Norsk film fortsatt relativt utilgjengelig på VOD

Norsk film fortsatt relativt utilgjengelig på VOD

18 filmer fra de siste fem årene er ikke tilgjengelige noe sted på VOD, viser NFIs rapport om det norske VOD-markedet. Det kommer ikke til å endre seg uten kulturpolitiske grep, mener Marius Øfsti.

I slutten av september slapp Norsk filminstitutt sin rapport om det norske VOD-markedet. Rapporten viser at markedet på godt og vondt har vært stabilt siden Rushprint undersøkte forholdene i 2014. Den gode nyheten er at norsk-andelen er bedre enn man kunne frykte.

I følge en undersøkelse utført av TNS Gallup (på oppdrag fra NFI) er norsk-andelen i hjemmemarkedet på 12 prosent for film og 27 prosent for tv-serier. For film er dette lavere enn andelen på kino, men likevel positive nyheter. Den siste større gjennomgangen av norsk-andelen på hjemmemarkedet ble gjort i 2007 i forbindelse med Stortingsmelding 22 (2006 – 2007) «Veiviseren». I den undersøkelsen lå norsk-andelen på 7,2 prosent for kjøpefilm og 5,2 prosent på leiefilm.

Stortingsmeldinga satte som mål at norsk film skulle oppnå en markedsandel på 15 prosent i dvd- og klikkefilm-markedet. Fra musikkbransjen vet vi at norsk-andelen falt når strømming erstattet CDer. Det er mulig at norsk-andelen i hjemmemarkedet var høyere i de siste årene med DVD enn de er i dag, men det er heller ingen grunn til å tro at norsk film har tapt store deler av hjemmemarkedet med overgangen til VOD.

NFIs undersøkelse viser at de alle fleste norske filmer kommer på VOD. Undersøkelsen tar for seg norske filmer som har hatt kinopremiere fra 2011 til 2015, men ser ikke på filmer eldre enn det.

Av 136 norske filmer som hadde kinopremiere fra 2011 til 2015 er 118 tilgjengelige på minst en VOD plattform. De største tilbyderne er imidlertid knyttet til tv/bredbåndsleverandørene Altibox og Canal Digital, og dermed ikke åpne for alle. Itunes er den enkeltplattformen som er tilgjengelig for alle som har flest norske filmer. Itunes har likevel ikke flere enn 87 av de 136 filmene, altså bare 64 prosent. Alle disse er TVOD-tilbydere der kunden betaler pr kjøp/leie av den enkelte filmen.

Det er langt færre av filmene fra de siste fem årene som er tilgjengelige på SVOD, altså abonnementsbaserte tjenester. Bare 24 filmer fra 2011 til 2015 var på SVOD når NFI undersøkte dette sommeren 2016. Dette er færre enn i 2015, noe som skyldes at blant andre Netflix har gått fra 23 til 6 filmer i utvalget.

For mange er det også gledelige nyheter at tilgjengeligheten på norsk film på den ulovlige tjenesten Popcorntime er enda lavere, bare 9 filmer fra de fem siste årene var der når NFI undersøkte i 2016. Her var det også en klar nedgang fra 2015 da det var 15.

18 filmer fra de siste fem årene er ikke tilgjengelige noe sted. NFI skriver at åtte av disse er dokumentarer, og bare en av de 18 filmene hadde mer en 20.000 i besøk på kino. Dette ar altså ikke filmer som kan regne med å tjene penger på hjemmemarkedet. Det er nok heller ingen stor fare for at disse blir «tapte» da de er omfattet av pliktavleveringsloven, selv om Nasjonalbiblioteket nok må jobbe hardere for å sikre avleveringen enn de ellers var nødt til.

De 18 filmene som nå ikke er tilgjengelige noe sted har kanskje ikke stor markedsverdi eller stor publikumsinteresse. Det er likevel en fare for at om utviklingen får fortsette så vil filmer som viser seg å være betydelige havne i denne kategorien. Det kan for eksempel dreie seg om tidlige filmer fra regissører som senere får en viktig karriere, slik som Morten Tyldums «tapte» novellefilm Fort Forover.

Selv om NFIs rapport ikke gir grunn til å melde om krise er det en rekke større betenkeligheter ved situasjonen. For publikum som kun bruker en tjeneste er det ikke mer en 74 prosent av filmene som er tilgjengelige, og det gjelder bare dem som har Altibox. For andre tjenester faller tallet fort og for eksempel Get har bare 35 prosent av filmene tilgjengelige. Dermed er det grunn til å tro at mange fortsatt opplever norsk film som utilgjengelig på VOD.

Denne situasjonen er så og si uforandret siden 2014. Det er ingen grunn til å tro at det kommer til å endre seg uten kulturpolitiske grep.

Marius Øfsti er universitetslektor ved Institutt for medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo. Han er mer en gjennomsnittelig opptatt av filmdistribusjon.

Vi anbefaler også:

Norsk på VOD – vi trenger en løsning nå!

VOD kan åpne nye dører for norsk film ute

Kom tilbake, Comoyo, alt er tilgitt!

Flere ser Børning på VOD enn fysisk video

Legg igjen en kommentar

Norsk film fortsatt relativt utilgjengelig på VOD

Norsk film fortsatt relativt utilgjengelig på VOD

18 filmer fra de siste fem årene er ikke tilgjengelige noe sted på VOD, viser NFIs rapport om det norske VOD-markedet. Det kommer ikke til å endre seg uten kulturpolitiske grep, mener Marius Øfsti.

I slutten av september slapp Norsk filminstitutt sin rapport om det norske VOD-markedet. Rapporten viser at markedet på godt og vondt har vært stabilt siden Rushprint undersøkte forholdene i 2014. Den gode nyheten er at norsk-andelen er bedre enn man kunne frykte.

I følge en undersøkelse utført av TNS Gallup (på oppdrag fra NFI) er norsk-andelen i hjemmemarkedet på 12 prosent for film og 27 prosent for tv-serier. For film er dette lavere enn andelen på kino, men likevel positive nyheter. Den siste større gjennomgangen av norsk-andelen på hjemmemarkedet ble gjort i 2007 i forbindelse med Stortingsmelding 22 (2006 – 2007) «Veiviseren». I den undersøkelsen lå norsk-andelen på 7,2 prosent for kjøpefilm og 5,2 prosent på leiefilm.

Stortingsmeldinga satte som mål at norsk film skulle oppnå en markedsandel på 15 prosent i dvd- og klikkefilm-markedet. Fra musikkbransjen vet vi at norsk-andelen falt når strømming erstattet CDer. Det er mulig at norsk-andelen i hjemmemarkedet var høyere i de siste årene med DVD enn de er i dag, men det er heller ingen grunn til å tro at norsk film har tapt store deler av hjemmemarkedet med overgangen til VOD.

NFIs undersøkelse viser at de alle fleste norske filmer kommer på VOD. Undersøkelsen tar for seg norske filmer som har hatt kinopremiere fra 2011 til 2015, men ser ikke på filmer eldre enn det.

Av 136 norske filmer som hadde kinopremiere fra 2011 til 2015 er 118 tilgjengelige på minst en VOD plattform. De største tilbyderne er imidlertid knyttet til tv/bredbåndsleverandørene Altibox og Canal Digital, og dermed ikke åpne for alle. Itunes er den enkeltplattformen som er tilgjengelig for alle som har flest norske filmer. Itunes har likevel ikke flere enn 87 av de 136 filmene, altså bare 64 prosent. Alle disse er TVOD-tilbydere der kunden betaler pr kjøp/leie av den enkelte filmen.

Det er langt færre av filmene fra de siste fem årene som er tilgjengelige på SVOD, altså abonnementsbaserte tjenester. Bare 24 filmer fra 2011 til 2015 var på SVOD når NFI undersøkte dette sommeren 2016. Dette er færre enn i 2015, noe som skyldes at blant andre Netflix har gått fra 23 til 6 filmer i utvalget.

For mange er det også gledelige nyheter at tilgjengeligheten på norsk film på den ulovlige tjenesten Popcorntime er enda lavere, bare 9 filmer fra de fem siste årene var der når NFI undersøkte i 2016. Her var det også en klar nedgang fra 2015 da det var 15.

18 filmer fra de siste fem årene er ikke tilgjengelige noe sted. NFI skriver at åtte av disse er dokumentarer, og bare en av de 18 filmene hadde mer en 20.000 i besøk på kino. Dette ar altså ikke filmer som kan regne med å tjene penger på hjemmemarkedet. Det er nok heller ingen stor fare for at disse blir «tapte» da de er omfattet av pliktavleveringsloven, selv om Nasjonalbiblioteket nok må jobbe hardere for å sikre avleveringen enn de ellers var nødt til.

De 18 filmene som nå ikke er tilgjengelige noe sted har kanskje ikke stor markedsverdi eller stor publikumsinteresse. Det er likevel en fare for at om utviklingen får fortsette så vil filmer som viser seg å være betydelige havne i denne kategorien. Det kan for eksempel dreie seg om tidlige filmer fra regissører som senere får en viktig karriere, slik som Morten Tyldums «tapte» novellefilm Fort Forover.

Selv om NFIs rapport ikke gir grunn til å melde om krise er det en rekke større betenkeligheter ved situasjonen. For publikum som kun bruker en tjeneste er det ikke mer en 74 prosent av filmene som er tilgjengelige, og det gjelder bare dem som har Altibox. For andre tjenester faller tallet fort og for eksempel Get har bare 35 prosent av filmene tilgjengelige. Dermed er det grunn til å tro at mange fortsatt opplever norsk film som utilgjengelig på VOD.

Denne situasjonen er så og si uforandret siden 2014. Det er ingen grunn til å tro at det kommer til å endre seg uten kulturpolitiske grep.

Marius Øfsti er universitetslektor ved Institutt for medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo. Han er mer en gjennomsnittelig opptatt av filmdistribusjon.

Vi anbefaler også:

Norsk på VOD – vi trenger en løsning nå!

VOD kan åpne nye dører for norsk film ute

Kom tilbake, Comoyo, alt er tilgitt!

Flere ser Børning på VOD enn fysisk video

Legg igjen en kommentar

MENY