Hvorfor ingen Gullrute-nominasjoner til ”Okkupert”?

Hvorfor ingen Gullrute-nominasjoner til ”Okkupert”?

TV2s storsatsning «Okkupert» er ikke nominert i noen kategorier til verken Fagprisene eller prisene som deles ut på fredagens Gullruten-show. – Jeg synes jo det er rart at man ikke har funnet den verdig for én eneste nominasjon, sier TV2s dramasjef Christopher Haug, som får medhold fra flere kritikere og tv-vitere Rushprint har snakket med.

I kveld sender TV2 utdelingen av Gullrutens Fagpriser 2016, og fredag er det duket for Gullruten-showet i Grieghallen. Fagprisvinnerne er allerede kjent (utdelingen skjedde på Chateau Neuf i Oslo 27. april), og der tilfalt alle prisene oppsiktsvekkende nok NRK-produksjoner.

Men det er også klart at TV2s storsatsning Okkupert heller ikke kommer til å stikke av med noen priser på den mer glamorøse utdelingen fredag. Den har nemlig ikke blitt nominert i noen kategorier, verken blant fagprisene eller de som skal deles ut på fredagens prisshow.

Dette til tross for at den Jo Nesbø-initierte serien var påmeldt i kategoriene beste tv-drama, regi, manus, foto, musikk, klipp og produksjonsdesign, samt at Henrik Mestad, Eldar Skar, Ane Dahl Torp og Ragnhild Guldbrandsen var påmeldt i skuespillerkategoriene.

– Jeg synes det er en underlig avgjørelse. Er det noe man burde være stolt av å ha produsert, så må det da være denne! Men den har vel blitt solgt til en rekke land, så det er kanskje bedre å le hele veien til banken enn hele veien til Grieghallen, sier tv- og filmkritiker Brita Møystad Engseth.

– I utgangspunktet er det jo litt rart å skulle konkurrere i tv-serier. Men det er nå en gang en konkurranse, og konkurranser er ikke alltid rettferdige. Dersom juryen mener at Okkupert ikke er bra nok, så må man jo bare akseptere det, uten å bli bitter, sier TV2s dramasjef Christopher Haug.

– Nå aner ikke jeg hva som har vært kriteriene eller hvordan juryen har jobbet med nominasjonene, men jeg synes jo det er rart at man ikke har funnet den verdig for én eneste nominasjon, sier han.

Henrik Mestad og Eldar Skar fra innspillingen av "Okkupert".
Henrik Mestad og Eldar Skar fra innspillingen av «Okkupert».

– Jeg ser at det er ganske stor forskjell på form og innhold i de seriene som er påmeldt og dermed sikkert en utfordring å vurdere de opp mot hverandre. Rent subjektivt mener jeg jo at Okkupert selvfølgelig fortjener en nominasjon i alle kategoriene den har vært påmeldt i. TV2 er veldig stolt av resultatet og da er det selvfølgelig leit at serien ikke nådde opp hos juryen. Heldigvis kan vi glede oss over de positive tilbakemeldingene fra seerne både her hjemme og i utlandet. Til syvende og sist er det jo seerne vi lager serien for. Okkupert er jo blant annet blitt sammenlignet med serien Homeland og blitt anbefalt av anerkjente aviser, blader og mennesker i hele verden, sier Haug.

Dagsavisens kulturredaktør Mode Steinkjer deler overraskelsen over mangelen på nominasjoner til Okkupert. Han ga selv serien god kritikk i avisen, der han trillet terningen til en femmer.

– Ut fra de første fem episodene vi fikk vurdere, syntes jeg det var en solid historie med et veldig bra anslag. Riktignok hadde den også noen svakheter. Det er mulig den hadde litt for mange episoder, for den kunne ha vært litt strammere. Men det er likevel noe av det mest imponerende jeg har sett av norsk drama på lang tid, sier han.

– Det kan virke som om juryene har fulgt trender, og til dels også det som har blitt omfavnet av kritikerne. Kampen for tilværelsen var original, den var en serie som fortalte om Norge på en helt ny måte. Dag er også en annerledes serie, mens Unge lovende og Skam representerer en ny generasjon, sier han om de fire nominerte til beste tv-drama.

Steinkjer mener videre at det kan se ut som juryen til en viss grad har underkjent det klassiske tv-dramaet, som Okkupert og for så vidt også Mammon II representerer – selv om sistnevnte var representert i noen av de viktige kategoriene for Gullrutens fagpriser.

Okkupert er en utpreget internasjonalt orientert serie. Den har da også nådd utover Norge, i tillegg til at den har slått godt an her hjemme. Man kan stille seg spørsmål om hvorfor det ikke belønnes av bransjen selv. Gullruten av alle burde belønne mangfoldet, og vellykkede forsøk både produksjonsmessig, med tanke på å treffe seerne og for så vidt også når det gjelder salg utover Norge, sier Steinkjer, som samtidig understreker at han synes det er veldig bra at Gullruten omfavner nye initiativ som Unge lovende og Skam.

Side2/Nettavisens Vibeke Johnsen ga i likhet med Dagsavisens anmelder terningkast 5 til Okkupert, basert på de første fem episodene. Også hun er overrasket over at serien ikke er tilgodesett med noen nominasjoner.

– Jeg synes selve konseptet var veldig sprekt. Okkupert klarte å kombinere det velkjente med en ny og annerledes vinkling på vår politiske virkelighet. Det syntes jeg var spennende – og litt modig. Den har vel blitt mer populær i utlandet enn her hjemme, men jeg synes det er overraskende at ikke en gang manusforfatterne har blitt tilgodesett med en nominasjon. Serien var nok noe ujevn, men det kan man også si om andre serier som har blitt nominert, sier hun. 

Audun Engelstad, forsker i film og tv-drama ved Høgskolen i Lillehammer sier at han synes det er rart at Henrik Mestad ikke ble nominert for sin skuespillerprestasjon i Okkupert.

Okkupert var etter mitt syn nokså ujevn, men både Pål Sletaune og Erik Richter Strand leverte så vidt jeg kan huske noen gode episoder, legger han til.

Christopher Haug i TV2 mener at man bør se nærmere på kriteriene og juryordningen for Gullruten, uavhengig av at Okkupert ble nominert eller ei.

– Det er uansett sunt. Bare for å ta et eksempel, så er det ikke en eneste kvinne i komiteen for fagprisen, den består vel nesten utelukkende av middeladrende menn. Det er mildt sagt litt trist i 2016, sier han.

– Det er stor konkurranse i mange kategorier og det er bare et mindretall som blir nominert. Vi kommenterer ikke enkelte kategorier, men vil generelt si at det er høyt nivå på norsk drama og at antallet produksjoner og skuespillere som er påmeldt er økende, sier Gullrutens styreleder Leif Holst Jensen.

– Hvert år drøfter og evaluerer vi systemet. Dette har fungert fint i de siste 12-13 årene. Vi har sett på mange systemer fra andre prisutdelinger, og vi har også delt våre erfaringer med svenske danske, finske og britiske prisutdelinger.

"Kampen for tilværelsen" er en av de fire nominerte til Gullruten for beste tv-drama, og hadde flest nominasjoner (fem) til Fagprisene.
«Kampen for tilværelsen» er en av de fire nominerte til Gullruten for beste tv-drama, og hadde flest nominasjoner (fem) til Fagprisene.

Både Gullrutekomiteen og Fagpriskomiteen består av representanter for kanalene og organisasjoner. Komiteene fastsetter kategorier og jurysystem, og står for hedersprisen, prisen for nyskapning, æresfagpris og for innovasjon.

I Gullrutekomiteen sitter styret for stiftelsen, som er oppnevnt av styret i Virke Produsentforeningen, samt en representant fra hver tv-kanal.

Denne komiteen består i år av Kjetil Høye Sviland (styremedlem Stiftelsen Gullruten), Irene Ergun Heiersjø (kanalrepresentant TV2), Fredrik Kvåle Dørum (kanalrepresentant SBS DIscovery), Lise Storm Hansen (kanalrepresentant NRK), Berit Hushagen (kanalrepresentant MTG-TV), Hilde Skofteland (styremedlem Stiftelsen Gullruten), Pål Sommer-Erichson (styremedlem Stiftelsen Gullruten) og Leif Holst Jensen (styreleder Stiftelsen Gullruten).

I Fagpriskomiteen sitter representanter for kanalene, Filmforbundet, Dramatikerforbundet og to medlemmer oppnevnt fra Gullruten/Virke. Medlemmer er for tiden Sverre Pedersen (Filmforbundet), Steinar S. Berntsen (SBS Discovery), Lars Fjeld (MTG-TV), Morten L. Kristoffersen (TV2), Thomas Goodwin (NRK) og Leif Holst Jensen (Gullruten).

Selve juryene blir først offentliggjort i Grieghallen på fredag, forteller Holst Jensen.

– Vi har hatt 12-14 juryer for tv-kategoriene. Disse juryene består av syv representanter. Fire fra produksjonsmiljøet/tv-kanaler, en student fra en mediehøgskole, en fra et medie-/kommunikasjonsbyrå for å ivareta markedsvurdering, tall og resultater, samt en med tilknytning til en bransjeinstitusjon, for eksempel et regionalt filmsenter, filminstitutt eller en mediepolitisk organisasjon, sier han.

– Fagprisjuryene består av fem personer der fire blir oppnevnt fra kanalene, eller de produksjonsmiljøene de ønsker, og den siste blir oppnevnt av Gullruten.

Holst Jensen forteller at det er fastsatt et sett med åtte-ti kriterier for de enkelte juryer som de vurderer ut ifra.

– Den enkelte ser alt i sine kategorier og gir sin vurdering. Dette blir til en shortlist på seks kandidater. Deretter er det telefonjurymøter der alle de som er shortlistet blir drøftet grundig og hvor den enkelte deretter vurderer individuelt på nytt. Så stemmes det. Resultatet blir en liste med nominasjoner, og en vinner. Avstemningen blir kontrollert av revisor, sier Holst Jensen

Gry Rustad, postdoktor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, er på sin side fornøyd med årets Gullrute-nominerte, og savner ikke den påkostede TV2-serien i dette selskapet.

– Jeg synes det ser ut som de har fått det riktig, sier hun om at Unge lovendeKampen for tilværelsenSkam og Dag er nominert til prisen for beste tv-drama.

– For å snu på det, hvem ville du ha tatt ut? Jeg mener de fire beste seriene er nominert, sier Rustad, som også har inntrykk av at de beste har stukket av med prisene i de ulike fagpriskategoriene.

NRKs "Skam", med serieskaper Julie Andem til høyre.
NRKs «Skam», med serieskaper Julie Andem til høyre.

Tilbake til de nominerte for beste tv-serie, merker hun seg at Kampen for tilværelsen er eneste timesdrama som er nominert, mens de andre tre består av halvtimes episoder eller kortere.

– Skamunge lovende og Dag er heller ikke ”kvalitetsdrama”, i den klisjefylte betydningen av ordet. Dag er den som minner mest om et såkalt kvalitetsdrama, men er likevel mer en mørk komedie. Det er heller ingen krim blant de fire nominerte, de er alle serier som er vanskelige å kategorisere i sjangre.

– Også i de øvrige kategoriene er krimsjangeren generelt lavt representert, i forhold til hvor mye krim som er produsert. Jeg synes det er fint at man ikke finner noen nominerte av serier som er solgt inn som ”nordisk noir”. Den politiske thrilleren Okkupert er jo litt i den kategorien, selv om den også er littegrann science fiction, sier Rustad.

– Det virker som om man har gått etter friskhet, nye stemmer og nye perspektiver. Og det er gøy at to av de nominerte seriene har kvinnelige serieskapere, som jo er sjeldent for norske serier, avslutter hun.

Relaterte innlegg:

De nominerte til Gullruten: NRK dominerer drama, TV2 dokumentaren

Årets nominasjoner til Gullrutens Fagpriser

Gullruten: NRK vant alle fagprisene

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Hvorfor ingen Gullrute-nominasjoner til ”Okkupert”?

Hvorfor ingen Gullrute-nominasjoner til ”Okkupert”?

TV2s storsatsning «Okkupert» er ikke nominert i noen kategorier til verken Fagprisene eller prisene som deles ut på fredagens Gullruten-show. – Jeg synes jo det er rart at man ikke har funnet den verdig for én eneste nominasjon, sier TV2s dramasjef Christopher Haug, som får medhold fra flere kritikere og tv-vitere Rushprint har snakket med.

I kveld sender TV2 utdelingen av Gullrutens Fagpriser 2016, og fredag er det duket for Gullruten-showet i Grieghallen. Fagprisvinnerne er allerede kjent (utdelingen skjedde på Chateau Neuf i Oslo 27. april), og der tilfalt alle prisene oppsiktsvekkende nok NRK-produksjoner.

Men det er også klart at TV2s storsatsning Okkupert heller ikke kommer til å stikke av med noen priser på den mer glamorøse utdelingen fredag. Den har nemlig ikke blitt nominert i noen kategorier, verken blant fagprisene eller de som skal deles ut på fredagens prisshow.

Dette til tross for at den Jo Nesbø-initierte serien var påmeldt i kategoriene beste tv-drama, regi, manus, foto, musikk, klipp og produksjonsdesign, samt at Henrik Mestad, Eldar Skar, Ane Dahl Torp og Ragnhild Guldbrandsen var påmeldt i skuespillerkategoriene.

– Jeg synes det er en underlig avgjørelse. Er det noe man burde være stolt av å ha produsert, så må det da være denne! Men den har vel blitt solgt til en rekke land, så det er kanskje bedre å le hele veien til banken enn hele veien til Grieghallen, sier tv- og filmkritiker Brita Møystad Engseth.

– I utgangspunktet er det jo litt rart å skulle konkurrere i tv-serier. Men det er nå en gang en konkurranse, og konkurranser er ikke alltid rettferdige. Dersom juryen mener at Okkupert ikke er bra nok, så må man jo bare akseptere det, uten å bli bitter, sier TV2s dramasjef Christopher Haug.

– Nå aner ikke jeg hva som har vært kriteriene eller hvordan juryen har jobbet med nominasjonene, men jeg synes jo det er rart at man ikke har funnet den verdig for én eneste nominasjon, sier han.

Henrik Mestad og Eldar Skar fra innspillingen av "Okkupert".
Henrik Mestad og Eldar Skar fra innspillingen av «Okkupert».

– Jeg ser at det er ganske stor forskjell på form og innhold i de seriene som er påmeldt og dermed sikkert en utfordring å vurdere de opp mot hverandre. Rent subjektivt mener jeg jo at Okkupert selvfølgelig fortjener en nominasjon i alle kategoriene den har vært påmeldt i. TV2 er veldig stolt av resultatet og da er det selvfølgelig leit at serien ikke nådde opp hos juryen. Heldigvis kan vi glede oss over de positive tilbakemeldingene fra seerne både her hjemme og i utlandet. Til syvende og sist er det jo seerne vi lager serien for. Okkupert er jo blant annet blitt sammenlignet med serien Homeland og blitt anbefalt av anerkjente aviser, blader og mennesker i hele verden, sier Haug.

Dagsavisens kulturredaktør Mode Steinkjer deler overraskelsen over mangelen på nominasjoner til Okkupert. Han ga selv serien god kritikk i avisen, der han trillet terningen til en femmer.

– Ut fra de første fem episodene vi fikk vurdere, syntes jeg det var en solid historie med et veldig bra anslag. Riktignok hadde den også noen svakheter. Det er mulig den hadde litt for mange episoder, for den kunne ha vært litt strammere. Men det er likevel noe av det mest imponerende jeg har sett av norsk drama på lang tid, sier han.

– Det kan virke som om juryene har fulgt trender, og til dels også det som har blitt omfavnet av kritikerne. Kampen for tilværelsen var original, den var en serie som fortalte om Norge på en helt ny måte. Dag er også en annerledes serie, mens Unge lovende og Skam representerer en ny generasjon, sier han om de fire nominerte til beste tv-drama.

Steinkjer mener videre at det kan se ut som juryen til en viss grad har underkjent det klassiske tv-dramaet, som Okkupert og for så vidt også Mammon II representerer – selv om sistnevnte var representert i noen av de viktige kategoriene for Gullrutens fagpriser.

Okkupert er en utpreget internasjonalt orientert serie. Den har da også nådd utover Norge, i tillegg til at den har slått godt an her hjemme. Man kan stille seg spørsmål om hvorfor det ikke belønnes av bransjen selv. Gullruten av alle burde belønne mangfoldet, og vellykkede forsøk både produksjonsmessig, med tanke på å treffe seerne og for så vidt også når det gjelder salg utover Norge, sier Steinkjer, som samtidig understreker at han synes det er veldig bra at Gullruten omfavner nye initiativ som Unge lovende og Skam.

Side2/Nettavisens Vibeke Johnsen ga i likhet med Dagsavisens anmelder terningkast 5 til Okkupert, basert på de første fem episodene. Også hun er overrasket over at serien ikke er tilgodesett med noen nominasjoner.

– Jeg synes selve konseptet var veldig sprekt. Okkupert klarte å kombinere det velkjente med en ny og annerledes vinkling på vår politiske virkelighet. Det syntes jeg var spennende – og litt modig. Den har vel blitt mer populær i utlandet enn her hjemme, men jeg synes det er overraskende at ikke en gang manusforfatterne har blitt tilgodesett med en nominasjon. Serien var nok noe ujevn, men det kan man også si om andre serier som har blitt nominert, sier hun. 

Audun Engelstad, forsker i film og tv-drama ved Høgskolen i Lillehammer sier at han synes det er rart at Henrik Mestad ikke ble nominert for sin skuespillerprestasjon i Okkupert.

Okkupert var etter mitt syn nokså ujevn, men både Pål Sletaune og Erik Richter Strand leverte så vidt jeg kan huske noen gode episoder, legger han til.

Christopher Haug i TV2 mener at man bør se nærmere på kriteriene og juryordningen for Gullruten, uavhengig av at Okkupert ble nominert eller ei.

– Det er uansett sunt. Bare for å ta et eksempel, så er det ikke en eneste kvinne i komiteen for fagprisen, den består vel nesten utelukkende av middeladrende menn. Det er mildt sagt litt trist i 2016, sier han.

– Det er stor konkurranse i mange kategorier og det er bare et mindretall som blir nominert. Vi kommenterer ikke enkelte kategorier, men vil generelt si at det er høyt nivå på norsk drama og at antallet produksjoner og skuespillere som er påmeldt er økende, sier Gullrutens styreleder Leif Holst Jensen.

– Hvert år drøfter og evaluerer vi systemet. Dette har fungert fint i de siste 12-13 årene. Vi har sett på mange systemer fra andre prisutdelinger, og vi har også delt våre erfaringer med svenske danske, finske og britiske prisutdelinger.

"Kampen for tilværelsen" er en av de fire nominerte til Gullruten for beste tv-drama, og hadde flest nominasjoner (fem) til Fagprisene.
«Kampen for tilværelsen» er en av de fire nominerte til Gullruten for beste tv-drama, og hadde flest nominasjoner (fem) til Fagprisene.

Både Gullrutekomiteen og Fagpriskomiteen består av representanter for kanalene og organisasjoner. Komiteene fastsetter kategorier og jurysystem, og står for hedersprisen, prisen for nyskapning, æresfagpris og for innovasjon.

I Gullrutekomiteen sitter styret for stiftelsen, som er oppnevnt av styret i Virke Produsentforeningen, samt en representant fra hver tv-kanal.

Denne komiteen består i år av Kjetil Høye Sviland (styremedlem Stiftelsen Gullruten), Irene Ergun Heiersjø (kanalrepresentant TV2), Fredrik Kvåle Dørum (kanalrepresentant SBS DIscovery), Lise Storm Hansen (kanalrepresentant NRK), Berit Hushagen (kanalrepresentant MTG-TV), Hilde Skofteland (styremedlem Stiftelsen Gullruten), Pål Sommer-Erichson (styremedlem Stiftelsen Gullruten) og Leif Holst Jensen (styreleder Stiftelsen Gullruten).

I Fagpriskomiteen sitter representanter for kanalene, Filmforbundet, Dramatikerforbundet og to medlemmer oppnevnt fra Gullruten/Virke. Medlemmer er for tiden Sverre Pedersen (Filmforbundet), Steinar S. Berntsen (SBS Discovery), Lars Fjeld (MTG-TV), Morten L. Kristoffersen (TV2), Thomas Goodwin (NRK) og Leif Holst Jensen (Gullruten).

Selve juryene blir først offentliggjort i Grieghallen på fredag, forteller Holst Jensen.

– Vi har hatt 12-14 juryer for tv-kategoriene. Disse juryene består av syv representanter. Fire fra produksjonsmiljøet/tv-kanaler, en student fra en mediehøgskole, en fra et medie-/kommunikasjonsbyrå for å ivareta markedsvurdering, tall og resultater, samt en med tilknytning til en bransjeinstitusjon, for eksempel et regionalt filmsenter, filminstitutt eller en mediepolitisk organisasjon, sier han.

– Fagprisjuryene består av fem personer der fire blir oppnevnt fra kanalene, eller de produksjonsmiljøene de ønsker, og den siste blir oppnevnt av Gullruten.

Holst Jensen forteller at det er fastsatt et sett med åtte-ti kriterier for de enkelte juryer som de vurderer ut ifra.

– Den enkelte ser alt i sine kategorier og gir sin vurdering. Dette blir til en shortlist på seks kandidater. Deretter er det telefonjurymøter der alle de som er shortlistet blir drøftet grundig og hvor den enkelte deretter vurderer individuelt på nytt. Så stemmes det. Resultatet blir en liste med nominasjoner, og en vinner. Avstemningen blir kontrollert av revisor, sier Holst Jensen

Gry Rustad, postdoktor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, er på sin side fornøyd med årets Gullrute-nominerte, og savner ikke den påkostede TV2-serien i dette selskapet.

– Jeg synes det ser ut som de har fått det riktig, sier hun om at Unge lovendeKampen for tilværelsenSkam og Dag er nominert til prisen for beste tv-drama.

– For å snu på det, hvem ville du ha tatt ut? Jeg mener de fire beste seriene er nominert, sier Rustad, som også har inntrykk av at de beste har stukket av med prisene i de ulike fagpriskategoriene.

NRKs "Skam", med serieskaper Julie Andem til høyre.
NRKs «Skam», med serieskaper Julie Andem til høyre.

Tilbake til de nominerte for beste tv-serie, merker hun seg at Kampen for tilværelsen er eneste timesdrama som er nominert, mens de andre tre består av halvtimes episoder eller kortere.

– Skamunge lovende og Dag er heller ikke ”kvalitetsdrama”, i den klisjefylte betydningen av ordet. Dag er den som minner mest om et såkalt kvalitetsdrama, men er likevel mer en mørk komedie. Det er heller ingen krim blant de fire nominerte, de er alle serier som er vanskelige å kategorisere i sjangre.

– Også i de øvrige kategoriene er krimsjangeren generelt lavt representert, i forhold til hvor mye krim som er produsert. Jeg synes det er fint at man ikke finner noen nominerte av serier som er solgt inn som ”nordisk noir”. Den politiske thrilleren Okkupert er jo litt i den kategorien, selv om den også er littegrann science fiction, sier Rustad.

– Det virker som om man har gått etter friskhet, nye stemmer og nye perspektiver. Og det er gøy at to av de nominerte seriene har kvinnelige serieskapere, som jo er sjeldent for norske serier, avslutter hun.

Relaterte innlegg:

De nominerte til Gullruten: NRK dominerer drama, TV2 dokumentaren

Årets nominasjoner til Gullrutens Fagpriser

Gullruten: NRK vant alle fagprisene

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY