En hyllest til dårlig oppførsel

Street art-kunstneren Banksys nye dokumentar The Antics Roadshow er en allsidig hyllest til dårlig oppførsel og kreative mennesker som gir hverdagen en sårt tiltrengt dose galskap.

Street art-kunstneren Banksy sto bak en av fjorårets mest interessante filmer, dokumentaren Exit through the gift shop. Nå er han aktuell med en ny dokumentar, The Antics Roadshow. Britiske Channel Four viste de to dokumentarene i en samlet sending, der Banksy også slapp til i reklamepausene med sine egne falske reklamer.

 

Banksys egne reklameinnslag.

Banksys nye film promotores som ”The history of behaving badly in public”, i filmen omtaler han det som en historie om mennesker som har ”taken on authority and brought chaos to the street, but in a good way”. Den timeslange dokumentaren gir en bred oversikt over kjente pranks og stunts fra de siste tiårene. 

 

The Antics Roadshow er nok for springende i tema og for enkel i formen til at den kommer til å få samme oppmerksomhet som Banksys forrige film, men den gir allikevel et interessant og annerledes overblikk over fenomenet den utforsker.

Vi har sett denne typen stunt i en del tidligere dokumentarer. The Yes Men (som også er med i The Antics Roadshow) har vist sine satiriske stunt i to dokumentarfilmer. I dokumentaren Ceský sen organiserte to tsjekkiske filmskapere en storstilt reklamekampanje for åpningen av et fiktivt kjøpesenter, for å utforske reklamens kraft. En del av stuntene Morgan Spurlock og Michael Moore bruker i sine dokumentarer kunne også passet inn i Banksys film.

Det unike med The Antics Roadshow er bredden i utvalget som presenteres. Filmen tar for seg alt fra oppmerksomhetssøkende eksentrikere til aksjonister og satirikere. Fra tungt alvor til ren humor. Alt fra en franskmann som rekonstruerer Mario Kart i trafikkerte bygater, til en mann som brøt seg inn på slottet på vei hjem fra byen, til en gruppe kvinner som slo i stykker jagerfly for å stoppe dem fra å bli solgt til det indonesiske militæret. Selv om det proklameres at filmen handler om anarkister gis det til og med rom for de stuntene som holder seg godt innenfor loven, som for eksempel Improv Everywhere. Gruppen er kjent for flashmobs som ”Frozen Grand Central”, hvor 200 mennesker stoppet opp og sto frosset i fem minutter på Grand Central Station i New York.

Mange dokumentarer om slike stunt, er så opptatt av å selge inn det alvorlige, underliggende budskapet at selve stuntet drukner. Man blir så opptatt av å overbevise publikum om at det de ser ikke bare er tull, at det dreper den satiriske brodden som ligger i selve stuntet. Yes Men og Super Size Me går etter min mening i denne fellen. Det interessante med The Antics Roadshow er at bredden gjør at fokuset legges på selve stuntet, ikke budskapet. Intervjuene går inn på motivasjonen for stuntet, men unngår å overanalysere det hele. ”Verkene” får tale for seg.

Dokumentaren hyller den kreative galskapen som ligger bak, og ser på publikums reaksjoner i møte med noe som bryter normene. Folk flest reagerer positivt, men det er en rød tråd gjennom dokumentaren med folks smålige og humørløse reaksjoner. Selvsagt fokuserer Banksy spesielt på negative reaksjoner fra autoritetsfigurer. Dokumentaren drar mye humor ut av store medieoppslag og politiaksjoner, som kommer som følge av relativt uskyldige hendelser. Regler gir trygghet og selv de minste brudd kan få en stor symbolverdi.
 

En amerikansk anarkist har plassert en diger glassfiberhai ned i taket sitt i et boligområde i England. Det ser ut som haien har falt ned fra himmelen og knust taket. Planleggingsetaten protesterer, men haien blir stående. 25 år senere intervjuer Banksy de to partene i konflikten. Mannen fra planleggingsetaten er fortsatt i harnisk. ”Just imagine a street where everyone makes their own decisions. You’d have a shark on one roof, a tank on another, an aeroplane on a third. What kind of city would we be living in?” raser han, og overser glatt at gata fortsatt ser ganske normal ut tross den ene haien. Kunstneren svarer derimot rolig ”I suppose it would be interesting to have a drink with him, and find out more about what makes him tick”. Forslaget blir blankt avslått av motparten.

Det er ikke vanskelig å se hvor Banksys sympati ligger, og det er heller ikke vanskelig å være enig med ham. The Antics Roadshow er en interessant hyllest til de kreative menneskene som gir hverdagen en sårt tiltrengt dose galskap.

 

Anders Fagerholt er journalist/redaksjonssekretær i Rushprint og manusforfatter.

 

Tidligere innlegg av Anders Fagerholt:

Når filmbransjen lager selvportrett

Å henge i hælene til Walter White

Trenger Filmskolen filmvitenskap?

Når eksplosjonene drukner i eksposisjonen

Forfriskende nyskapning

Hva er poenget med en mannekanal?

Nerdenes evolusjon

Nerdenes svanesang?

Årets høydepunkt -rett på dvd

Litt-syndromet i norsk film

Den pragmatiske filmen

3D-filmens mørke fortid

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

En hyllest til dårlig oppførsel

Street art-kunstneren Banksys nye dokumentar The Antics Roadshow er en allsidig hyllest til dårlig oppførsel og kreative mennesker som gir hverdagen en sårt tiltrengt dose galskap.

Street art-kunstneren Banksy sto bak en av fjorårets mest interessante filmer, dokumentaren Exit through the gift shop. Nå er han aktuell med en ny dokumentar, The Antics Roadshow. Britiske Channel Four viste de to dokumentarene i en samlet sending, der Banksy også slapp til i reklamepausene med sine egne falske reklamer.

 

Banksys egne reklameinnslag.

Banksys nye film promotores som ”The history of behaving badly in public”, i filmen omtaler han det som en historie om mennesker som har ”taken on authority and brought chaos to the street, but in a good way”. Den timeslange dokumentaren gir en bred oversikt over kjente pranks og stunts fra de siste tiårene. 

 

The Antics Roadshow er nok for springende i tema og for enkel i formen til at den kommer til å få samme oppmerksomhet som Banksys forrige film, men den gir allikevel et interessant og annerledes overblikk over fenomenet den utforsker.

Vi har sett denne typen stunt i en del tidligere dokumentarer. The Yes Men (som også er med i The Antics Roadshow) har vist sine satiriske stunt i to dokumentarfilmer. I dokumentaren Ceský sen organiserte to tsjekkiske filmskapere en storstilt reklamekampanje for åpningen av et fiktivt kjøpesenter, for å utforske reklamens kraft. En del av stuntene Morgan Spurlock og Michael Moore bruker i sine dokumentarer kunne også passet inn i Banksys film.

Det unike med The Antics Roadshow er bredden i utvalget som presenteres. Filmen tar for seg alt fra oppmerksomhetssøkende eksentrikere til aksjonister og satirikere. Fra tungt alvor til ren humor. Alt fra en franskmann som rekonstruerer Mario Kart i trafikkerte bygater, til en mann som brøt seg inn på slottet på vei hjem fra byen, til en gruppe kvinner som slo i stykker jagerfly for å stoppe dem fra å bli solgt til det indonesiske militæret. Selv om det proklameres at filmen handler om anarkister gis det til og med rom for de stuntene som holder seg godt innenfor loven, som for eksempel Improv Everywhere. Gruppen er kjent for flashmobs som ”Frozen Grand Central”, hvor 200 mennesker stoppet opp og sto frosset i fem minutter på Grand Central Station i New York.

Mange dokumentarer om slike stunt, er så opptatt av å selge inn det alvorlige, underliggende budskapet at selve stuntet drukner. Man blir så opptatt av å overbevise publikum om at det de ser ikke bare er tull, at det dreper den satiriske brodden som ligger i selve stuntet. Yes Men og Super Size Me går etter min mening i denne fellen. Det interessante med The Antics Roadshow er at bredden gjør at fokuset legges på selve stuntet, ikke budskapet. Intervjuene går inn på motivasjonen for stuntet, men unngår å overanalysere det hele. ”Verkene” får tale for seg.

Dokumentaren hyller den kreative galskapen som ligger bak, og ser på publikums reaksjoner i møte med noe som bryter normene. Folk flest reagerer positivt, men det er en rød tråd gjennom dokumentaren med folks smålige og humørløse reaksjoner. Selvsagt fokuserer Banksy spesielt på negative reaksjoner fra autoritetsfigurer. Dokumentaren drar mye humor ut av store medieoppslag og politiaksjoner, som kommer som følge av relativt uskyldige hendelser. Regler gir trygghet og selv de minste brudd kan få en stor symbolverdi.
 

En amerikansk anarkist har plassert en diger glassfiberhai ned i taket sitt i et boligområde i England. Det ser ut som haien har falt ned fra himmelen og knust taket. Planleggingsetaten protesterer, men haien blir stående. 25 år senere intervjuer Banksy de to partene i konflikten. Mannen fra planleggingsetaten er fortsatt i harnisk. ”Just imagine a street where everyone makes their own decisions. You’d have a shark on one roof, a tank on another, an aeroplane on a third. What kind of city would we be living in?” raser han, og overser glatt at gata fortsatt ser ganske normal ut tross den ene haien. Kunstneren svarer derimot rolig ”I suppose it would be interesting to have a drink with him, and find out more about what makes him tick”. Forslaget blir blankt avslått av motparten.

Det er ikke vanskelig å se hvor Banksys sympati ligger, og det er heller ikke vanskelig å være enig med ham. The Antics Roadshow er en interessant hyllest til de kreative menneskene som gir hverdagen en sårt tiltrengt dose galskap.

 

Anders Fagerholt er journalist/redaksjonssekretær i Rushprint og manusforfatter.

 

Tidligere innlegg av Anders Fagerholt:

Når filmbransjen lager selvportrett

Å henge i hælene til Walter White

Trenger Filmskolen filmvitenskap?

Når eksplosjonene drukner i eksposisjonen

Forfriskende nyskapning

Hva er poenget med en mannekanal?

Nerdenes evolusjon

Nerdenes svanesang?

Årets høydepunkt -rett på dvd

Litt-syndromet i norsk film

Den pragmatiske filmen

3D-filmens mørke fortid

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY