– Dette er ikke ”fagforeningsknusing”

– Dette er ikke ”fagforeningsknusing”

Informasjon om hvordan NRK vil håndtere avtaler med manusforfattere er ikke «fagforeningsknusing», mener Ivar Køhn, som her svarer på kritikken fra Dramatikerforbundet.

Informasjon om hvordan vi vil håndtere avtaler med manusforfattere nå som det ikke lenger foreligger noen rammeavtale mellom Dramatikerforbundet og NRK er ikke «fagforeningsknusing», slik innlegget fra Dramatikerforbundet på rushprint.no gir inntrykk av. Det er informasjon. Vi ønsker å ha avtaler som er mer tilpasset dagens virkelighet, og det er både ryddig og fornuftig å informere om dette offentlig.

Rammeavtalen ble avsluttet 1.juli. NRK ønsker ikke å forlenge en avtale som vi mener er lite funksjonell. Vi har tydelig meldt til Dramatikerforbundet at så lenge det ikke er en rammeavtale på plass vil vi forhandle særskilt med den enkelte forfatter for å ivareta NRKs løpende produksjon. Vi har også vært positive til å ta opp igjen forhandlingene til høsten om Dramatikerforbundet ønsker dette.

Rettigheter er selvfølgelig sentralt. De ulike standpunkt her har tidligere vært debattert, og Dramatikerforbundets syn på dette redegjorde Monica Boracco for i sin leder på Dramatiker.no 18.juni. Det er imidlertid lagt opp til flere endringer enn rettigheter i forhold til tidligere rammeavtale, og vi tar inn både nye begreper og nye vederlagsmodeller. Vi vil gjerne forklare våre intensjoner og motivasjoner for disse endringene, og jeg mener at dette er av interesse for de forfatterne som vil produsere med NRK.

I forhold til innlegget fra Dramatikerforbundet så vil jeg gjerne presisere at NRK ikke ønsker å forhåndskjøpe alle rettigheter for alle land. NRK ønsker kun å forhåndskjøpe visningsrettigheter for de plattformer hvor NRK har redaksjonell kontroll.

Dette vil i praksis si visningsretter for det norske markedet på NRKs kanaler og NRKs nett-tv. Vi ønsker imidlertid ikke at visningen på NRKs nettspiller skal geoblokkes, med bakgrunn i vår intensjon om å gi det norske publikum tilgang til norske serier der de måtte befinne seg.

Vi er imidlertid like interessert som dramatikerne i at dette ikke skal hindre kommersielt salg til det internasjonale markedet. Ved kommersielt salg vil dramatikerne få royalties av NRKs inntekter fra første krone, og her har vi altså åpnet opp for en vesentlig økning av royalties i forhold til den tidligere rammeavtalens nivå.

Det er også verd å repetere at NRK ikke ønsker å erverve rettigheter eller retten til vederlag knyttet til videresending. Den blir liggende hos rettighetshavere eller forvaltningsorganisasjon.

Ivar Køhn, dramasjef i NRK og medlem av NRKs forhandlingsutvalg

Tidligere innlegg i debatten:

– Et forsøk på fagforeningsknusing

– Nrk skal gi sin seere tv-drama i verdensklasse

 

Legg igjen en kommentar

– Dette er ikke ”fagforeningsknusing”

– Dette er ikke ”fagforeningsknusing”

Informasjon om hvordan NRK vil håndtere avtaler med manusforfattere er ikke «fagforeningsknusing», mener Ivar Køhn, som her svarer på kritikken fra Dramatikerforbundet.

Informasjon om hvordan vi vil håndtere avtaler med manusforfattere nå som det ikke lenger foreligger noen rammeavtale mellom Dramatikerforbundet og NRK er ikke «fagforeningsknusing», slik innlegget fra Dramatikerforbundet på rushprint.no gir inntrykk av. Det er informasjon. Vi ønsker å ha avtaler som er mer tilpasset dagens virkelighet, og det er både ryddig og fornuftig å informere om dette offentlig.

Rammeavtalen ble avsluttet 1.juli. NRK ønsker ikke å forlenge en avtale som vi mener er lite funksjonell. Vi har tydelig meldt til Dramatikerforbundet at så lenge det ikke er en rammeavtale på plass vil vi forhandle særskilt med den enkelte forfatter for å ivareta NRKs løpende produksjon. Vi har også vært positive til å ta opp igjen forhandlingene til høsten om Dramatikerforbundet ønsker dette.

Rettigheter er selvfølgelig sentralt. De ulike standpunkt her har tidligere vært debattert, og Dramatikerforbundets syn på dette redegjorde Monica Boracco for i sin leder på Dramatiker.no 18.juni. Det er imidlertid lagt opp til flere endringer enn rettigheter i forhold til tidligere rammeavtale, og vi tar inn både nye begreper og nye vederlagsmodeller. Vi vil gjerne forklare våre intensjoner og motivasjoner for disse endringene, og jeg mener at dette er av interesse for de forfatterne som vil produsere med NRK.

I forhold til innlegget fra Dramatikerforbundet så vil jeg gjerne presisere at NRK ikke ønsker å forhåndskjøpe alle rettigheter for alle land. NRK ønsker kun å forhåndskjøpe visningsrettigheter for de plattformer hvor NRK har redaksjonell kontroll.

Dette vil i praksis si visningsretter for det norske markedet på NRKs kanaler og NRKs nett-tv. Vi ønsker imidlertid ikke at visningen på NRKs nettspiller skal geoblokkes, med bakgrunn i vår intensjon om å gi det norske publikum tilgang til norske serier der de måtte befinne seg.

Vi er imidlertid like interessert som dramatikerne i at dette ikke skal hindre kommersielt salg til det internasjonale markedet. Ved kommersielt salg vil dramatikerne få royalties av NRKs inntekter fra første krone, og her har vi altså åpnet opp for en vesentlig økning av royalties i forhold til den tidligere rammeavtalens nivå.

Det er også verd å repetere at NRK ikke ønsker å erverve rettigheter eller retten til vederlag knyttet til videresending. Den blir liggende hos rettighetshavere eller forvaltningsorganisasjon.

Ivar Køhn, dramasjef i NRK og medlem av NRKs forhandlingsutvalg

Tidligere innlegg i debatten:

– Et forsøk på fagforeningsknusing

– Nrk skal gi sin seere tv-drama i verdensklasse

 

Legg igjen en kommentar

MENY