TV2-kritikk fjernet fra Gullruten-sendingen

TV2-kritikk fjernet fra Gullruten-sendingen

I sin takketale da han fikk Gullruten for sin rolle i «Det tredje øyet», rettet skuespiller Eivind Sander kritikk mot TV2s markedsføring av serien. Det kom imidlertid ikke med i tv-sendingen av showet. – Jeg er helt enig i det Sander sa, sier TV2s dramasjef Christopher Haug.

Eivind Sander i Det tredje øyet. Foto: Geir Egil Skog/TV2

På fredagens Gullruten-show stakk TV2-serien Det tredje øyet av med prisen for både beste mannlige og kvinnelige skuespiller, som gikk til henholdsvis Eivind Sander og Ine Marie Wilmann.

I sin takketale startet Sander med å takke TV2, for så å komme med en kritikk av kanalen for ikke å ha markedsført serien godt nok. Dette ble imidlertid klippet bort fra Gullruten-sendingen på TV2, som sendes direkte med en kort forsinkelse som muliggjør redigering.

– Etter at jeg innledningsvis takket TV2, sa jeg noe sånt som at det samtidig burde ha vært mye bedre pr fra deres side på serien. Det virket som dette var noe mange i salen hadde tenkt, fordi det fikk masse jubel og applaus. Det var en overraskelse for meg. Da la jeg til at når man lager noe bra, så må man jo bruke penger på å selge det inn, sier Sander til Rushprint.

Disse innledende ordene ble altså klippet ut av sendingen. Det samme skjedde med et parti litt lenger ut i talen, hvor Sander ikke husket etternavnet på en av produsentene han skulle takke – som i følge ham selv ble til et humoristisk øyeblikk.

– Ingen av disse delene av talen var kleine, og veldig mange kom bort til meg etterpå og kommenterte at det lille sparket mot TV2 var prikken over i’en i det jeg sa. Jeg synes det smaker rart at en takketale blir redigert på de stedene som skaper god respons i salen. Dessuten er det jo synd at folk som fortjener takk ikke kommer med, sier Sander.

TV2s programredaktør for Gullruten Kari Hansmark presiserer at Sanders tale ikke er sensurert på noe som helst vis.

– Det dreier seg om at vi ikke får lov til å gå over tid. Og hans tale ble for lang. Vi må følge reklamereglene, og i år hadde vi til og med klokke på takketalene. Vi prøver å klippe så mye som mulig på applaus og lignende, men må i tillegg klippe noe av det som blir sagt. Det måtte vi gjøre på flere, og da handler det om hvor vi teknisk kan klippe. Det er ikke noen innholdsvurdering i så måte, det ville vi ikke gjort, sier hun. 

Sander understreker at det ikke er meningen å starte noen krig, og når Rushprint ringer ham dagen etter prisutdelingen med påfølgende feiring er det en veldig glad Gullrute-vinner vi snakker med.

– Men man må også ha rom for litt friksjon. Og en så stor kanal må kunne ha litt humor og selvironi. Jeg mener de ville ha vunnet på å ta med det jeg sa, som bare var et lite og humoristisk spark mot kanalen, sier han.

– Det er dessverre veldig få som har fått med seg Det tredje øyet. Men de som har det, liker den veldig godt. Jeg har fått vel så mye positiv respons fra folk på rollen min her som på Neste sommer, som har gjort det kjempebra, sier Sander om den Rubicon-produserte spenningsserien, hvor han spiller politimannen Ståle.

– Som dramasjef i TV2 er jeg helt enig med Eivind Sander sa i takketalen, det er kjempefint at han sier det. Jeg ønsker jo at alle serier jeg jobber med skal få mest mulig promotering og markedsføring, og det er ikke tvil om at Det tredje øyet hadde fortjent enda mer oppmerksomhet enn den fikk. For det er jo ikke sånn at vi ikke har markedsført den, men dessverre er det kjedelige svaret at det handler om prioriteringer. TV 2 har vanvittig mange premierer og programmer som skal markedsføres og promoteres. Hvis noen skal «skytes» må det være meg, jeg har nok ikke lykkes i den interne kampen når det gjelder sesong to av Det tredje øyet, som helt klart kunne ha vært markedsført enda bedre, sier TV 2s dramasjef Christopher Haug.

Han understreker at det ikke skyldes innholdet, når den ikke helt vant fram i kampen om markedsføringsressursene.

– Tvert i mot, vi mener at sesong 2 er enda bedre enn sesong 1. Vi la nok flere krefter inn i promoteringen av den første sesongen, og det kan man nok i etterkant si at ikke var riktig. Vi hadde håpet at flere hadde fått med seg at serien begynte å gå. Og når serien knapt har blitt skrevet om, kom man inn i en ond sirkel. På neste serie skal jeg kjempe med nebb og klør internt, så håper jeg at såkalte kulturaviser som Aftenposten og Dagbladet blir med å støtte opp om norsk kultur og i hvert fall tar seg bryet med å anmelde og kanskje skrive et ord eller to. Da er det håp for mer norsk tv-drama i årene fremover. For Det tredje øyet er en fantastiske serie som flere burde se – det er ikke helt tilfeldig at vi dro hjem med begge skuespillerprisene fra Gullruten. Serien ligger på TV 2 Sumo, det er en oppfordring, avslutter Haug.

Legg igjen en kommentar

TV2-kritikk fjernet fra Gullruten-sendingen

TV2-kritikk fjernet fra Gullruten-sendingen

I sin takketale da han fikk Gullruten for sin rolle i «Det tredje øyet», rettet skuespiller Eivind Sander kritikk mot TV2s markedsføring av serien. Det kom imidlertid ikke med i tv-sendingen av showet. – Jeg er helt enig i det Sander sa, sier TV2s dramasjef Christopher Haug.

Eivind Sander i Det tredje øyet. Foto: Geir Egil Skog/TV2

På fredagens Gullruten-show stakk TV2-serien Det tredje øyet av med prisen for både beste mannlige og kvinnelige skuespiller, som gikk til henholdsvis Eivind Sander og Ine Marie Wilmann.

I sin takketale startet Sander med å takke TV2, for så å komme med en kritikk av kanalen for ikke å ha markedsført serien godt nok. Dette ble imidlertid klippet bort fra Gullruten-sendingen på TV2, som sendes direkte med en kort forsinkelse som muliggjør redigering.

– Etter at jeg innledningsvis takket TV2, sa jeg noe sånt som at det samtidig burde ha vært mye bedre pr fra deres side på serien. Det virket som dette var noe mange i salen hadde tenkt, fordi det fikk masse jubel og applaus. Det var en overraskelse for meg. Da la jeg til at når man lager noe bra, så må man jo bruke penger på å selge det inn, sier Sander til Rushprint.

Disse innledende ordene ble altså klippet ut av sendingen. Det samme skjedde med et parti litt lenger ut i talen, hvor Sander ikke husket etternavnet på en av produsentene han skulle takke – som i følge ham selv ble til et humoristisk øyeblikk.

– Ingen av disse delene av talen var kleine, og veldig mange kom bort til meg etterpå og kommenterte at det lille sparket mot TV2 var prikken over i’en i det jeg sa. Jeg synes det smaker rart at en takketale blir redigert på de stedene som skaper god respons i salen. Dessuten er det jo synd at folk som fortjener takk ikke kommer med, sier Sander.

TV2s programredaktør for Gullruten Kari Hansmark presiserer at Sanders tale ikke er sensurert på noe som helst vis.

– Det dreier seg om at vi ikke får lov til å gå over tid. Og hans tale ble for lang. Vi må følge reklamereglene, og i år hadde vi til og med klokke på takketalene. Vi prøver å klippe så mye som mulig på applaus og lignende, men må i tillegg klippe noe av det som blir sagt. Det måtte vi gjøre på flere, og da handler det om hvor vi teknisk kan klippe. Det er ikke noen innholdsvurdering i så måte, det ville vi ikke gjort, sier hun. 

Sander understreker at det ikke er meningen å starte noen krig, og når Rushprint ringer ham dagen etter prisutdelingen med påfølgende feiring er det en veldig glad Gullrute-vinner vi snakker med.

– Men man må også ha rom for litt friksjon. Og en så stor kanal må kunne ha litt humor og selvironi. Jeg mener de ville ha vunnet på å ta med det jeg sa, som bare var et lite og humoristisk spark mot kanalen, sier han.

– Det er dessverre veldig få som har fått med seg Det tredje øyet. Men de som har det, liker den veldig godt. Jeg har fått vel så mye positiv respons fra folk på rollen min her som på Neste sommer, som har gjort det kjempebra, sier Sander om den Rubicon-produserte spenningsserien, hvor han spiller politimannen Ståle.

– Som dramasjef i TV2 er jeg helt enig med Eivind Sander sa i takketalen, det er kjempefint at han sier det. Jeg ønsker jo at alle serier jeg jobber med skal få mest mulig promotering og markedsføring, og det er ikke tvil om at Det tredje øyet hadde fortjent enda mer oppmerksomhet enn den fikk. For det er jo ikke sånn at vi ikke har markedsført den, men dessverre er det kjedelige svaret at det handler om prioriteringer. TV 2 har vanvittig mange premierer og programmer som skal markedsføres og promoteres. Hvis noen skal «skytes» må det være meg, jeg har nok ikke lykkes i den interne kampen når det gjelder sesong to av Det tredje øyet, som helt klart kunne ha vært markedsført enda bedre, sier TV 2s dramasjef Christopher Haug.

Han understreker at det ikke skyldes innholdet, når den ikke helt vant fram i kampen om markedsføringsressursene.

– Tvert i mot, vi mener at sesong 2 er enda bedre enn sesong 1. Vi la nok flere krefter inn i promoteringen av den første sesongen, og det kan man nok i etterkant si at ikke var riktig. Vi hadde håpet at flere hadde fått med seg at serien begynte å gå. Og når serien knapt har blitt skrevet om, kom man inn i en ond sirkel. På neste serie skal jeg kjempe med nebb og klør internt, så håper jeg at såkalte kulturaviser som Aftenposten og Dagbladet blir med å støtte opp om norsk kultur og i hvert fall tar seg bryet med å anmelde og kanskje skrive et ord eller to. Da er det håp for mer norsk tv-drama i årene fremover. For Det tredje øyet er en fantastiske serie som flere burde se – det er ikke helt tilfeldig at vi dro hjem med begge skuespillerprisene fra Gullruten. Serien ligger på TV 2 Sumo, det er en oppfordring, avslutter Haug.

Legg igjen en kommentar

MENY