– Hvor er filmen din på vei?

– Hvor er filmen din på vei?

– Vi skal være en plattform ut til den store verden. Derfor må du vite hvor prosjektet ditt er på vei, forteller Adriek van Nieuwenhuijzen, lederen for IDFA Forum, verdens største bransjearena for dokumentarister som starter denne uken.

IDFA i Amsterdam er verdens største dokumentarfilmfestival og finner sted fra 20.11 til 01.12. Siden oppstarten i 1988 har den også blitt en av de viktigste arenaene der internasjonal dokumentarfilmbransje møtes for å presentere mulige co-produksjoner for hverandre og for å knytte kontakter.

Du har vært med IDFA siden starten. Har det endret seg mye?

– Ja, første året solgte vi ca. 3000 billetter og følte det var ganske vellykket med ca. 80 filmer i programmet. Nå har vi over 200 000 solgte billetter. Det har blitt en stor internasjonal festival som betyr like mye i utlandet som i Nederland.

Hva er din mening om nivået på norske dokumentarer?

– Vi har norske dokumentarfilmer godt representert både i festivalprogrammet og i markedene (Docs for Sale og IDFA Forum). Når det gjelder Forumet pleier det å være 10-20 søknader årlig og vi har vanligvis med en eller to deltagere, noen ganger tre. I fjor var det ingen (i år deltar fire norske filmer i ulike programmer: Light Fly, Fly High, Tvillingsøstrene, Olga – Til mine venner og 17 000 Islands. Les mer om årets IDFA-deltakelse).

Hva er utfordringene for de norske prosjektene?

– Når du kommer til Forum i Amsterdam må du virkelig vite hvor prosjektet ditt er på vei. Det må ha et klart fokus. Det er ikke bare riktig timing som bestemmer, men også hvor modent prosjektet ditt er – det er viktig at du er i riktig fase når du søker. Det må være et godt utviklet prosjekt.

– Jeg leste nylig gjennom noen av de norske prosjektene som ikke kom med i fjor. De var veldig personlige. I et internasjonalt marked vil mange tenke – hvorfor skal vi ha en personlig historie fra Norge? Vi kan gjøre det samme her. Men dette er typisk filmer som kan bli plukket opp senere – om de blir bra.

Den norske vinner av beste studentfilm under IDFA, Betrayal (regi: Karen Winther) er kanskje av den typen film?

– Ja, den er et godt eksempel – den ble en hit. Se hvilket internasjonalt potensial den personlige filmen har! Den var ikke på Forumet, men den har hatt et godt festivalliv etter at den ble laget.

Hvorfor er det viktig for dokumentarbransjen å gjøre internasjonale co-produksjoner?

– Av særlig to grunner: Du kan heve budsjettet ditt betydelig, og du kan få ny kreativ input. Når du samarbeider internasjonalt vil din partner fra utlandet tvinge deg til å tenke internasjonalt. Finnes det måter å vri prosjektet på som gjør historien din mer forståelig for et internasjonalt publikum?

Hva er det viktigste målet for IDFA Forum?

– Vi skal være en plattform ut til den store verden. Her kan du lete etter co-finansiering og finne salgsagenter. IDFA Forum er et sted der tilbud og etterspørsel kommer sammen. Og ikke minst – kreativ energi kommer sammen. Vi har paneler med fordypende emner som f.eks. distribusjon i den nye digitale tidsalder eller outreach-kampanjer. Vi ønsker å være innovative.

Hva bør man legge vekt på i en søknad?

– Siden det er et marked prøver vi å plukke prosjekter som har en fair sjanse til å finne samarbeidspartnere. Det skal være kreativ dokumentarfilm. Ikke en reportasje, filmene skal virkelig ha en regissør med sin visjon av verden.

Hvor viktig er piloten under pitchen?

– Det er virkelig viktig å ikke streve for mye etter å vise alt fra den endelige filmen, det viktigste er å få en idé om karakterene og formen. Stil, rytme og det visuelle uttrykket. Presentér noen av karakterene, spesielt med karakterdrevne fortellinger er det viktig.

Hender det at dere har bra piloter som blir dårlige filmer?

– Absolutt. Du kan ha en fantastisk sekvens som får folk til å ønske å se mer, men fire fantastiske scener er ikke nok for å lage en hel film. Det er kanskje litt som med et godt manus – det kan også bli en dårlig film.

Hva er det viktigste å tenke på når man forbereder en pitch for Forumet?

– Forbered deg på hva du kan fortelle på syv minutter. Du har kanskje fire minutter å snakke på og tre til traileren – du trenger virkelig å arbeide på hva du kan fortelle på så kort tid. Hvordan kan du komprimere filmen din til fire minutter? Øv deg! Det er langt lettere å gjøre en lang presentasjon enn en kort. Likevel er pitchen bare et utgangspunkt, de viktigste samtalene vil følge etterpå, det er de som går i dybden.

Hva gjør IDFA-Forum for å utvikle de gode prosjektene?

– Vi organiserer 700 møter under IDFA. Vi sender kataloger med de utvalgte prosjektene til commissioning editors – vi tar også kontakt med dem i forkant for å høre hvilke prosjekter de er interessert i. Så får vi også produsentene til å se listen. På bakgrunn av deres ønsker setter vi opp møter for prosjektene etter pitchene.

Noen suksesshistorier fra Forum?

– Searching for Sugar Man (årets svenske Oscarvinner, regi: Malik Bendjelloul) var på Forumet, det var også Armadillo (vinner av kritikerukens Grand Prix i Cannes og Emmy for beste nyhetsdokumentar, regi: Janus Metz) var hos oss. Mercy, mercy (regi: Katrine Riis Kjær) er et prosjekt pitchet i 2011 som jeg vil trekke frem. Den filmen har et bra festivalliv nå. Vi har også fått en ny seksjon: «Work in progress»-screeninger, som gjør at du kan delta i Forum i senere faser av prosjektet. Jeg vil også trekke frem 5 broken cameras (IDFAs publikumspris, «World cinema directing award» i Sundance og Oscarnominert i år, regi: Guy Davidi) som fikk støtte av Jan Vrijmand-fondet. Dette fondet gir støtte til prosjekter i utviklingsland. Filmen deltok ikke i Forumet, men i vår sommerskole hvor de jobbet med utviklingen av filmen.

Legger dere mest vekt på kinodokumentaren?

– Hvis vi bare valgte kinofilmer ville tv-stasjonene slutte å komme. Vi ønsker å ha filmer med innhold som passer til tv-stasjonenes programflate og slots. Men filmene skal likevel ha en sterk identitet, så de kan gjerne ha en kortversjon som kommer på tv og en lenger for kino. Vi har jo alltid en del filmer med aktuell tematikk i festivalen vår. Det er viktig. Så har vi de mer ambisiøse prosjektene, som Armadillo og Searching for Sugar Man. Vi har en roterende utvelgelseskomité bestående av internasjonale dokumentar-spesialister fra ulike deler av bransjen: salgsagenter, konsulenter fra ulike fond eller innkjøpsansvarlige (commissioning editors), tv-stasjoner, produsenter og alltid en representant fra EDN (European Documentary Network).

Hva er det som motiverer deg til å jobbe med IDFA etter 25 år?

– Jeg ønsker å tilby en plattform hvor kreative mennesker kan gjøre business. Og så elsker jeg å jobbe med lidenskapelige mennesker! Du blir ikke rik av å lage dokumentar, men det er utrolig viktig med denne type dybdejournalistikk og dokumentarer i et hvert demokratisk land. Når filmene kan gå i dybden og samtidig være kreative – det gir meg mening.

Intervjuet ble gjort i forbindelse med bransjedagen på Eurodok i våres. Leiv Igor Devold er regissør og høyskolelektor ved Høyskolen i Lillehammer.

 

Legg igjen en kommentar

– Hvor er filmen din på vei?

– Hvor er filmen din på vei?

– Vi skal være en plattform ut til den store verden. Derfor må du vite hvor prosjektet ditt er på vei, forteller Adriek van Nieuwenhuijzen, lederen for IDFA Forum, verdens største bransjearena for dokumentarister som starter denne uken.

IDFA i Amsterdam er verdens største dokumentarfilmfestival og finner sted fra 20.11 til 01.12. Siden oppstarten i 1988 har den også blitt en av de viktigste arenaene der internasjonal dokumentarfilmbransje møtes for å presentere mulige co-produksjoner for hverandre og for å knytte kontakter.

Du har vært med IDFA siden starten. Har det endret seg mye?

– Ja, første året solgte vi ca. 3000 billetter og følte det var ganske vellykket med ca. 80 filmer i programmet. Nå har vi over 200 000 solgte billetter. Det har blitt en stor internasjonal festival som betyr like mye i utlandet som i Nederland.

Hva er din mening om nivået på norske dokumentarer?

– Vi har norske dokumentarfilmer godt representert både i festivalprogrammet og i markedene (Docs for Sale og IDFA Forum). Når det gjelder Forumet pleier det å være 10-20 søknader årlig og vi har vanligvis med en eller to deltagere, noen ganger tre. I fjor var det ingen (i år deltar fire norske filmer i ulike programmer: Light Fly, Fly High, Tvillingsøstrene, Olga – Til mine venner og 17 000 Islands. Les mer om årets IDFA-deltakelse).

Hva er utfordringene for de norske prosjektene?

– Når du kommer til Forum i Amsterdam må du virkelig vite hvor prosjektet ditt er på vei. Det må ha et klart fokus. Det er ikke bare riktig timing som bestemmer, men også hvor modent prosjektet ditt er – det er viktig at du er i riktig fase når du søker. Det må være et godt utviklet prosjekt.

– Jeg leste nylig gjennom noen av de norske prosjektene som ikke kom med i fjor. De var veldig personlige. I et internasjonalt marked vil mange tenke – hvorfor skal vi ha en personlig historie fra Norge? Vi kan gjøre det samme her. Men dette er typisk filmer som kan bli plukket opp senere – om de blir bra.

Den norske vinner av beste studentfilm under IDFA, Betrayal (regi: Karen Winther) er kanskje av den typen film?

– Ja, den er et godt eksempel – den ble en hit. Se hvilket internasjonalt potensial den personlige filmen har! Den var ikke på Forumet, men den har hatt et godt festivalliv etter at den ble laget.

Hvorfor er det viktig for dokumentarbransjen å gjøre internasjonale co-produksjoner?

– Av særlig to grunner: Du kan heve budsjettet ditt betydelig, og du kan få ny kreativ input. Når du samarbeider internasjonalt vil din partner fra utlandet tvinge deg til å tenke internasjonalt. Finnes det måter å vri prosjektet på som gjør historien din mer forståelig for et internasjonalt publikum?

Hva er det viktigste målet for IDFA Forum?

– Vi skal være en plattform ut til den store verden. Her kan du lete etter co-finansiering og finne salgsagenter. IDFA Forum er et sted der tilbud og etterspørsel kommer sammen. Og ikke minst – kreativ energi kommer sammen. Vi har paneler med fordypende emner som f.eks. distribusjon i den nye digitale tidsalder eller outreach-kampanjer. Vi ønsker å være innovative.

Hva bør man legge vekt på i en søknad?

– Siden det er et marked prøver vi å plukke prosjekter som har en fair sjanse til å finne samarbeidspartnere. Det skal være kreativ dokumentarfilm. Ikke en reportasje, filmene skal virkelig ha en regissør med sin visjon av verden.

Hvor viktig er piloten under pitchen?

– Det er virkelig viktig å ikke streve for mye etter å vise alt fra den endelige filmen, det viktigste er å få en idé om karakterene og formen. Stil, rytme og det visuelle uttrykket. Presentér noen av karakterene, spesielt med karakterdrevne fortellinger er det viktig.

Hender det at dere har bra piloter som blir dårlige filmer?

– Absolutt. Du kan ha en fantastisk sekvens som får folk til å ønske å se mer, men fire fantastiske scener er ikke nok for å lage en hel film. Det er kanskje litt som med et godt manus – det kan også bli en dårlig film.

Hva er det viktigste å tenke på når man forbereder en pitch for Forumet?

– Forbered deg på hva du kan fortelle på syv minutter. Du har kanskje fire minutter å snakke på og tre til traileren – du trenger virkelig å arbeide på hva du kan fortelle på så kort tid. Hvordan kan du komprimere filmen din til fire minutter? Øv deg! Det er langt lettere å gjøre en lang presentasjon enn en kort. Likevel er pitchen bare et utgangspunkt, de viktigste samtalene vil følge etterpå, det er de som går i dybden.

Hva gjør IDFA-Forum for å utvikle de gode prosjektene?

– Vi organiserer 700 møter under IDFA. Vi sender kataloger med de utvalgte prosjektene til commissioning editors – vi tar også kontakt med dem i forkant for å høre hvilke prosjekter de er interessert i. Så får vi også produsentene til å se listen. På bakgrunn av deres ønsker setter vi opp møter for prosjektene etter pitchene.

Noen suksesshistorier fra Forum?

– Searching for Sugar Man (årets svenske Oscarvinner, regi: Malik Bendjelloul) var på Forumet, det var også Armadillo (vinner av kritikerukens Grand Prix i Cannes og Emmy for beste nyhetsdokumentar, regi: Janus Metz) var hos oss. Mercy, mercy (regi: Katrine Riis Kjær) er et prosjekt pitchet i 2011 som jeg vil trekke frem. Den filmen har et bra festivalliv nå. Vi har også fått en ny seksjon: «Work in progress»-screeninger, som gjør at du kan delta i Forum i senere faser av prosjektet. Jeg vil også trekke frem 5 broken cameras (IDFAs publikumspris, «World cinema directing award» i Sundance og Oscarnominert i år, regi: Guy Davidi) som fikk støtte av Jan Vrijmand-fondet. Dette fondet gir støtte til prosjekter i utviklingsland. Filmen deltok ikke i Forumet, men i vår sommerskole hvor de jobbet med utviklingen av filmen.

Legger dere mest vekt på kinodokumentaren?

– Hvis vi bare valgte kinofilmer ville tv-stasjonene slutte å komme. Vi ønsker å ha filmer med innhold som passer til tv-stasjonenes programflate og slots. Men filmene skal likevel ha en sterk identitet, så de kan gjerne ha en kortversjon som kommer på tv og en lenger for kino. Vi har jo alltid en del filmer med aktuell tematikk i festivalen vår. Det er viktig. Så har vi de mer ambisiøse prosjektene, som Armadillo og Searching for Sugar Man. Vi har en roterende utvelgelseskomité bestående av internasjonale dokumentar-spesialister fra ulike deler av bransjen: salgsagenter, konsulenter fra ulike fond eller innkjøpsansvarlige (commissioning editors), tv-stasjoner, produsenter og alltid en representant fra EDN (European Documentary Network).

Hva er det som motiverer deg til å jobbe med IDFA etter 25 år?

– Jeg ønsker å tilby en plattform hvor kreative mennesker kan gjøre business. Og så elsker jeg å jobbe med lidenskapelige mennesker! Du blir ikke rik av å lage dokumentar, men det er utrolig viktig med denne type dybdejournalistikk og dokumentarer i et hvert demokratisk land. Når filmene kan gå i dybden og samtidig være kreative – det gir meg mening.

Intervjuet ble gjort i forbindelse med bransjedagen på Eurodok i våres. Leiv Igor Devold er regissør og høyskolelektor ved Høyskolen i Lillehammer.

 

Legg igjen en kommentar

MENY