Verden åpner seg for det nordiske

Verden åpner seg for det nordiske

Den nordiske krimbølgen har flyttet seg fra papir til skjerm, og har åpnet opp det globale markedet for andre nordiske sjangere.

Det var etter suksessen til den første filmatiseringen av Stieg Larssons Millennium-trilogi, Menn som hater kvinner, at etterspørselen etter nordiske filmer økte sterkt – spesielt innenfor krimsjangeren.

Direktør for distribusjonsselskapet TrustNordisk, Rikke Ennis, sier til Screen International at det var den populære svenske filmen Snabba Cash (Espinosa, 2010) som var startskuddet for deres del.

– Filmen har blitt solgt verden rundt, og det var Millennium-trilogien som var den utløsende faktoren, sier hun.

Millennium-filmene er de tre mest innbringende nordiske titlene på verdensbasis noensinne. Menn som hater kvinner har alene spilt inn over 100 millioner dollar globalt. 26. desember har den amerikanske nyinnspillingen i regi av David Fincher, The Girl With The Dragon Tattoo, premiere.

TrustNordisk distribuerer også Hodejegerne basert på Jo Nesbøs bok, som har blitt solgt til mer enn 35 land. Filmen skal lanseres med hele 80 kopier i England på nyåret, og fikk meget god tilbakemelding på London Film Festival i oktober. Det planlegges en amerikansk nyinnspilling av også denne filmen.

Xavier Marchan i distributørselskapet Momentum Pictures, som sitter med de britiske rettighetene til Hodejegerne, sier at det fortsatt er utfordrende å distribuere nordiske filmer i engelskspråklige land.

– Vi kjøpte Hodejegerne i Berlin i februar, men på tross av all oppmerksomheten rundt nordisk krimfilm i England, stemples de fortsatt som fremmedspråklige kultfilmer. Det gjør de utfordrende å få spredd ut til et stort publikum. De selger bedre i europeiske land hvor de dubber dialogen, noe som ikke gjøres i England. Men hvis filmene er bra lagd og får gode tilbakemeldinger kan de fort tjene mye penger. Filmene gjør det også meget bra på DVD, sier han

Selskapet solgte 1,5 millioner kopier av Millennium-trilogien på DVD.

Krimthrillere ikke alene ansvarlig for den økende interessen for nordisk film. Både den finske filmen Rare Exports og Trolljegeren – begge store suksesser på hjemmemarkedet – har blitt solgt til en rekke land.

Rikke Enis er imponert over hva vi får til med de nordiske budsjettene, og sier at enda flere potensielle markeder begynner å interessere seg for nordiske filmer.

– Asia er et utfordrende marked. Få av bøkene mange av filmene er basert på har blitt sluppet her, men filmene til veteranregissører som Lars Von Trier og Susanne Bier selges lett til Asia og Latin-Amerika. Og etterspørselen fra USA og Canada er økende, noe som er en ny trend. USA har til og med startet å forhåndskjøpe filmer, noe de ikke har gjort på årevis, avslutter hun.

Kilde: Screen International

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Verden åpner seg for det nordiske

Verden åpner seg for det nordiske

Den nordiske krimbølgen har flyttet seg fra papir til skjerm, og har åpnet opp det globale markedet for andre nordiske sjangere.

Det var etter suksessen til den første filmatiseringen av Stieg Larssons Millennium-trilogi, Menn som hater kvinner, at etterspørselen etter nordiske filmer økte sterkt – spesielt innenfor krimsjangeren.

Direktør for distribusjonsselskapet TrustNordisk, Rikke Ennis, sier til Screen International at det var den populære svenske filmen Snabba Cash (Espinosa, 2010) som var startskuddet for deres del.

– Filmen har blitt solgt verden rundt, og det var Millennium-trilogien som var den utløsende faktoren, sier hun.

Millennium-filmene er de tre mest innbringende nordiske titlene på verdensbasis noensinne. Menn som hater kvinner har alene spilt inn over 100 millioner dollar globalt. 26. desember har den amerikanske nyinnspillingen i regi av David Fincher, The Girl With The Dragon Tattoo, premiere.

TrustNordisk distribuerer også Hodejegerne basert på Jo Nesbøs bok, som har blitt solgt til mer enn 35 land. Filmen skal lanseres med hele 80 kopier i England på nyåret, og fikk meget god tilbakemelding på London Film Festival i oktober. Det planlegges en amerikansk nyinnspilling av også denne filmen.

Xavier Marchan i distributørselskapet Momentum Pictures, som sitter med de britiske rettighetene til Hodejegerne, sier at det fortsatt er utfordrende å distribuere nordiske filmer i engelskspråklige land.

– Vi kjøpte Hodejegerne i Berlin i februar, men på tross av all oppmerksomheten rundt nordisk krimfilm i England, stemples de fortsatt som fremmedspråklige kultfilmer. Det gjør de utfordrende å få spredd ut til et stort publikum. De selger bedre i europeiske land hvor de dubber dialogen, noe som ikke gjøres i England. Men hvis filmene er bra lagd og får gode tilbakemeldinger kan de fort tjene mye penger. Filmene gjør det også meget bra på DVD, sier han

Selskapet solgte 1,5 millioner kopier av Millennium-trilogien på DVD.

Krimthrillere ikke alene ansvarlig for den økende interessen for nordisk film. Både den finske filmen Rare Exports og Trolljegeren – begge store suksesser på hjemmemarkedet – har blitt solgt til en rekke land.

Rikke Enis er imponert over hva vi får til med de nordiske budsjettene, og sier at enda flere potensielle markeder begynner å interessere seg for nordiske filmer.

– Asia er et utfordrende marked. Få av bøkene mange av filmene er basert på har blitt sluppet her, men filmene til veteranregissører som Lars Von Trier og Susanne Bier selges lett til Asia og Latin-Amerika. Og etterspørselen fra USA og Canada er økende, noe som er en ny trend. USA har til og med startet å forhåndskjøpe filmer, noe de ikke har gjort på årevis, avslutter hun.

Kilde: Screen International

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY