Et hjem for deg, en institusjon for bransjen

Et hjem for deg, en institusjon for bransjen

I kveld sendes episode nummer 3000 av TV2s såpeserie Hotel Cæsar, som markeres med intet mindre enn en musikalepisode. – Med all respekt for det NRK har produsert av drama opp gjennom årene, tror jeg allikevel Hotel Cæsar har vært viktigere som institusjon, sier Arne Berggren.

Foto: TV2

– Det er jo historisk, og helt fantastisk at vi runder 3000 episoder. Også sett i et større perspektiv enn norsk tv-historie, sier TV2 dramasjef Christopher Haug om jubilanten, som har holdt det gående lenger enn noen annen nordisk såpeserie.

– Jeg mener Hotel Cæsar er selve lokomotivet i norsk tv-drama. Cæsar har fostret opp en rekke talenter foran og ikke minst bak kamera. Så utover å være den største leverandøren av norsk tv-drama til det norske folk, har Cæsar også hatt en viktig rolle for utviklingen av tv-bransjen. Et veldig viktig supplement til alle mulige tv-utdanninger. Cæsar er hardcore tv-produksjon, det er ikke noe annet sted hvor man får så mye øvelse og erfaring, sier Haug, som selv er en av bransjeaktørene som har gått i manusutviklingsskole hos Cæsar.

– Jeg gikk alle gradene fra manusassistent til manusprodusent, og er så absolutt et barn av Hotel Cæsar, sier han.

Selv om den er både elsket og foraktet (og for en del kanskje også en ”guilty pleasure”), er det liten tvil om at flaggskip-såpen – som sendte sin første episode 24. oktober 1998 – har hatt stor betydning for den norske tv-bransjen.

– Hotel Cæsar har lært meg stort sett alt jeg kan om å skrive manus, sier Birgitte R. Wegener. Hun har bakgrunn som både manusredaktør og dialogforfatter på Cæsar, og jobber for tiden med utvikling i Feelgood.

– Som forfatter på Cæsar blir man drillet i dramaturgi hver eneste dag, og man får en unik mengdetrening når det gjelder å skrive dialog. På min tid hadde vi gjennomsyn av episoder bare fire uker etter at vi hadde skrevet dem, noe som er enormt lærerikt for å skjønne hva som gjør at en scene funker i praksis, ikke bare på papiret, sier Wegener, som er en av manusforfatterne av NRK-serien Unge lovende, og i tillegg har skrevet for Neste sommer og Helt perfekt.

En viktig institusjon

Hun tror Hotel Cæsar har vært svært viktig for bransjen.

– Mange av de mest produserende tv-forfatterne i dag har vært innom Cæsar, og det gjelder nok for de fleste andre fagfunksjoner også. Jeg har inntrykk av at folk med Cæsar-erfaring er ettertraktet fordi de er effektive og løsningsorienterte – på Cæsar må alle være skjerpa hele tiden, ellers kollapser maskineriet, sier Wegener.

– Jeg tror også Cæsar i starten spilte en stor rolle i å venne tv-seerne til å høre dialog på norsk, legger hun til.

Også Arne Berggren mener at Cæsar har hatt en vesentlig betydning for utviklingen av norsk tv-drama.

– Med all respekt for det NRK har produsert av drama opp gjennom årene, tror jeg allikevel Hotel Cæsar har vært viktigere som institusjon, sier Berggren, som var showrunner for Hotel Cæsar i 2012/2013, og for tiden er partner i selskapet TV Wonder.

– Vi snakker tross alt om over 15 år med kontinuitet, og det er ikke mulig lenger å ramse opp alle som fikk grunnleggende erfaring derfra, enten det er på den kreative siden eller produksjon. Dette er folk som er overalt, og mange av dem er i nøkkelposisjoner – som for eksempel Christopher Haug, som nå er dramasjef i TV2. I de fleste norske serier sitter tidligere Cæsar-forfattere sentralt, sier Berggren.

Hotel Cæsar runder sin 3000. episode i kveld. Men det siste måltidet er ennå ikke inntatt. (Foto: TV2)
Hotel Cæsar runder sin 3000. episode i kveld. Men det siste måltidet er ennå ikke inntatt. (Foto: TV2)

– Når det er sagt, er det viktig ikke å glemme alle som har hatt fordommer mot serien, alle som kunne jobbe med hva som helst, bare ikke såpe, fortsetter han.

– Det er også viktig å huske den dype kløften som har vært mellom for eksempel Dramatikerforbundet og Cæsar-forfattere – noe som nok skyldtes fordommer på begge sider av bordet, der er man vel endelig litt på gli nå. Jeg følte meg svært privilegert som fikk lov til å styre skuta på den kreative siden i to år. Det ble tilsammen 400 episoder, en beinhard realtitsorientering og mengdetrening, man gjør i praksis et par normale dramaserier i måneden i det tempoet. Man merker jo at de har større respekt for en produksjon som dette i utlandet – det var sånne serier som la grunnlaget for det danske tv-dramaet, og dels det svenske, mens vi i Norge gikk og skammet oss og misunte svenskene Rederiet og danskene Taxa.

”Rom for alt”

– Mange er nok i utgangspunktet skeptiske, men alle som begynner å jobbe med Hotel Cæsar blir positivt overrasket over hvor profesjonelt, hyggelig og lærerikt det er, sier TV2 Christopher Haug om fordommene i bransjen mot å jobbe med såpe.

– Flere i bransjen hadde hatt godt av å ha gjort noen bolker med Cæsar. Noen mener at det å jobbe industrielt er noe negativt, men jeg mener at det handler om å være bevisst. Bevisst på hvor man er i en prosess, vite hvilke muligheter og begrensinger man har. Ved å ha en stram og klar struktur på hele prosessen, har vi kunnet leke oss på Cæsar. Man har gjort de utroligste ting her, som for eksempel nå med episode 3000, som er en musikalepisode, sier han. 

– Det er noe vi har drømt om i alle år. Det er bare Hotel Cæsar som kan gjøre noe sånt. Cæsar er en ekstremt bevegelig serie, innenfor rammene sine.

Familien i sentrum

– Det er sikkert mange grunner til at Cæsar har holdt seg så lenge, men jeg tror serieskaperne gjorde lurt i å la en familie stå i sentrum for handlingen, svarer Birgitte R. Wegener på spørsmål om hvorfor serien har vist seg å være så levedyktig.

– Hotel Cæsar har hatt en uendelig rekke intriger og karakterer, men familien Anker-Hansen har alltid vært seriens hjerte, og jeg tror det er de som gjør at seerne stadig vender tilbake, sier hun.

Igjen får hun medhold av Berggren, som først og fremst trekker fram at serien er bygget på et enkelt og universelt premiss.

– Det handler om en familie som trues utenfra, mer klassisk blir det ikke, svarer han på samme spørsmål.

Et etter hvert velkjent eksteriørbilde.
Et etter hvert velkjent eksteriørbilde.

– De første episodene er rett og slett noen av det beste som er skrevet innen norsk drama. Karakterene settes opp krystallklart og vi vet hva vi skal følge med på, det er dessverre en sjelden vare i norsk drama. I tillegg har TV2 vært flinke til å utfordre de ulike produsentene opp igjennom, serien har fått rom til å utvikle seg og er i stadig forandring, sier Berggren.

– Metronome Spartacus har til tider vært ute i hardt vær, for eksempel med Filmforbundet, men har tross alt greid å være en relativt stabil arbeidsgiver over lang tid. Ellen Alveberg og Marie Hafting har vært spesielt dyktige på å henvende seg til yngre seere, synes jeg. Det har kommet en ny energi inn i serien og bildene er blitt stadig bedre, og de har fått til fine ting i sosiale medier denne våren. Det er en stadig viktigere jobb.

Flyttes over til Sumo

Dramasjef Haug understreker at han synes det er en bragd at Hotel Cæsar – som har hatt nok av utfordringer opp gjennom årene – har klart å forsvare posisjonen sin helt opp i myndighetsalder, som den nå har nådd.

– Siden 1998 har Cæsar drevet med nybrottsarbeid, og nå går man over i en ny tid, når serien blir å se eksklusiv på TV2 Sumo på nyåret – en moderne plattform som er Cæsar verdig.

– Så du ser ikke på det som en nedskalering at Cæsar kun vil være tilgjengelig på TV2 Sumo?

– Nei, jeg ser på det som en naturlig utvikling. Cæsar har allerede hatt suksess på Sumo, som seerne har vært vant til å oppsøke for å kunne se morgendagens episode. Forskjellen er bare at den nå blir å finne der i sin helhet, og det er kult at det nettopp er Hotel Cæsar vi gjør dette med, sier Haug.

Arne Berggren synes også det er god timing å legge såpeserien til TV2 Sumo nå, og legger til at nesten er utrolig at den holdt så lenge på hovedkanalen.

– Dette er rett og slett ikke måten å se en serie som dette på lenger. Ingen vet helt hvordan tv-seerne oppfører seg om et år eller to, men jeg tror serien paradoksalt har større mulighet for å overleve nå. Sumo er ikke lenger en dumpingkanal for gammelt innhold, men en storsatsning for TV2. Man skal aldri si aldri med Cæsar, det er det eneste som er sikkert, avslutter Berggren.

Kveldens jubileumsepisode er regissert av Thomas Kaiser, mens co-regissør Stein Johan «Steinjo» Grieg Halvorsen har komponert musikalnumrene. Episoden er for øvrig nummer 83 i såpeseriens 33. sesong.

Se også: Har TV2 degradert eller oppgradert Hotel Cæsar?

Legg igjen en kommentar

Et hjem for deg, en institusjon for bransjen

Et hjem for deg, en institusjon for bransjen

I kveld sendes episode nummer 3000 av TV2s såpeserie Hotel Cæsar, som markeres med intet mindre enn en musikalepisode. – Med all respekt for det NRK har produsert av drama opp gjennom årene, tror jeg allikevel Hotel Cæsar har vært viktigere som institusjon, sier Arne Berggren.

Foto: TV2

– Det er jo historisk, og helt fantastisk at vi runder 3000 episoder. Også sett i et større perspektiv enn norsk tv-historie, sier TV2 dramasjef Christopher Haug om jubilanten, som har holdt det gående lenger enn noen annen nordisk såpeserie.

– Jeg mener Hotel Cæsar er selve lokomotivet i norsk tv-drama. Cæsar har fostret opp en rekke talenter foran og ikke minst bak kamera. Så utover å være den største leverandøren av norsk tv-drama til det norske folk, har Cæsar også hatt en viktig rolle for utviklingen av tv-bransjen. Et veldig viktig supplement til alle mulige tv-utdanninger. Cæsar er hardcore tv-produksjon, det er ikke noe annet sted hvor man får så mye øvelse og erfaring, sier Haug, som selv er en av bransjeaktørene som har gått i manusutviklingsskole hos Cæsar.

– Jeg gikk alle gradene fra manusassistent til manusprodusent, og er så absolutt et barn av Hotel Cæsar, sier han.

Selv om den er både elsket og foraktet (og for en del kanskje også en ”guilty pleasure”), er det liten tvil om at flaggskip-såpen – som sendte sin første episode 24. oktober 1998 – har hatt stor betydning for den norske tv-bransjen.

– Hotel Cæsar har lært meg stort sett alt jeg kan om å skrive manus, sier Birgitte R. Wegener. Hun har bakgrunn som både manusredaktør og dialogforfatter på Cæsar, og jobber for tiden med utvikling i Feelgood.

– Som forfatter på Cæsar blir man drillet i dramaturgi hver eneste dag, og man får en unik mengdetrening når det gjelder å skrive dialog. På min tid hadde vi gjennomsyn av episoder bare fire uker etter at vi hadde skrevet dem, noe som er enormt lærerikt for å skjønne hva som gjør at en scene funker i praksis, ikke bare på papiret, sier Wegener, som er en av manusforfatterne av NRK-serien Unge lovende, og i tillegg har skrevet for Neste sommer og Helt perfekt.

En viktig institusjon

Hun tror Hotel Cæsar har vært svært viktig for bransjen.

– Mange av de mest produserende tv-forfatterne i dag har vært innom Cæsar, og det gjelder nok for de fleste andre fagfunksjoner også. Jeg har inntrykk av at folk med Cæsar-erfaring er ettertraktet fordi de er effektive og løsningsorienterte – på Cæsar må alle være skjerpa hele tiden, ellers kollapser maskineriet, sier Wegener.

– Jeg tror også Cæsar i starten spilte en stor rolle i å venne tv-seerne til å høre dialog på norsk, legger hun til.

Også Arne Berggren mener at Cæsar har hatt en vesentlig betydning for utviklingen av norsk tv-drama.

– Med all respekt for det NRK har produsert av drama opp gjennom årene, tror jeg allikevel Hotel Cæsar har vært viktigere som institusjon, sier Berggren, som var showrunner for Hotel Cæsar i 2012/2013, og for tiden er partner i selskapet TV Wonder.

– Vi snakker tross alt om over 15 år med kontinuitet, og det er ikke mulig lenger å ramse opp alle som fikk grunnleggende erfaring derfra, enten det er på den kreative siden eller produksjon. Dette er folk som er overalt, og mange av dem er i nøkkelposisjoner – som for eksempel Christopher Haug, som nå er dramasjef i TV2. I de fleste norske serier sitter tidligere Cæsar-forfattere sentralt, sier Berggren.

Hotel Cæsar runder sin 3000. episode i kveld. Men det siste måltidet er ennå ikke inntatt. (Foto: TV2)
Hotel Cæsar runder sin 3000. episode i kveld. Men det siste måltidet er ennå ikke inntatt. (Foto: TV2)

– Når det er sagt, er det viktig ikke å glemme alle som har hatt fordommer mot serien, alle som kunne jobbe med hva som helst, bare ikke såpe, fortsetter han.

– Det er også viktig å huske den dype kløften som har vært mellom for eksempel Dramatikerforbundet og Cæsar-forfattere – noe som nok skyldtes fordommer på begge sider av bordet, der er man vel endelig litt på gli nå. Jeg følte meg svært privilegert som fikk lov til å styre skuta på den kreative siden i to år. Det ble tilsammen 400 episoder, en beinhard realtitsorientering og mengdetrening, man gjør i praksis et par normale dramaserier i måneden i det tempoet. Man merker jo at de har større respekt for en produksjon som dette i utlandet – det var sånne serier som la grunnlaget for det danske tv-dramaet, og dels det svenske, mens vi i Norge gikk og skammet oss og misunte svenskene Rederiet og danskene Taxa.

”Rom for alt”

– Mange er nok i utgangspunktet skeptiske, men alle som begynner å jobbe med Hotel Cæsar blir positivt overrasket over hvor profesjonelt, hyggelig og lærerikt det er, sier TV2 Christopher Haug om fordommene i bransjen mot å jobbe med såpe.

– Flere i bransjen hadde hatt godt av å ha gjort noen bolker med Cæsar. Noen mener at det å jobbe industrielt er noe negativt, men jeg mener at det handler om å være bevisst. Bevisst på hvor man er i en prosess, vite hvilke muligheter og begrensinger man har. Ved å ha en stram og klar struktur på hele prosessen, har vi kunnet leke oss på Cæsar. Man har gjort de utroligste ting her, som for eksempel nå med episode 3000, som er en musikalepisode, sier han. 

– Det er noe vi har drømt om i alle år. Det er bare Hotel Cæsar som kan gjøre noe sånt. Cæsar er en ekstremt bevegelig serie, innenfor rammene sine.

Familien i sentrum

– Det er sikkert mange grunner til at Cæsar har holdt seg så lenge, men jeg tror serieskaperne gjorde lurt i å la en familie stå i sentrum for handlingen, svarer Birgitte R. Wegener på spørsmål om hvorfor serien har vist seg å være så levedyktig.

– Hotel Cæsar har hatt en uendelig rekke intriger og karakterer, men familien Anker-Hansen har alltid vært seriens hjerte, og jeg tror det er de som gjør at seerne stadig vender tilbake, sier hun.

Igjen får hun medhold av Berggren, som først og fremst trekker fram at serien er bygget på et enkelt og universelt premiss.

– Det handler om en familie som trues utenfra, mer klassisk blir det ikke, svarer han på samme spørsmål.

Et etter hvert velkjent eksteriørbilde.
Et etter hvert velkjent eksteriørbilde.

– De første episodene er rett og slett noen av det beste som er skrevet innen norsk drama. Karakterene settes opp krystallklart og vi vet hva vi skal følge med på, det er dessverre en sjelden vare i norsk drama. I tillegg har TV2 vært flinke til å utfordre de ulike produsentene opp igjennom, serien har fått rom til å utvikle seg og er i stadig forandring, sier Berggren.

– Metronome Spartacus har til tider vært ute i hardt vær, for eksempel med Filmforbundet, men har tross alt greid å være en relativt stabil arbeidsgiver over lang tid. Ellen Alveberg og Marie Hafting har vært spesielt dyktige på å henvende seg til yngre seere, synes jeg. Det har kommet en ny energi inn i serien og bildene er blitt stadig bedre, og de har fått til fine ting i sosiale medier denne våren. Det er en stadig viktigere jobb.

Flyttes over til Sumo

Dramasjef Haug understreker at han synes det er en bragd at Hotel Cæsar – som har hatt nok av utfordringer opp gjennom årene – har klart å forsvare posisjonen sin helt opp i myndighetsalder, som den nå har nådd.

– Siden 1998 har Cæsar drevet med nybrottsarbeid, og nå går man over i en ny tid, når serien blir å se eksklusiv på TV2 Sumo på nyåret – en moderne plattform som er Cæsar verdig.

– Så du ser ikke på det som en nedskalering at Cæsar kun vil være tilgjengelig på TV2 Sumo?

– Nei, jeg ser på det som en naturlig utvikling. Cæsar har allerede hatt suksess på Sumo, som seerne har vært vant til å oppsøke for å kunne se morgendagens episode. Forskjellen er bare at den nå blir å finne der i sin helhet, og det er kult at det nettopp er Hotel Cæsar vi gjør dette med, sier Haug.

Arne Berggren synes også det er god timing å legge såpeserien til TV2 Sumo nå, og legger til at nesten er utrolig at den holdt så lenge på hovedkanalen.

– Dette er rett og slett ikke måten å se en serie som dette på lenger. Ingen vet helt hvordan tv-seerne oppfører seg om et år eller to, men jeg tror serien paradoksalt har større mulighet for å overleve nå. Sumo er ikke lenger en dumpingkanal for gammelt innhold, men en storsatsning for TV2. Man skal aldri si aldri med Cæsar, det er det eneste som er sikkert, avslutter Berggren.

Kveldens jubileumsepisode er regissert av Thomas Kaiser, mens co-regissør Stein Johan «Steinjo» Grieg Halvorsen har komponert musikalnumrene. Episoden er for øvrig nummer 83 i såpeseriens 33. sesong.

Se også: Har TV2 degradert eller oppgradert Hotel Cæsar?

Legg igjen en kommentar

MENY