man kun dersom de er tredimensjonale og stilles overfor problemstillinger, fristelser og situasjoner som er gjenkjennbare i det virkelige liv. Og ikke minst at man forsvarer alle karakterene, slik at selv handlinger som lener mot det mørke er motiverte og forståelige når historien nøstes opp. Dersom du oppsummerer samtlige serier som har vært med på å definere tv-dramasjangeren, så vil du finne at lyset kommer ut fra et mørke: Mad Men og Sopranos er ikke noe en skandinavisk tv-kanal på den tiden ville ha bestilt. Men det kan virke som om det er noe TV3/Viaplay i dette tilfelle ønsker å gjøre noe med.

the-green-jersey-tuva-og-gisli4-versjon-2
Tuva Novotny er en gjenganger i Karlsen og Schaus univers.

The Green Jersey er basert på en idé Schau hadde for en fem års tid siden, forteller Karlsen. Den igjen hadde sitt utspring i en såkalt sann historie fra London på 1990-tallet der det eksisterte et budfirma som leverte kokain 24 timer i døgnet. Du ringte og fikk det på døra. Budene kunne bevege seg uanstrengt rundt om i byen fordi de leverte andre pakker, også. Om Karlsen og Schau gyver løs på et nytt kapittel i sin serieskaper-karriere, skjer det likevel i relativt kjente omgivelser. For rundt seg har de et team både foran og bak kamera som er fortrolig med hverandre. Både Anders Baasmo Christiansen, Tuva Novotny og Jon Øigarden har vært sentrale i tv-serien Dag og spillefilmdebuten Fuck Up.

– Når det gjelder valg av skuespillere så handler det både om at de er utrolig dyktige og at vi har vært så heldige at de har sagt ja flere ganger. Men også at det slutter å være skummelt. Det er alltid en viss grad av nervøsitet både foran og bak kamera når man er i et nytt miljø. Men dersom man jobber med mange av de samme blir det en slags ensemblefølelse og man spiller hverandre bedre både foran og bak kamera, tror jeg. Det samme gjelder samarbeidspartnere. Schau og jeg skriver jo sammen fordi vi er bedre sammen – og fordi vi ikke er så flinke til å jobbe nært med andre mennesker, sier han, muligens med et glimt i øyet. – Og både Anders Tangen (produsent) Simen Gengenbach (klipper), Peter Clausen (lyddesigner) og Pål Bugge Haagenrud (fotograf) og jeg har gjort rundt 25 timer drama sammen de siste 6 årene. Da får man en slags short hand som gjør at man vet hva den andre trenger for å gjøre jobben sin. Det tar vekk mye unødvendig staffasje.

Alt er likevel ikke som før; det kan det ikke bli når de med serien vil introdusere Pernilla August som narkomafia-matriark. Karlsen forteller at de ”som vanlig” tok en råsjans og på forhånd skrev rollen til henne.

– Så pusset vi på det helt til det ikke var flaut å sende det til henne lenger, og håpet på det beste. Jeg skrev et brev til henne med 11 punkter om hvorfor det ville være fantastisk å ha henne med, selv om hennes første reaksjon burde være å takke nei. Om noe skulle tale til vår fordel i den saken,  så er det kanskje at vi som gjeng har fått et ok rykte både her hjemme og Skandinavia ellers om at vi er ryddige og muligens hyggelige å jobbe med. Bransjen er jo såpass liten at de fleste kjenner noen som kjenner noen som har jobbet med en. Og da hjelper det jo ikke om man har skuffa altfor mange både personlig og kunstnerisk. Men kanskje hadde vi bare flaks. Hun takket i hvert fall ja og var en drøm å jobbe med på absolutt alle måter.

OYSTEIN KARLSEN - versjon 3
Øystein Karlsen

I andre sentrale roller finner vi Gisli Örn Gardarsson og Tim Scott McConnel. Førstnevnte har fått en internasjonal karriere i kjølvannet av flere islandske suksesser, mens McConnel er mest kjent som artist.

– Gardarsson er jo en mann det er merkelig ingen har brukt i Norge. Han er jo vokst opp her, søkte teaterskolen og kom ikke inn. Tok isteden utdannelsen sin på Island og er blitt stjerne både der og i England innen film og teater. I tillegg har han spilt i Prince of Persia og Terra Inferma og er blitt en av Europas mest etterspurte teaterinstruktører. Det siste han satte opp i Norge var Forvandlingen, som har vært spilt i haugevis av land og som han jo fikk Nick Cave til komponere musikken til. Han har Woyzcek gående flere steder rundt omkring i Europa også og er regissør ved Old Vic i London. Som skuespiller har han jo en tyngde og tilstedeværelse som virker langt eldre enn det han selv er. Han er irriterende ung med tanke på karrieren han har.

– Tim Scott McConnel er mer en mann som bare kommer inn og er. Han har ingen teaterbakgrunn, men har stått på scenen hele livet og er et rent naturtalent. Han ble født i en trailerpark i Florida, gikk på 11 forskjellige barneskoler, flytta alene til New York som 16 åring og startet band og har levd av musikk siden. Springsteen-albumet High Hopes er oppkalt etter låta som Tim har skrevet og først spilte inn med Havalinas på begynnelsen av 90-tallet. Han ser jo ut som om han kan ta livet av deg når som helst, men er egentlig bare en veldig varm, elskverdig og lavmælt fyr.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY