På sporet av en tapt norsk spillefilm

På sporet av en tapt norsk spillefilm

«Dæmonen» var en kontroversiell spillefilm i 1911 og i dag er bare filmsensurens bortklipte scene bevart. I filmen «Det falske spill», som har premiere her på Rushprint, reflekterer Helene Sommer over filmhistoriens tapte filmer med utgangspunkt i denne scenen.

Det hevdes at om lag halvparten av alle filmer som er laget er gått tapt. Med filmen Det falske spill forsøker kunstner Helene Sommer å gripe noe av det forgjengelige ved denne brutale historiens gang. Med utgangspunkt i den eneste bevarte scenen fra den norske spillefilmen Dæmonen (1911) beveger hun seg gjennom norsk filmhistorie mens hun fabulerer over hva som har gått tapt. Hva forteller det at vi kun sitter igjen med denne ene sensurerte scenen fra Dæmonen?

Sommer har i samarbeid med filmarkivar Ragnar Løvberg ved Nasjonalbibliotekets filmarkiv funnet fram til spillefilmer, dokumentarer, reklame og materiale fra privatsamlinger, fra begynnelsen av filmens historie og fram til i dag. Ved hjelp av dette materialet og den sensurerte scenen, fortelles parallelle historier. Det er også produsert en publikasjon i tilknytning til kunstprosjektet med en samling historier om tapte filmer. Det falske spill er en del av Kulturrådets satsning “Hva er det med arkiv?

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

På sporet av en tapt norsk spillefilm

På sporet av en tapt norsk spillefilm

«Dæmonen» var en kontroversiell spillefilm i 1911 og i dag er bare filmsensurens bortklipte scene bevart. I filmen «Det falske spill», som har premiere her på Rushprint, reflekterer Helene Sommer over filmhistoriens tapte filmer med utgangspunkt i denne scenen.

Det hevdes at om lag halvparten av alle filmer som er laget er gått tapt. Med filmen Det falske spill forsøker kunstner Helene Sommer å gripe noe av det forgjengelige ved denne brutale historiens gang. Med utgangspunkt i den eneste bevarte scenen fra den norske spillefilmen Dæmonen (1911) beveger hun seg gjennom norsk filmhistorie mens hun fabulerer over hva som har gått tapt. Hva forteller det at vi kun sitter igjen med denne ene sensurerte scenen fra Dæmonen?

Sommer har i samarbeid med filmarkivar Ragnar Løvberg ved Nasjonalbibliotekets filmarkiv funnet fram til spillefilmer, dokumentarer, reklame og materiale fra privatsamlinger, fra begynnelsen av filmens historie og fram til i dag. Ved hjelp av dette materialet og den sensurerte scenen, fortelles parallelle historier. Det er også produsert en publikasjon i tilknytning til kunstprosjektet med en samling historier om tapte filmer. Det falske spill er en del av Kulturrådets satsning “Hva er det med arkiv?

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY