– Ikke la dette bli en distriktspolitisk debatt!

– Ikke la dette bli en distriktspolitisk debatt!

For å videreutvikle filmspråket er vi avhengig av synergien mellom film og de andre kunstartene. Vi kan ikke forvente at noen vil flytte fjellet til filmskolen på Lillehammer, mener John Christian Rosenlund.

Ståle Stein Berg – du treffer blink med ditt innlegg her på rushprint.no om plasseringen av mastergraden på Den norske filmskolen. Jeg henger meg på:

Den Italienske filmteoretikeren Ricciotta Canudo skrev i 1911 at film er en syntese av de 6 andre kunstarter:

1st art: arkitektur 2nd art: skulptur 3rd art: maling 4th art: dans 5th art: musikk 6th art: poesi

Hvis vi oppdaterer listen til 2014 så vil nok de fleste være enige om at vi må legge til teater, dataspill, TV og animasjon.

Den nye rektoren for Den danske filmskolen Vinca Wiedemann sier i et intervju i Berlingske:

“Filmskolen skal være et lokomotiv for dansk film. Vi skal ikke bare færdiguddanne kanonføde til branchen, men gå forrest i udviklingen” »Vi er nødt til at se hele diskussionen om dansk film i forhold til, at vi som samfund bevæger os med stormskridt fra en tekstbåren til en billedbåren kultur, og at ingen endnu har fundet ud af, hvordan vi skal få transporteret vores talenter over i de nye udtryksformer”.

Den danske filmskolen er, som de aller fleste andre anerkjente filmskoler i verden, plassert midt i sentrum av andre kunstarter, vegg i vegg med Kunstakademiets Arkitektskole, Statens Teaterskole og Rytmisk Musikkonservatorium. Skolen ligger på Holmen midt i København.

Tror virkelig norske lokalpolitikere at Arkitekthøgskolen, Teaterhøgskolen, Kunsthøgskolen, Musikkhøgskolen og Statens kunstakademi har planer om å flytte til Lillehammer?

Målet for vår filmskole må alltid basere seg på å utdanne de aller beste elevene, i dag og i fremtiden. Dette får vi ikke til ved å blande distriktspolitikk inn i utviklingen av en av våre viktigste kunstformer.

Hva vi definerer som filmkunst og filmfortelling i dag er høyst sannsynlig ikke det samme om 10 år. De nye mulighetene i form av digital manipulering og nye plattformer for visning av levende bilder er i ferd med å redefinere det klassiske filmspråket.

Jeg er selv filmfotograf. Samtidig utvikler jeg software, mekatronisk hardware og digitaltstyrt filmlys. Jeg utvikler verktøy som utvider mine kreative muligheter som filmfotograf. Synergien av å filme Bent Hamers film 1001 gram (premiere til høsten) og forskningsmiljøet på Blindern er viktig for min utvikling som filmfotograf.

Når jeg går i gang med å forberede et nytt filmprosjekt så er nærheten til forskere, skuespillere, teater, opera og musikk viktigere enn valg av filmkamera og optikk. Det er først og fremst impulsene utenfra – ikke fra det etablerte filmmiljøet – som påvirker meg som filmfotograf og som er med på å videreutvikle mitt filmspråk. Det er en distriktspolitisk utopi å tro at vi kan flytte dette avanserte fag og kunstmiljø fra Oslo og ut i regionene slik vi transporterer oppdrettslaks fra vestlandet til Oslo.

Vær så snill å ikke la dette bli nok en distriktspolitisk debatt.

De beste filmskolene henter lærekrefter fra de beste internasjonale filmkunstnere, de suverene tekniske fagmiljøene og det pulserende og aktive filmmijøet. Bor man i Oslo så tar det bortimot en arbeidsdag i transport – for å holde et foredrag på filmskolen i Lillehammer. På grunn av den lange reisetiden til og fra, betyr det at et foredrag på Lillehammer ofte også inkluderer overnatting på hotell.

De beste foreleserne er svært aktive filmarbeidere. Det begrenser dermed utvalget av forelesere når de må legge på en ekstra dag kun til transport – på en allerede sprengt timeplan (for ikke å snakke om de økte kostnadene)

Da filmskoledebatten raste som verst – den gang vi var alene i Europa om å ikke ha en filmskole (utenom Albania) – foreslo jeg å koble filmskolen opp mot det som da skulle bli IT Fornebu. Selv om IT Fornebu aldri tok helt av – så er poenget fortsatt det samme. Viktigheten av hvor vi ønsker å koble mennesker sammen, hvem vi ønsker skal møtes i den felles kantina, er fremdeles helt avgjørende for hvordan morgendagens film skal se ut.

Det er faktisk helt avgjørende hvor en filmutdanning holder hus.

John Chr Rosenlund - versjon 2
John Christian Rosenlund er filmfotograf.

Legg igjen en kommentar

– Ikke la dette bli en distriktspolitisk debatt!

– Ikke la dette bli en distriktspolitisk debatt!

For å videreutvikle filmspråket er vi avhengig av synergien mellom film og de andre kunstartene. Vi kan ikke forvente at noen vil flytte fjellet til filmskolen på Lillehammer, mener John Christian Rosenlund.

Ståle Stein Berg – du treffer blink med ditt innlegg her på rushprint.no om plasseringen av mastergraden på Den norske filmskolen. Jeg henger meg på:

Den Italienske filmteoretikeren Ricciotta Canudo skrev i 1911 at film er en syntese av de 6 andre kunstarter:

1st art: arkitektur 2nd art: skulptur 3rd art: maling 4th art: dans 5th art: musikk 6th art: poesi

Hvis vi oppdaterer listen til 2014 så vil nok de fleste være enige om at vi må legge til teater, dataspill, TV og animasjon.

Den nye rektoren for Den danske filmskolen Vinca Wiedemann sier i et intervju i Berlingske:

“Filmskolen skal være et lokomotiv for dansk film. Vi skal ikke bare færdiguddanne kanonføde til branchen, men gå forrest i udviklingen” »Vi er nødt til at se hele diskussionen om dansk film i forhold til, at vi som samfund bevæger os med stormskridt fra en tekstbåren til en billedbåren kultur, og at ingen endnu har fundet ud af, hvordan vi skal få transporteret vores talenter over i de nye udtryksformer”.

Den danske filmskolen er, som de aller fleste andre anerkjente filmskoler i verden, plassert midt i sentrum av andre kunstarter, vegg i vegg med Kunstakademiets Arkitektskole, Statens Teaterskole og Rytmisk Musikkonservatorium. Skolen ligger på Holmen midt i København.

Tror virkelig norske lokalpolitikere at Arkitekthøgskolen, Teaterhøgskolen, Kunsthøgskolen, Musikkhøgskolen og Statens kunstakademi har planer om å flytte til Lillehammer?

Målet for vår filmskole må alltid basere seg på å utdanne de aller beste elevene, i dag og i fremtiden. Dette får vi ikke til ved å blande distriktspolitikk inn i utviklingen av en av våre viktigste kunstformer.

Hva vi definerer som filmkunst og filmfortelling i dag er høyst sannsynlig ikke det samme om 10 år. De nye mulighetene i form av digital manipulering og nye plattformer for visning av levende bilder er i ferd med å redefinere det klassiske filmspråket.

Jeg er selv filmfotograf. Samtidig utvikler jeg software, mekatronisk hardware og digitaltstyrt filmlys. Jeg utvikler verktøy som utvider mine kreative muligheter som filmfotograf. Synergien av å filme Bent Hamers film 1001 gram (premiere til høsten) og forskningsmiljøet på Blindern er viktig for min utvikling som filmfotograf.

Når jeg går i gang med å forberede et nytt filmprosjekt så er nærheten til forskere, skuespillere, teater, opera og musikk viktigere enn valg av filmkamera og optikk. Det er først og fremst impulsene utenfra – ikke fra det etablerte filmmiljøet – som påvirker meg som filmfotograf og som er med på å videreutvikle mitt filmspråk. Det er en distriktspolitisk utopi å tro at vi kan flytte dette avanserte fag og kunstmiljø fra Oslo og ut i regionene slik vi transporterer oppdrettslaks fra vestlandet til Oslo.

Vær så snill å ikke la dette bli nok en distriktspolitisk debatt.

De beste filmskolene henter lærekrefter fra de beste internasjonale filmkunstnere, de suverene tekniske fagmiljøene og det pulserende og aktive filmmijøet. Bor man i Oslo så tar det bortimot en arbeidsdag i transport – for å holde et foredrag på filmskolen i Lillehammer. På grunn av den lange reisetiden til og fra, betyr det at et foredrag på Lillehammer ofte også inkluderer overnatting på hotell.

De beste foreleserne er svært aktive filmarbeidere. Det begrenser dermed utvalget av forelesere når de må legge på en ekstra dag kun til transport – på en allerede sprengt timeplan (for ikke å snakke om de økte kostnadene)

Da filmskoledebatten raste som verst – den gang vi var alene i Europa om å ikke ha en filmskole (utenom Albania) – foreslo jeg å koble filmskolen opp mot det som da skulle bli IT Fornebu. Selv om IT Fornebu aldri tok helt av – så er poenget fortsatt det samme. Viktigheten av hvor vi ønsker å koble mennesker sammen, hvem vi ønsker skal møtes i den felles kantina, er fremdeles helt avgjørende for hvordan morgendagens film skal se ut.

Det er faktisk helt avgjørende hvor en filmutdanning holder hus.

John Chr Rosenlund - versjon 2
John Christian Rosenlund er filmfotograf.

Legg igjen en kommentar

MENY