Mentorordning skal øke kvinneandelen

– Vi er på god vei til å nå målet om 40 % kvinner i nøkkelroller, sier direktør for NFI, Nina Refseth. NFI kommer med en mentorordning for å bedre kjønnsbalansen i norsk film.

Dagsavisen melder om den nye ordningen fra NFI. Mentorordningen er et av flere tiltak for å nå målet om 40 % kvinner i nøkkelroller. Direktør for NFI Nina Refseth, mener norsk film er god på vei til å nå målet, og forteller at andelen nå er på over 30 %.

– Mentorordningen gir nok ikke de kjappe resultatene, den må virke over tid. Vi er også avhengig av at de som melder seg på er motiverte. Vi kan ikke hjelpe noen inn i filmbransjen, de må allerede være der, sier Refseth.


– Mange peker på filmbransjen, som en versting når det gjelder kjønnsfordeling, men faktisk så gjør vi veldig mye på dette området. Vi har innført moderat kvotering, og vi jobber med flere tiltak som kan gjøre arbeidsforholdene mer tilpasset alle. Det er jo for eksempel rart om ikke vi skal være underlagt de samme bestemmelsene med hensyn til arbeidstid, som resten av samfunnet er.

NFI har tidligere i år bedt bransjeorganisasjonene om å melde sin interesse og søke om midler til å drifte mentorordningen. Norsk Filmforbund er blant dem som har søkt.

– Vi håper at dette sammen med andre målrettede tiltak kan bidra til å gjøre terskelen inn i filmbransjen mindre for kvinner, sier forbundsleder Sverre Pedersen.

Mentorordninger har vært arrangert med hell av flere universiteter og i næringslivet, men har sjelden vært brukt i kulturlivet.

– Norske dramatikeres forbund har arrangert dette før. De er vel de første i dette feltet som har gjort dette, og de har vært veldig fornøyd med resultatene, sier Pedersen.

Langfilmkonsulent i NFI, Thomas Robsahm er positiv til ordningen.

– Jeg tror noe drahjelp er nødvendig, og muligens kan en mentorordning fungere slik at man bygger opp selvtillit og samtidig får konstruktiv motstand. Aller viktigst for alle regissører tror jeg imidlertid det er å finne gode samarbeidspartnere, produsent og manusforfatter spesielt, for å utvikle langsiktige relasjoner. Etablerte ordninger som Nye Veier, produsentstøtte og pakkefinansiering er laget for å stimulere nettopp dette.

Sara Johnsen er en av regissørene som har fått støtte gjennom pakkefinansieringsordningen. Hun har vært aktiv i debatten om kjønnsfordelingen i bransjen, og mener en mentorordning kan være et godt tiltak dersom kjemien mellom adept og mentor er god.

– Jeg vet lite om akkurat denne ordningen, men jeg hadde i hvert fall en god mentor i Torun Lian det siste året jeg gikk på filmskolen. Det betydde veldig mye å ha noen å snakke med.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Mentorordning skal øke kvinneandelen

– Vi er på god vei til å nå målet om 40 % kvinner i nøkkelroller, sier direktør for NFI, Nina Refseth. NFI kommer med en mentorordning for å bedre kjønnsbalansen i norsk film.

Dagsavisen melder om den nye ordningen fra NFI. Mentorordningen er et av flere tiltak for å nå målet om 40 % kvinner i nøkkelroller. Direktør for NFI Nina Refseth, mener norsk film er god på vei til å nå målet, og forteller at andelen nå er på over 30 %.

– Mentorordningen gir nok ikke de kjappe resultatene, den må virke over tid. Vi er også avhengig av at de som melder seg på er motiverte. Vi kan ikke hjelpe noen inn i filmbransjen, de må allerede være der, sier Refseth.


– Mange peker på filmbransjen, som en versting når det gjelder kjønnsfordeling, men faktisk så gjør vi veldig mye på dette området. Vi har innført moderat kvotering, og vi jobber med flere tiltak som kan gjøre arbeidsforholdene mer tilpasset alle. Det er jo for eksempel rart om ikke vi skal være underlagt de samme bestemmelsene med hensyn til arbeidstid, som resten av samfunnet er.

NFI har tidligere i år bedt bransjeorganisasjonene om å melde sin interesse og søke om midler til å drifte mentorordningen. Norsk Filmforbund er blant dem som har søkt.

– Vi håper at dette sammen med andre målrettede tiltak kan bidra til å gjøre terskelen inn i filmbransjen mindre for kvinner, sier forbundsleder Sverre Pedersen.

Mentorordninger har vært arrangert med hell av flere universiteter og i næringslivet, men har sjelden vært brukt i kulturlivet.

– Norske dramatikeres forbund har arrangert dette før. De er vel de første i dette feltet som har gjort dette, og de har vært veldig fornøyd med resultatene, sier Pedersen.

Langfilmkonsulent i NFI, Thomas Robsahm er positiv til ordningen.

– Jeg tror noe drahjelp er nødvendig, og muligens kan en mentorordning fungere slik at man bygger opp selvtillit og samtidig får konstruktiv motstand. Aller viktigst for alle regissører tror jeg imidlertid det er å finne gode samarbeidspartnere, produsent og manusforfatter spesielt, for å utvikle langsiktige relasjoner. Etablerte ordninger som Nye Veier, produsentstøtte og pakkefinansiering er laget for å stimulere nettopp dette.

Sara Johnsen er en av regissørene som har fått støtte gjennom pakkefinansieringsordningen. Hun har vært aktiv i debatten om kjønnsfordelingen i bransjen, og mener en mentorordning kan være et godt tiltak dersom kjemien mellom adept og mentor er god.

– Jeg vet lite om akkurat denne ordningen, men jeg hadde i hvert fall en god mentor i Torun Lian det siste året jeg gikk på filmskolen. Det betydde veldig mye å ha noen å snakke med.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY