Vil EU-initiativ legge europeisk film i ruiner?

Vil EU-initiativ legge europeisk film i ruiner?

Europeiske film- og tv-produsenter raser mot et forslag fra EU om å skape ett felles digitalt marked. Det vil bli umulig å få finansiert alt annet enn engelskspråklige filmer, frykter bransjeorganisasjoner. Kon-tiki-produsent Aage Aaberge forteller her hva det kan bety for norsk film.

Planene om å danne ett digitalt marked for EU-landene vil legge den europeiske independentfilm-sektoren død, er noen av konklusjonene fra bransjehold i mediene denne uken. Et nytt forslag fra EU-kommisjonen har som siktemål å bryte ned nasjonale barrierer for territoriell eksklusivitet.

Slik det er i dag lisensieres en hver europeisk eller amerikansk film for hvert enkelt land i EU. Denne modellen er med på å finansiere de aller fleste uavhengige filmer i Europa. Den kan stå for 30 til 60 prosent av en films budsjett. Profilerte regissører som Lar Von Trier (foto), Mike Leigh og Pedro Almodovar er alle avhengige av denne modellen for å få laget filmene sine. Både den europeiske og den amerikanske filmbransjen går hardt ut mot forslaget, og den tyske kulturministeren har erklært at hun vil kjempe mot det med nebb og klør.

Motivet for knuse hvert lands lanseringsvindu er nobelt nok: det vil kunne gi forbrukerne full tilgang på innhold, uansett hvor de befinner seg i Europa. Bakdelen er altså at den europeiske filmen må betale en blodig pris. ”Om forslaget blir realisert, vil det legge bransjen i ruiner”, sier salgsagent David Garret fra Mister Smith Entertainment (som blant annet selger DreamWorks sine filmer i Europa) til Hollywood Reporter. ”Om EU fjerner territoriell eksklusivitet overlater man arenaen til noen få store multinasjonale selskaper”, mener Jean Prewitt som leder bransjeorganisasjonen Independent Film and Television Alliance. Europeiske kvalitetsfilmer vil forsvinne.

Hollywood Reporter har laget en oversikt over hvordan den nåværende modellen med territorielt forhåndssalg har bidratt til å få finansiert fire europeiske filmer. Den viser at både Michael Hanekes Amour, Roman Polanskis Carnage, danske En kongelig affære og norske Kon-Tiki fikk uvurderlig finansiering gjennom forhåndssalg.

Produsenten av Kon-Tiki, Aage Aaberge, følger naturligvis interessert med på hva som skjer i Brüssel. Men regnestykket Hollywood Reporter presenterer for Kon-Tiki stemmer ikke helt.

– De faktiske tallene for forhåndssalg er 2,8 millioner dollar (ikke 4,7 mill), hvorav over 50% var knyttet til Skandinavia. Det betyr at utenfor Norden var det kun Tyskland som var viktig for oss med hensyn til forhåndssalg. Dette forhåndssalget finansierte den engelske versjonen av filmen, ikke den norske versjonen som ville latt seg finansiere uten forhåndssalg til Europa/Tyskland.

Dette rokker likevel ikke ved det store spørsmålet, som ifølge Aaberge er:

– Hvem vil betale prisen for hele Europa om det ikke lenger går å selge til hvert enkelt språkterritorie? Alle aktørene vi selger til opererer innenfor hvert sitt område og ingen eller i alle fall veldig få av disse ønsker å betale noe for utnyttelse utenfor sitt «eget» område.

– Det er nok i første omgang produksjonsselskapene i disse landene som vil bli rammet. Resultatet kan bli som mange frykter at det kun blir de brede engelskspråklige filmene produsert av de store studioene som overlever.

Aaberge 770x432

Den norske filmen er likevel ikke så truet av forslaget som den europeiske.

– De fleste norske filmer får stort sett veldig dårlig betalt ved salg til enkelt-territorier i Europa. Det er faktisk mulig at norske filmer kan tjene på salg til ett samlet europeisk territorie fordi vi da får bedre betalt enn for et enkeltsalg til f.eks. Tyskland. Det at vi står utenfor EU er veldig interessant og kan faktisk gi oss en fordel…

Aaberge tror likevel ikke forslaget går gjennom i EU.

– Jeg tror ikke at dette forslaget går gjennom fordi de store nasjonale bransjeaktørene i viktige land som Tyskland, Frankrike, Spania og Italia vil bekjempe dette.

Vårt hovedproblem i dag er piratvirksomheten, ikke om EU skal bruke dagens modell eller samle seg i ett digitalt rike, mener han.

– Det er piratvirksomheten som undergraver hele vår eksistens. Takke meg til å få en anstendig betaling for Europa fremfor piratdistribusjon som stjeler våre produkter, versjonerer og legger ut gratis på samme tid som de tjener store penger på reklame på sine sider!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Vil EU-initiativ legge europeisk film i ruiner?

Vil EU-initiativ legge europeisk film i ruiner?

Europeiske film- og tv-produsenter raser mot et forslag fra EU om å skape ett felles digitalt marked. Det vil bli umulig å få finansiert alt annet enn engelskspråklige filmer, frykter bransjeorganisasjoner. Kon-tiki-produsent Aage Aaberge forteller her hva det kan bety for norsk film.

Planene om å danne ett digitalt marked for EU-landene vil legge den europeiske independentfilm-sektoren død, er noen av konklusjonene fra bransjehold i mediene denne uken. Et nytt forslag fra EU-kommisjonen har som siktemål å bryte ned nasjonale barrierer for territoriell eksklusivitet.

Slik det er i dag lisensieres en hver europeisk eller amerikansk film for hvert enkelt land i EU. Denne modellen er med på å finansiere de aller fleste uavhengige filmer i Europa. Den kan stå for 30 til 60 prosent av en films budsjett. Profilerte regissører som Lar Von Trier (foto), Mike Leigh og Pedro Almodovar er alle avhengige av denne modellen for å få laget filmene sine. Både den europeiske og den amerikanske filmbransjen går hardt ut mot forslaget, og den tyske kulturministeren har erklært at hun vil kjempe mot det med nebb og klør.

Motivet for knuse hvert lands lanseringsvindu er nobelt nok: det vil kunne gi forbrukerne full tilgang på innhold, uansett hvor de befinner seg i Europa. Bakdelen er altså at den europeiske filmen må betale en blodig pris. ”Om forslaget blir realisert, vil det legge bransjen i ruiner”, sier salgsagent David Garret fra Mister Smith Entertainment (som blant annet selger DreamWorks sine filmer i Europa) til Hollywood Reporter. ”Om EU fjerner territoriell eksklusivitet overlater man arenaen til noen få store multinasjonale selskaper”, mener Jean Prewitt som leder bransjeorganisasjonen Independent Film and Television Alliance. Europeiske kvalitetsfilmer vil forsvinne.

Hollywood Reporter har laget en oversikt over hvordan den nåværende modellen med territorielt forhåndssalg har bidratt til å få finansiert fire europeiske filmer. Den viser at både Michael Hanekes Amour, Roman Polanskis Carnage, danske En kongelig affære og norske Kon-Tiki fikk uvurderlig finansiering gjennom forhåndssalg.

Produsenten av Kon-Tiki, Aage Aaberge, følger naturligvis interessert med på hva som skjer i Brüssel. Men regnestykket Hollywood Reporter presenterer for Kon-Tiki stemmer ikke helt.

– De faktiske tallene for forhåndssalg er 2,8 millioner dollar (ikke 4,7 mill), hvorav over 50% var knyttet til Skandinavia. Det betyr at utenfor Norden var det kun Tyskland som var viktig for oss med hensyn til forhåndssalg. Dette forhåndssalget finansierte den engelske versjonen av filmen, ikke den norske versjonen som ville latt seg finansiere uten forhåndssalg til Europa/Tyskland.

Dette rokker likevel ikke ved det store spørsmålet, som ifølge Aaberge er:

– Hvem vil betale prisen for hele Europa om det ikke lenger går å selge til hvert enkelt språkterritorie? Alle aktørene vi selger til opererer innenfor hvert sitt område og ingen eller i alle fall veldig få av disse ønsker å betale noe for utnyttelse utenfor sitt «eget» område.

– Det er nok i første omgang produksjonsselskapene i disse landene som vil bli rammet. Resultatet kan bli som mange frykter at det kun blir de brede engelskspråklige filmene produsert av de store studioene som overlever.

Aaberge 770x432

Den norske filmen er likevel ikke så truet av forslaget som den europeiske.

– De fleste norske filmer får stort sett veldig dårlig betalt ved salg til enkelt-territorier i Europa. Det er faktisk mulig at norske filmer kan tjene på salg til ett samlet europeisk territorie fordi vi da får bedre betalt enn for et enkeltsalg til f.eks. Tyskland. Det at vi står utenfor EU er veldig interessant og kan faktisk gi oss en fordel…

Aaberge tror likevel ikke forslaget går gjennom i EU.

– Jeg tror ikke at dette forslaget går gjennom fordi de store nasjonale bransjeaktørene i viktige land som Tyskland, Frankrike, Spania og Italia vil bekjempe dette.

Vårt hovedproblem i dag er piratvirksomheten, ikke om EU skal bruke dagens modell eller samle seg i ett digitalt rike, mener han.

– Det er piratvirksomheten som undergraver hele vår eksistens. Takke meg til å få en anstendig betaling for Europa fremfor piratdistribusjon som stjeler våre produkter, versjonerer og legger ut gratis på samme tid som de tjener store penger på reklame på sine sider!

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY