– Filmforbundet støtter grådighetskultur

Stein Roger Bull mener Filmforbundet støtter en grådighetskultur med sine krav overfor tv-bransjen, og at de mangler forståelse for tv-markedets begrensninger.

Stein Roger Bull kritiserer Filmforbundet i et innlegg i Kampanje. Han mener grunnen til at forhandlingene mellom Produsentforeningen og Filmforbundet nå er brutt er at Filmforbundets forhandlingsledelse ikke forstår det norske TV-markedet og hvilke begrensninger det har.


– Siden forhandlingene foregår mellom et fagforbund for film- og TV-medarbeidere og en organisasjon som representerer produsenter og produksjonsselskap, holdes TV-kanalene utenom. Det er en stor misforståelse å tro at produksjonsselskapene oppnår prisheving hos TV2, TV Norge eller TV 3 fordi Filmforbundet krever høyere takster på arbeidsforhold og regulering av arbeidstid. Derved minskes fortjenesten, og risiko for ulønnsom drift øker. Med de krav som nå er framsatt, er det tydelig at det overhodet ikke finnes realitetsforståelse og markedskunnskap hos Filmforbundet.

Bull, som jobber som produsent i produksjonsselskapet Nordic Stories, mener kravene fra Filmforbundet er urimelige.

– Ved siden av minstelønnskrav for ufaglærte TV-medarbeidere på 450 000 kroner i året (Hvilken bransje har en slik begynnerlønn?), har videoredigerere et krav om at de bare skal arbeide på normal dagtid. Ikke engang i NRK, hvor vi finner sterke fagforbund, gjelder slike regler. Til de som har en slik holdning til arbeidet sitt har jeg bare en melding: Finn dere noe annet å gjøre.

– Før en velger å ta arbeid i media, må en innse og akseptere at det er uregelmessig arbeidstid. Produktene, resultatet av arbeidet, vises på kveldstid. Da sier det seg selv at noe av arbeidet også må foregå på den tiden, men det er helt frivillig å jobbe i denne bransjen. Som kjent har de fleste i Norge arbeid på normal arbeidstid, og kan gå hjem til familie hver eneste dag. De setter seg avslappet og rolig foran TV-apparatet og venter at noen av oss har brukt dagen eller ettermiddagen og kvelden til å forberede noe attraktivt de kan se på. Nå vil redigerere også ha det slik – hver dag!

Bull mener resultatet av slike krav vil ha store konsekvenser. De større produksjonsselskapene som Nordisk Film, Monster og Rubicon vil ikke få effektivt utnyttet sine kostbare redigeringssuiter.

– Hele det økonomiske grunnlaget for å etablere en redigeringsenhet, er bygget på at utstyret kan benyttes i to vakter; dag og kveld. Nå må f.eks Nordisk Film investere i 15 nye enheter for å få sine prosjekter ferdige i rett tid. Enheter som også blir stående ubrukte på ettermiddag og kveld. Det er selvsagt ikke lønnsomt.

Bull skriver at det finnes lavtlønnsgrupper som har berettiget krav på justering av lønnsnivå og arbeidstid, men at dette ikke gjelder innen media.

– Freelance- markedet er under press pga mangel på arbeidskraft innen enkelte fagområder. Ufaglært arbeidskraft går rett inn i godt betalte funksjoner og preges raskt av en grådighetskultur som Filmforbundet støtter oppunder. Filmforbundet må snarest justere sine krav slik at vi får avtaler begge parter kan leve med og av. Hvis ikke står det bare tapere igjen.

 

Les hele innlegget i Kampanje.
 

4 kommentarer til – Filmforbundet støtter grådighetskultur

  1. Det blir ikke bedre TV av å fortsette å drive rovdrift på unge uerfarne TV arbeidere. Det blir bare mindre kontinuitet og færre som virkelig kan faget sitt.

    Hvis du vil lage bedre TV så bør du få deg folk som bare blir lenge og blir gode. Så får du heller legge litt sjel i ansettelsesprosessen og opplæringen av arbeideren siden han koster litt mer, og er blitt mer verdifull for deg.

  2. Jeg er helt forbløffet over at produsentaktørene ikke klarer å se en sammenheng mellom dårlige arbeidsvilkår, kompetanse forlater markedet, økende priser og useriøse aktører. Og argumentere med at utstyr står ledig kveldstid er et tåpelig, det er 15 år siden en klippesuite kostet en mill. Nå er det vell knapt dyrere enn utrustningen til vhilken som helst håndtverker. Om noen ødelegger tv markedet så er det pålagt kveldsarbeid og lønn man ikke kan leve av usikkerheten tatt i betraktning.

  3. Det store flertallet av folk som kommer inn i bransjen i dag har en film- eller TV-utdanning. Det finnes således sttadig færre ufaglærte som kommer inn i bransjen.
    TV-arbeidere i assistentfunksjoner tjener i dag fra et par og tyve tusen pr måned og normen i TV-bransjen fram til overenskomsten trådde i kraft 1.01 i år har vært at svært mange ikke har fått betalt for overtid. Når snittet av TV-arbeiderne i tillegg oppnår lønnet arbeid i 150-180 dager pr år, sier det seg selv at mange assistenter har tjent rundt kr 200.000 i året. Vårt krav for denne gruppe er en startlønn på kr 27.000, noe som gi en snittlønn for assistenter på kr 243.000. Fortsatt ikke imponerende høyt og svært langt unna Stein Roger Bulls påstand om at vi krever en startlønn på kr 450.000.

    Leser man våre krav er de nøkterne og edruelige og faktisk på linje med det både våre og Produsentforeningens lønnsundersøkelser viser. Jeg synes på den bakgrunn at Stein Roger Bull burde holde seg til fakta og ikke prøve seg på mytedanning i en situasjon der Produsentforeningen tok brudd på vårt krav om at alle grupper skal med under overenskomsten.

    Vi har heller ikke fremmet noe krav om at klippere ikke skal jobbe på kvelden, men vi har faktisk fått enighet med Produsentforeningen om at kveldskift skal være kortere enn dagsskift og at det skal gis et skifttillegg. Igjen lurer jeg på hva som er Stein Roger Bulls intensjon med hans forsøk på mytedanning.

  4. Bull hevder at «Produktene, resultatet av arbeidet, vises på kveldstid. Da sier det seg selv at noe av arbeidet også må foregå på den tiden.»
    Morsomt argument. På samme måte sier det seg selv at kveldsgrøten dattera mi spiser, delvis må produseres på kvelden. Det skulle da bare mangle.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

– Filmforbundet støtter grådighetskultur

Stein Roger Bull mener Filmforbundet støtter en grådighetskultur med sine krav overfor tv-bransjen, og at de mangler forståelse for tv-markedets begrensninger.

Stein Roger Bull kritiserer Filmforbundet i et innlegg i Kampanje. Han mener grunnen til at forhandlingene mellom Produsentforeningen og Filmforbundet nå er brutt er at Filmforbundets forhandlingsledelse ikke forstår det norske TV-markedet og hvilke begrensninger det har.


– Siden forhandlingene foregår mellom et fagforbund for film- og TV-medarbeidere og en organisasjon som representerer produsenter og produksjonsselskap, holdes TV-kanalene utenom. Det er en stor misforståelse å tro at produksjonsselskapene oppnår prisheving hos TV2, TV Norge eller TV 3 fordi Filmforbundet krever høyere takster på arbeidsforhold og regulering av arbeidstid. Derved minskes fortjenesten, og risiko for ulønnsom drift øker. Med de krav som nå er framsatt, er det tydelig at det overhodet ikke finnes realitetsforståelse og markedskunnskap hos Filmforbundet.

Bull, som jobber som produsent i produksjonsselskapet Nordic Stories, mener kravene fra Filmforbundet er urimelige.

– Ved siden av minstelønnskrav for ufaglærte TV-medarbeidere på 450 000 kroner i året (Hvilken bransje har en slik begynnerlønn?), har videoredigerere et krav om at de bare skal arbeide på normal dagtid. Ikke engang i NRK, hvor vi finner sterke fagforbund, gjelder slike regler. Til de som har en slik holdning til arbeidet sitt har jeg bare en melding: Finn dere noe annet å gjøre.

– Før en velger å ta arbeid i media, må en innse og akseptere at det er uregelmessig arbeidstid. Produktene, resultatet av arbeidet, vises på kveldstid. Da sier det seg selv at noe av arbeidet også må foregå på den tiden, men det er helt frivillig å jobbe i denne bransjen. Som kjent har de fleste i Norge arbeid på normal arbeidstid, og kan gå hjem til familie hver eneste dag. De setter seg avslappet og rolig foran TV-apparatet og venter at noen av oss har brukt dagen eller ettermiddagen og kvelden til å forberede noe attraktivt de kan se på. Nå vil redigerere også ha det slik – hver dag!

Bull mener resultatet av slike krav vil ha store konsekvenser. De større produksjonsselskapene som Nordisk Film, Monster og Rubicon vil ikke få effektivt utnyttet sine kostbare redigeringssuiter.

– Hele det økonomiske grunnlaget for å etablere en redigeringsenhet, er bygget på at utstyret kan benyttes i to vakter; dag og kveld. Nå må f.eks Nordisk Film investere i 15 nye enheter for å få sine prosjekter ferdige i rett tid. Enheter som også blir stående ubrukte på ettermiddag og kveld. Det er selvsagt ikke lønnsomt.

Bull skriver at det finnes lavtlønnsgrupper som har berettiget krav på justering av lønnsnivå og arbeidstid, men at dette ikke gjelder innen media.

– Freelance- markedet er under press pga mangel på arbeidskraft innen enkelte fagområder. Ufaglært arbeidskraft går rett inn i godt betalte funksjoner og preges raskt av en grådighetskultur som Filmforbundet støtter oppunder. Filmforbundet må snarest justere sine krav slik at vi får avtaler begge parter kan leve med og av. Hvis ikke står det bare tapere igjen.

 

Les hele innlegget i Kampanje.
 

4 Responses to – Filmforbundet støtter grådighetskultur

  1. Det blir ikke bedre TV av å fortsette å drive rovdrift på unge uerfarne TV arbeidere. Det blir bare mindre kontinuitet og færre som virkelig kan faget sitt.

    Hvis du vil lage bedre TV så bør du få deg folk som bare blir lenge og blir gode. Så får du heller legge litt sjel i ansettelsesprosessen og opplæringen av arbeideren siden han koster litt mer, og er blitt mer verdifull for deg.

  2. Jeg er helt forbløffet over at produsentaktørene ikke klarer å se en sammenheng mellom dårlige arbeidsvilkår, kompetanse forlater markedet, økende priser og useriøse aktører. Og argumentere med at utstyr står ledig kveldstid er et tåpelig, det er 15 år siden en klippesuite kostet en mill. Nå er det vell knapt dyrere enn utrustningen til vhilken som helst håndtverker. Om noen ødelegger tv markedet så er det pålagt kveldsarbeid og lønn man ikke kan leve av usikkerheten tatt i betraktning.

  3. Det store flertallet av folk som kommer inn i bransjen i dag har en film- eller TV-utdanning. Det finnes således sttadig færre ufaglærte som kommer inn i bransjen.
    TV-arbeidere i assistentfunksjoner tjener i dag fra et par og tyve tusen pr måned og normen i TV-bransjen fram til overenskomsten trådde i kraft 1.01 i år har vært at svært mange ikke har fått betalt for overtid. Når snittet av TV-arbeiderne i tillegg oppnår lønnet arbeid i 150-180 dager pr år, sier det seg selv at mange assistenter har tjent rundt kr 200.000 i året. Vårt krav for denne gruppe er en startlønn på kr 27.000, noe som gi en snittlønn for assistenter på kr 243.000. Fortsatt ikke imponerende høyt og svært langt unna Stein Roger Bulls påstand om at vi krever en startlønn på kr 450.000.

    Leser man våre krav er de nøkterne og edruelige og faktisk på linje med det både våre og Produsentforeningens lønnsundersøkelser viser. Jeg synes på den bakgrunn at Stein Roger Bull burde holde seg til fakta og ikke prøve seg på mytedanning i en situasjon der Produsentforeningen tok brudd på vårt krav om at alle grupper skal med under overenskomsten.

    Vi har heller ikke fremmet noe krav om at klippere ikke skal jobbe på kvelden, men vi har faktisk fått enighet med Produsentforeningen om at kveldskift skal være kortere enn dagsskift og at det skal gis et skifttillegg. Igjen lurer jeg på hva som er Stein Roger Bulls intensjon med hans forsøk på mytedanning.

  4. Bull hevder at «Produktene, resultatet av arbeidet, vises på kveldstid. Da sier det seg selv at noe av arbeidet også må foregå på den tiden.»
    Morsomt argument. På samme måte sier det seg selv at kveldsgrøten dattera mi spiser, delvis må produseres på kvelden. Det skulle da bare mangle.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY