– Får sommeren for oss selv

– Får sommeren for oss selv

Norsk filmdistribusjon og «Pornopung» går dommedagsprofetiene i møte ved å lansere filmen midt i sommerferien. – Filmen har en tematikk som passer sommeren bra, vi føler oss sterke i troen på at den kan stå opp mot amerikanske blockbustere, mener markedssjef og presseansvarlig Jarle Namtvedt.

Når Norsk filmdistribusjon går dårlige sommerodds i møte og velger å lansere Pornopung 19.juli, er avgjørelsen basert på at de sitter på et godt produkt, som kan konkurrere med de amerikanske storfilmene som vanligvis dominerer om sommeren, forteller markedssjef og presseansvarlig hos Norsk filmdistribusjon, Jarle Namtvedt.

-Det er flere grunner. Vi har luftet muligheten tidligere, og vi ser at kinosommeren har endret seg til sammenligning med hvordan den har vært tidligere, hvis de ser på de siste årene. Noen av årets mest sette filmer er faktisk lansert i juli. Det har derimot vært store amerikanske filmer, men vi føler oss sterke i troen på at dette er en film som fint kan stå opp mot amerikanske blockbustere. Det er en film som man kan leke seg en del med markedsføringsmessig, noe man både har større mulighet og kapasitet til om sommeren.

Også daglig leder hos Kulturmeglerne, Svanhild Sørensen, sier seg enig i Namtvedts analyse av de vanskelige sommermånedene hvor både finvær og blockbustere truer.

– Jeg er enig i at sommerlansering faktisk er en god tid. Jeg tror Pornopung har gode muligheter. Samtidig er man veldig væravhengig i Norge, selvfølgelig. Det er mange filmer som har gått kjempebra om sommeren, og det skulle jo bare mangle at norsk film ikke skulle klare det samme hvis den har et publikum og blir godt lansert.

-At sommeren kun er en blockbuster-tid er en sannhet som har befestet seg over lang tid, men jeg tror det handler mye om tilfeldigheter. Og ikke minst hvor mye man har satset. Min vurdering er at publikum går på kino for å se film – noe de synes er interessant. De er likegyldige til om det er en norsk eller utenlandsk film, de tenker bare at «den filmen har jeg lyst til å se». Og alle disse storfilmene som går opp om sommeren som folk vil se, hvorfor skulle de ikke ville se en norsk film på samme tid hvis den er attraktiv og interessant for målgruppen? Og Pornopung har en veldig tydelig målgruppe.

Pornopung 03 768

Både Namtvedt og Sørensen mener at en av de viktigste argumentene for valg av sommerpremiere er at filmen ikke må konkurrere om oppmerksomhet og spalteplass fra en rekke andre lanseringer som finner sted om høsten – ikke bare filmpremierer.

-Filmen kan også få mye redaksjonell omtale med tanke på at det er midt i agurktiden der veldig få andre lanseringer finner sted. På høsten eksempelvis er det meget stor konkurranse om oppmerksomheten fra pressen med både boklanseringer, platelanseringer, teater – alt mulig skal presenteres over noen få korte måneder. Og midt oppe i dette skal også flere norske filmer kjempe om plassen, sier Sørensen.

-Det blir også et vesentlig tettere kinoprogram fra august og utover, og det er ingenting som tilsier at hadde vi gått opp i september ville det vært en sikrere løsning. Nå får vi tre uker uten konkurranse fra andre norske filmer fra og med 19.juli, forteller Namtvedt.

I følge han passer filmens tematikk godt inn om sommeren, en tid hvor målgruppen har god til å reise på kino. Pornopung har også allerede har et publikum gjennom boken filmen er basert på.

– Jeg tror definitivt at hovedmålgruppen ikke har noe problem med å se norsk film i sommer, og at det voksne publikummet vil komme til litt etter hvert som filmen får gått litt. Og det er jo klart at en film med tittelen Pornopung er lett å selge inn, og har nok en tematikk som passer om sommeren. Filmen er basert på en kjent bok, en av de mest solgte debutbøkene i Norge, med over 70.000 solgte eksemplar. Ifølge forlaget regner de med at godt over 300.000 har lest boken, forteller Namtvedt.

Men én ting kan fortsatt stikke kjepper i hjulene for en hvilken som helst sommerpremiere; skikkelig solskinn etter lengre tid med drittvær, forteller Sørensen.

-Det som er kjedelig i Norge er at hvis det bare har vært regn og elendig vær frem mot premieren, og samme kvelden kommer godværet hvor unge mennesker endelig kan gå ut i parken å grille, da er det opplagt at kino blir nedprioritert.

Pornopung har premiere 19.juli.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

– Får sommeren for oss selv

– Får sommeren for oss selv

Norsk filmdistribusjon og «Pornopung» går dommedagsprofetiene i møte ved å lansere filmen midt i sommerferien. – Filmen har en tematikk som passer sommeren bra, vi føler oss sterke i troen på at den kan stå opp mot amerikanske blockbustere, mener markedssjef og presseansvarlig Jarle Namtvedt.

Når Norsk filmdistribusjon går dårlige sommerodds i møte og velger å lansere Pornopung 19.juli, er avgjørelsen basert på at de sitter på et godt produkt, som kan konkurrere med de amerikanske storfilmene som vanligvis dominerer om sommeren, forteller markedssjef og presseansvarlig hos Norsk filmdistribusjon, Jarle Namtvedt.

-Det er flere grunner. Vi har luftet muligheten tidligere, og vi ser at kinosommeren har endret seg til sammenligning med hvordan den har vært tidligere, hvis de ser på de siste årene. Noen av årets mest sette filmer er faktisk lansert i juli. Det har derimot vært store amerikanske filmer, men vi føler oss sterke i troen på at dette er en film som fint kan stå opp mot amerikanske blockbustere. Det er en film som man kan leke seg en del med markedsføringsmessig, noe man både har større mulighet og kapasitet til om sommeren.

Også daglig leder hos Kulturmeglerne, Svanhild Sørensen, sier seg enig i Namtvedts analyse av de vanskelige sommermånedene hvor både finvær og blockbustere truer.

– Jeg er enig i at sommerlansering faktisk er en god tid. Jeg tror Pornopung har gode muligheter. Samtidig er man veldig væravhengig i Norge, selvfølgelig. Det er mange filmer som har gått kjempebra om sommeren, og det skulle jo bare mangle at norsk film ikke skulle klare det samme hvis den har et publikum og blir godt lansert.

-At sommeren kun er en blockbuster-tid er en sannhet som har befestet seg over lang tid, men jeg tror det handler mye om tilfeldigheter. Og ikke minst hvor mye man har satset. Min vurdering er at publikum går på kino for å se film – noe de synes er interessant. De er likegyldige til om det er en norsk eller utenlandsk film, de tenker bare at «den filmen har jeg lyst til å se». Og alle disse storfilmene som går opp om sommeren som folk vil se, hvorfor skulle de ikke ville se en norsk film på samme tid hvis den er attraktiv og interessant for målgruppen? Og Pornopung har en veldig tydelig målgruppe.

Pornopung 03 768

Både Namtvedt og Sørensen mener at en av de viktigste argumentene for valg av sommerpremiere er at filmen ikke må konkurrere om oppmerksomhet og spalteplass fra en rekke andre lanseringer som finner sted om høsten – ikke bare filmpremierer.

-Filmen kan også få mye redaksjonell omtale med tanke på at det er midt i agurktiden der veldig få andre lanseringer finner sted. På høsten eksempelvis er det meget stor konkurranse om oppmerksomheten fra pressen med både boklanseringer, platelanseringer, teater – alt mulig skal presenteres over noen få korte måneder. Og midt oppe i dette skal også flere norske filmer kjempe om plassen, sier Sørensen.

-Det blir også et vesentlig tettere kinoprogram fra august og utover, og det er ingenting som tilsier at hadde vi gått opp i september ville det vært en sikrere løsning. Nå får vi tre uker uten konkurranse fra andre norske filmer fra og med 19.juli, forteller Namtvedt.

I følge han passer filmens tematikk godt inn om sommeren, en tid hvor målgruppen har god til å reise på kino. Pornopung har også allerede har et publikum gjennom boken filmen er basert på.

– Jeg tror definitivt at hovedmålgruppen ikke har noe problem med å se norsk film i sommer, og at det voksne publikummet vil komme til litt etter hvert som filmen får gått litt. Og det er jo klart at en film med tittelen Pornopung er lett å selge inn, og har nok en tematikk som passer om sommeren. Filmen er basert på en kjent bok, en av de mest solgte debutbøkene i Norge, med over 70.000 solgte eksemplar. Ifølge forlaget regner de med at godt over 300.000 har lest boken, forteller Namtvedt.

Men én ting kan fortsatt stikke kjepper i hjulene for en hvilken som helst sommerpremiere; skikkelig solskinn etter lengre tid med drittvær, forteller Sørensen.

-Det som er kjedelig i Norge er at hvis det bare har vært regn og elendig vær frem mot premieren, og samme kvelden kommer godværet hvor unge mennesker endelig kan gå ut i parken å grille, da er det opplagt at kino blir nedprioritert.

Pornopung har premiere 19.juli.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY