– Kunstfaglig utdannelse ingen garanti for kvalitet

– Kunstfaglig utdannelse ingen garanti for kvalitet

Å krisemaksimere norsk dokumentarfilmproduksjon basert på en screening for nordiske filmskoler, slik KriStine Ann Skaret gjør i Rushprint, er en fornærmelse mot dyktige talenter. Kunstfaglig utdannelse er ikke alene svaret på norsk dokumentarfilms utfordringer, skriver dekan ved TV-utdanningen på HIL, Hege Michelsen.

I et innlegg i Rushprint 26.september sukker Dokumentarfilmkonsulent i NFI, KriStine Ann Skaret, over tilstanden i norsk dokumentarfilmproduksjon etter at hun har sittet i juryen under årets Nordic Talent. Hun ber Den norske filmskolen lage en dokumentar-linje fortere enn svint, ellers havner norsk dokumentarfilmproduksjon for evig i bakevja i forhold til våre nordiske naboland. Dokumentarfilmkonsulenten mener at det står dårlig til med både utdanning og filmene som lages av profesjonelle aktører i bransjen.

Dekan ved Filmskolen, Thomas Stenderup, svarer raskt og lover oppstart av en kunstfaglig dokumentarlinje ved skolen i løpet av to år.

Vi berømmer Filmskolen for ambisjonene og planene. Det vil utvilsomt styrke dokumentarfilmen i Norge, og være viktig for utviklingen av norsk film framover. En Filmskole trenger virkeligheten og dokumentar!

Dokumentarfilmutdanningen ved Høgskolen i Lillehammer foregår i dag ved Avdeling for TV-fag (TVF).  Da Filmskolen ble etablert var det ikke økonomi til å starte en kunstfaglig dokumentarutdannelse og i 15 år har vi tatt på oss et ansvar for å utdanne viktige historiefortellere, utenfor journalistutdanningene, fordi ingen andre gjorde det.

I løpet av de 15 årene har vi utdannet hundrevis av dokumentarister, og det er blitt produsert et stort antall filmer som har gjort seg bemerket på festivaler og TV. Vi har hatt gleden av å utdanne talent som Karen Winther, Håvard Bustenes, Igor Devold, Charlotte Røhder Tvedt, Solveig Melkeråen og Hilde Skofteland for å nevne noen få.

Nordic Talents

I innlegget i Rushprint bruker dokumentarfilmkonsulent Skaret Nordic Talents som måleenhet for internasjonal kvalitet. Vi har sett filmer av avgangsstudenter ved dokumentarutdanningen fra både Den danske filmskolen og Dramatiska Institutet, og nivået er generelt sett ikke imponerende. Vi mener sågar at filmer laget ved den allerede eksisterende dokumentarfilmutdanningen på Høgskolen i Lillehammer ville kunne hevdet seg i selskapet. Filmene fra våre studenter har dessverre aldri kunnet bli vist i på Nordic Talents fordi vår dokumentarutdanning ikke er en offisiell filmutdanning.

Å krisemaksimere norsk dokumentarfilmproduksjon basert på en screening for nordiske filmskoler, er en fornærmelse mot dyktige talent og filmskapere som gjør seg bemerket med høy kvalitet i inn- og utland. Kunstfaglig utdannelse er ikke alene svaret på norsk dokumentarfilms utfordringer, og er ingen garanti for kvalitet, like lite som at kunst er eneste parameter for verdi i film.

Men – en kunstfaglig utdannelse vil være et viktig tilskudd til, og gi synergier inn i en bred bransje som trenger dyktige historiefortellere og film- og TV-skapere. Selv om verken styrebeslutning eller finansiering er på plass enda, vil den kunstfaglige dokumentarutdanningen havne i gode hender på Filmskolen.

Men utviklingen av den smale retningen er bare en liten del av opprustingen av studietilbudene som nå foregår innen TV og film på Høgskolen i Lillehammer.

Nå kan vi på TV-utdanningen endelig gi slipp på det store ansvaret vi har håndtert med få ressurser, og sette i gang å ivareta en større bredde av dokumentarformat for TV. Dette skal vi gjøre med all vår ekspertise og kompetanse, godt forankret i våre tradisjoner innen dramaturgi, etikk og fortellerteknikk.

TV-skole

Avdeling for TV-fag er i gang med å utvikle utdanninger som det ikke finnes maken til i Norge, og med internasjonale mål og ambisjoner. Det er et omfangsrikt arbeid som krever dyp innsikt, og som må gjøres av personer med sterk faglig integritet og høy kompetanse fra produksjon og distribusjon av TV.

I dette har dokumentarfilmen en viktig rolle og funksjon, men det handler om mye mer enn å bare utvikle en TV-journalistisk dokumentarlinje slik Filmskolens dekan tar til orde for. Med de store utfordringer som TV-bransjen står overfor når det gjelder produksjon, innhold og distribusjon, med endrede seervaner og en helt annen konkurransesituasjon enn for bare få år siden, er det viktig for oss å utvikle en skole som imøtekommer bransjens komplekse behov for bred kompetanse.

I og med vår unike nærhet til en sammensatt TV-bransje, skjer utviklingsarbeidet i tett samarbeid med bransjen. Vi er glade for at så mange av toppene i norsk TV er så interesserte i dette viktige utviklingsarbeidet at de mer enn gjerne deltar i vårt Bransjeråd. Det består av Leif Holst Jensen (Produsentforeningen), Åse Bendiksen (programdirektør i TV3), 
Nils Stokke (NRK, tidl. redaktør NRK Super), Jo Christian Oterhals (adm.direktør VGTV), Eivind Landsverk (programdirektør TV Norge), Ingvild Daae (daglig leder Monster Entertainment), Erik Vold (Teknologiavdelingen, NRK), Lars Løge (Flimmer Film), Finn Gjerdrum (Paradox, førsteamanusensis ved TVF) og Andreas Archer Dreyer (TV-regissør og høgskolelektor TVF).

Disse navnene viser tydelig at TVF har en stor betydning for norsk TV, og at TV-bransjen er opptatt av utdannelse. Høgskolen i Lillehammer styrker dokumentarfilmen i Norge! Gjør NFI det samme?

Vi er glade for at NFI har så stor tillit til betydningen av utdannelse. Vi håper dokumentarfilmkonsulentene og NFI også ser betydningen av mangfoldet, og ikke minst viktigheten av å sørge for god finansiering av fremragende dokumentarfilm – i alle format og på alle skjermer!

Hege Michelsen – Dekan, TV-utdanningen på Høgskolen i Lillehammer.

Les også:

1 kommentar til – Kunstfaglig utdannelse ingen garanti for kvalitet

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

– Kunstfaglig utdannelse ingen garanti for kvalitet

– Kunstfaglig utdannelse ingen garanti for kvalitet

Å krisemaksimere norsk dokumentarfilmproduksjon basert på en screening for nordiske filmskoler, slik KriStine Ann Skaret gjør i Rushprint, er en fornærmelse mot dyktige talenter. Kunstfaglig utdannelse er ikke alene svaret på norsk dokumentarfilms utfordringer, skriver dekan ved TV-utdanningen på HIL, Hege Michelsen.

I et innlegg i Rushprint 26.september sukker Dokumentarfilmkonsulent i NFI, KriStine Ann Skaret, over tilstanden i norsk dokumentarfilmproduksjon etter at hun har sittet i juryen under årets Nordic Talent. Hun ber Den norske filmskolen lage en dokumentar-linje fortere enn svint, ellers havner norsk dokumentarfilmproduksjon for evig i bakevja i forhold til våre nordiske naboland. Dokumentarfilmkonsulenten mener at det står dårlig til med både utdanning og filmene som lages av profesjonelle aktører i bransjen.

Dekan ved Filmskolen, Thomas Stenderup, svarer raskt og lover oppstart av en kunstfaglig dokumentarlinje ved skolen i løpet av to år.

Vi berømmer Filmskolen for ambisjonene og planene. Det vil utvilsomt styrke dokumentarfilmen i Norge, og være viktig for utviklingen av norsk film framover. En Filmskole trenger virkeligheten og dokumentar!

Dokumentarfilmutdanningen ved Høgskolen i Lillehammer foregår i dag ved Avdeling for TV-fag (TVF).  Da Filmskolen ble etablert var det ikke økonomi til å starte en kunstfaglig dokumentarutdannelse og i 15 år har vi tatt på oss et ansvar for å utdanne viktige historiefortellere, utenfor journalistutdanningene, fordi ingen andre gjorde det.

I løpet av de 15 årene har vi utdannet hundrevis av dokumentarister, og det er blitt produsert et stort antall filmer som har gjort seg bemerket på festivaler og TV. Vi har hatt gleden av å utdanne talent som Karen Winther, Håvard Bustenes, Igor Devold, Charlotte Røhder Tvedt, Solveig Melkeråen og Hilde Skofteland for å nevne noen få.

Nordic Talents

I innlegget i Rushprint bruker dokumentarfilmkonsulent Skaret Nordic Talents som måleenhet for internasjonal kvalitet. Vi har sett filmer av avgangsstudenter ved dokumentarutdanningen fra både Den danske filmskolen og Dramatiska Institutet, og nivået er generelt sett ikke imponerende. Vi mener sågar at filmer laget ved den allerede eksisterende dokumentarfilmutdanningen på Høgskolen i Lillehammer ville kunne hevdet seg i selskapet. Filmene fra våre studenter har dessverre aldri kunnet bli vist i på Nordic Talents fordi vår dokumentarutdanning ikke er en offisiell filmutdanning.

Å krisemaksimere norsk dokumentarfilmproduksjon basert på en screening for nordiske filmskoler, er en fornærmelse mot dyktige talent og filmskapere som gjør seg bemerket med høy kvalitet i inn- og utland. Kunstfaglig utdannelse er ikke alene svaret på norsk dokumentarfilms utfordringer, og er ingen garanti for kvalitet, like lite som at kunst er eneste parameter for verdi i film.

Men – en kunstfaglig utdannelse vil være et viktig tilskudd til, og gi synergier inn i en bred bransje som trenger dyktige historiefortellere og film- og TV-skapere. Selv om verken styrebeslutning eller finansiering er på plass enda, vil den kunstfaglige dokumentarutdanningen havne i gode hender på Filmskolen.

Men utviklingen av den smale retningen er bare en liten del av opprustingen av studietilbudene som nå foregår innen TV og film på Høgskolen i Lillehammer.

Nå kan vi på TV-utdanningen endelig gi slipp på det store ansvaret vi har håndtert med få ressurser, og sette i gang å ivareta en større bredde av dokumentarformat for TV. Dette skal vi gjøre med all vår ekspertise og kompetanse, godt forankret i våre tradisjoner innen dramaturgi, etikk og fortellerteknikk.

TV-skole

Avdeling for TV-fag er i gang med å utvikle utdanninger som det ikke finnes maken til i Norge, og med internasjonale mål og ambisjoner. Det er et omfangsrikt arbeid som krever dyp innsikt, og som må gjøres av personer med sterk faglig integritet og høy kompetanse fra produksjon og distribusjon av TV.

I dette har dokumentarfilmen en viktig rolle og funksjon, men det handler om mye mer enn å bare utvikle en TV-journalistisk dokumentarlinje slik Filmskolens dekan tar til orde for. Med de store utfordringer som TV-bransjen står overfor når det gjelder produksjon, innhold og distribusjon, med endrede seervaner og en helt annen konkurransesituasjon enn for bare få år siden, er det viktig for oss å utvikle en skole som imøtekommer bransjens komplekse behov for bred kompetanse.

I og med vår unike nærhet til en sammensatt TV-bransje, skjer utviklingsarbeidet i tett samarbeid med bransjen. Vi er glade for at så mange av toppene i norsk TV er så interesserte i dette viktige utviklingsarbeidet at de mer enn gjerne deltar i vårt Bransjeråd. Det består av Leif Holst Jensen (Produsentforeningen), Åse Bendiksen (programdirektør i TV3), 
Nils Stokke (NRK, tidl. redaktør NRK Super), Jo Christian Oterhals (adm.direktør VGTV), Eivind Landsverk (programdirektør TV Norge), Ingvild Daae (daglig leder Monster Entertainment), Erik Vold (Teknologiavdelingen, NRK), Lars Løge (Flimmer Film), Finn Gjerdrum (Paradox, førsteamanusensis ved TVF) og Andreas Archer Dreyer (TV-regissør og høgskolelektor TVF).

Disse navnene viser tydelig at TVF har en stor betydning for norsk TV, og at TV-bransjen er opptatt av utdannelse. Høgskolen i Lillehammer styrker dokumentarfilmen i Norge! Gjør NFI det samme?

Vi er glade for at NFI har så stor tillit til betydningen av utdannelse. Vi håper dokumentarfilmkonsulentene og NFI også ser betydningen av mangfoldet, og ikke minst viktigheten av å sørge for god finansiering av fremragende dokumentarfilm – i alle format og på alle skjermer!

Hege Michelsen – Dekan, TV-utdanningen på Høgskolen i Lillehammer.

Les også:

One Response to – Kunstfaglig utdannelse ingen garanti for kvalitet

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY